Korzár logo Korzár
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Priletel litovský Spartan

Jedným z najzaujímavejších lietadiel, ktoré sa v ostatnom období objavili na košickom medzinárodnom letisku, bolo transportné lietadlo Alenia C-27J Spartan vo farbách litovského vojenského letectva.

Lietadlo C-27J je stredné vojenské viacúčelové transportné lietadlo s krátkym štartom (STOL), ktoré bolo vyvinuté v rámci taliansko-americkej spolupráce. Typ C-27J vznikol ďalším vývojom talianskeho transportného lietadla Aeritalia G.222.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kokpit i motory z herkulesa

Trup lietadla ostal zachovaný, ale úplne bol prepracovaný kokpit lietadla, ktorý zodpovedá kokpitu amerického štvormotorového lietadla C-130J Super Hercules. Zo známeho herkulesa boli napokon prevzaté aj motory a vrtule, takže lietadlo C-27J dostalo prezývku Baby Herc, čiže čosi ako malý herkules. Spartan po prvý raz vzlietol 25. septembra 1999 a jeho sériová výroba sa začala v roku 2000. Výrobcom lietadla je talianska firma Alenia.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločné lietadlo pre armádu i letectvo

Americká armáda a letectvo si tento typ zvolili ako spoločné transportné lietadlo (joint caergo aircraft) a zatiaľ si objednali 78 spartanov. Lietadlo C-27J Spartan má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 22,7 m a výšku 9,64 m. Kabína pre náklad má šírku 2,45 m, výšku 2,6 m a dĺžku (vrátane nakladacej rampy) 11,43 m. prázdne lietadlo má hmotnosť 16 500 kg, maximálna hmotnosť nákladu je 11 500 kg. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 30 500 kg, palivové nádrže pojmú 12 320 litrov paliva. Spartan je schopný odštartovať na dráhe dlhej len 580 metrov, na pristátie mu stačí 340 m.

Štvormetrové vrtule

Na pohon lietadla slúžia dva turbohriadeľové motory Rolls-Royce AE 2100-D2, každý s maximálnym výkonom 3 460 kW. Motory poháňanú šesťlistové vrtule priemeru 4,11 m. Výkonné motory umožňujú, aby spartan dosiahol vo výške 6 000 metrov krátkodobo rýchlosť až 602 km/h. Trvalá maximálna rýchlosť je 565 km/h. Praktický dostup lietadla je 9 140 metrov. Náklad hmotnosti šesť ton môže lietadlo dopraviť do vzdialenosti až 4 260 km, pri desaťtonovom náklade sa dolet skráti na 1 852 km. Kabína lietadla môže byť upravená na prepravu 66 vojakov alebo 46 parašutistov. V kabíne možno prepravovať dva ľahké nákladné automobily alebo jeden vrtuľník Bell OH-58.

SkryťVypnúť reklamu

Trup možno zdvíhať

Zaujímavosťou je, že výšku podvozku možno meniť v rozsahu 50 cm, čím možno výšku trupu a tým aj nakladacej rampy prispôsobiť napríklad výške plošiny nákladného auta, z ktorého sa do lietadla prekladá náklad. Lietadlo je vystrojené elektronickými zariadeniami, ktoré posádku upozorňujú na ožiarenie radarmi a na blížiace sa rakety. Lietadlo môže vypúšťať klamné ciele a môže za sebou na kábli ťahať rušiaci vysielač, ktorý pre blížiacu sa raketu predstavuje väčší cieľ ako samotné lietadlo. Cena lietadla nie je známa, ale odhaduje sa na 20 až 27,5 milióna dolárov.

Objednalo si ho Bulharsko i Rumunsko

Okrem USA si lietadlá typu C-27J Spartan objednalo mnoho ďalších krajín. Talianske vzdušné sily disponujú tuctom spartanov, rovnaký počet má aj grécke letectvo. Spartany sú populárne aj v bývalých socialistických krajinách. Bulharsko si objednalo celkovo osem lietadiel tohto typu, Rumunsko sedem. Lietadlo C-27J, ktoré nedávno pristálo v Košiciach (kvôli doplneniu paliva), je jedným z troch spartanov, ktorými disponuje litovské vojenské letectvo. Zaujímavosťou týchto lietadiel je to, že sú vystrojené nadstavcami umožňujúcimi doplňovanie paliva počas letu. V roku 2008 sa Maroko stalo prvou krajinou mimo členských krajín NATO, ktorá si objednala štyri lietadlá C-27J Spartan.

SkryťVypnúť reklamu

Nahradia zastarané antonovy

Je celkom pravdepodobné, že niekedy v budúcnosti pristane na košickom letisku transportné lietadlo Spartan aj vo farbách slovenského vojenského letectva. Slovensko si objednalo dve lietadlá C-27J Spartan, ktoré majú byť náhradou za už beznádejne zastarané lietadlá An-26. Kedy sa však spartany objavia na slovenskom leteckom nebi, nevie teraz povedať zrejme nikto.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 883
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 921
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 482
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 647
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 013
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 849
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 536
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  2. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  3. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  4. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  5. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  6. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  7. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  8. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 11 062
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 704
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 651
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 809
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 659
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 651
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 541
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  2. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  3. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  4. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  5. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  6. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  7. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  8. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 11 062
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 704
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 651
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 809
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 659
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 651
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 541
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu