Korzár logo Korzár
Štvrtok, 1. jún, 2023 | Meniny má Žaneta

Návrat gigantov morí

Svetová hospodárska kríza, z ktorej sa aj my (vraj) pomaly vyvliekame, priniesla so sebou aj zníženie medzinárodnej prepravy tovarov. Veľká časť medzikontinentálnej tovarovej dopravy, najmä medzi Áziou a Európou či USA, sa pritom realizuje po mori.

Obr. Emma Maersk. Kontajnerová loď Emma Maersk. Loď Emma Maersk je jednou z ôsmich lodí triedy E, ich kapacita je 14 770 štandardných kontajnerov.Obr. Emma Maersk. Kontajnerová loď Emma Maersk. Loď Emma Maersk je jednou z ôsmich lodí triedy E, ich kapacita je 14 770 štandardných kontajnerov. (Zdroj: archív)

Pokles tejto dopravy znamenal, že väčšina lodiarskych spoločností musela časť svoje flotily zakotviť v prístavoch. Týkalo sa to najmä veľkých kontajnerových lodí. Kríza následne postihla aj výrobcov týchto lodí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mali ju zavrieť

Spoločnosť Maersk napríklad vlani oznámila pracovníkom svojej lodenice Lindo, že kvôli nedostatku ďalších objednávok bude táto dánska lodenica, ktorá existuje už temer sto rokov, v roku 2012 zatvorená. Ide o lodenicu, v ktorej v roku 2006 vyrobili aj v tom čase najväčšiu kontajnerovú loď na svete, loď Emma Maersk triedy E (odvtedy bolo vyrobených ďalších sedem lodí tejto triedy). To však bolo vlani. Medzitým sa takpovediac vietor obrátil a o zatváraní podnikov, šrotovaní lodí a stornovaných objednávkach už v oblasti kontajnerovej dopravy nič nepočuť.

SkryťVypnúť reklamu

Vlna „gigantizmu"

Objem kontajnerovej dopravy znovu narastá a lodné spoločnosti zachvátila vlna „gigantizmu", nad ktorou mnohí odborníci len krútia hlavou. Lodiarske spoločnosti objednávajú vo veľkom štýle nové obrovské lode, hoci ešte neboli dodané všetky kusy objednané počas predchádzajúceho rozmachu lodnej dopravy. Skutočne vo veľkom si začala objednávať nové lode práve dánska spoločnosť Maersk, ktorá je najväčšou svetovou firmou na kontajnerovú dopravu. Táto firma si v ostatnom období objednala 58 lodí s celkovou kapacitou 373 754 štandardných kontajnerov, čo je temer pätina terajšej kapacity celej flotily Maersk, ktorá má 568 lodí.

Po strate zisk

Túto stratégiu expanzie zdôvodnil šéf koncernu Nils Smedegaard tým, že po strate približne jednej miliardy dolárov pred rokom vykázala teraz spoločnosť zisk vyše 1,2 miliardy dolárov. Prudko sa zvýšil aj obrat, a to o tretinu, na približne 12,5 miliardy dolárov. Podľa Smedegaarda sa tarify za kontajnerovú prepravu vrátili na úroveň roka 2008 a objem prepravy sa postupne blíži k objemu spred dvoch rokov. Za celý tento rok očakáva firma Maersk zisk vyše štyroch miliárd dolárov. Maersk si zrejme chce za každú cenu zachovať špičkovú pozíciu v oblasti kontajnerovej dopravy, ale konkurencia nespí a tiež vo veľkom objednáva ďalšie lode.

SkryťVypnúť reklamu

Desať nových lodí

Švajčiarsky koncern MSC stúpa firme Maersk na päty a objednal si nové lode s celkovou kapacitou až 458 812 štandardných kontajnerov, čo je viac, ako si objednal Maersk. Nezaháľajú ani ďalšie spoločnosti. Francúzska spoločnosť CMA CGM si necháva stavať lode pre 329 773 kontajnerov a čínska firma Cosco rozširuje svoje prepravné kapacity o 322 021 kontajnerov, teda o plných 60 %. Celú brandžu prekvapuje taiwanská firma Evergreen, ktorá si objednala desať veľkých kontajnerových lodí, hoci v ostatných rokoch žiadne nové objednávky nedala.

Zdržanlivé nemecké firmy

Zaujímavé pritom je, že nemecké lodiarske spoločnosti sú zdržanlivejšie. Hamburská firma Hapag Lloyd (piata najväčšia na svete) si necháva stavať lode pre 57 000 kontajnerov, firma Hamburg Süd pre 71 000 kontajnerov. Keď sa to všetko zráta, mala by svetová flotila kontajnerových lodí narásť už v tomto roku o osem percent. Otázkou je, či je tento vývoj zdravý a nejde len o veľkú „bublinu", ktorá môže spľasnúť. Odborníci sa totiž zatiaľ nevedia dohodnúť na tom, či terajší nárast prepravy tovarov je len dôsledkom vyrovnávania krízy alebo skutočným nárastom dopytu. Vrásky expertom robí najmä neistý hospodársky vývoj v Európe a USA.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie kontajnerové lode

Spomeňme ešte niekoľko základných údajov o kontajnerových lodiach triedy E, ktorých prvým predstaviteľom je v úvode spomenutá loď Emma Maersk. Všetkých osem lodí tejto triedy má názvy začínajúce písmenom E. Ide o osem najväčších kontajnerových lodí na svete a v súčasnosti aj o najdlhšie lode, ktoré sa v súčasnosti používajú (vôbec najdlhšou vyrobenou loďou bola loď Seawise Giant, ktorá bola dlhá 458,45 m). Lode triedy E sú dlhé 397,7 m a široké 56,4 m. Celková kapacita každej z týchto lodí je 14 770 štandardných kontajnerov TEU. Skratka TEU znamená twenty-foot equivalent unit, čiže 20-stopová ekvivalentná jednotka.

Štandardný 20-stopový kontajner

Nejde pritom o celkom exaktnú mieru objemovej kapacity lode. Štandardný kontajner TEU má síce definovanú dĺžku (to je tých 20 stôp, čiže 6,1 m) a šírku (8 stôp, čiže 2,4 m), ale jeho výška nie je štandardizovaná a pohybuje sa od 1,3 m do 2,9 m, pričom najbežnejšia výška je 8,5 stopy, teda 2,6 metra. Väčšie, 45-stopové kontajnery (ich dĺžka je teda 14 m) sa pritom zvyknú označovať ako 2 TEU, hoci v skutočnosti je ich kapacita 2,25 TEU. Štandardizované kontajnery majú tú výhodu, že ich možno prepravovať po mori, nákladnými vlakmi i na nákladných autách.

Len 13-členná posádka

Aj keď je štandardná kapacita lodí triedy E už spomínaných 14 770 kontajnerov TEU, v skutočnosti môže loď viezť aj väčší náklad. V tlači sa objavili správy, že v máji tohto roku prepravovala loď Ebba Maersk náklad, zodpovedajúci 15 011 štandardným kontajnerom TEU, čo je nový neoficiálny svetový rekord prepravnej kapacity. Spoločnosť Maersk sa však k týmto správam nikdy neoficiálne nevyjadrila. Možno ešte uviesť, že temer 400-metrové kolosy triedy E majú posádku, ktorá má len 13 členov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Obsluha, ktorá vám poradí s autom aj zachráni život
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  5. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  6. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  8. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  1. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  2. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  3. Orange hokejové talenty priniesli množstvo detskej radosti
  4. Treťou najčastejšou „chorobou“ u detí je zubný kaz
  5. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  6. Študujte v Ostrave odbory s budúcnosťou
  7. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  8. Kolektívne vyjednávania v skupine Chemosvit
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 12 802
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 981
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 393
  4. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 814
  5. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 2 205
  6. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 146
  7. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 1 775
  8. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy 909

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Leto je za rohom...
  2. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva
  3. Tina Gažovičová: Angela Merkelová - ako zvýhodnili mladú ženu z východu
  4. Věra Tepličková: Keď sa stretnú dve najväčšie hybridné hrozby na jednej obrazovke
  5. Jozef Javurek: Mesto sĺz
  6. Irena Šimuneková: Bralce a Kečka
  7. Michal Muránsky: Škrtflácia
  8. Ján Šubák: Tunel Soroška je na stole roky, dočká sa Gemer riešenia?
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 124 375
  2. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 77 277
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 24 830
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 736
  5. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 22 348
  6. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 10 417
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 512
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 498
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Naď a Roman Mikulec.

Majú pre nich dostatok úloh, vravia.


a 1 ďalší 8 h
Na skládke odpadu Vlčie hory našli kontroly viaceré pochybenia.

Po podozrivých firmách zostala ekologická záťaž.


4 h
Zuzana Kepplová

Prázdninové platy pre poslaneckých asistentov sú témou len pre neslušný termín.


8 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Leto je za rohom...
  2. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva
  3. Tina Gažovičová: Angela Merkelová - ako zvýhodnili mladú ženu z východu
  4. Věra Tepličková: Keď sa stretnú dve najväčšie hybridné hrozby na jednej obrazovke
  5. Jozef Javurek: Mesto sĺz
  6. Irena Šimuneková: Bralce a Kečka
  7. Michal Muránsky: Škrtflácia
  8. Ján Šubák: Tunel Soroška je na stole roky, dočká sa Gemer riešenia?
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 124 375
  2. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 77 277
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 24 830
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 736
  5. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 22 348
  6. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 10 417
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 512
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 498
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu