Korzár logo Korzár
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Priletel litovský Spartan

Jedným z najzaujímavejších lietadiel, ktoré sa v ostatnom období objavili na košickom medzinárodnom letisku, bolo transportné lietadlo Alenia C-27J Spartan vo farbách litovského vojenského letectva.

Lietadlo C-27J je stredné vojenské viacúčelové transportné lietadlo s krátkym štartom (STOL), ktoré bolo vyvinuté v rámci taliansko-americkej spolupráce. Typ C-27J vznikol ďalším vývojom talianskeho transportného lietadla Aeritalia G.222.

Kokpit i motory z herkulesa

Trup lietadla ostal zachovaný, ale úplne bol prepracovaný kokpit lietadla, ktorý zodpovedá kokpitu amerického štvormotorového lietadla C-130J Super Hercules. Zo známeho herkulesa boli napokon prevzaté aj motory a vrtule, takže lietadlo C-27J dostalo prezývku Baby Herc, čiže čosi ako malý herkules. Spartan po prvý raz vzlietol 25. septembra 1999 a jeho sériová výroba sa začala v roku 2000. Výrobcom lietadla je talianska firma Alenia.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločné lietadlo pre armádu i letectvo

Americká armáda a letectvo si tento typ zvolili ako spoločné transportné lietadlo (joint caergo aircraft) a zatiaľ si objednali 78 spartanov. Lietadlo C-27J Spartan má rozpätie krídiel 28,7 m, dĺžku 22,7 m a výšku 9,64 m. Kabína pre náklad má šírku 2,45 m, výšku 2,6 m a dĺžku (vrátane nakladacej rampy) 11,43 m. prázdne lietadlo má hmotnosť 16 500 kg, maximálna hmotnosť nákladu je 11 500 kg. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 30 500 kg, palivové nádrže pojmú 12 320 litrov paliva. Spartan je schopný odštartovať na dráhe dlhej len 580 metrov, na pristátie mu stačí 340 m.

Štvormetrové vrtule

Na pohon lietadla slúžia dva turbohriadeľové motory Rolls-Royce AE 2100-D2, každý s maximálnym výkonom 3 460 kW. Motory poháňanú šesťlistové vrtule priemeru 4,11 m. Výkonné motory umožňujú, aby spartan dosiahol vo výške 6 000 metrov krátkodobo rýchlosť až 602 km/h. Trvalá maximálna rýchlosť je 565 km/h. Praktický dostup lietadla je 9 140 metrov. Náklad hmotnosti šesť ton môže lietadlo dopraviť do vzdialenosti až 4 260 km, pri desaťtonovom náklade sa dolet skráti na 1 852 km. Kabína lietadla môže byť upravená na prepravu 66 vojakov alebo 46 parašutistov. V kabíne možno prepravovať dva ľahké nákladné automobily alebo jeden vrtuľník Bell OH-58.

Skryť Vypnúť reklamu

Trup možno zdvíhať

Zaujímavosťou je, že výšku podvozku možno meniť v rozsahu 50 cm, čím možno výšku trupu a tým aj nakladacej rampy prispôsobiť napríklad výške plošiny nákladného auta, z ktorého sa do lietadla prekladá náklad. Lietadlo je vystrojené elektronickými zariadeniami, ktoré posádku upozorňujú na ožiarenie radarmi a na blížiace sa rakety. Lietadlo môže vypúšťať klamné ciele a môže za sebou na kábli ťahať rušiaci vysielač, ktorý pre blížiacu sa raketu predstavuje väčší cieľ ako samotné lietadlo. Cena lietadla nie je známa, ale odhaduje sa na 20 až 27,5 milióna dolárov.

Objednalo si ho Bulharsko i Rumunsko

Okrem USA si lietadlá typu C-27J Spartan objednalo mnoho ďalších krajín. Talianske vzdušné sily disponujú tuctom spartanov, rovnaký počet má aj grécke letectvo. Spartany sú populárne aj v bývalých socialistických krajinách. Bulharsko si objednalo celkovo osem lietadiel tohto typu, Rumunsko sedem. Lietadlo C-27J, ktoré nedávno pristálo v Košiciach (kvôli doplneniu paliva), je jedným z troch spartanov, ktorými disponuje litovské vojenské letectvo. Zaujímavosťou týchto lietadiel je to, že sú vystrojené nadstavcami umožňujúcimi doplňovanie paliva počas letu. V roku 2008 sa Maroko stalo prvou krajinou mimo členských krajín NATO, ktorá si objednala štyri lietadlá C-27J Spartan.

Skryť Vypnúť reklamu

Nahradia zastarané antonovy

Je celkom pravdepodobné, že niekedy v budúcnosti pristane na košickom letisku transportné lietadlo Spartan aj vo farbách slovenského vojenského letectva. Slovensko si objednalo dve lietadlá C-27J Spartan, ktoré majú byť náhradou za už beznádejne zastarané lietadlá An-26. Kedy sa však spartany objavia na slovenskom leteckom nebi, nevie teraz povedať zrejme nikto.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 502
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 307
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 954
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 279
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 360
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 069
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 644
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 802
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 493
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 901
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Takto by mohlo po rekonštrukcii vyzerať okolie Angels arény.
ROZHOVOR

Lekár: Zápal pľúc pri koronavíruse prebieha úplne inak

Ľudia majú dlhodobé následky.

Pľúcny lekár Pavol Pobeha má v súčasnosti najviac práce s pacientmi s koronavírusom.

No more Slovaks. Vylepené plagáty v Sheffielde rieši polícia

Rodená Krompašanka Bibiana: Sme posudzovaní podľa neprispôsobivých.

Plagát nalepený v časti  Tinsley pripomína novoročné želanie namierené proti Slovkom.

Na výtlky a kanál osadili značky. Vodiči ich zbadajú neskoro

Mesto Košice čaká na lepšie počasie a výrobu teplých asfaltových zmesí.

Prekážka na ceste niektorých vodičov prekvapí.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dva dni nemal platiť zákaz vychádzania, o chybe vraj vláda vedela

Zákaz vychádzania bude platiť aj 25. a 26. januára.

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).
Testovanie na Covid-19.
Marian Kotleba (ĽSNS).
Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop