Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Za čo treba vďačiť mešťanostovi Münsterovi

Košice ako centrum východného Slovenska nepatrili v polovici 19. storočia k nadšencom technického pokroku a vždy našli dôvod, ako ho zdržať pred mestskými bránami.

Mlynská ulica. Ako prvá mala asfaltové chodníky aj cestu do parku, čím získala moderný vzhľad.Mlynská ulica. Ako prvá mala asfaltové chodníky aj cestu do parku, čím získala moderný vzhľad. (Zdroj: archív)

V tých časoch aj ako vidiecke mesto, ktorým sa stali z niekdajšieho po stáročia trvajúceho obchodného centra, už mohli mať mestskejší charakter, lenže bez elektriny a vodovodu ho ťažko mohli získať.

Iné východoslovenské mestá ich predbehli. Košice mali zavedený vodovod až po Bardejove, pretože desať rokov sa mu nie občania, ale samotní mestskí poslanci bránili a elektrinu zaviedli až ako piate mesto na východnom Slovensku s odôvodnením, že je to veľká investícia, najmä ak by museli popri nej udržiavať aj plynové verejné osvetlenie. (Prvú vodnú elektráreň mala Gelnica na Hnilci.) Košičania však mali to, čo iní nie: asfaltové chodníky a ulice v centre mesta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jedno z prvých v Uhorsku

Košice boli jedným z prvých miest na Slovensku aj v celom Uhorsku, kde začali asfaltovať chodníky a ulice. Prvou ulicou, na ktorú položili asfaltový koberec, bola Mlynská. S obchodmi, hotelmi a efektným vstupom do parku cez most pri Jakabovom paláci ponad dnes neexistujúci mlynský náhon (namiesto neho je v niekdajšom jeho koryte mestská komunikácia), bola jednou z najkrajších ulíc, no asfalt jej dodal mestskejší a dôstojný vzhľad.

Ako prvé začala anglická firma Neuchatel Asphalte Company úč. spol. asfaltovať chodníky na Mlynskej a na Hlavnej, čo malo u Košičanov nad očakávanie priaznivý ohlas. Boli nimi nadšení. Po tejto reakcii aj po zaťažkávajúcej skúške chodníkov dalo mesto tejto firme ďalšie objednávky. Pre firmu bola plocha desaťtisíc štvorcových metrov dostatočne veľká na to, aby si zriadila v Košiciach na starej Moldavskej ceste pobočku. Viedla ju betonárska firma Kitzbichler a spol., špecializovaná na zavádzanie vodovodov, kanalizácie a plynu do domov. Táto firma mala v Košiciach sídlo aj v nasledujúcich rokoch ich stavebného rozvoja a rekonštrukcie verejných budov.

SkryťVypnúť reklamu

Na čele Košíc 34 rokov

S návrhom asfaltovania prišiel mešťanosta Teodor Münster (1833 – 1909). Chcel dať mestu lepší vzhľad a ľuďom čistejšie prostredie. Mestská rada návrh odobrila a napodiv bola proti tejto novinke iba menšina členov mestského zastupiteľstva. Münster stál na čele mesta ako jeho mešťanosta nepretržite neuveriteľných tridsaťštyri rokov od roku 1872 do roku 1906. V roku jeho nástupu do tejto funkcie malo mestské zastupiteľstvo 88 členov. Z nich bola polovica volených a polovica virilných členov, teda takých, ktorí platilii najvyššie dane, lebo patrili k najmajetnejším občanom mesta. Mali právo vyjadrovať sa k prerokúvaným záležitostiam na zasadnutiach, ale nemali právo hlasovať ako volení členovia.

Teodor Münster ako znalec problematiky verejnej správy vykonával aj funkciu kráľovského radcu a bol členom i funkcionárom viacerých spolkov v Košiciach, ako napr. Spolku pre domácku výrobu – túto aj propagoval a podporoval – alebo Spolku pre podporu chudobných študentov.

V dobe, keď bol Teodor Münster zvolený za mešťanostu, trvalo funkčné obdobie prvého muža Košíc šesť rokov. Po jeho uplynutí ho znovu zvolili, čo sa stalo šesťkrát po sebe. Počas posledného funkčného obdobia – v roku 1906 – požiadal o penzionovanie, no penziu si užil iba krátko, do roku 1909, kedy zomrel. No dožil sa toho, keď sa v roku 1896 na Mynskej a Hlavnej začali ukladať káble elektrického vedenia, i elektrického verejného osvetlenia v roku 1900.

SkryťVypnúť reklamu

Myslel na budúcnosť mesta

Vďaka Münsterovej zodpovednosti za veci verejné, predvídavosti o rozvoji Košíc vzhľadom k jeho geografickej polohe, predpokladanému rastu počtu obyvateľov a ich potrieb, i k vojenskému významu Košíc, sa z vidieckeho mesta postupne stávalo administratívne centrum východného Slovenska s kultúrnym a vzdelávacím zázemím. Roku 1850 mali Košice 13 034 obyvateľov, v roku 1880 takmer 27-tisíc a v roku 1900 sa ich počet zvýšil na 40 102.Prevládala malovýroba a maloobchod, v hospodárskom raste predbehli Košičanov spišské mestá banskou ťažbou a železiarskou výrobou.

Mešťanosta bol iniciátorom zriadenia nových stredných a odborných škôl, kultúrnych ustanovizní, zaslúžil sa o vznik nového divadla i múzea, o výstavbu kasární i drevených barakov v Barci, slúžiacich ako dočasné kasárne, kým nepostavili nové. Predpokladal, že vojenská posádka sa bude rozrastať. Kasárne stoja dodnes a prebudovávajú sa na kultúrne účely.

V poslednej tretine 19. storočia sa začal v Košiciach stavebný ruch. Nestavali sa iba kasárne, školy, ľudia potrebovali byty a vzácne stavebné pamiatky záchranu. Záchranu kultúrnych pamiatok presadzoval mešťanosta Münster a za neho sa začala rekonštrukcia Dómu sv. Alžbety aj Michalskej kaplnky. Neoceniteľnú pomoc v záchrane pamiatok a nielen v Košiciach poskytoval profesor košickej reálky v Uhorsku, známy a uznávaný historik umenia, architekt Viktor Myskowszky (1838 – 1909) – na budove terajšieho gymnázia na Poštovej ulici má pamätnú tabuľu – ktorý bol členom komisie pre dozor nad rekonštrukciou Dómu sv. Alžbety. Aj V. Myskowszky patril k zakladateľom múzea a ako člen Hornouhorského muzeálneho spolku poskytoval odbornú pomoc pri výbere a usporiadaní muzeálnych exponátov.

Stavebníctvu sa darilo

O tom, že stavebníctvo zaznamenalo konjunktúru, ako sme spomenuli, v poslednej tretine 19. storočia, svedčia údaje v správach Obchodnej a priemyselnej komory v Košiciach, čím získame akú-takú predstavu, čo sa v tejto oblasti v Košiciach dialo. Situácia v stavebníctve bola závislá od celkovej konjunktúry. V roku 1882 bolo v meste vydaných 21 stavebných povolení na nové budovy, 32 na rekonštrukciu budov – 18 hospodárskych a na 7 inžinierskych stavieb. Za aký čas sa stavby realizovali, to sa v správe OPK nepíše.

Je jasné, že stavebníctvo potrebovalo pracovné sily a to aj odborné, remeselné. Jestvuje štatistka, ktorá podchytila za roky 1880 - 1885 stavebné remeslá v Košiciach. Podľa nej bolo počas uvedených piatich rokov v meste evidovaných šesť až desať staviteľov, dvaja až ôsmi tesári, šiesti až dvanásti maliari. Do akej miery sú tieto čísla pravdivé, na to dnes neodpovie nik. Nuž, je to žalostne málo vzhľadom na to, že stavební podnikatelia zamestnávali niekoľkonásobne vyšší počet stavebných remeselníkov. Veď iba jeden zo známych košických staviteľov Jakab, podľa ktorého je pomenovaný povestný palác ako Jakabov, zamestnával v 60. rokoch 19. storočia štyridsať murárov a stovku rôznych robotníkov. Či boli všetci z Košíc, nevieme. Je známe, že okolo roku 1886 zamestnával až 90 murárov, 20 tesárov a 180 rôznych robotníkov, medzi nimi aj nie Košičanov.

Konečne modernizácia

So začiatkom 20. storočia vstúpila do mesta stavebná stagnácia. Prejavila sa v nadbytku stavebných materiálov a v nedostatku nových, moderných druhov. Trvala štyri roky a zopakovala sa aj v roku 1908. Našťastie nepostihla v Košiciach stavebných robotníkov, pretože pracovali na výstavbe mestskej kanalizácie. Mesto sa modernizovalo, čo bolo aj cieľom mešťanostu Münstera. V roku 1901 pracovalo v Košiciach na výstavbe kanalizácie, vodovodu, vodojemu, úprave ulíc podľa štatistiky OPK 899 ľudí, pričom bol stále nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Na príčine bolo zanedbanie učňovského školstva a zlá starostlivosť o učňovský dorast. Náklady na výstavbu vodovodnej siete boli 4 milióny 144-tisíc korún a na všeobecné kanalizačné práce pripadlo poldruha milióna.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 237
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 7 060
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 471
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 461
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 472
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 378
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 026
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 383

Blogy SME

  1. Ján Franz: Letisko Željava
  2. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  3. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  4. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  5. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  8. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 608
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 202
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 618
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 912
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 622
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 480
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 915
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 513
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Zásadný problém tejto koalície je spôsob, akým vznikala.


21 h
Norbert Moravanský.

Znásilnenie ako súčasť vojnovej mašinérie je obludné.


a 1 ďalší 22 h
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


23 h
Švédska šéfka diplomacie Ann Lindeová

Z Azovstaľu evakuovali viac ako 200 vojakov.


a 6 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Ján Franz: Letisko Željava
  2. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  3. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  4. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  5. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  8. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 608
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 202
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 618
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 912
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 622
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 480
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 915
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 513
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu