Korzár logo Korzár
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
SOLÁRNE ČLÁNKY SÚ TENUČKÉ AKO LIST PAPIERA

Lietalo nepretržite dva týždne

Asi si ťažko viete predstaviť, že sedíte v lietadle, ktoré s vami nepretržite lieta celé dva týždne. A predsa také lietadlo už existuje. Toto lietadlo však nenesie žiadnych cestujúcich a dokonca nemá ani posádku.

Bezpilotné lietadlo Zephyr. Lietadlo Zephyr odštartuje vypustením z rúk päťčlenného tímu.Bezpilotné lietadlo Zephyr. Lietadlo Zephyr odštartuje vypustením z rúk päťčlenného tímu.

Ide o bezpilotné lietadlo Zephyr, ktoré vyvinula britská spoločnosť QinetiQ, ktorá je jednou z najväčších svetových firiem v oblasti vývoja vojenských systémov. Už z toho plynie, že lietadlo Zephyr má (lepšie povedané bude mať) najmä vojenské využitie.

Využívajú ich mnohé armády

Nebude to, samozrejme, prvé bezpilotné lietadlo pre vojenské účely, pretože takéto lietadlá už využívajú armády mnohých krajín sveta. To, čo robí Zephyr unikátnym, je jeho výdrž vo vzduchu, teda schopnosť lietať dlhodobo bez pristátia. Zephyr to preukázal pri testovacom lete v máji, keď bol vo vzduchu nepretržite 14 dní, presne 336 hodín a 21 minút. Let sa uskutočnil nad skúšobným polygónom americkej armády (Yuma Proving Ground) v Arizone.

Skryť Vypnúť reklamu

Let sledovali komisári FAI

Pretože tento let sledovali komisári Medzinárodnej leteckej federácie (FAI), je pravdepodobné, že tento výkon bude uznaný ako nový svetový rekord v trvaní letu bez medzipristátia. Zephyr týmto letom prekonal svoj vlastný výkon, ktorým bol let v trvaní 82 hodín a 37 minút. Pri tomto lete, ktorý sa konal v roku 2008, však neboli prítomní zástupcovia FAI, takže nemohol byť uznaný za rekordný let.

Doteraz len 30 hodín

Oficiálny v súčasnosti platný svetový rekord v trvaní letu bezpilotného lietadla má hodnotu "len" 30 hodín a 24 minút. Tento rekord vytvorilo lietadlo Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk v marci 2001. Lietadlo Zephyr však letelo dlhšie a bez tankovania vo vzduchu ako ktorékoľvek iné lietadlo, pilotované či bezpilotné. Rekordný let pilotovaných lietadiel patrí špeciálnemu lietadlu Rutan Model 76 Voyager. Toto lietadlo, pilotované Dickom Rutanom a Jeanou Yeagerovou, bolo prvým lietadlom, ktoré obletelo zemeguľu bez medzipristátia a bez tankovania vo vzduchu. Let sa konal v decembri roku 1986 a trval 9 dní 3 minúty a 44 sekúnd.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj civilné využitie

Vráťme sa ale k rekordnému bezpilotnému lietadlu Zephyr. Lietadlo Zephyr je schopné niesť vojenské zariadenia na pozorovanie územia nepriateľa a na komunikačné účely. Široké sú však aj možnosti civilného využitia tohto unikátneho lietadla. Zephyr môže dlhodobo monitorovať znečisťovanie nášho životného prostredia, môže sledovať dozrievanie úrody na poliach a poslúži aj pri pozorovaní oblastí, v ktorých došlo k prírodným katastrofám. "Navrhli a postavili sme niečo, čo sa stane míľnikom v histórii letectva", povedal hlavný konštruktér QinetiQ Chris Kelleher.

Nové konštrukčné prístupy

Pri vývoji lietadla Zephyr sa použili nové prístupy v oblasti aerodynamiky, konštrukcie, pohonu, tepelného režimu a riadenia lietadla. Lietadlo muselo byť skonštruované tak, aby vydržalo teploty vyše 40 stupňov na zemi a menej než mínus 75 stupňov vo vzduchu. Rekordná verzia lietadla Zephyr je približne o polovicu väčšia než bola doterajšia verzia tohto lietadla. Lietadlo má úplne novú konštrukciu krídiel a nový aerodynamický tvar, ktorým sa znížil odpor. Nosná časť lietadla je zhotovená z uhlíkových kompozitov.

Skryť Vypnúť reklamu

Hmotnosť len 50 kg

Rozpätie krídiel je 22,5 metra, hmotnosť lietadla je len niečo vyše 50 kg. Maximálny užitočný náklad je 2,5 kg. Lietadlo môže lietať vo výške až 21 kilometrov. Aký má lietadlo, ktoré dokáže lietať dva týždne, pohon? Zephyr je vystrojený elektrickým hnacím systémom, pričom zdrojom elektrickej enrgie sú solárne články, premieňajúce energiu slnečného žiarenia na elektrickú energiu. Tieto články sú zhotovené z amorfného kremíka a ich hrúbka je porovnateľná s hrúbkou bežného listu papiera. Články, vyrobené firmou Uni-Solar, pokrývajú krídla lietadla a slúžia aj na dobíjanie lítiovo-sírovej batérie, dodanej firmou Sion Power.

V noci na batérie

Počas dňa využíva lietadlo energiu Slnka, v noci ho poháňajú batérie. Lietadlo je vystrojené dvomi hnacími vrtuľami. Počas nočného letu lietadlo postupne klesá, aby sa zbytočne nevyčerpali batérie. Pokles za jednu noc je okolo 6 000 metrov. Cez deň potom lietadlo opäť vystúpi do svojej operačnej výšky.

Vypúšťanie ako pri modeloch

Istou zaujímavosťou je, že modernou technikou prešpikovaný Zephyr nedokáže sám odštartovať. Zephyr štartuje totiž tak, ako mnohé letecké modely: zospodu ho drží päť ľudí, ktorí sa s ním rozbehnú proti vetru a lietadlo sa z ich rúk samo vznesie na oblohu. Slnečnou energiou poháňané lietadlá by v budúcnosti mohli nepretržite lietať nielen niekoľko týždňov, ale aj celé mesiace.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 873
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 901
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 210
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 348
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 319
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 125
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 893
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 950
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 795
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 735
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Odberné miesta otvorili, testuje sa už tretí deň (minúta po minúte)

Cieľom pilotného celoplošného testovania je spomaliť šírenie ochorenia Covid-19.

Testovanie v Bardejove.
Historikovi pripomína monotónna biela omietka zateplený panelák.
Interiér krematória prešiel úpravou.
Vizsolyská biblie, inak nazývaná aj Károlyiho biblia. Je vzácna, keďže ide o prvý maďarský preklad Svätého písma z roku 1590.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop