Korzár logo Korzár
Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna
Nájdete nás na webe

Americké vládne lietadlo v Košiciach

Bolo to po prvý raz a niekoľko desaťročí sa to už pravdepodobne nezopakuje: na košickom medzinárodnom letisku za prísnych bezpečnostných opatrení pristálo jedno z dopravných lietadiel zo stavu amerického vojenského letectva.

Lietadlo Boeing C-32A. Štyri vládne lietadlá C-32A prepravujú najmä amerického viceprezidenta, členov vlády i Kongresu.(Zdroj: archív)

Bolo to po prvý raz a niekoľko desaťročí sa to už pravdepodobne nezopakuje: na košickom medzinárodnom letisku za prísnych bezpečnostných opatrení pristálo jedno z dopravných lietadiel zo stavu amerického vojenského letectva (USAF), určených na prepravu vysokých predstaviteľov americkej vlády. Stalo sa tak pri príležitosti zasadania najvyššieho vojenského orgánu Severoatlantickej aliancie (NATO), teda Vojenského výboru NATO, ktoré sa uplynulý víkend konalo vo Vysokých Tatrách.

Existujú len štyri

Išlo o jedno zo štyroch dopravných lietadiel typu C-32A, ktoré nesú na trupe označenie United States of America a ktoré sú primárne určené na prepravu amerického viceprezidenta, prvej dámy (teda manželky amerického prezidenta) a členov vlády i Kongresu. Lietadlo s typovým označením C-32A nie je pritom nijakým špeciálne vyvinutým vojenským dopravným lietadlom, ale je to v podstate „militarizovaná" verzia známeho a na celom svete používaného civilného dopravného lietadla Boeing 757-200 (v letových poriadkoch označovaného skrátene 752).

Článok pokračuje pod video reklamou

Navonok zhodná s civilnou

Firma Boeing označuje vojenskú verziu pre americké letectvo ako 757-2G4, kde symbol G4 je zákazníckym kódom amerického vojenského letectva. Navonok je vojenská verzia zhodná s civilnou, iné je však jej vnútorné vybavenie. Kabína pre cestujúcich je rozdelená na štyri sekcie. V prednej sekcii je komunikačné centrum, toaleta. Kuchynka a desať pohodlných kresiel triedy biznis. Druhá časť je úplne uzavretý salónik pre primárneho (teda najdôležitejšieho) cestujúceho. V tejto časti je súkromná toaleta, zábavný systém, šatňa, dve otočné kreslá prvej triedy a diván pre troch, ktorý možno rozložiť na pohodlnú posteľ.

Maximálne 45 cestujúcich

V tretej sekcii je konferenčná miestnosť s ôsmimi kreslami triedy biznis. V poslednej, štvrtej časti kabíny je 32 kresiel, kuchynka, dve toalety a šatník. Celkovo môže v lietadle cestovať 45 cestujúcich. Pokiaľ ide o samotné lietadlo, rozpätie jeho krídiel je 37,99 m, dĺžka je 47,32 m a výška je 11,02 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 115 668 kg. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory Pratt & Whitney PW2040, každý s ťahom 184 kN. Lietadlo dosahuje maximálnu rýchlosť 850 km/h a môže letieť vo výške až 12 700 metrov. Palivové nádrže lietadla pojmú 41 731 kg paliva.

Dolet vyše 10 000 kilometrov

Dolet lietadla je až 10 200 kilometrov. Je samozrejmé, že toto lietadlo je vystrojené najmodernejším prístrojovým, komunikačným a bezpečnostným vybavením. Do bezpečnostného vybavenia lietadla patria aj systémy TCAS na zabránenie kolízie s inými lietadlami, systém EGPWS na varovanie pred blízkosťou zeme i poveternostný radar, schopný varovať pred tzv. strihom vetra (náhla zmena smeru vetra), ktorý môže byť veľmi nebezpečný najmä pre pristávajúce lietadlá. Viceprezident či ktorákoľvek iná významná osoba, nachádzajúca sa na palube, má k dispozícii najmodernejšie komunikačné systémy, ktoré jej umožňujú byť v spojení s kýmkoľvek na svete.

Stačí krátka dráha

Za jednu z bezpečnostných výhod lietadla sa považuje aj to, že jeho podvozkové nohy sú veľmi dlhé, takže členovia ochrany dobre vidia popod trup lietadla. Lietadlo je schopné operovať zo vzletových dráh, ktorých dĺžka je len 1 524 metrov. Kontrakt na dodanie lietadiel C-32A, ako náhrady za už zastarané štvormotorové lietadlá C-137 (odvodené od civilného typu B707) podpísalo americké letectvo v auguste 1996. Prvé zo štyroch objednaných lietadiel priletelo na základňu Andrews koncom júna 1998. Posádky týchto lietadiel tvoria príslušníci 89. leteckého dopravného krídla, sídliaceho na spomenutej základni. Posádka používa pri komunikácii s centrami riadenia letovej prevádzky rôzne volacie znaky, a to v závislosti na druhu misie. Len ak sa na palube niektorého lietadla C-32 nachádza viceprezident USA, používa posádka volací znak Air Force Two (vzdušné sily dva).

Lietajú nimi aj prezidenti

Lietadlá C-32A však príležitostne využívajú aj americkí prezidenti (využívali ich G. W. Bush i B. Clinton, ale letel nimi už aj B. Obama), a to najmä pri letoch do lokalít, v ktorých nie je dostatočne dlhá dráha na pristátie lietadla VC-25A (modifikovaný Boeing B747), ktoré je primárnym prezidentovým lietadlom. No a práve vtedy a len vtedy, keď je na palube lietadla (či už VC-25A alebo C-32) prezident USA, používa posádka volací znak lietadla Air Force One (vzdušné sily jeden). Pri lete do Košíc, keď bola na palube americká generalita, nemohol byť teda použitý volací znak Air Force One. Lietadlá C-32A amerického letectva majú na chvoste číselné označenie 80001, 80002, 90003 a 90004.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 639
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 241
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 202
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 111
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 409
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 812
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 043
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 424
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 309
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 661

Neprehliadnite tiež

Video z internetu upozorňuje na závažné nehody v Košickom kraji

Zverejnená kompilácia dopĺňa alarmujúce štatistiky nehodovosti za prvý polrok.

Popri nedokončenom kúpalisku chodia Prešovčania vyše tri desaťročia

Radnica ho nedokončila, situáciu komplikuje súdny spor.

Na východe sa môžu vyskytnúť prívalové povodne

V sobotu na západnom Slovensku udrelo takmer 23-ticíc bleskov.

Pohľad Lenky Hanikovej

Niečo o tých, ktorí z Prešova odchádzajú

Aj keď sme radi, že sme doma, nie sme až tak úplne radi, že sme doma.

Žije v nich pár ľudí. Aj najmenšie obce majú svoje krásy

Malebný kraj a nádherná príroda robí z týchto miest rozprávku.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop