Korzár logo Korzár
Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky

Pravda o chudnutí

O chudnutí ste už zrejme počuli veľa. Ako, kedy a čo jesť, resp. nejesť a ako cvičiť, aby sa nenávidené kilá stratili navždy. Nechceme vás poučovať, ani zbytočne zaťažovať ďalšími "cennými" radami o tej najskvelejšej diéte, ktorá zaručene zaberie.

Každý túži po skvelej postave. Ak ju získate, budete sebavedomejšia, spokojnejšia a veselšia.Každý túži po skvelej postave. Ak ju získate, budete sebavedomejšia, spokojnejšia a veselšia. (Zdroj: reuters)

Asi vás trochu prekvapíme, ale taký zázrak zatiaľ neexistuje. Začať musíte samy od seba. Jedine ak budete k chudnutiu pristupovať pravidelne a s pevnou vôľou, môže sa niečo na vašej postave, ale i celom živote zmeniť.

Prečo chudnúť

Ak máte nejaké tie kilá navyše, dôvody na schudnutie sú dva. Jedným a tým najzákladnejším je vaše zdravie. Ľudia s nadváhou trpia rôznymi civilizačnými ochoreniami, ako je cukrovka, vysoký krvný tlak, choroby srdca a ciev, pohybové problémy, sťažené dýchanie. Jedna vedecká štúdia zase hovorí, že aj mierna obezita dokáže skrátiť život človeka v priemere o tri roky.

Druhým a nemenej dôležitým faktorom, ktorý pri nadváhe zaťažuje človeka, je jeho psychika. Podpichovanie od kamarátov, pocit hanby na kúpalisku, nemôcť obliecť si šaty, ktoré odhalia krivky. To všetko je duševná záťaž, ktorá v extrémnych prípadoch vedie k poruchám stravovania a depresívnym stavom.

Aj vy sa zakaždým pýtate, kde robíte chybu. Vyskúšali ste už azda všetky možné druhy diét a nič nezaberá. Princíp je pritom jednoduchý. Ak chcete schudnúť, energetický príjem musí byť nižší ako výdaj. Zvyk je, bohužiaľ, taký, že jeme bez toho, aby sme naozaj pociťovali hlad - z dlhej chvíle, pri návšteve, pri psychických tlakoch či napätí.

Kombinácia nesprávneho stravovania a nedostatku pohybu, ktorý pomáha nadbytočnú energiu stráviť, vedie k tomu, že sa na nás kilá lepia. Obhajovanie sa genetikou, ktorá nepustí a schudnúť sa preto nedarí, nemôžu byť zámienkou toho, aby ste sa svojho cieľa vzdali.

(kag)
Diétne chyby

1. Pri diéte ste len sama so sebou. Nie je nikto, kto by niektoré z diétnych úkonov robil za vás. Zodpovednosť je na vašich pleciach. Preto sa nesmiete spoliehať na nikoho len na seba.

2. Najväčšou chybou diét je snaha o rýchle zhodenie tuku. Preto sa najčastejšie uchyľujeme k drastickému zníženiu prísunu jedla. Organizmus sa tak preorientuje na úsporný režim - všetko, čo prijme, si automaticky odkladá na horšie časy ako tukové zásoby. Ak aj telo zopár kíl stratí, po návrate do normálneho režimu si telo naďalej vytvára tukové rezervy. Hmotnosť sa tak veľmi rýchlo vráti na pôvodné hodnoty.

3. Pohybom všetko nenapravíte. Neustály pohyb síce podporuje výdaj energie, avšak organizmus sa dokáže rýchlo prispôsobiť množstvu pohybu. Okrem toho, tí, čo športujú, prijímajú do organizmu plusové kalórie spálené športovaním. Prílišným pohybom môže organizmus vyhorieť a dochádza k mnohým zdravotným problémom.
Šport je podstatná časť diéty, ale nie jediná. Jej podstata tkvie práve v stravovaní.

4. Ak sa uspokojujete myšlienkou, že obmedzovať sa treba len v množstve a nie vo výbere jedla, ste na omyle. Ľudia väčšinou nevedia odhadnúť správne množstvá potrebných živín, a tak sú neskôr sklamaní výsledkami svojej odtučňovacej diéty. Preto by ste mali úplne vynechať rafinované potraviny a sladkosti. Neplechu môže narobiť aj ovocie, pretože niektoré druhy obsahujú veľa cukru a ten sa môže ukladať ako tuk.

5. Jesť treba aj večer. Organizmus potrebuje prísun živín počas celého dňa, inak sa telo nevyhne pasci zásobenia. Venujte pozornosť výberu jedál - uprednostnite viac bielkovín a jedzte málo uhľohydrátov. Dajte si napríklad pečené kuracie prsia a hlávkový šalát.

(kag)
O módnych diétach

Ich spoločným znakom je, že prinášajú dočasnú stratu hmotnosti a zakladajú sa na obmedzení živín. Takéto zaťaženie organizmus dlho nevydrží, čo sa prejavuje absenciou minerálov a vitamínov, v horšom prípade trpia aj telesné orgány.

Diéty chudobné na uhľohydráty - minimalizujú ich konzumáciu, pretože podľa diétnych postupov sú práve uhľohydráty zodpovedné za vytváranie tukových vankúšikov. Zníženie prísunu uhľohydrátov do organizmu sa ľahko prejaví v nedostatku vitamínov, minerálov a vlákniny. Keďže sú základným zdrojom energie, u človeka sa ich nedostatočný príjem prejaví otupením pozornosti a koncentráciou. Medzi takéto nevhodné diéty patrí napríklad zónová a hoolywoodska diéta, južnomorská aj Atkinsonova diéta.

Diéty chudobné na tuky - škodia dokonca viac ako uhľohydrátové diéty. Predpisujú jednostranné stravovanie zložené z ovocia, ryže a zemiakov. Počas chudnutia je telo oslabené, a tak potrebuje pravidelné dávky vitamínov a minerálov. Keďže tie sa vstrebávajú do tukov, je potrebné, aby telo prijímalo aj jedlo s obsahom tuku, aj keď len v malom množstve. Na tuky sú chudobné Coolyho a Priktinova diéta.

Nulová diéta - je najnebezpečnejšia metóda. Je spoľahlivou príčinou jojo efektu. Organizmus ohrozuje množstvo poškodení, ako napr. arytmia srdca či poškodenie obličiek. Hladovku si môže z rôznych zdravotných príčin dovoliť nasadiť len lekár.

(kag)
Tajomstvo dokonalej diéty

Je až príliš jednoduché. Problém totiž nerobí fakt, že neovládate čarovnú formulku - treba viac energie spotrebovať ako prijať. Skutočné fiasko je zvyčajne uskutočnenie tohto zlatého pravidla. Dôležité je nevzdávať sa za žiadnu cenu. Bez vôle a výdrže to nedotiahnete nikam. Okrem týchto vlastností nesmiete zabúdať na tri základné podmienky:

Pravidelný prísun stravy - vypočítať si časové úseky medzi jedlami. Ideálne je jedenie približne po každej druhej až tretej hodine, pričom treba precízne počítať prijaté a spotrebované kalórie. Častým jedením si človek vypestuje návyk, že nie je potrebné vytváranie tukových zásob.

Konzumácia tekutín - piť nápoje bez kalórií ako voda, minerálka či ochutená voda bez kalórií. Ak si chcete zabezpečiť vhodnú hustotu krvi či zásobovanie buniek vodou alebo prečistenie orgánov, musíte veľa piť. Denná konzumácia by mala dosiahnuť 2 až 3 litre vody denne.

Šport - je neoddeliteľnou súčasťou chudnutia, pretože vystupňuje vaše diétne úsilie. Odporúčajú sa športy kardiovaskulárneho charakteru ako beh, lyžovanie, bicyklovanie a aerobik. Tieto cvičenia podporujú chudnutie, zvyšujú kondíciu a dobre vplývajú na krvný obeh.

(kag)

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  5. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  1. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  2. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  3. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  4. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  5. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  6. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  7. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  8. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  9. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  10. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 35 087
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 21 076
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 467
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 776
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 8 664
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 661
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 995
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 860
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 707
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 223
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop