Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Lietalo nepretržite dva týždne

Asi si ťažko viete predstaviť, že sedíte v lietadle, ktoré s vami nepretržite lieta celé dva týždne. A predsa také lietadlo už existuje. Toto lietadlo však nenesie žiadnych cestujúcich a dokonca nemá ani posádku.

Bezpilotné lietadlo Zephyr. Lietadlo Zephyr odštartuje vypustením z rúk päťčlenného tímu.Bezpilotné lietadlo Zephyr. Lietadlo Zephyr odštartuje vypustením z rúk päťčlenného tímu.

Ide o bezpilotné lietadlo Zephyr, ktoré vyvinula britská spoločnosť QinetiQ, ktorá je jednou z najväčších svetových firiem v oblasti vývoja vojenských systémov. Už z toho plynie, že lietadlo Zephyr má (lepšie povedané bude mať) najmä vojenské využitie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Využívajú ich mnohé armády

Nebude to, samozrejme, prvé bezpilotné lietadlo pre vojenské účely, pretože takéto lietadlá už využívajú armády mnohých krajín sveta. To, čo robí Zephyr unikátnym, je jeho výdrž vo vzduchu, teda schopnosť lietať dlhodobo bez pristátia. Zephyr to preukázal pri testovacom lete v máji, keď bol vo vzduchu nepretržite 14 dní, presne 336 hodín a 21 minút. Let sa uskutočnil nad skúšobným polygónom americkej armády (Yuma Proving Ground) v Arizone.

SkryťVypnúť reklamu

Let sledovali komisári FAI

Pretože tento let sledovali komisári Medzinárodnej leteckej federácie (FAI), je pravdepodobné, že tento výkon bude uznaný ako nový svetový rekord v trvaní letu bez medzipristátia. Zephyr týmto letom prekonal svoj vlastný výkon, ktorým bol let v trvaní 82 hodín a 37 minút. Pri tomto lete, ktorý sa konal v roku 2008, však neboli prítomní zástupcovia FAI, takže nemohol byť uznaný za rekordný let.

Doteraz len 30 hodín

Oficiálny v súčasnosti platný svetový rekord v trvaní letu bezpilotného lietadla má hodnotu "len" 30 hodín a 24 minút. Tento rekord vytvorilo lietadlo Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk v marci 2001. Lietadlo Zephyr však letelo dlhšie a bez tankovania vo vzduchu ako ktorékoľvek iné lietadlo, pilotované či bezpilotné. Rekordný let pilotovaných lietadiel patrí špeciálnemu lietadlu Rutan Model 76 Voyager. Toto lietadlo, pilotované Dickom Rutanom a Jeanou Yeagerovou, bolo prvým lietadlom, ktoré obletelo zemeguľu bez medzipristátia a bez tankovania vo vzduchu. Let sa konal v decembri roku 1986 a trval 9 dní 3 minúty a 44 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Aj civilné využitie

Vráťme sa ale k rekordnému bezpilotnému lietadlu Zephyr. Lietadlo Zephyr je schopné niesť vojenské zariadenia na pozorovanie územia nepriateľa a na komunikačné účely. Široké sú však aj možnosti civilného využitia tohto unikátneho lietadla. Zephyr môže dlhodobo monitorovať znečisťovanie nášho životného prostredia, môže sledovať dozrievanie úrody na poliach a poslúži aj pri pozorovaní oblastí, v ktorých došlo k prírodným katastrofám. "Navrhli a postavili sme niečo, čo sa stane míľnikom v histórii letectva", povedal hlavný konštruktér QinetiQ Chris Kelleher.

Nové konštrukčné prístupy

Pri vývoji lietadla Zephyr sa použili nové prístupy v oblasti aerodynamiky, konštrukcie, pohonu, tepelného režimu a riadenia lietadla. Lietadlo muselo byť skonštruované tak, aby vydržalo teploty vyše 40 stupňov na zemi a menej než mínus 75 stupňov vo vzduchu. Rekordná verzia lietadla Zephyr je približne o polovicu väčšia než bola doterajšia verzia tohto lietadla. Lietadlo má úplne novú konštrukciu krídiel a nový aerodynamický tvar, ktorým sa znížil odpor. Nosná časť lietadla je zhotovená z uhlíkových kompozitov.

SkryťVypnúť reklamu

Hmotnosť len 50 kg

Rozpätie krídiel je 22,5 metra, hmotnosť lietadla je len niečo vyše 50 kg. Maximálny užitočný náklad je 2,5 kg. Lietadlo môže lietať vo výške až 21 kilometrov. Aký má lietadlo, ktoré dokáže lietať dva týždne, pohon? Zephyr je vystrojený elektrickým hnacím systémom, pričom zdrojom elektrickej enrgie sú solárne články, premieňajúce energiu slnečného žiarenia na elektrickú energiu. Tieto články sú zhotovené z amorfného kremíka a ich hrúbka je porovnateľná s hrúbkou bežného listu papiera. Články, vyrobené firmou Uni-Solar, pokrývajú krídla lietadla a slúžia aj na dobíjanie lítiovo-sírovej batérie, dodanej firmou Sion Power.

V noci na batérie

Počas dňa využíva lietadlo energiu Slnka, v noci ho poháňajú batérie. Lietadlo je vystrojené dvomi hnacími vrtuľami. Počas nočného letu lietadlo postupne klesá, aby sa zbytočne nevyčerpali batérie. Pokles za jednu noc je okolo 6 000 metrov. Cez deň potom lietadlo opäť vystúpi do svojej operačnej výšky.

Vypúšťanie ako pri modeloch

Istou zaujímavosťou je, že modernou technikou prešpikovaný Zephyr nedokáže sám odštartovať. Zephyr štartuje totiž tak, ako mnohé letecké modely: zospodu ho drží päť ľudí, ktorí sa s ním rozbehnú proti vetru a lietadlo sa z ich rúk samo vznesie na oblohu. Slnečnou energiou poháňané lietadlá by v budúcnosti mohli nepretržite lietať nielen niekoľko týždňov, ale aj celé mesiace.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 317
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 489
  3. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 6 254
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 523
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 474
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 366
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 027
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 375

Blogy SME

  1. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  2. Ján Franz: Letisko Željava
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  8. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 755
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 167
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 394
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 965
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 895
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 494
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 914
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 587
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Zásadný problém tejto koalície je spôsob, akým vznikala.


22 h
Soňa Jánošová

Hrdosť nie je zanedbateľná vec.


16. máj
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


16. máj
Švédska šéfka diplomacie Ann Lindeová

Z Azovstaľu evakuovali viac ako 200 vojakov.


a 6 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  2. Ján Franz: Letisko Željava
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  8. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 755
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 167
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 394
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 965
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 895
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 494
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 914
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 587
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu