Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Pravda o chudnutí

O chudnutí ste už zrejme počuli veľa. Ako, kedy a čo jesť, resp. nejesť a ako cvičiť, aby sa nenávidené kilá stratili navždy. Nechceme vás poučovať, ani zbytočne zaťažovať ďalšími "cennými" radami o tej najskvelejšej diéte, ktorá zaručene zaberie.

Každý túži po skvelej postave. Ak ju získate, budete sebavedomejšia, spokojnejšia a veselšia.Každý túži po skvelej postave. Ak ju získate, budete sebavedomejšia, spokojnejšia a veselšia. (Zdroj: reuters)

Asi vás trochu prekvapíme, ale taký zázrak zatiaľ neexistuje. Začať musíte samy od seba. Jedine ak budete k chudnutiu pristupovať pravidelne a s pevnou vôľou, môže sa niečo na vašej postave, ale i celom živote zmeniť.

Prečo chudnúť

Ak máte nejaké tie kilá navyše, dôvody na schudnutie sú dva. Jedným a tým najzákladnejším je vaše zdravie. Ľudia s nadváhou trpia rôznymi civilizačnými ochoreniami, ako je cukrovka, vysoký krvný tlak, choroby srdca a ciev, pohybové problémy, sťažené dýchanie. Jedna vedecká štúdia zase hovorí, že aj mierna obezita dokáže skrátiť život človeka v priemere o tri roky.

Druhým a nemenej dôležitým faktorom, ktorý pri nadváhe zaťažuje človeka, je jeho psychika. Podpichovanie od kamarátov, pocit hanby na kúpalisku, nemôcť obliecť si šaty, ktoré odhalia krivky. To všetko je duševná záťaž, ktorá v extrémnych prípadoch vedie k poruchám stravovania a depresívnym stavom.

Aj vy sa zakaždým pýtate, kde robíte chybu. Vyskúšali ste už azda všetky možné druhy diét a nič nezaberá. Princíp je pritom jednoduchý. Ak chcete schudnúť, energetický príjem musí byť nižší ako výdaj. Zvyk je, bohužiaľ, taký, že jeme bez toho, aby sme naozaj pociťovali hlad - z dlhej chvíle, pri návšteve, pri psychických tlakoch či napätí.

Kombinácia nesprávneho stravovania a nedostatku pohybu, ktorý pomáha nadbytočnú energiu stráviť, vedie k tomu, že sa na nás kilá lepia. Obhajovanie sa genetikou, ktorá nepustí a schudnúť sa preto nedarí, nemôžu byť zámienkou toho, aby ste sa svojho cieľa vzdali.

(kag)
Diétne chyby

1. Pri diéte ste len sama so sebou. Nie je nikto, kto by niektoré z diétnych úkonov robil za vás. Zodpovednosť je na vašich pleciach. Preto sa nesmiete spoliehať na nikoho len na seba.

2. Najväčšou chybou diét je snaha o rýchle zhodenie tuku. Preto sa najčastejšie uchyľujeme k drastickému zníženiu prísunu jedla. Organizmus sa tak preorientuje na úsporný režim - všetko, čo prijme, si automaticky odkladá na horšie časy ako tukové zásoby. Ak aj telo zopár kíl stratí, po návrate do normálneho režimu si telo naďalej vytvára tukové rezervy. Hmotnosť sa tak veľmi rýchlo vráti na pôvodné hodnoty.

3. Pohybom všetko nenapravíte. Neustály pohyb síce podporuje výdaj energie, avšak organizmus sa dokáže rýchlo prispôsobiť množstvu pohybu. Okrem toho, tí, čo športujú, prijímajú do organizmu plusové kalórie spálené športovaním. Prílišným pohybom môže organizmus vyhorieť a dochádza k mnohým zdravotným problémom.
Šport je podstatná časť diéty, ale nie jediná. Jej podstata tkvie práve v stravovaní.

4. Ak sa uspokojujete myšlienkou, že obmedzovať sa treba len v množstve a nie vo výbere jedla, ste na omyle. Ľudia väčšinou nevedia odhadnúť správne množstvá potrebných živín, a tak sú neskôr sklamaní výsledkami svojej odtučňovacej diéty. Preto by ste mali úplne vynechať rafinované potraviny a sladkosti. Neplechu môže narobiť aj ovocie, pretože niektoré druhy obsahujú veľa cukru a ten sa môže ukladať ako tuk.

5. Jesť treba aj večer. Organizmus potrebuje prísun živín počas celého dňa, inak sa telo nevyhne pasci zásobenia. Venujte pozornosť výberu jedál - uprednostnite viac bielkovín a jedzte málo uhľohydrátov. Dajte si napríklad pečené kuracie prsia a hlávkový šalát.

(kag)
O módnych diétach

Ich spoločným znakom je, že prinášajú dočasnú stratu hmotnosti a zakladajú sa na obmedzení živín. Takéto zaťaženie organizmus dlho nevydrží, čo sa prejavuje absenciou minerálov a vitamínov, v horšom prípade trpia aj telesné orgány.

Diéty chudobné na uhľohydráty - minimalizujú ich konzumáciu, pretože podľa diétnych postupov sú práve uhľohydráty zodpovedné za vytváranie tukových vankúšikov. Zníženie prísunu uhľohydrátov do organizmu sa ľahko prejaví v nedostatku vitamínov, minerálov a vlákniny. Keďže sú základným zdrojom energie, u človeka sa ich nedostatočný príjem prejaví otupením pozornosti a koncentráciou. Medzi takéto nevhodné diéty patrí napríklad zónová a hoolywoodska diéta, južnomorská aj Atkinsonova diéta.

Diéty chudobné na tuky - škodia dokonca viac ako uhľohydrátové diéty. Predpisujú jednostranné stravovanie zložené z ovocia, ryže a zemiakov. Počas chudnutia je telo oslabené, a tak potrebuje pravidelné dávky vitamínov a minerálov. Keďže tie sa vstrebávajú do tukov, je potrebné, aby telo prijímalo aj jedlo s obsahom tuku, aj keď len v malom množstve. Na tuky sú chudobné Coolyho a Priktinova diéta.

Nulová diéta - je najnebezpečnejšia metóda. Je spoľahlivou príčinou jojo efektu. Organizmus ohrozuje množstvo poškodení, ako napr. arytmia srdca či poškodenie obličiek. Hladovku si môže z rôznych zdravotných príčin dovoliť nasadiť len lekár.

(kag)
Tajomstvo dokonalej diéty

Je až príliš jednoduché. Problém totiž nerobí fakt, že neovládate čarovnú formulku - treba viac energie spotrebovať ako prijať. Skutočné fiasko je zvyčajne uskutočnenie tohto zlatého pravidla. Dôležité je nevzdávať sa za žiadnu cenu. Bez vôle a výdrže to nedotiahnete nikam. Okrem týchto vlastností nesmiete zabúdať na tri základné podmienky:

Pravidelný prísun stravy - vypočítať si časové úseky medzi jedlami. Ideálne je jedenie približne po každej druhej až tretej hodine, pričom treba precízne počítať prijaté a spotrebované kalórie. Častým jedením si človek vypestuje návyk, že nie je potrebné vytváranie tukových zásob.

Konzumácia tekutín - piť nápoje bez kalórií ako voda, minerálka či ochutená voda bez kalórií. Ak si chcete zabezpečiť vhodnú hustotu krvi či zásobovanie buniek vodou alebo prečistenie orgánov, musíte veľa piť. Denná konzumácia by mala dosiahnuť 2 až 3 litre vody denne.

Šport - je neoddeliteľnou súčasťou chudnutia, pretože vystupňuje vaše diétne úsilie. Odporúčajú sa športy kardiovaskulárneho charakteru ako beh, lyžovanie, bicyklovanie a aerobik. Tieto cvičenia podporujú chudnutie, zvyšujú kondíciu a dobre vplývajú na krvný obeh.

(kag)

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 168
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 7 926
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 449
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 405
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 468
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 400
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 026
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 417

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  3. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 490
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 243
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 643
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 875
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 510
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 473
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  8. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 616
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  3. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 490
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 243
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 643
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 875
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 510
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 473
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  8. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 616
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu