Korzár logo Korzár
Piatok, 2. jún, 2023 | Meniny má Xénia, Oxana

Americké vládne lietadlo v Košiciach

Bolo to po prvý raz a niekoľko desaťročí sa to už pravdepodobne nezopakuje: na košickom medzinárodnom letisku za prísnych bezpečnostných opatrení pristálo jedno z dopravných lietadiel zo stavu amerického vojenského letectva.

Lietadlo Boeing C-32A. Štyri vládne lietadlá C-32A prepravujú najmä amerického viceprezidenta, členov vlády i Kongresu.Lietadlo Boeing C-32A. Štyri vládne lietadlá C-32A prepravujú najmä amerického viceprezidenta, členov vlády i Kongresu. (Zdroj: archív)

Bolo to po prvý raz a niekoľko desaťročí sa to už pravdepodobne nezopakuje: na košickom medzinárodnom letisku za prísnych bezpečnostných opatrení pristálo jedno z dopravných lietadiel zo stavu amerického vojenského letectva (USAF), určených na prepravu vysokých predstaviteľov americkej vlády. Stalo sa tak pri príležitosti zasadania najvyššieho vojenského orgánu Severoatlantickej aliancie (NATO), teda Vojenského výboru NATO, ktoré sa uplynulý víkend konalo vo Vysokých Tatrách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Existujú len štyri

Išlo o jedno zo štyroch dopravných lietadiel typu C-32A, ktoré nesú na trupe označenie United States of America a ktoré sú primárne určené na prepravu amerického viceprezidenta, prvej dámy (teda manželky amerického prezidenta) a členov vlády i Kongresu. Lietadlo s typovým označením C-32A nie je pritom nijakým špeciálne vyvinutým vojenským dopravným lietadlom, ale je to v podstate „militarizovaná" verzia známeho a na celom svete používaného civilného dopravného lietadla Boeing 757-200 (v letových poriadkoch označovaného skrátene 752).

SkryťVypnúť reklamu

Navonok zhodná s civilnou

Firma Boeing označuje vojenskú verziu pre americké letectvo ako 757-2G4, kde symbol G4 je zákazníckym kódom amerického vojenského letectva. Navonok je vojenská verzia zhodná s civilnou, iné je však jej vnútorné vybavenie. Kabína pre cestujúcich je rozdelená na štyri sekcie. V prednej sekcii je komunikačné centrum, toaleta. Kuchynka a desať pohodlných kresiel triedy biznis. Druhá časť je úplne uzavretý salónik pre primárneho (teda najdôležitejšieho) cestujúceho. V tejto časti je súkromná toaleta, zábavný systém, šatňa, dve otočné kreslá prvej triedy a diván pre troch, ktorý možno rozložiť na pohodlnú posteľ.

Maximálne 45 cestujúcich

V tretej sekcii je konferenčná miestnosť s ôsmimi kreslami triedy biznis. V poslednej, štvrtej časti kabíny je 32 kresiel, kuchynka, dve toalety a šatník. Celkovo môže v lietadle cestovať 45 cestujúcich. Pokiaľ ide o samotné lietadlo, rozpätie jeho krídiel je 37,99 m, dĺžka je 47,32 m a výška je 11,02 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 115 668 kg. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory Pratt & Whitney PW2040, každý s ťahom 184 kN. Lietadlo dosahuje maximálnu rýchlosť 850 km/h a môže letieť vo výške až 12 700 metrov. Palivové nádrže lietadla pojmú 41 731 kg paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Dolet vyše 10 000 kilometrov

Dolet lietadla je až 10 200 kilometrov. Je samozrejmé, že toto lietadlo je vystrojené najmodernejším prístrojovým, komunikačným a bezpečnostným vybavením. Do bezpečnostného vybavenia lietadla patria aj systémy TCAS na zabránenie kolízie s inými lietadlami, systém EGPWS na varovanie pred blízkosťou zeme i poveternostný radar, schopný varovať pred tzv. strihom vetra (náhla zmena smeru vetra), ktorý môže byť veľmi nebezpečný najmä pre pristávajúce lietadlá. Viceprezident či ktorákoľvek iná významná osoba, nachádzajúca sa na palube, má k dispozícii najmodernejšie komunikačné systémy, ktoré jej umožňujú byť v spojení s kýmkoľvek na svete.

Stačí krátka dráha

Za jednu z bezpečnostných výhod lietadla sa považuje aj to, že jeho podvozkové nohy sú veľmi dlhé, takže členovia ochrany dobre vidia popod trup lietadla. Lietadlo je schopné operovať zo vzletových dráh, ktorých dĺžka je len 1 524 metrov. Kontrakt na dodanie lietadiel C-32A, ako náhrady za už zastarané štvormotorové lietadlá C-137 (odvodené od civilného typu B707) podpísalo americké letectvo v auguste 1996. Prvé zo štyroch objednaných lietadiel priletelo na základňu Andrews koncom júna 1998. Posádky týchto lietadiel tvoria príslušníci 89. leteckého dopravného krídla, sídliaceho na spomenutej základni. Posádka používa pri komunikácii s centrami riadenia letovej prevádzky rôzne volacie znaky, a to v závislosti na druhu misie. Len ak sa na palube niektorého lietadla C-32 nachádza viceprezident USA, používa posádka volací znak Air Force Two (vzdušné sily dva).

SkryťVypnúť reklamu

Lietajú nimi aj prezidenti

Lietadlá C-32A však príležitostne využívajú aj americkí prezidenti (využívali ich G. W. Bush i B. Clinton, ale letel nimi už aj B. Obama), a to najmä pri letoch do lokalít, v ktorých nie je dostatočne dlhá dráha na pristátie lietadla VC-25A (modifikovaný Boeing B747), ktoré je primárnym prezidentovým lietadlom. No a práve vtedy a len vtedy, keď je na palube lietadla (či už VC-25A alebo C-32) prezident USA, používa posádka volací znak lietadla Air Force One (vzdušné sily jeden). Pri lete do Košíc, keď bola na palube americká generalita, nemohol byť teda použitý volací znak Air Force One. Lietadlá C-32A amerického letectva majú na chvoste číselné označenie 80001, 80002, 90003 a 90004.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  2. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  3. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 561
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 030
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 6 997
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 5 481
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 273
  6. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 4 490
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 837
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 833

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Dieťa
  2. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  3. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  4. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  5. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  6. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Plavecký hrad
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 133 604
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 944
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 907
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 8 988
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 624
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 520
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 895
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 595
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Dieťa
  2. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  3. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  4. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  5. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  6. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Plavecký hrad
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 133 604
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 944
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 11 907
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 8 988
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 624
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 520
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 895
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 595
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu