Korzár logo Korzár
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Kapitán Pjatak odmalička túžil vznášať sa v oblakoch

Vo chvíli, keď sa lietadlo vznesie do oblakov, sa dá povedať, že sme v ich a Božích rukách. Nuž nečudo, že povolanie pilot dopravného lietadla požíva patričný obdiv a úctu.

Kapitán a druhý pilot. Dovolenkári šťastlivo vystúpili z lietadla - Slavomír Pjatak (vľavo) a Peter Blaško majú radosť z dobre vykonanej práce.Kapitán a druhý pilot. Dovolenkári šťastlivo vystúpili z lietadla - Slavomír Pjatak (vľavo) a Peter Blaško majú radosť z dobre vykonanej práce. (Zdroj: nov)

Zverujeme im svoje životy. Niektorí s väčšími obavami, iní zase celkom pokojne nasadneme do lietadla a spoliehame sa, že nás šťastne dovedú do cieľa našej cesty za pracovnými povinnosťami, na dovolenku, na návštevu...

Mnoho chlapcov, behajúc po lúkach, sníva o tom, že sa raz stanú pilotmi. Je to však podobné ako s kozmonautom, smetiarom, speváčkou do spreja, alebo doktorkou bábik. Zostanú navždy detským snom. Sú však aj šťastlivci, ktorí sa snov nevzdajú. Patrí k nim aj Slavomír Pjatak, ktorý svoj sen o lietaní premenil na skutočnosť. Je kapitánom dopravného lietadla a dokonca mal na palube aj pasažierov zvučných mien.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší dojem zanechal Seattle

Otec troch synov pochádza zo Sabinova, no už niekoľko rokov žije s rodinou vo Svätom Jure neďaleko Bratislavy. Ako mnohí iní východniari, aj on s manželkou sa k hlavnému mestu odsťahovali kvôli práci. Srdcom však stále zostal verným východniarom. Veď napokon práve tu sa začal plniť jeho sen o kariére pilota. "Odmala som túžil po lietaní a veľmi ďakujem rodičom, že mali pre to pochopenie, že mi to umožnili. Mal som asi desať rokov, keď som prvýkrát letel u nás v Ražňanoch," zaspomínal si na prvé dotyky s oblohou. Keďže ho letecká vášeň neopustila ani v puberte, nad výberom zamestnania ani neuvažoval a automaticky si podával prihlášku na Vysokú školu dopravnú v Žiline.

"Pilotom dopravných lietadiel som od roku 1996. Najskôr som lietal pre Tatra air, no spoločnosť postihli problémy, skrachovala, a tak som skúšal šťastie vo Švajčiarsku. Potom som prešiel do Sky Europe a teraz som niečo vyše roka v Danube wings. Lietam v podstate po celej Európe, vozíme ľudí do rôznych metropol ako Bazilej, Bologna, Catania, do Zadaru, Splitu, Rijeky..." menuje Slavomír mestá, ktoré pravidelne navštevuje.

Každé z nich má isto svoje čaro, ale jeho najväčší letecký zážitok sa spája s americkým Seattlom. "Bola to moja najvzdialenejšia a najzaujímavejšia cesta, pretože sme šli do fabriky, kde vyrábajú boeingy a novými lietadlami sme sa potom vracali späť. Navštíviť túto fabriku je asi snom každého pilota a mne sa to podarilo," vysvetľuje s nadšením kapitán Pjatak, veľmi sympatický chlapík, u ktorého človek nespozoruje ani kúsok nejakej nadradenosti. Práve naopak, veľmi zdôrazňuje dôležitosť celej posádky.

SkryťVypnúť reklamu

Hviezdy na palube rozruch nebudia

Spolu s druhým pilotom Petrom Blaškom a stewardmi Lenkou Čunderlíkovou a Martinom Marekom sú naozaj zohratou a veľmi príjemnou partiou, s ktorou sa cestujúci na palube cítia naozaj príjemne. A to nielen my, bežní "smrteľníci", ktorí s nimi cestujeme raz za rok na dovolenku, ale aj slovenské, české, ba i svetoznáme celebrity.

"Pravidelne s nami lieta husľový virtuóz Andre Rieu, Paľo Habera, Beáta Dubasová, Miro Šmajda...," sypú známe mená a pridávajú aj ozajstnú pecku.

"Letel s nami aj Nicolas Cage. Bol to charterový let, mal ho objednaný do Budapešti, kde mal nejakú filmovačku," ohuruje kapitán i jeho posádka. Ale na otázku, či si známe hviezdy vyžadujú aj špeciálnu starostlivosť, však odmietavo krútia hlavami. "Vôbec nie. Chcú splynúť s davom, nie budiť rozruch," nabúravajú mýtus, ktorý sme zrejme získali vďaka filmom.

Spomenuli si aj na našu známu herečku Gabiku Škrabákovú, ktorá však nespôsobila rozruch maniermi, ale zo strachu. "Bol to jeden z mojich prvých letov, ešte som bol druhým pilotom, keď nás pri prílete do Košíc zastihli hrozné turbulencie. Cestujúci boli naozaj vystrašení a medzi nimi aj Gabika. Chúďa, poriadne sa bála a potom sa rozhorčovala, ako to, že nám dovolili letieť za takýchto podmienok," smeje sa S. Pjatak.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte nikdy nebolo tak zle, aby to vzdal

Spomínaná herečka však nie je jediná, ktorú turbulencie dokážu vystrašiť. Najmä po tom, čo niekoľko liatadiel spadlo v poslednom čase, sa stále viac ľudí bojí nasadnúť na palubu. A ako to vidí skúsený kapitán? Zažil vari situáciu, že by mu na čelo vystúpil studený pot a musel prehltnúť horké sliny?

"Ešte nikdy to nebolo také nebezpečné, aby som si povedal, že teraz už zatvorím oči a poručeno Pánu Bohu," smeje sa a dodáva: "Všade sa dejú nečakané veci, aj v aute, ale všetky problémy s lietadlom riešime na zemi, kde máme fantastických technikov. A ak sa niečo vyskytne počas letu, tak na to tiež máme výcvik. A keď už je veľmi zle, tak sa vraciame naspäť, nejdeme niekam, keď si nie sme istí, že doletíme," upokojuje bojkov.

Hladí lietadlo po nose

Našťastie, nepríjemných chvíľ je málo a tých príjemných, keď lietadlo šťastne dosadne na zem a spokojní pasažieri kapitánovi zatlieskajú, nespočetne. A aký je to pre mužov v kabínach pocit? "Dobre vykonanej práce, ako vlastne v každom zamestnaní, keď je spokojný zákazník, či už je to krajčír, lekár, šofér autobusu, alebo pilot. Tú prácu máme radi, radi lietame a sme radi, keď sa to podarí."

A Slavomír nám tiež prezradil, že mnoho pilotov má svoje rituály, ktoré dodržiavajú predtým, než sa vznesú do výšin: "Každý má možno niečo iné, ale aj obchádzam lietadlo dookola a hladím ho po nose so želaním, aby všetko fungovalo, ako má." A keď pri štarte všetko funguje a lietadlo sa šťastne dostane nad oblaky, vraj mu najčastejšie napadne: Dobre som si vybral!"

posadka_res.jpg
Posádka. Piloti a stewardi Lenka Čunderlíková a Martin Marek sú veľmi príjemní profesionáli, s ktorými sa cítia dobre aj hviezdni pasažieri.
Foto: nov

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 221
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 145
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 826
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 381
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 196
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 178
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987

Blogy SME

  1. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  4. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  5. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  6. Vlasta Žampová: Mafianské súdy, Naty Blahová prišla o celoživotné uspory a Dušan Kovačik vylezie so smiešnou podmienkou.
  7. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  8. Norbert Skoupa: 5 vecí, ktoré ma naučil prerušovaný pôst
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 325
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 914
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 614
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 300
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 128
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 952
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


20 h
Igor Matovič.

Cielene reže spoločnosť na časti a stavia ich proti sebe.


18. máj
Ilustračné foto

Rusku hrozí najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


19 h
Dušan Kováčik na Najvyššom súde.

Vo štvrtok Dušan Kováčik prvýkrát vypovedal pred sudcom.


a 2 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  4. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  5. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  6. Vlasta Žampová: Mafianské súdy, Naty Blahová prišla o celoživotné uspory a Dušan Kovačik vylezie so smiešnou podmienkou.
  7. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  8. Norbert Skoupa: 5 vecí, ktoré ma naučil prerušovaný pôst
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 325
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 914
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 614
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 300
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 128
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 952
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu