Korzár logo Korzár
Nedeľa, 24. jún, 2018 | Meniny má Ján
Nájdete nás na webe
TUNELÁRI SA TRAFILI S PRESNOSŤOU NA JEDEN CENTIMETER!

Prerazili najdlhší železničný tunel

Švajčiarski tunelári mali 15. októbra veľký dôvod na veľkú oslavu: približne o 14.30 prerazil tunelovací stroj posledný meter horniny, ktorá dovtedy oddeľovala dve z opačných koncov vŕtané tunelové rúry nového tzv. bázového Gotthardského železničného tune

Oslava prerazenia tunela. Po dokončení bude Gotthardský tunel najdlhším železničným tunelom na svete.(Zdroj: archív)

la. Stalo sa tak 30 kilometrov od severného portálu a 27 km od južného portálu východnej rúry tunela, ktorý bude mať po dokončení dve rúry – pre každý smer jazdy vlakov jednu.

Prítomný aj minister dopravy

Odvŕtanie posledných zvyškov horniny medzi obomi časťami budúceho tunela sledovalo priamo na mieste približne 200 ľudí, vrátane švajčiarskeho ministra dopravy Moritza Leuenbergera. Približne 3 500 baníkov a iných pracovníkov, podieľajúcich sa na výstavbe tunela, sledovalo udalosť na veľkoplošných obrazovkách a švajčiarska televízia ju vysielala v priamom prenose. Celková dĺžka nového Gotthardského tunela bude 57 kilometrov, čím sa tento tunel stane najdlhším železničným tunelom na svete.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bude mať dve rúry

Možno pripomenúť, že v súčasnosti je najdlhším železničným tunelom na svete japonský tunel Seikan, ktorého dĺžka je 53,9 km. Ako sme už spomenuli, Gotthardský tunel bude pozostávať z dvoch tunelových rúr, vzdialených od seba 40 metrov. Obe rúry budú každých 325 metrov prepojené bezpečnostnými spojovacími tunelmi. V tretine dĺžky tunela z každej strany budú tzv. multifunkčné stanice, ktoré budú slúžiť na núdzové zastavenie vlakov i na prípadnú zmenu koľaje (v prípade zablokovania jednej rúry v dôsledku poruchy vlaku budú v týchto staniciach môcť vlaky prejsť do protismerného tunela).

Ako päť Cheopsových pyramíd

Celková dĺžka tohto unikátneho tunelového systému bude 151,8 km. Výstavba tohto tunelového systému si vyžiada odstránenie 13,3 milióna kubických metrov horniny, čo je približne objem piatich Cheopsových pyramíd. Treba zrejme vysvetliť, načo sa vôbec tento tunel stavia, keď – ako isto viete – jeden Gotthardský železničný tunel už existuje. Ide o tunel, ktorého výstavba bola dokončená už v roku 1882. Jeden portál tohto tunela leží vo výške 1 106 metrov, druhý vo výške 1 142 metrov, pričom najvyšší bod trate vnútri tunela je vo výške 1 151 metrov.

Starý leží vysoko

A tu je práve, ako by sme mohli obrazne povedať, zakopaný pes. Starý Gotthardský tunel leží pomerne vysoko a vlaky sa k nemu musia poriadne šplhať. Kvôli značnému stúpaniu k portálu tunela môžu cez tento tunel jazdiť vlaky s maximálnou hmotnosťou 1 700 ton. Nový, bázový Gotthardský tunel odstráni tento nedostatok, pretože bude ležať približne 600 metrov pod existujúcim tunelom, v nadmorskej výške len okolo 500 metrov. Vlaky tak nebudú musieť k portálom tohto tunela stúpať, čím sa podstatne zvýši rýchlosť ich jazdy.

Rýchlosťou až 250 km/h

Novým tunelom budú môcť prechádzať nákladné vlaky hmotnosti až 4 000 ton a dĺžky až 1 500 metrov. Rýchliky budú môcť tunelom jazdiť rýchlosťou až 250 km/h, čím sa cestovná doba napríklad z Zürichu do Milána skráti z dnešných 3,5 hodiny na 2,5 hodiny. Pre zaujímavosť možno uviesť, že nad tunelom sa nachádzajúci skalný masív má v najvyššom bode výšku až 2 500 metrov. Nový Gotthardský tunel je jednou zo základných stavieb systému Alp Transit, ktorý má zabezpečiť nové, moderné a rýchle železničné prepojenie cez švajčiarske Alpy. Tie totiž tvoria najväčšiu prírodnú prekážku pre prepravu tovarov a osôb zo severu Európy na jej juh či naopak.

Zákon o transfere dopravy

Každý rok križuje Švajčiarsko temer 1,3 milióna kamiónov, čo už Švajčiarom začalo poriadne prekážať. Preto bol v roku 1999 vo Švajčiarsku prijatý špeciálny zákon o transfere dopravy, ktorého základným cieľom je presunúť čo najviac nákladnej dopravy z ciest na železnice. Cieľom je znížiť počet kamiónov, prechádzajúcich cez Švajčiarsko, na polovicu. Južne od nového Gotthardského tunela sa stavia takisto dvojrúrový tunel Ceneri, ktorý bude mať dĺžku 15,4 km a nahradí doterajšiu strmú trať cez horu Mont Ceneri.

Sprejazdnenie v roku 2017

Západná rúra Gotthardského tunela by mala byť prerazená v apríli 2011. So sprejazdnením nového tunela popod Gotthardský masív sa ráta v roku 2017. Celkové náklady na výstavbu tohto tunela sa odhadujú na približne desať miliárd švajčiarskych frankov. Tieto prostriedky sa získavajú z niekoľkých zdrojov, a to z mýtneho, ktoré platia kamióny za jazdu po švajčiarskych cestách, z dane za ropné palivá i z komerčných pôžičiek. Netypickým zdrojom financovania je zvýšenie dane z pridanej hodnoty o 0,1 %.

Denne vyvŕta až 30 metrov

Na vŕtanie hlavných tunelových rúr Gotthardského tunela sa používajú štyri obrovské vŕtacie stroje nemeckej firmy Herrenknecht. Každý z týchto strojov je dlhý 440 metrov a má hmotnosť 3 000 ton. Za optimálnych podmienok je stroj schopný denne vyvŕtať 25 až 30 metrov tunela. O majstrovstve švajčiarskych tunelárov najlepšie svedčí to, že v úvode spomenuté prerazenie východnej rúry nového Gotthardského tunela sa uskutočnilo s vodorovnou odchýlkou 8 cm a zvislou odchýlkou len jeden centimeter od plánovanej trasy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 903
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 839
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 345
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 7 982
  5. Kreditná karta – áno alebo nie 7 103
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 6 602
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 684
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 879
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 432
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 965

Neprehliadnite tiež

1. FC Tatran Prešov bude hrávať domáce zápasy v Stropkove

V metropole Šariša pokračuje výstavba nového futbalového štadióna.

Košiciam sa darí. Nezamestnanosť padla na štyri percentá

Týmito číslami dýchame na krk západu.

ROZHOVOR

Fero Fenič: Všetko v živote som robil pre radosť a v súlade so svedomím

Mal režírovať Pásla kone na betóne, no Zimková ho vraj podrazila.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Dostali ste vyšší účet za teplo? Na svedomí to môže mať váš sused

Príčin nedoplatkov v ročnom vyúčtovaní nákladov za byt môže byť veľa – chyba pri počítaní aj zlá batéria.

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd rozhodoval viac ako osem hodín.


Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop