V dnešnej časti nášho seriálu predstavíme mosty cez Firth of Forth. Forth je rieka v Škótsku, no a mosty, ktoré tu dnes predstavíme, vedú (resp. povedú) cez túto rieku, konkrétne až cez jej cez ústie. No a v škótskej gaelčine sa takéto ústie nazýva firth.
Mosty teda vedú cez Firth of Forth, pričom z geologického hľadiska ide o fjord, ktorý vznikol v ostatnej dobe ľadovej. Spresnime, že budeme hovoriť o dvoch existujúcich, blízko seba ležiacich mostoch (jeden je železničný, druhý cestný), a o jednom plánovanom moste, ktorý bude postavený v ich blízkosti. Najprv sa venujme najstaršiemu, teda železničnému mostu.
Pamätník britského mostového umenia
Tento most je jedným z najznámejších pamätníkov britského mostového staviteľstva i jedným z najznámejších symbolov Škótska. Most leží na východnom pobreží Škótska, približne 14 km od stredu Edinburghu a spája toto hlavné mesto Škótska s mestom Fife, čiže severovýchod krajiny s juhovýchodom. Výstavbou prvého železničného mosta cer ústie rieky Forth poverila vláda v roku 1865 spoločnosť North British Railways a jej inžiniera Thomasa Boucha. Práce na stavbe mosta sa začali v roku 1878, ale po zrútení sa mosta cez rieku Tay, ktorý tiež navrhol Bouche, boli práce zastavené. Nový most navrhli Sir John Fowler a Sir Benjamin Baker.
Dvojnásobné prvenstvo
Išlo o prvý konzolový most v Spojenom kráľovstve a súčasne o prvý most, zhotovený výhradne z ocele. Bol to odvážny projekt, pretože potrebné rozpätia mosta boli takmer štyrikrát dlhšie než rozpätie ktoréhokoľvek dovtedy postaveného britského železničného mosta. Použitie ocele bolo v tej dobe odvážnym počinom, pretože tento materiál sa považoval za neoverený na stavbu mostov. S výstavbou mosta začala v roku 1883 glasgowská spoločnosť William Arrol & Co. Most, ktorý je ešte aj dnes považovaný za inžiniersky div, má celkovú dĺžku 2 529 metrov.
46 metrov nad hladinou
Mostovka s dvomi železničnými koľajami je približne 46 metrov nad hladinou ústia rieky Forth počas prílivu. Dve hlavné polia majú dĺžku po 521,3 m. Každé z týchto hlavných polí pozostáva z dvoch konzol dĺžky 207,3 m, ktoré podopierajú centrálny nosník dĺžky 106,7 m. Bočné polia majú dĺžku po 207,3 m, nájazdy na most majú 15 polí dĺžky po 51,2 m. Tri hlavné veže sú vysoké 104 metra (niekde sa uvádza 100,6 m). Každá z veží stojí na štyroch žulových základoch, vybudovaných v kesónoch, ktoré boli uložené do hĺbky 4,25 m až 27 m. celkovo sa použilo 18 122 kubických metrov žuly. V špičkovom období výstavby mosta pracovalo na stavbe približne 4 600 robotníkov.
Zahynula temer stovka
Stavba mosta si vyžiadala 98 ľudských životov. Na výstavbu mosta sa spotrebovalo okolo 50 000 ton ocele. Jednotlivé oceľové prvky boli spájané nitovaním, pričom sa celkovo použilo okolo 6,5 milióna nitov (niektoré zdroje uvádzajú 8 mil. nitov). Most slávnostne otvoril 4. marca 1890 princ z Walesu, neskorší kráľ Eduard VII, ktorý zanitoval posledný, pozlátený nit. Výstavba mosta stála 2,5 milióna libier. Osobné vlaky môžu po moste jazdiť rýchlosťou 80 km/h, nákladné len 32 km/h. Váhový limit vlaku pre jazdu po moste je 1 422 ton. Toto obmedzenie však bolo zrušené pre vlaky s uhlím, ale za predpokladu, že na moste nie sú nikdy naraz dva takéto vlaky.
Až 200 vlakov denne
Denne prejde po moste 190 až 200 vlakov. Most, ktorý sa nazýva Forth Bridge, alebo Forth Rail Bridge či Forth Railway Bridge, bol do roku 1917, keď bol dokončený kanadský Quebec Bridge, najdlhším konzolovým mostom na svete. Stavitelia železničného mosta cez ústie rieky Forth však nemohli tušiť, že o niekoľko desaťročí sa hlavným prostriedkom individuálnej dopravy stane automobil. Hlasy za vybudovanie cestného spojenia cez úžinu zosilneli v 20. a 30. rokoch minulého storočia, keď na prepravu ľudí a áut cez úžinu slúžil len jeden trajekt, neskôr viac prevozných lodí.
Trajekty už nestačili
V 50. rokoch už trajekty vykonali ročne okolo 40 000 plavieb cez úžinu, prepraviac 1,5 milióna cestujúcich a 800 000 áut. Definitívne plány na výstavbu cestného mosta neďaleko železničného boli schválené vo februári 1958 a s výstavbou sa začalo hneď v septembri. Most má rozpätie hlavného poľa 1 006 metrov, bočné polia majú dĺžku 408 m. Nájazdový viadukt na severnej strane je dlhý 252 metrov, na južnej 438 m.
Bol štvrtý najdlhší
Svojou celkovou dĺžkou 2 512 metrov to bol v dobe svojho dokončenia najdlhší zavesený most mimo USA a štvrtý najdlhší na svete (v súčasnosti je na 17. mieste). Hlavné nosné veže sú vysoké 156 metrov. Svetlá výška pod stredom mosta je 50 metrov. Na výstavbu mosta sa spotrebovalo 39 000 ton ocele a 115 000 kubických metrov betónu. Vozovka mosta má šírku 33 m a sú na nej dva jazdné pruhy pre každý smer, popri ktorých vedú na oboch stranách chodníky pre chodcov a cyklistov. Most je zavesený na lanách priemeru 590 mm. Laná sú tvorené 11 918 oceľovými drôtmi priemeru 4,98 mm.
Otvorila ho britská kráľovná
Výstavba mosta stála 11,5 milióna libier, celkové náklady, zahrnujúce cestné prípojky na oboch koncoch, dosiahli 19,5 milióna libier. Cestný most, nazvaný Forth Road Bridge, slávnostne otvorili britská kráľovná Alžbeta II. a vojvoda z Edinburghu 4. septembra 1964. Za prejazd mosta sa platilo mýto, ktoré však škótsky parlament vo februári 2008 zrušil. Nárast dopravy na moste nad predpokladanú hranicu 30 000 vozidiel denne v každom smere zvyšuje obavy z možného skrátenia životnosti mosta, pôvodne plánovanej na 120 rokov.
Neobvyklé sušenie káblov
V roku 2003 sa preto začal inšpekčný program s cieľom zistiť stav mosta. Počas tejto kontroly bola objavená neočakávane veľká korózia drôtov i ich praskanie. Skúšky ukázali, že pevnosť drôtov poklesla o 8 až 10%. Na obmedzenie ďalšieho hrdzavenia káblov sa použila pomerne neobvyklá metóda ich vysušovania. Káble boli obklopené vzduchotesným obalom z neoprénu a do tohto puzdra sa vháňal dvojnásobne filtrovaný vzduch. Týmto vysušovaním, ktoré stálo 11,5 milióna libier, sa vlhkosť znížila pod 40 %, čím sa korózia v podstate zastavila.
Ďalší cestný most
Napriek týmto sanačným prácam bolo rozhodnuté postaviť ďalší cestný most cez ústie rieky Forth. Pôjde opäť o zavesený most, ktorý by mal byť vrátane príjazdových viaduktov dlhý okolo 2,7 kilometra. Most bude zavesený na troch pylónoch, ktoré budú nad hladinou zálivu čnieť do výšky 207 metrov. S výstavbou nového mosta, nazvaného Forth Replacement Crossing (náhradný prechod cez Forth), by sa malo začať už v budúcom roku. Po dobudovaní tohto mosta v roku 2016 by terajší cestný most mal slúžiť už len chodcom, cyklistom, vozidlám hromadnej dopravy a malým motocyklom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.