Korzár logo Korzár
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky
NAJVÄČŠIE KONTAJNEROVÉ LODE SÚ DLHÉ TEMER 400 METROV

Návrat gigantov morí

Svetová hospodárska kríza, z ktorej sa aj my (vraj) pomaly vyvliekame, priniesla so sebou aj zníženie medzinárodnej prepravy tovarov. Veľká časť medzikontinentálnej tovarovej dopravy, najmä medzi Áziou a Európou či USA, sa pritom realizuje po mori.

Obr. Emma Maersk. Kontajnerová loď Emma Maersk. Loď Emma Maersk je jednou z ôsmich lodí triedy E, ich kapacita je 14 770 štandardných kontajnerov.Obr. Emma Maersk. Kontajnerová loď Emma Maersk. Loď Emma Maersk je jednou z ôsmich lodí triedy E, ich kapacita je 14 770 štandardných kontajnerov. (Zdroj: archív)

Pokles tejto dopravy znamenal, že väčšina lodiarskych spoločností musela časť svoje flotily zakotviť v prístavoch. Týkalo sa to najmä veľkých kontajnerových lodí. Kríza následne postihla aj výrobcov týchto lodí.

Mali ju zavrieť

Spoločnosť Maersk napríklad vlani oznámila pracovníkom svojej lodenice Lindo, že kvôli nedostatku ďalších objednávok bude táto dánska lodenica, ktorá existuje už temer sto rokov, v roku 2012 zatvorená. Ide o lodenicu, v ktorej v roku 2006 vyrobili aj v tom čase najväčšiu kontajnerovú loď na svete, loď Emma Maersk triedy E (odvtedy bolo vyrobených ďalších sedem lodí tejto triedy). To však bolo vlani. Medzitým sa takpovediac vietor obrátil a o zatváraní podnikov, šrotovaní lodí a stornovaných objednávkach už v oblasti kontajnerovej dopravy nič nepočuť.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlna „gigantizmu"

Objem kontajnerovej dopravy znovu narastá a lodné spoločnosti zachvátila vlna „gigantizmu", nad ktorou mnohí odborníci len krútia hlavou. Lodiarske spoločnosti objednávajú vo veľkom štýle nové obrovské lode, hoci ešte neboli dodané všetky kusy objednané počas predchádzajúceho rozmachu lodnej dopravy. Skutočne vo veľkom si začala objednávať nové lode práve dánska spoločnosť Maersk, ktorá je najväčšou svetovou firmou na kontajnerovú dopravu. Táto firma si v ostatnom období objednala 58 lodí s celkovou kapacitou 373 754 štandardných kontajnerov, čo je temer pätina terajšej kapacity celej flotily Maersk, ktorá má 568 lodí.

Po strate zisk

Túto stratégiu expanzie zdôvodnil šéf koncernu Nils Smedegaard tým, že po strate približne jednej miliardy dolárov pred rokom vykázala teraz spoločnosť zisk vyše 1,2 miliardy dolárov. Prudko sa zvýšil aj obrat, a to o tretinu, na približne 12,5 miliardy dolárov. Podľa Smedegaarda sa tarify za kontajnerovú prepravu vrátili na úroveň roka 2008 a objem prepravy sa postupne blíži k objemu spred dvoch rokov. Za celý tento rok očakáva firma Maersk zisk vyše štyroch miliárd dolárov. Maersk si zrejme chce za každú cenu zachovať špičkovú pozíciu v oblasti kontajnerovej dopravy, ale konkurencia nespí a tiež vo veľkom objednáva ďalšie lode.

Skryť Vypnúť reklamu

Desať nových lodí

Švajčiarsky koncern MSC stúpa firme Maersk na päty a objednal si nové lode s celkovou kapacitou až 458 812 štandardných kontajnerov, čo je viac, ako si objednal Maersk. Nezaháľajú ani ďalšie spoločnosti. Francúzska spoločnosť CMA CGM si necháva stavať lode pre 329 773 kontajnerov a čínska firma Cosco rozširuje svoje prepravné kapacity o 322 021 kontajnerov, teda o plných 60 %. Celú brandžu prekvapuje taiwanská firma Evergreen, ktorá si objednala desať veľkých kontajnerových lodí, hoci v ostatných rokoch žiadne nové objednávky nedala.

Zdržanlivé nemecké firmy

Zaujímavé pritom je, že nemecké lodiarske spoločnosti sú zdržanlivejšie. Hamburská firma Hapag Lloyd (piata najväčšia na svete) si necháva stavať lode pre 57 000 kontajnerov, firma Hamburg Süd pre 71 000 kontajnerov. Keď sa to všetko zráta, mala by svetová flotila kontajnerových lodí narásť už v tomto roku o osem percent. Otázkou je, či je tento vývoj zdravý a nejde len o veľkú „bublinu", ktorá môže spľasnúť. Odborníci sa totiž zatiaľ nevedia dohodnúť na tom, či terajší nárast prepravy tovarov je len dôsledkom vyrovnávania krízy alebo skutočným nárastom dopytu. Vrásky expertom robí najmä neistý hospodársky vývoj v Európe a USA.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčšie kontajnerové lode

Spomeňme ešte niekoľko základných údajov o kontajnerových lodiach triedy E, ktorých prvým predstaviteľom je v úvode spomenutá loď Emma Maersk. Všetkých osem lodí tejto triedy má názvy začínajúce písmenom E. Ide o osem najväčších kontajnerových lodí na svete a v súčasnosti aj o najdlhšie lode, ktoré sa v súčasnosti používajú (vôbec najdlhšou vyrobenou loďou bola loď Seawise Giant, ktorá bola dlhá 458,45 m). Lode triedy E sú dlhé 397,7 m a široké 56,4 m. Celková kapacita každej z týchto lodí je 14 770 štandardných kontajnerov TEU. Skratka TEU znamená twenty-foot equivalent unit, čiže 20-stopová ekvivalentná jednotka.

Štandardný 20-stopový kontajner

Nejde pritom o celkom exaktnú mieru objemovej kapacity lode. Štandardný kontajner TEU má síce definovanú dĺžku (to je tých 20 stôp, čiže 6,1 m) a šírku (8 stôp, čiže 2,4 m), ale jeho výška nie je štandardizovaná a pohybuje sa od 1,3 m do 2,9 m, pričom najbežnejšia výška je 8,5 stopy, teda 2,6 metra. Väčšie, 45-stopové kontajnery (ich dĺžka je teda 14 m) sa pritom zvyknú označovať ako 2 TEU, hoci v skutočnosti je ich kapacita 2,25 TEU. Štandardizované kontajnery majú tú výhodu, že ich možno prepravovať po mori, nákladnými vlakmi i na nákladných autách.

Len 13-členná posádka

Aj keď je štandardná kapacita lodí triedy E už spomínaných 14 770 kontajnerov TEU, v skutočnosti môže loď viezť aj väčší náklad. V tlači sa objavili správy, že v máji tohto roku prepravovala loď Ebba Maersk náklad, zodpovedajúci 15 011 štandardným kontajnerom TEU, čo je nový neoficiálny svetový rekord prepravnej kapacity. Spoločnosť Maersk sa však k týmto správam nikdy neoficiálne nevyjadrila. Možno ešte uviesť, že temer 400-metrové kolosy triedy E majú posádku, ktorá má len 13 členov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 915
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 721
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 926
  4. Aká je chémia vôní 9 909
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 829
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 409
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 791
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 588
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 180
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 257
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nová riaditeľka košickej detskej nemocnice: Teším sa na návrat

Chystá stretnutia so zamestnancami, primármi a vytvorí svoj tím.

Jaroslava Feketeová. Snímka je z čias, keď pôsobila ako lekárka na Oddelení detskej onkológie a hematológie košickej DFN.
Výročie výbuchu bytovky Mukačevská 7 v Prešove

Rok po výbuchu. Majorošovci veria, že sa na Mukačevskú 7 ešte vrátia

Tragédia odhalila aj silu priateľstva.

Marek Majoroš na mieste, kde stála bytovka.
Viki Olejárová by rada zbierala zážitky z celého sveta, chcela by prespať v baobabe aj si zaspievať so Stingom.
Ľudmila Kolesárová.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.
Alena Zsuzsová opúšťa súd v Banskej Bystrici.

Koronavírus na Slovensku: Matovič: Ak bude lockdown, môže za to spochybňovanie testovania (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 957 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky
ŠPORT

Mal mať rozprávkovú kariéru. Hlúpa mladá hlava všetko zničila, spomína

Strelil najrýchlejší gól v najvyššej súťaži?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop