Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Priletia Mitchell i Corsair

Dobrí angličtinári (možno) vedia, že Mitchell je pomerne rozšírené anglické či americké priezvisko a slovo corsair znamená korzár či pirát.

Obr. B-25J Mitchell c.1 alebo c.2. Bombardovacie lietadlo B-25J Mitchell. Lietadlá Mitchell dodávali Spojené štáty aj Anglicku a Sovietskemu zväzu.Obr. B-25J Mitchell c.1 alebo c.2. Bombardovacie lietadlo B-25J Mitchell. Lietadlá Mitchell dodávali Spojené štáty aj Anglicku a Sovietskemu zväzu. (Zdroj: archív)

Dobrí angličtinári (možno) vedia, že Mitchell je pomerne rozšírené anglické či americké priezvisko a slovo corsair znamená korzár či pirát, ale len tí, ktorí sa zaoberajú históriou amerického vojenského letectva v období druhej svetovej vojny vedia, ako tieto dve slová súvisia s letectvom. Takže - Mitchell je doplnkové slovné označenie lietadla B-25, no a označenie „korzár" patrí lietadlu typu F4U. Venujme sa najprv lietadlu B-25 Mitchell. Z typového označenia, začínajúceho písmenom B, vyplýva, že ide o bombardovacie lietadlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dvojmotorový bombardér

Mitchell je dvojmotorové stredné bombardovacie lietadlo, ktoré vyvinula a vyrábala dnes už neexistujúca americká firma North American Aviation. Prototyp tohto lietadla sa do vzduchu po prvý raz dostal 19. augusta 1940, teda prakticky pred 70 rokmi. Prvé sériové mitchelly boli už koncom roka 1941 pridelené bombardovacím jednotkám na západnom pobreží USA a na Štedrý deň uvedeného roka potopili svoju prvú japonskú ponorku. Lietadlá B-25 sa vyrábali v niekoľkých verziách, označovaných písmenami podľa abecedného poriadku. Najpočetnejšou verziou mitchellov bola verzia B-25J vyrábaná v období rokov 1943 až 1945.

Až 18 guľometov

Táto verzia sa vyrábala buď so zasklenou prednou časťou (v nej sedel bombometčík), alebo so zaplechovaným predkom, v ktorom boli umiestnené guľomety kalibru 12,7 mm. Plechová verzia mohla niesť až 18 guľometov, čo bolo viac než ktorýkoľvek iný bombardér za druhej svetovej vojny. Celkovo bolo vyrobených 4 318 lietadiel B-25J. Americké armádne letectvo používalo mitchelly najmä v boji proti Japonsku, ale tieto lietadlá boli nasadené aj v Afrike a Európe. Lietadlá B-25 boli dodávané aj spojeneckým krajinám, a to najmä Veľkej Británii i Sovietskemu zväzu, kam putovalo 866 lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu

Doslúžili v roku 1979

Celkovo bolo vyrobených okolo 10 000 mitchellov všetkých verzií, pričom posledné lietadlá doslúžili až v roku 1979 v indonézskom vojenskom letectve. Mimochodom, B-25 je jediné americké vojenské lietadlo, pomenované po konkrétnej osobe, a to po generálovi Billym Mitchellovi, pionierovi amerického vojenského letectva. Prejdime teraz k lietadlu F4U Corsair. Toto lietadlo, ktoré vyvinula a vyrábala tiež už neexistujúca firma Chance Vought, je považované za najlepšie palubné stíhacie lietadlo druhej svetovej vojny.

Z paluby lietadlových lodí

Vývoj lietadla sa začal v roku 1938 na základe požiadaviek amerického námorníctva (US Navy) na jednomiestne stíhacie lietadlo, schopné operovať z palúb materských lietadlových lodí. Prvý vzlet prototypu tohto lietadla sa uskutočnil 29. mája 1940. Do služby u námorníctva bol tento typ zaradený 28. decembra 1942. Na pohon typu F4U bol vybraný najväčší motor, aký bol vtedy k dispozícii. Išlo o 18-valcový hviezdicový motor Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp výkonu 1 500 kW. Motor poháňal trojlistovú vrtuľu priemeru až 406 cm.

SkryťVypnúť reklamu

Zalomené krídla

Výraznou konštrukčnou črtou tohto typu sú zalomené krídla, ktoré umožnili skrátiť dĺžku podvozkových nôh (dlhé nohy nie sú vhodné pre prevádzku na lietadlových lodiach). Lietadlo malo, pochopiteľne, sklopné krídla, aby sa zmestilo na palubné výťahy a zaberalo menej miesta v podpalubí materských lodí. Aj typ F4U sa vyrábal v mnohých verziách. Poslednou verziou, vyrábanou počas druhej svetovej vojny, bola verzia F4U-4. Tá sa dostala do služby až koncom roka 1944. Na pohon verzie F4U-4 slúžil 18-valcový motor s dvojstupňovým prepĺňaním, ktorého maximálny výkon bol 1 600 kW.

Najdlhšie obdobie výroby

Keď sa do valcov vstrekovala zmes vody a alkoholu, výkon sa krátkodobo zvýšil na 1 830 kW. Trojlistová vrtuľa bola nahradená štvorlistovou. Corsair sa vyrábal od roku 1942 do roku 1952, čo je najdlhšie obdobie výroby spomedzi všetkých amerických piestových stíhacích lietadiel. „Korzár" bol taký žiadaný (podobne ako náš denník...), že ho okrem firmy Vought začali vyrábať aj firmy Goodyear a Brewster. Celkovo bolo vyrobených 12 571 lietadiel Corsair, ktoré slúžili v letectvách viacerých krajín a do dejín sa zapísali aj účasťou v kórejskej vojne.

Flotila „lietajúcich býkov"

Treba už ale vysvetliť, prečo práve dnes tu obe lietadlá spomíname. Je to preto, lebo bombardovacie lietadlo B-25J Mitchell i stíhacie lietadlo F4U-4 uvidia návštevníci tohtoročného Aerovíkendu, ktorý sa bude na košickom letisku konať túto sobotu i nedeľu. Obe lietadlá patria do flotily spoločnosti The Flying Bulls (lietajúce býky), ktorú vlastní D. Mateschitz, jeden z najbohatších Rakúšanov a majiteľ 49 % akcií spoločnosti Red Bull, vyrábajúcej známe energetické nápoje.

Vyrobené v roku 1945

Do Košíc priletí lietadlo B-25J Mitchell s americkou poznávacou značkou N6123C, výrobné číslo je 108-47547 a bolo vyrobené v závode firmy North American Aviation v Kansas City v roku 1945. Po ukončení služby v americkom vojenskom letectve bolo lietadlo v decembri 1957 uskladnené na základni Davis Monthan, v decembri 1958 to kúpil prvý civilný užívateľ. V roku 1994 lietadlo kúpil Sigi Angerer, terajší šéfpilot Red Bull. Ten to nechal zreštaurovať, pričom dostalo pohodlný interiér a bolo zbavené laku, takže jeho vyleštený kovový povrch je teraz jeho hlavným poznávacím znakom.

V Európe len zopár

Do Salzburgu, kde majú „lietajúce býky" domovskú základňu, priletelo lietadlo v septembri 1997. Mitchell spoločnosti The Flying Bulls je najznámejším z len niekoľkých mitchellov, ktoré lietajú v Európe. Lietadlo s rozpätím krídiel 20,6 m a dĺžkou 16,3 m má maximálnu vzletovú hmotnosť 11 800 kg a dosahuje maximálnu rýchlosť 580 km/h. „Korzár" verzie F4U-4, ktorý sa cez víkend ukáže na košickom nebi, má výrobné číslo 9149 a bol vyrobený pre americké námorníctvo v roku 1945, ale už nezasiahol do bojov počas druhej svetovej vojny.

Bojovalo v Hondurase

Lietadlo tiež menilo majiteľov, pričom v roku 1960 bolo dodané letectvu Hondurasu a v jeho farbách sa zúčastnilo tzv. futbalovej vojny s El Salvadorom. V roku 1965 kúpil lietadlo jeden texaský milionár, od ktorého ho v roku 1990 kúpil už spomínaný S. Angerer. Lietadlo, ktoré teraz lieta s rakúskou poznávacou značkou OE-EAS, má rozpätie krídiel 12,5 m, dĺžku 10,2 m a jeho maximálna rýchlosť je až 750 km/h.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 623
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 266
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 839
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 432
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 370
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 285
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 209

Blogy SME

  1. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  2. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  3. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  4. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  5. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  6. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  7. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 694
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 367
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 181
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 112
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 103
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ide o štátom organizované únosy detí.


18. máj
Zuzana Kepplová.

A čo keby si najprv upratali vo vlastnom chlieviku.


1 h
Záber z filmu Čajkovského žena.

Serebrennikov otvára v Cannes tému, ktorú Rusi popierajú.


1 h
Dušan Kováčik na súde.

Prvostupňový verdikt padol v septembri. Dušan Kováčik dostal 14 rokov.


a 1 ďalší 8 h

Blogy SME

  1. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  2. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  3. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  4. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  5. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  6. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  7. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 694
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 367
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 181
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 112
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 103
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu