Korzár logo Korzár
Streda, 18. júl, 2018 | Meniny má Kamila
Nájdete nás na webe
SOLÁRNE ČLÁNKY SÚ TENUČKÉ AKO LIST PAPIERA

Lietalo nepretržite dva týždne

Asi si ťažko viete predstaviť, že sedíte v lietadle, ktoré s vami nepretržite lieta celé dva týždne. A predsa také lietadlo už existuje. Toto lietadlo však nenesie žiadnych cestujúcich a dokonca nemá ani posádku.

Bezpilotné lietadlo Zephyr. Lietadlo Zephyr odštartuje vypustením z rúk päťčlenného tímu.

Ide o bezpilotné lietadlo Zephyr, ktoré vyvinula britská spoločnosť QinetiQ, ktorá je jednou z najväčších svetových firiem v oblasti vývoja vojenských systémov. Už z toho plynie, že lietadlo Zephyr má (lepšie povedané bude mať) najmä vojenské využitie.

Využívajú ich mnohé armády

Nebude to, samozrejme, prvé bezpilotné lietadlo pre vojenské účely, pretože takéto lietadlá už využívajú armády mnohých krajín sveta. To, čo robí Zephyr unikátnym, je jeho výdrž vo vzduchu, teda schopnosť lietať dlhodobo bez pristátia. Zephyr to preukázal pri testovacom lete v máji, keď bol vo vzduchu nepretržite 14 dní, presne 336 hodín a 21 minút. Let sa uskutočnil nad skúšobným polygónom americkej armády (Yuma Proving Ground) v Arizone.

Článok pokračuje pod video reklamou

Let sledovali komisári FAI

Pretože tento let sledovali komisári Medzinárodnej leteckej federácie (FAI), je pravdepodobné, že tento výkon bude uznaný ako nový svetový rekord v trvaní letu bez medzipristátia. Zephyr týmto letom prekonal svoj vlastný výkon, ktorým bol let v trvaní 82 hodín a 37 minút. Pri tomto lete, ktorý sa konal v roku 2008, však neboli prítomní zástupcovia FAI, takže nemohol byť uznaný za rekordný let.

Doteraz len 30 hodín

Oficiálny v súčasnosti platný svetový rekord v trvaní letu bezpilotného lietadla má hodnotu "len" 30 hodín a 24 minút. Tento rekord vytvorilo lietadlo Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk v marci 2001. Lietadlo Zephyr však letelo dlhšie a bez tankovania vo vzduchu ako ktorékoľvek iné lietadlo, pilotované či bezpilotné. Rekordný let pilotovaných lietadiel patrí špeciálnemu lietadlu Rutan Model 76 Voyager. Toto lietadlo, pilotované Dickom Rutanom a Jeanou Yeagerovou, bolo prvým lietadlom, ktoré obletelo zemeguľu bez medzipristátia a bez tankovania vo vzduchu. Let sa konal v decembri roku 1986 a trval 9 dní 3 minúty a 44 sekúnd.

Aj civilné využitie

Vráťme sa ale k rekordnému bezpilotnému lietadlu Zephyr. Lietadlo Zephyr je schopné niesť vojenské zariadenia na pozorovanie územia nepriateľa a na komunikačné účely. Široké sú však aj možnosti civilného využitia tohto unikátneho lietadla. Zephyr môže dlhodobo monitorovať znečisťovanie nášho životného prostredia, môže sledovať dozrievanie úrody na poliach a poslúži aj pri pozorovaní oblastí, v ktorých došlo k prírodným katastrofám. "Navrhli a postavili sme niečo, čo sa stane míľnikom v histórii letectva", povedal hlavný konštruktér QinetiQ Chris Kelleher.

Nové konštrukčné prístupy

Pri vývoji lietadla Zephyr sa použili nové prístupy v oblasti aerodynamiky, konštrukcie, pohonu, tepelného režimu a riadenia lietadla. Lietadlo muselo byť skonštruované tak, aby vydržalo teploty vyše 40 stupňov na zemi a menej než mínus 75 stupňov vo vzduchu. Rekordná verzia lietadla Zephyr je približne o polovicu väčšia než bola doterajšia verzia tohto lietadla. Lietadlo má úplne novú konštrukciu krídiel a nový aerodynamický tvar, ktorým sa znížil odpor. Nosná časť lietadla je zhotovená z uhlíkových kompozitov.

Hmotnosť len 50 kg

Rozpätie krídiel je 22,5 metra, hmotnosť lietadla je len niečo vyše 50 kg. Maximálny užitočný náklad je 2,5 kg. Lietadlo môže lietať vo výške až 21 kilometrov. Aký má lietadlo, ktoré dokáže lietať dva týždne, pohon? Zephyr je vystrojený elektrickým hnacím systémom, pričom zdrojom elektrickej enrgie sú solárne články, premieňajúce energiu slnečného žiarenia na elektrickú energiu. Tieto články sú zhotovené z amorfného kremíka a ich hrúbka je porovnateľná s hrúbkou bežného listu papiera. Články, vyrobené firmou Uni-Solar, pokrývajú krídla lietadla a slúžia aj na dobíjanie lítiovo-sírovej batérie, dodanej firmou Sion Power.

V noci na batérie

Počas dňa využíva lietadlo energiu Slnka, v noci ho poháňajú batérie. Lietadlo je vystrojené dvomi hnacími vrtuľami. Počas nočného letu lietadlo postupne klesá, aby sa zbytočne nevyčerpali batérie. Pokles za jednu noc je okolo 6 000 metrov. Cez deň potom lietadlo opäť vystúpi do svojej operačnej výšky.

Vypúšťanie ako pri modeloch

Istou zaujímavosťou je, že modernou technikou prešpikovaný Zephyr nedokáže sám odštartovať. Zephyr štartuje totiž tak, ako mnohé letecké modely: zospodu ho drží päť ľudí, ktorí sa s ním rozbehnú proti vetru a lietadlo sa z ich rúk samo vznesie na oblohu. Slnečnou energiou poháňané lietadlá by v budúcnosti mohli nepretržite lietať nielen niekoľko týždňov, ale aj celé mesiace.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 133
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 302
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 135
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 935
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 819
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 281
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 088
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 267
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 412
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 047

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop