Korzár logo Korzár
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel
Nájdete nás na webe

Priletel litovský Spartan

Jedným z najzaujímavejších lietadiel, ktoré sa v ostatnom období objavili na košickom medzinárodnom letisku, bolo transportné lietadlo Alenia C-27J Spartan vo farbách litovského vojenského letectva.

Lietadlo C-27J je stredné vojenské viacúčelové transportné lietadlo s krátkym štartom (STOL), ktoré bolo vyvinuté v rámci taliansko-americkej spolupráce. Typ C-27J vznikol ďalším vývojom talianskeho transportného lietadla Aeritalia G.222.

Kokpit i motory z herkulesa

Trup lietadla ostal zachovaný, ale úplne bol prepracovaný kokpit lietadla, ktorý zodpovedá kokpitu amerického štvormotorového lietadla C-130J Super Hercules. Zo známeho herkulesa boli napokon prevzaté aj motory a vrtule, takže lietadlo C-27J dostalo prezývku Baby Herc, čiže čosi ako malý herkules. Spartan po prvý raz vzlietol 25. septembra 1999 a jeho sériová výroba sa začala v roku 2000. Výrobcom lietadla je talianska firma Alenia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločné lietadlo pre armádu i letectvo

Americká armáda a letectvo si tento typ zvolili ako spoločné transportné lietadlo (joint caergo aircraft) a zatiaľ si objednali 78 spartanov. Lietadlo C-27J Spartan má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 22,7 m a výšku 9,64 m. Kabína pre náklad má šírku 2,45 m, výšku 2,6 m a dĺžku (vrátane nakladacej rampy) 11,43 m. prázdne lietadlo má hmotnosť 16 500 kg, maximálna hmotnosť nákladu je 11 500 kg. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 30 500 kg, palivové nádrže pojmú 12 320 litrov paliva. Spartan je schopný odštartovať na dráhe dlhej len 580 metrov, na pristátie mu stačí 340 m.

Štvormetrové vrtule

Na pohon lietadla slúžia dva turbohriadeľové motory Rolls-Royce AE 2100-D2, každý s maximálnym výkonom 3 460 kW. Motory poháňanú šesťlistové vrtule priemeru 4,11 m. Výkonné motory umožňujú, aby spartan dosiahol vo výške 6 000 metrov krátkodobo rýchlosť až 602 km/h. Trvalá maximálna rýchlosť je 565 km/h. Praktický dostup lietadla je 9 140 metrov. Náklad hmotnosti šesť ton môže lietadlo dopraviť do vzdialenosti až 4 260 km, pri desaťtonovom náklade sa dolet skráti na 1 852 km. Kabína lietadla môže byť upravená na prepravu 66 vojakov alebo 46 parašutistov. V kabíne možno prepravovať dva ľahké nákladné automobily alebo jeden vrtuľník Bell OH-58.

Trup možno zdvíhať

Zaujímavosťou je, že výšku podvozku možno meniť v rozsahu 50 cm, čím možno výšku trupu a tým aj nakladacej rampy prispôsobiť napríklad výške plošiny nákladného auta, z ktorého sa do lietadla prekladá náklad. Lietadlo je vystrojené elektronickými zariadeniami, ktoré posádku upozorňujú na ožiarenie radarmi a na blížiace sa rakety. Lietadlo môže vypúšťať klamné ciele a môže za sebou na kábli ťahať rušiaci vysielač, ktorý pre blížiacu sa raketu predstavuje väčší cieľ ako samotné lietadlo. Cena lietadla nie je známa, ale odhaduje sa na 20 až 27,5 milióna dolárov.

Objednalo si ho Bulharsko i Rumunsko

Okrem USA si lietadlá typu C-27J Spartan objednalo mnoho ďalších krajín. Talianske vzdušné sily disponujú tuctom spartanov, rovnaký počet má aj grécke letectvo. Spartany sú populárne aj v bývalých socialistických krajinách. Bulharsko si objednalo celkovo osem lietadiel tohto typu, Rumunsko sedem. Lietadlo C-27J, ktoré nedávno pristálo v Košiciach (kvôli doplneniu paliva), je jedným z troch spartanov, ktorými disponuje litovské vojenské letectvo. Zaujímavosťou týchto lietadiel je to, že sú vystrojené nadstavcami umožňujúcimi doplňovanie paliva počas letu. V roku 2008 sa Maroko stalo prvou krajinou mimo členských krajín NATO, ktorá si objednala štyri lietadlá C-27J Spartan.

Nahradia zastarané antonovy

Je celkom pravdepodobné, že niekedy v budúcnosti pristane na košickom letisku transportné lietadlo Spartan aj vo farbách slovenského vojenského letectva. Slovensko si objednalo dve lietadlá C-27J Spartan, ktoré majú byť náhradou za už beznádejne zastarané lietadlá An-26. Kedy sa však spartany objavia na slovenskom leteckom nebi, nevie teraz povedať zrejme nikto.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 529
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 918
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 341
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 205
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 863
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 262
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 234
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 543
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 707
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 657

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop