Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Americké vládne lietadlo v Košiciach

Bolo to po prvý raz a niekoľko desaťročí sa to už pravdepodobne nezopakuje: na košickom medzinárodnom letisku za prísnych bezpečnostných opatrení pristálo jedno z dopravných lietadiel zo stavu amerického vojenského letectva.

Lietadlo Boeing C-32A. Štyri vládne lietadlá C-32A prepravujú najmä amerického viceprezidenta, členov vlády i Kongresu.Lietadlo Boeing C-32A. Štyri vládne lietadlá C-32A prepravujú najmä amerického viceprezidenta, členov vlády i Kongresu. (Zdroj: archív)

Bolo to po prvý raz a niekoľko desaťročí sa to už pravdepodobne nezopakuje: na košickom medzinárodnom letisku za prísnych bezpečnostných opatrení pristálo jedno z dopravných lietadiel zo stavu amerického vojenského letectva (USAF), určených na prepravu vysokých predstaviteľov americkej vlády. Stalo sa tak pri príležitosti zasadania najvyššieho vojenského orgánu Severoatlantickej aliancie (NATO), teda Vojenského výboru NATO, ktoré sa uplynulý víkend konalo vo Vysokých Tatrách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Existujú len štyri

Išlo o jedno zo štyroch dopravných lietadiel typu C-32A, ktoré nesú na trupe označenie United States of America a ktoré sú primárne určené na prepravu amerického viceprezidenta, prvej dámy (teda manželky amerického prezidenta) a členov vlády i Kongresu. Lietadlo s typovým označením C-32A nie je pritom nijakým špeciálne vyvinutým vojenským dopravným lietadlom, ale je to v podstate „militarizovaná" verzia známeho a na celom svete používaného civilného dopravného lietadla Boeing 757-200 (v letových poriadkoch označovaného skrátene 752).

SkryťVypnúť reklamu

Navonok zhodná s civilnou

Firma Boeing označuje vojenskú verziu pre americké letectvo ako 757-2G4, kde symbol G4 je zákazníckym kódom amerického vojenského letectva. Navonok je vojenská verzia zhodná s civilnou, iné je však jej vnútorné vybavenie. Kabína pre cestujúcich je rozdelená na štyri sekcie. V prednej sekcii je komunikačné centrum, toaleta. Kuchynka a desať pohodlných kresiel triedy biznis. Druhá časť je úplne uzavretý salónik pre primárneho (teda najdôležitejšieho) cestujúceho. V tejto časti je súkromná toaleta, zábavný systém, šatňa, dve otočné kreslá prvej triedy a diván pre troch, ktorý možno rozložiť na pohodlnú posteľ.

Maximálne 45 cestujúcich

V tretej sekcii je konferenčná miestnosť s ôsmimi kreslami triedy biznis. V poslednej, štvrtej časti kabíny je 32 kresiel, kuchynka, dve toalety a šatník. Celkovo môže v lietadle cestovať 45 cestujúcich. Pokiaľ ide o samotné lietadlo, rozpätie jeho krídiel je 37,99 m, dĺžka je 47,32 m a výška je 11,02 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 115 668 kg. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory Pratt & Whitney PW2040, každý s ťahom 184 kN. Lietadlo dosahuje maximálnu rýchlosť 850 km/h a môže letieť vo výške až 12 700 metrov. Palivové nádrže lietadla pojmú 41 731 kg paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Dolet vyše 10 000 kilometrov

Dolet lietadla je až 10 200 kilometrov. Je samozrejmé, že toto lietadlo je vystrojené najmodernejším prístrojovým, komunikačným a bezpečnostným vybavením. Do bezpečnostného vybavenia lietadla patria aj systémy TCAS na zabránenie kolízie s inými lietadlami, systém EGPWS na varovanie pred blízkosťou zeme i poveternostný radar, schopný varovať pred tzv. strihom vetra (náhla zmena smeru vetra), ktorý môže byť veľmi nebezpečný najmä pre pristávajúce lietadlá. Viceprezident či ktorákoľvek iná významná osoba, nachádzajúca sa na palube, má k dispozícii najmodernejšie komunikačné systémy, ktoré jej umožňujú byť v spojení s kýmkoľvek na svete.

Stačí krátka dráha

Za jednu z bezpečnostných výhod lietadla sa považuje aj to, že jeho podvozkové nohy sú veľmi dlhé, takže členovia ochrany dobre vidia popod trup lietadla. Lietadlo je schopné operovať zo vzletových dráh, ktorých dĺžka je len 1 524 metrov. Kontrakt na dodanie lietadiel C-32A, ako náhrady za už zastarané štvormotorové lietadlá C-137 (odvodené od civilného typu B707) podpísalo americké letectvo v auguste 1996. Prvé zo štyroch objednaných lietadiel priletelo na základňu Andrews koncom júna 1998. Posádky týchto lietadiel tvoria príslušníci 89. leteckého dopravného krídla, sídliaceho na spomenutej základni. Posádka používa pri komunikácii s centrami riadenia letovej prevádzky rôzne volacie znaky, a to v závislosti na druhu misie. Len ak sa na palube niektorého lietadla C-32 nachádza viceprezident USA, používa posádka volací znak Air Force Two (vzdušné sily dva).

SkryťVypnúť reklamu

Lietajú nimi aj prezidenti

Lietadlá C-32A však príležitostne využívajú aj americkí prezidenti (využívali ich G. W. Bush i B. Clinton, ale letel nimi už aj B. Obama), a to najmä pri letoch do lokalít, v ktorých nie je dostatočne dlhá dráha na pristátie lietadla VC-25A (modifikovaný Boeing B747), ktoré je primárnym prezidentovým lietadlom. No a práve vtedy a len vtedy, keď je na palube lietadla (či už VC-25A alebo C-32) prezident USA, používa posádka volací znak lietadla Air Force One (vzdušné sily jeden). Pri lete do Košíc, keď bola na palube americká generalita, nemohol byť teda použitý volací znak Air Force One. Lietadlá C-32A amerického letectva majú na chvoste číselné označenie 80001, 80002, 90003 a 90004.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 730
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 088
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 576
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 960
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 724
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  2. Martin Greguš: Petržalská električka. Po "nevýstavbe" sľubovaných záchytných parkovísk vyzerá, že ani tento sľub z roku 2018 Vallo v tomto volebnom období nesplní
  3. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  4. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  5. Robert Štepaník: diel 68 - rubrika: moje najhranejšie v marci 2022 - časť 2
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Skalka, Görgeyho tunel
  7. Anton Kaiser: Noc múzeí a galérií
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Stred Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 838
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 629
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 889
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 801
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  2. Martin Greguš: Petržalská električka. Po "nevýstavbe" sľubovaných záchytných parkovísk vyzerá, že ani tento sľub z roku 2018 Vallo v tomto volebnom období nesplní
  3. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  4. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  5. Robert Štepaník: diel 68 - rubrika: moje najhranejšie v marci 2022 - časť 2
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Skalka, Görgeyho tunel
  7. Anton Kaiser: Noc múzeí a galérií
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Stred Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 838
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 629
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 889
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 801
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu