Korzár logo Korzár
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Prerazili najdlhší železničný tunel

Švajčiarski tunelári mali 15. októbra veľký dôvod na veľkú oslavu: približne o 14.30 prerazil tunelovací stroj posledný meter horniny, ktorá dovtedy oddeľovala dve z opačných koncov vŕtané tunelové rúry nového tzv. bázového Gotthardského železničného tune

Oslava prerazenia tunela. Po dokončení bude Gotthardský tunel najdlhším železničným tunelom na svete.Oslava prerazenia tunela. Po dokončení bude Gotthardský tunel najdlhším železničným tunelom na svete. (Zdroj: archív)

la. Stalo sa tak 30 kilometrov od severného portálu a 27 km od južného portálu východnej rúry tunela, ktorý bude mať po dokončení dve rúry – pre každý smer jazdy vlakov jednu.

Prítomný aj minister dopravy

Odvŕtanie posledných zvyškov horniny medzi obomi časťami budúceho tunela sledovalo priamo na mieste približne 200 ľudí, vrátane švajčiarskeho ministra dopravy Moritza Leuenbergera. Približne 3 500 baníkov a iných pracovníkov, podieľajúcich sa na výstavbe tunela, sledovalo udalosť na veľkoplošných obrazovkách a švajčiarska televízia ju vysielala v priamom prenose. Celková dĺžka nového Gotthardského tunela bude 57 kilometrov, čím sa tento tunel stane najdlhším železničným tunelom na svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bude mať dve rúry

Možno pripomenúť, že v súčasnosti je najdlhším železničným tunelom na svete japonský tunel Seikan, ktorého dĺžka je 53,9 km. Ako sme už spomenuli, Gotthardský tunel bude pozostávať z dvoch tunelových rúr, vzdialených od seba 40 metrov. Obe rúry budú každých 325 metrov prepojené bezpečnostnými spojovacími tunelmi. V tretine dĺžky tunela z každej strany budú tzv. multifunkčné stanice, ktoré budú slúžiť na núdzové zastavenie vlakov i na prípadnú zmenu koľaje (v prípade zablokovania jednej rúry v dôsledku poruchy vlaku budú v týchto staniciach môcť vlaky prejsť do protismerného tunela).

Ako päť Cheopsových pyramíd

Celková dĺžka tohto unikátneho tunelového systému bude 151,8 km. Výstavba tohto tunelového systému si vyžiada odstránenie 13,3 milióna kubických metrov horniny, čo je približne objem piatich Cheopsových pyramíd. Treba zrejme vysvetliť, načo sa vôbec tento tunel stavia, keď – ako isto viete – jeden Gotthardský železničný tunel už existuje. Ide o tunel, ktorého výstavba bola dokončená už v roku 1882. Jeden portál tohto tunela leží vo výške 1 106 metrov, druhý vo výške 1 142 metrov, pričom najvyšší bod trate vnútri tunela je vo výške 1 151 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Starý leží vysoko

A tu je práve, ako by sme mohli obrazne povedať, zakopaný pes. Starý Gotthardský tunel leží pomerne vysoko a vlaky sa k nemu musia poriadne šplhať. Kvôli značnému stúpaniu k portálu tunela môžu cez tento tunel jazdiť vlaky s maximálnou hmotnosťou 1 700 ton. Nový, bázový Gotthardský tunel odstráni tento nedostatok, pretože bude ležať približne 600 metrov pod existujúcim tunelom, v nadmorskej výške len okolo 500 metrov. Vlaky tak nebudú musieť k portálom tohto tunela stúpať, čím sa podstatne zvýši rýchlosť ich jazdy.

Rýchlosťou až 250 km/h

Novým tunelom budú môcť prechádzať nákladné vlaky hmotnosti až 4 000 ton a dĺžky až 1 500 metrov. Rýchliky budú môcť tunelom jazdiť rýchlosťou až 250 km/h, čím sa cestovná doba napríklad z Zürichu do Milána skráti z dnešných 3,5 hodiny na 2,5 hodiny. Pre zaujímavosť možno uviesť, že nad tunelom sa nachádzajúci skalný masív má v najvyššom bode výšku až 2 500 metrov. Nový Gotthardský tunel je jednou zo základných stavieb systému Alp Transit, ktorý má zabezpečiť nové, moderné a rýchle železničné prepojenie cez švajčiarske Alpy. Tie totiž tvoria najväčšiu prírodnú prekážku pre prepravu tovarov a osôb zo severu Európy na jej juh či naopak.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o transfere dopravy

Každý rok križuje Švajčiarsko temer 1,3 milióna kamiónov, čo už Švajčiarom začalo poriadne prekážať. Preto bol v roku 1999 vo Švajčiarsku prijatý špeciálny zákon o transfere dopravy, ktorého základným cieľom je presunúť čo najviac nákladnej dopravy z ciest na železnice. Cieľom je znížiť počet kamiónov, prechádzajúcich cez Švajčiarsko, na polovicu. Južne od nového Gotthardského tunela sa stavia takisto dvojrúrový tunel Ceneri, ktorý bude mať dĺžku 15,4 km a nahradí doterajšiu strmú trať cez horu Mont Ceneri.

Sprejazdnenie v roku 2017

Západná rúra Gotthardského tunela by mala byť prerazená v apríli 2011. So sprejazdnením nového tunela popod Gotthardský masív sa ráta v roku 2017. Celkové náklady na výstavbu tohto tunela sa odhadujú na približne desať miliárd švajčiarskych frankov. Tieto prostriedky sa získavajú z niekoľkých zdrojov, a to z mýtneho, ktoré platia kamióny za jazdu po švajčiarskych cestách, z dane za ropné palivá i z komerčných pôžičiek. Netypickým zdrojom financovania je zvýšenie dane z pridanej hodnoty o 0,1 %.

Denne vyvŕta až 30 metrov

Na vŕtanie hlavných tunelových rúr Gotthardského tunela sa používajú štyri obrovské vŕtacie stroje nemeckej firmy Herrenknecht. Každý z týchto strojov je dlhý 440 metrov a má hmotnosť 3 000 ton. Za optimálnych podmienok je stroj schopný denne vyvŕtať 25 až 30 metrov tunela. O majstrovstve švajčiarskych tunelárov najlepšie svedčí to, že v úvode spomenuté prerazenie východnej rúry nového Gotthardského tunela sa uskutočnilo s vodorovnou odchýlkou 8 cm a zvislou odchýlkou len jeden centimeter od plánovanej trasy.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 948
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 400
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 339
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 225
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 950
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 591
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 016
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 891

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  2. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  3. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  5. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  6. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  7. Vladimír Krátky: Neužitoční idioti ?
  8. Juraj Ondruška: Vajnoráci vo svete: Takto spomínajú na obec
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 345
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 873
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 350
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 798
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 005
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 672
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 550
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 497
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí vojaci v Chersone, nechýba ani typické Z.

Putin tiež ukrýva neonacistov zo sveta.


30m
Minister financií Igor Matovič.

Posledné dva roky sú výlučne jeho dielom.


22. máj

Budeme sa pozerať na to, ako máme eurofondy za plexisklom.


a 1 ďalší 29m

Vojna na Ukrajine pokračuje 89. deň.


a 5 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  2. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  3. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  5. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  6. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  7. Vladimír Krátky: Neužitoční idioti ?
  8. Juraj Ondruška: Vajnoráci vo svete: Takto spomínajú na obec
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 345
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 873
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 350
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 798
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 005
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 672
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 550
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 497
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu