Korzár logo Korzár
Štvrtok, 24. august, 2017 | Meniny má Bartolomej
TUNELÁRI SA TRAFILI S PRESNOSŤOU NA JEDEN CENTIMETER!

Prerazili najdlhší železničný tunel

Švajčiarski tunelári mali 15. októbra veľký dôvod na veľkú oslavu: približne o 14.30 prerazil tunelovací stroj posledný meter horniny, ktorá dovtedy oddeľovala dve z opačných koncov vŕtané tunelové rúry nového tzv. bázového Gotthardského železničného tune

Oslava prerazenia tunela. Po dokončení bude Gotthardský tunel najdlhším železničným tunelom na svete.(Zdroj: archív)

la. Stalo sa tak 30 kilometrov od severného portálu a 27 km od južného portálu východnej rúry tunela, ktorý bude mať po dokončení dve rúry – pre každý smer jazdy vlakov jednu.

Prítomný aj minister dopravy

Odvŕtanie posledných zvyškov horniny medzi obomi časťami budúceho tunela sledovalo priamo na mieste približne 200 ľudí, vrátane švajčiarskeho ministra dopravy Moritza Leuenbergera. Približne 3 500 baníkov a iných pracovníkov, podieľajúcich sa na výstavbe tunela, sledovalo udalosť na veľkoplošných obrazovkách a švajčiarska televízia ju vysielala v priamom prenose. Celková dĺžka nového Gotthardského tunela bude 57 kilometrov, čím sa tento tunel stane najdlhším železničným tunelom na svete.

Bude mať dve rúry

Možno pripomenúť, že v súčasnosti je najdlhším železničným tunelom na svete japonský tunel Seikan, ktorého dĺžka je 53,9 km. Ako sme už spomenuli, Gotthardský tunel bude pozostávať z dvoch tunelových rúr, vzdialených od seba 40 metrov. Obe rúry budú každých 325 metrov prepojené bezpečnostnými spojovacími tunelmi. V tretine dĺžky tunela z každej strany budú tzv. multifunkčné stanice, ktoré budú slúžiť na núdzové zastavenie vlakov i na prípadnú zmenu koľaje (v prípade zablokovania jednej rúry v dôsledku poruchy vlaku budú v týchto staniciach môcť vlaky prejsť do protismerného tunela).

Ako päť Cheopsových pyramíd

Celková dĺžka tohto unikátneho tunelového systému bude 151,8 km. Výstavba tohto tunelového systému si vyžiada odstránenie 13,3 milióna kubických metrov horniny, čo je približne objem piatich Cheopsových pyramíd. Treba zrejme vysvetliť, načo sa vôbec tento tunel stavia, keď – ako isto viete – jeden Gotthardský železničný tunel už existuje. Ide o tunel, ktorého výstavba bola dokončená už v roku 1882. Jeden portál tohto tunela leží vo výške 1 106 metrov, druhý vo výške 1 142 metrov, pričom najvyšší bod trate vnútri tunela je vo výške 1 151 metrov.

Starý leží vysoko

A tu je práve, ako by sme mohli obrazne povedať, zakopaný pes. Starý Gotthardský tunel leží pomerne vysoko a vlaky sa k nemu musia poriadne šplhať. Kvôli značnému stúpaniu k portálu tunela môžu cez tento tunel jazdiť vlaky s maximálnou hmotnosťou 1 700 ton. Nový, bázový Gotthardský tunel odstráni tento nedostatok, pretože bude ležať približne 600 metrov pod existujúcim tunelom, v nadmorskej výške len okolo 500 metrov. Vlaky tak nebudú musieť k portálom tohto tunela stúpať, čím sa podstatne zvýši rýchlosť ich jazdy.

Rýchlosťou až 250 km/h

Novým tunelom budú môcť prechádzať nákladné vlaky hmotnosti až 4 000 ton a dĺžky až 1 500 metrov. Rýchliky budú môcť tunelom jazdiť rýchlosťou až 250 km/h, čím sa cestovná doba napríklad z Zürichu do Milána skráti z dnešných 3,5 hodiny na 2,5 hodiny. Pre zaujímavosť možno uviesť, že nad tunelom sa nachádzajúci skalný masív má v najvyššom bode výšku až 2 500 metrov. Nový Gotthardský tunel je jednou zo základných stavieb systému Alp Transit, ktorý má zabezpečiť nové, moderné a rýchle železničné prepojenie cez švajčiarske Alpy. Tie totiž tvoria najväčšiu prírodnú prekážku pre prepravu tovarov a osôb zo severu Európy na jej juh či naopak.

Zákon o transfere dopravy

Každý rok križuje Švajčiarsko temer 1,3 milióna kamiónov, čo už Švajčiarom začalo poriadne prekážať. Preto bol v roku 1999 vo Švajčiarsku prijatý špeciálny zákon o transfere dopravy, ktorého základným cieľom je presunúť čo najviac nákladnej dopravy z ciest na železnice. Cieľom je znížiť počet kamiónov, prechádzajúcich cez Švajčiarsko, na polovicu. Južne od nového Gotthardského tunela sa stavia takisto dvojrúrový tunel Ceneri, ktorý bude mať dĺžku 15,4 km a nahradí doterajšiu strmú trať cez horu Mont Ceneri.

Sprejazdnenie v roku 2017

Západná rúra Gotthardského tunela by mala byť prerazená v apríli 2011. So sprejazdnením nového tunela popod Gotthardský masív sa ráta v roku 2017. Celkové náklady na výstavbu tohto tunela sa odhadujú na približne desať miliárd švajčiarskych frankov. Tieto prostriedky sa získavajú z niekoľkých zdrojov, a to z mýtneho, ktoré platia kamióny za jazdu po švajčiarskych cestách, z dane za ropné palivá i z komerčných pôžičiek. Netypickým zdrojom financovania je zvýšenie dane z pridanej hodnoty o 0,1 %.

Denne vyvŕta až 30 metrov

Na vŕtanie hlavných tunelových rúr Gotthardského tunela sa používajú štyri obrovské vŕtacie stroje nemeckej firmy Herrenknecht. Každý z týchto strojov je dlhý 440 metrov a má hmotnosť 3 000 ton. Za optimálnych podmienok je stroj schopný denne vyvŕtať 25 až 30 metrov tunela. O majstrovstve švajčiarskych tunelárov najlepšie svedčí to, že v úvode spomenuté prerazenie východnej rúry nového Gotthardského tunela sa uskutočnilo s vodorovnou odchýlkou 8 cm a zvislou odchýlkou len jeden centimeter od plánovanej trasy.

Neprehliadnite tiež

Košice sú toto leto samá jama, developeri sú ako krtkovia

Stavebný boom je zatiaľ orientovaný hlavne do hĺbky.

Vyhrážal sa matke zabitím, odsedí si osem mesiacov

Košičanovi sa zdal trest pridlhý. Súd riešil jeho odvolanie.

Práce na výstavbe multifunkčného areálu meškajú

Žiakov sa to nedotkne, tvrdí vranovská radnica.

PRÍLOHA SVADBA

Herečka Adriana Krúpová: Ako som zhodila 36 kíl

Našla osudovú lásku, zhodila 36 kíl a napísala divadelnú hru.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 927
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 697
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 112
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 839
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 735
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 121
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 033

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop