Korzár logo Korzár

Mosty Firth of Forth

V dnešnej časti seriálu predstavíme mosty cez Firth of Forth. Forth je rieka v Škótsku, no a mosty, ktoré tu dnes predstavíme, vedú (resp. povedú) cez túto rieku, konkrétne až cez jej cez ústie. V škótskej gaelčine sa takéto ústie nazýva firth.

Letecký pohľad na mosty. Obidva mosty, cestný i železničný, spájajú oblasť Edinburghu so severom Škótska.Letecký pohľad na mosty. Obidva mosty, cestný i železničný, spájajú oblasť Edinburghu so severom Škótska. (Zdroj: archív)

V dnešnej časti nášho seriálu predstavíme mosty cez Firth of Forth. Forth je rieka v Škótsku, no a mosty, ktoré tu dnes predstavíme, vedú (resp. povedú) cez túto rieku, konkrétne až cez jej cez ústie. No a v škótskej gaelčine sa takéto ústie nazýva firth.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mosty teda vedú cez Firth of Forth, pričom z geologického hľadiska ide o fjord, ktorý vznikol v ostatnej dobe ľadovej. Spresnime, že budeme hovoriť o dvoch existujúcich, blízko seba ležiacich mostoch (jeden je železničný, druhý cestný), a o jednom plánovanom moste, ktorý bude postavený v ich blízkosti. Najprv sa venujme najstaršiemu, teda železničnému mostu.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätník britského mostového umenia

Tento most je jedným z najznámejších pamätníkov britského mostového staviteľstva i jedným z najznámejších symbolov Škótska. Most leží na východnom pobreží Škótska, približne 14 km od stredu Edinburghu a spája toto hlavné mesto Škótska s mestom Fife, čiže severovýchod krajiny s juhovýchodom. Výstavbou prvého železničného mosta cer ústie rieky Forth poverila vláda v roku 1865 spoločnosť North British Railways a jej inžiniera Thomasa Boucha. Práce na stavbe mosta sa začali v roku 1878, ale po zrútení sa mosta cez rieku Tay, ktorý tiež navrhol Bouche, boli práce zastavené. Nový most navrhli Sir John Fowler a Sir Benjamin Baker.

Dvojnásobné prvenstvo

Išlo o prvý konzolový most v Spojenom kráľovstve a súčasne o prvý most, zhotovený výhradne z ocele. Bol to odvážny projekt, pretože potrebné rozpätia mosta boli takmer štyrikrát dlhšie než rozpätie ktoréhokoľvek dovtedy postaveného britského železničného mosta. Použitie ocele bolo v tej dobe odvážnym počinom, pretože tento materiál sa považoval za neoverený na stavbu mostov. S výstavbou mosta začala v roku 1883 glasgowská spoločnosť William Arrol & Co. Most, ktorý je ešte aj dnes považovaný za inžiniersky div, má celkovú dĺžku 2 529 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

46 metrov nad hladinou

Mostovka s dvomi železničnými koľajami je približne 46 metrov nad hladinou ústia rieky Forth počas prílivu. Dve hlavné polia majú dĺžku po 521,3 m. Každé z týchto hlavných polí pozostáva z dvoch konzol dĺžky 207,3 m, ktoré podopierajú centrálny nosník dĺžky 106,7 m. Bočné polia majú dĺžku po 207,3 m, nájazdy na most majú 15 polí dĺžky po 51,2 m. Tri hlavné veže sú vysoké 104 metra (niekde sa uvádza 100,6 m). Každá z veží stojí na štyroch žulových základoch, vybudovaných v kesónoch, ktoré boli uložené do hĺbky 4,25 m až 27 m. celkovo sa použilo 18 122 kubických metrov žuly. V špičkovom období výstavby mosta pracovalo na stavbe približne 4 600 robotníkov.

Zahynula temer stovka

Stavba mosta si vyžiadala 98 ľudských životov. Na výstavbu mosta sa spotrebovalo okolo 50 000 ton ocele. Jednotlivé oceľové prvky boli spájané nitovaním, pričom sa celkovo použilo okolo 6,5 milióna nitov (niektoré zdroje uvádzajú 8 mil. nitov). Most slávnostne otvoril 4. marca 1890 princ z Walesu, neskorší kráľ Eduard VII, ktorý zanitoval posledný, pozlátený nit. Výstavba mosta stála 2,5 milióna libier. Osobné vlaky môžu po moste jazdiť rýchlosťou 80 km/h, nákladné len 32 km/h. Váhový limit vlaku pre jazdu po moste je 1 422 ton. Toto obmedzenie však bolo zrušené pre vlaky s uhlím, ale za predpokladu, že na moste nie sú nikdy naraz dva takéto vlaky.

SkryťVypnúť reklamu

Až 200 vlakov denne

Denne prejde po moste 190 až 200 vlakov. Most, ktorý sa nazýva Forth Bridge, alebo Forth Rail Bridge či Forth Railway Bridge, bol do roku 1917, keď bol dokončený kanadský Quebec Bridge, najdlhším konzolovým mostom na svete. Stavitelia železničného mosta cez ústie rieky Forth však nemohli tušiť, že o niekoľko desaťročí sa hlavným prostriedkom individuálnej dopravy stane automobil. Hlasy za vybudovanie cestného spojenia cez úžinu zosilneli v 20. a 30. rokoch minulého storočia, keď na prepravu ľudí a áut cez úžinu slúžil len jeden trajekt, neskôr viac prevozných lodí.

Trajekty už nestačili

V 50. rokoch už trajekty vykonali ročne okolo 40 000 plavieb cez úžinu, prepraviac 1,5 milióna cestujúcich a 800 000 áut. Definitívne plány na výstavbu cestného mosta neďaleko železničného boli schválené vo februári 1958 a s výstavbou sa začalo hneď v septembri. Most má rozpätie hlavného poľa 1 006 metrov, bočné polia majú dĺžku 408 m. Nájazdový viadukt na severnej strane je dlhý 252 metrov, na južnej 438 m.

Bol štvrtý najdlhší

Svojou celkovou dĺžkou 2 512 metrov to bol v dobe svojho dokončenia najdlhší zavesený most mimo USA a štvrtý najdlhší na svete (v súčasnosti je na 17. mieste). Hlavné nosné veže sú vysoké 156 metrov. Svetlá výška pod stredom mosta je 50 metrov. Na výstavbu mosta sa spotrebovalo 39 000 ton ocele a 115 000 kubických metrov betónu. Vozovka mosta má šírku 33 m a sú na nej dva jazdné pruhy pre každý smer, popri ktorých vedú na oboch stranách chodníky pre chodcov a cyklistov. Most je zavesený na lanách priemeru 590 mm. Laná sú tvorené 11 918 oceľovými drôtmi priemeru 4,98 mm.

Otvorila ho britská kráľovná

Výstavba mosta stála 11,5 milióna libier, celkové náklady, zahrnujúce cestné prípojky na oboch koncoch, dosiahli 19,5 milióna libier. Cestný most, nazvaný Forth Road Bridge, slávnostne otvorili britská kráľovná Alžbeta II. a vojvoda z Edinburghu 4. septembra 1964. Za prejazd mosta sa platilo mýto, ktoré však škótsky parlament vo februári 2008 zrušil. Nárast dopravy na moste nad predpokladanú hranicu 30 000 vozidiel denne v každom smere zvyšuje obavy z možného skrátenia životnosti mosta, pôvodne plánovanej na 120 rokov.

Neobvyklé sušenie káblov

V roku 2003 sa preto začal inšpekčný program s cieľom zistiť stav mosta. Počas tejto kontroly bola objavená neočakávane veľká korózia drôtov i ich praskanie. Skúšky ukázali, že pevnosť drôtov poklesla o 8 až 10%. Na obmedzenie ďalšieho hrdzavenia káblov sa použila pomerne neobvyklá metóda ich vysušovania. Káble boli obklopené vzduchotesným obalom z neoprénu a do tohto puzdra sa vháňal dvojnásobne filtrovaný vzduch. Týmto vysušovaním, ktoré stálo 11,5 milióna libier, sa vlhkosť znížila pod 40 %, čím sa korózia v podstate zastavila.

Ďalší cestný most

Napriek týmto sanačným prácam bolo rozhodnuté postaviť ďalší cestný most cez ústie rieky Forth. Pôjde opäť o zavesený most, ktorý by mal byť vrátane príjazdových viaduktov dlhý okolo 2,7 kilometra. Most bude zavesený na troch pylónoch, ktoré budú nad hladinou zálivu čnieť do výšky 207 metrov. S výstavbou nového mosta, nazvaného Forth Replacement Crossing (náhradný prechod cez Forth), by sa malo začať už v budúcom roku. Po dobudovaní tohto mosta v roku 2016 by terajší cestný most mal slúžiť už len chodcom, cyklistom, vozidlám hromadnej dopravy a malým motocyklom.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 293
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 937
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 474
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 351
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 102
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 719
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 522
  1. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  2. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  3. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  4. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  5. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým.
  7. Miroslav Kocúr: Fico vie, že niektorí už vedia
  8. Juraj Ondruška: „Letisko Vajnory – porušenie verejnej vôle? Dokumenty hovoria jasne“ ✈️🚨
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 953
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 989
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 844
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 914
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 348
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 210
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 139
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 778
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  2. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  3. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  4. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  5. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým.
  7. Miroslav Kocúr: Fico vie, že niektorí už vedia
  8. Juraj Ondruška: „Letisko Vajnory – porušenie verejnej vôle? Dokumenty hovoria jasne“ ✈️🚨
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 953
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 989
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 844
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 914
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 348
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 210
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 139
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 778
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu