Korzár logo Korzár
Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
NAJVÄČŠIE KONTAJNEROVÉ LODE SÚ DLHÉ TEMER 400 METROV

Návrat gigantov morí

Svetová hospodárska kríza, z ktorej sa aj my (vraj) pomaly vyvliekame, priniesla so sebou aj zníženie medzinárodnej prepravy tovarov. Veľká časť medzikontinentálnej tovarovej dopravy, najmä medzi Áziou a Európou či USA, sa pritom realizuje po mori.

Obr. Emma Maersk. Kontajnerová loď Emma Maersk. Loď Emma Maersk je jednou z ôsmich lodí triedy E, ich kapacita je 14 770 štandardných kontajnerov.(Zdroj: archív)

Pokles tejto dopravy znamenal, že väčšina lodiarskych spoločností musela časť svoje flotily zakotviť v prístavoch. Týkalo sa to najmä veľkých kontajnerových lodí. Kríza následne postihla aj výrobcov týchto lodí.

Mali ju zavrieť

Spoločnosť Maersk napríklad vlani oznámila pracovníkom svojej lodenice Lindo, že kvôli nedostatku ďalších objednávok bude táto dánska lodenica, ktorá existuje už temer sto rokov, v roku 2012 zatvorená. Ide o lodenicu, v ktorej v roku 2006 vyrobili aj v tom čase najväčšiu kontajnerovú loď na svete, loď Emma Maersk triedy E (odvtedy bolo vyrobených ďalších sedem lodí tejto triedy). To však bolo vlani. Medzitým sa takpovediac vietor obrátil a o zatváraní podnikov, šrotovaní lodí a stornovaných objednávkach už v oblasti kontajnerovej dopravy nič nepočuť.

Vlna „gigantizmu"

Objem kontajnerovej dopravy znovu narastá a lodné spoločnosti zachvátila vlna „gigantizmu", nad ktorou mnohí odborníci len krútia hlavou. Lodiarske spoločnosti objednávajú vo veľkom štýle nové obrovské lode, hoci ešte neboli dodané všetky kusy objednané počas predchádzajúceho rozmachu lodnej dopravy. Skutočne vo veľkom si začala objednávať nové lode práve dánska spoločnosť Maersk, ktorá je najväčšou svetovou firmou na kontajnerovú dopravu. Táto firma si v ostatnom období objednala 58 lodí s celkovou kapacitou 373 754 štandardných kontajnerov, čo je temer pätina terajšej kapacity celej flotily Maersk, ktorá má 568 lodí.

Po strate zisk

Túto stratégiu expanzie zdôvodnil šéf koncernu Nils Smedegaard tým, že po strate približne jednej miliardy dolárov pred rokom vykázala teraz spoločnosť zisk vyše 1,2 miliardy dolárov. Prudko sa zvýšil aj obrat, a to o tretinu, na približne 12,5 miliardy dolárov. Podľa Smedegaarda sa tarify za kontajnerovú prepravu vrátili na úroveň roka 2008 a objem prepravy sa postupne blíži k objemu spred dvoch rokov. Za celý tento rok očakáva firma Maersk zisk vyše štyroch miliárd dolárov. Maersk si zrejme chce za každú cenu zachovať špičkovú pozíciu v oblasti kontajnerovej dopravy, ale konkurencia nespí a tiež vo veľkom objednáva ďalšie lode.

Desať nových lodí

Švajčiarsky koncern MSC stúpa firme Maersk na päty a objednal si nové lode s celkovou kapacitou až 458 812 štandardných kontajnerov, čo je viac, ako si objednal Maersk. Nezaháľajú ani ďalšie spoločnosti. Francúzska spoločnosť CMA CGM si necháva stavať lode pre 329 773 kontajnerov a čínska firma Cosco rozširuje svoje prepravné kapacity o 322 021 kontajnerov, teda o plných 60 %. Celú brandžu prekvapuje taiwanská firma Evergreen, ktorá si objednala desať veľkých kontajnerových lodí, hoci v ostatných rokoch žiadne nové objednávky nedala.

Zdržanlivé nemecké firmy

Zaujímavé pritom je, že nemecké lodiarske spoločnosti sú zdržanlivejšie. Hamburská firma Hapag Lloyd (piata najväčšia na svete) si necháva stavať lode pre 57 000 kontajnerov, firma Hamburg Süd pre 71 000 kontajnerov. Keď sa to všetko zráta, mala by svetová flotila kontajnerových lodí narásť už v tomto roku o osem percent. Otázkou je, či je tento vývoj zdravý a nejde len o veľkú „bublinu", ktorá môže spľasnúť. Odborníci sa totiž zatiaľ nevedia dohodnúť na tom, či terajší nárast prepravy tovarov je len dôsledkom vyrovnávania krízy alebo skutočným nárastom dopytu. Vrásky expertom robí najmä neistý hospodársky vývoj v Európe a USA.

Najväčšie kontajnerové lode

Spomeňme ešte niekoľko základných údajov o kontajnerových lodiach triedy E, ktorých prvým predstaviteľom je v úvode spomenutá loď Emma Maersk. Všetkých osem lodí tejto triedy má názvy začínajúce písmenom E. Ide o osem najväčších kontajnerových lodí na svete a v súčasnosti aj o najdlhšie lode, ktoré sa v súčasnosti používajú (vôbec najdlhšou vyrobenou loďou bola loď Seawise Giant, ktorá bola dlhá 458,45 m). Lode triedy E sú dlhé 397,7 m a široké 56,4 m. Celková kapacita každej z týchto lodí je 14 770 štandardných kontajnerov TEU. Skratka TEU znamená twenty-foot equivalent unit, čiže 20-stopová ekvivalentná jednotka.

Štandardný 20-stopový kontajner

Nejde pritom o celkom exaktnú mieru objemovej kapacity lode. Štandardný kontajner TEU má síce definovanú dĺžku (to je tých 20 stôp, čiže 6,1 m) a šírku (8 stôp, čiže 2,4 m), ale jeho výška nie je štandardizovaná a pohybuje sa od 1,3 m do 2,9 m, pričom najbežnejšia výška je 8,5 stopy, teda 2,6 metra. Väčšie, 45-stopové kontajnery (ich dĺžka je teda 14 m) sa pritom zvyknú označovať ako 2 TEU, hoci v skutočnosti je ich kapacita 2,25 TEU. Štandardizované kontajnery majú tú výhodu, že ich možno prepravovať po mori, nákladnými vlakmi i na nákladných autách.

Len 13-členná posádka

Aj keď je štandardná kapacita lodí triedy E už spomínaných 14 770 kontajnerov TEU, v skutočnosti môže loď viezť aj väčší náklad. V tlači sa objavili správy, že v máji tohto roku prepravovala loď Ebba Maersk náklad, zodpovedajúci 15 011 štandardným kontajnerom TEU, čo je nový neoficiálny svetový rekord prepravnej kapacity. Spoločnosť Maersk sa však k týmto správam nikdy neoficiálne nevyjadrila. Možno ešte uviesť, že temer 400-metrové kolosy triedy E majú posádku, ktorá má len 13 členov.

Neprehliadnite tiež

Košickí rektori: Aby milióny znovu neputovali do schránok

Podľa rektorky veteriny je minister Plavčan len obetným baránkom.

Z odstaveného vagóna v Plavči unikal propán

Hasiči zasahovali na stanici v noci z nedele na pondelok.

Vraždiaceho expolicajta navrhol vyšetrovateľ obžalovať

Vyšetrovanie smrti snúbenice sa skončilo. Spis študuje dozorový prokurátor.

V mestskom zastupiteľstve bude pôsobiť súrodenecká dvojica

Kuriózne je aj to, že obaja sa tam dostali ako náhradníci.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Branci pýtajú peniaze na domobranu. Končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia.

KOMENTÁRE

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani zmarili raziu u developera.

KULTÚRA

Vojna bez krvi. Dunkirk je filmová anomália

Film leta bol prijatý s istým nepochopením.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 493
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 183
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 776
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 091
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 668
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop