Terajší rekord má hodnotu 1 227,99 km/h a britský pilot Andy Green ho dosiahol 15. októbra 1997, a to s vozidlom Thrust SSC, pričom skratka SSC znamená Supersonic Car, čiže nadzvukový automobil.
Prvý nadzvukový rekord
Automobil Thrust SSC bol skutočne prvým pozemným vozidlom, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku. Už spomenutá rekordná hodnota predstavuje rýchlosť M1,016, čo je 1,016-násobok Machovho čísla, alebo, povedané celkom jednoducho, 1,016-násobok rýchlosti zvuku v konkrétnom prostredí. Green sa tak stal prvým nadzvukovým automobilovým pilotom na svete, k čomu má príslušnú kvalifikáciu, pretože je aj pilotom nadzvukových lietadiel v britských Royal Air Force (kráľovské vzdušné sily), v ktorých lietal na lietadlách Phantom a Tornado.
Cieľom je 1 000 míľ za hodinu
Bude to práve Green, ktorý sa pokúsi prekonať svoj vlastný rýchlostný rekord, a to podstatne. Cieľom je dosiahnutie rýchlosti tisíc míľ za hodinu, teda 1 609 km/h. Pri dosiahnutí tohto cieľa, ktorý zodpovedá rýchlosti približne M1,4, teda 1,4-násobku rýchlosti zvuku, by bol doterajší rekord prekonaný o plných 30 %. K tomu je však ešte ďaleko. Na prekonanie rekordu sa stavia nový automobil s označením Bloodhound, ktorý vyvíja tím okolo Richarda Nobleho. Ak sa zaujímate o rekordy každého druhu, potom si možno spomeniete, že R. Noble bol od roku 1983 do roku 1997 držiteľom svetového rýchlostného rekordu, ktorý mal hodnotu 1 019 km/h a ktorý bol dosiahnutý automobilom Thrust2.
Maketa na aerosalóne
A aj keď sú automobily obvykle vystavované na autosalónoch, vernú maketu chystaného rekordného vozidla Bloodhound mohli po prvý raz obdivovať aj návštevníci júlovej leteckej výstavy v anglickom Farnborough. Predstavme stručne novovyvíjaný rekordný automobil Bloodhound, ktorému ktosi dal prezývku po rovnomennej vojenskej riadenej strele, ktorú vraj svojím tvarom pripomína. Z prezývky sa nakoniec stal oficiálny názov vozidla. Na rozdiel od predchádzajúceho rekordného vozidla Thrust SSC, ktoré bolo poháňané dvomi vedľa seba uloženými prúdovými motormi, má Bloodhound SSC odlišnú koncepciu.
Prúdový a raketový motor
Pohonnú sústavu tohto vozidla tvorí kombinácia prúdového motora EJ200 a raketového motora Falcon na tuhé palivo. Prúdový motor EJ200 je osvedčenou pohonnou jednotkou nadzvukových stíhacích lietadiel Eurofighter Typhoon a jeho maximálny ťah je 90 kN. Motor má hmotnosť 1 000 kg, jeho priemer je 740 mm a dĺžka štyri metre. Nad týmto motorom je uložená raketový motor, ktorého ťah je 122 kN. Nevýhodou raketového motora je to, že nemožno regulovať jeho ťah, preto bol použitý v kombinácii s bežným prúdovým motorom.
Kolesá nemusia byť poháňané
Vozidlo teda nemá poháňané kolesá, čo už dnes nebráni uznaniu rekordu, aj keď v minulosti sa uznávali rýchlostné rekordy len takých automobilov, ktorých motor poháňal kolesá. Nad sebou umiestnené motory zvyšujú polohu ťažiska, kvôli čomu sa musel zväčšiť rozchod zadných kolies. Tie sú teraz vysunuté z karosérie a upevnené na vzperách, čo samozrejme zvyšuje aerodynamický odpor. Kolesá majú priemer 900 mm, sú zhotovené z titánu a sú prekryté veľmi tesne priliehajúcimi „blatníkmi", čím sa zníži ich odpor. Možno poznamenať, že vrchná čas kolesa sa pohybuje dvojnásobne vyššou rýchlosťou, než je rýchlosť vozidla (v tomto prípade teda až rýchlosťou M2,8).
10 000 otáčok za minútu
Kolesá musia mať mimoriadnu pevnosť, pretože pri dosiahnutí plánovej rýchlosti M1,4 sa budú otáčať rýchlosťou až 10 000 ot/min, takže na ich obvode bude pôsobiť odstredivé zrýchlenie 50 000 g (50 000-násobok gravitačného zrýchlenia). V strede vozidla bude uložený pomocný piestový vidlicový osemvalec výkonu 588 kW, ktorý bude zásobovať energiou hydraulický systém vozidla a bude slúžiť aj na pohon výkonného čerpadla, ktoré bude čerpať 50 litrov okysličovadla (peroxid) za sekundu do raketového motora. Pilot Andy Green bude sedieť pod nasávacím otvorom prúdového motora. Na aerodynamickom tvarovaní vozidla strávil tisíce hodín tím špičkových aerodynamikov Swansea University, ktorý získal podporný grant britskej rady pre inžiniersky a fyzikálny výskum.
Meno podľa rasy psa
Automobil Bloodhound SSC má rázvor podvozku 8,9 m, jeho dĺžka je 12,8 m a hmotnosť (s palivom) 6 422 kg. Výška vozidla je 2 808 mm. Nádrž na palivo pre prúdový motor má objem 500 litrov. Veľa úsilia venoval tím R. Nobla hľadaniu vhodného miesta na uskutočnenie rekordného pokusu. Vhodnú rovnú plochu napokon našiel v Hakskeen Pan v Juhoafrickej republike. Tím sa zatiaľ nijako nevyjadruje o možnom dátume pokusu o prekonanie svetového rýchlostného rekordu na súši, ale odborníci predpokladajú, že by sa tak mohlo stať už na budúci rok. Asi treba vysvetliť, prečo v titulku spomíname farbiara. Je to preto, lebo slovo bloodhound označuje, ako to kynológovia isto vedia, anglického farbiara.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.