Korzár logo Korzár

Prekoná „farbiar" rýchlostný rekord?

Možno to viete, možno nie, ale faktom je, že svetový rýchlostný rekord automobilov nebol prekonaný už temer 13 rokov.

Maketa vozidla Bloodhound. Vozidlo Bloodhound by malo dosiahnuť rýchlosť tisíc míľ za hodinu.Maketa vozidla Bloodhound. Vozidlo Bloodhound by malo dosiahnuť rýchlosť tisíc míľ za hodinu. (Zdroj: archív)

Terajší rekord má hodnotu 1 227,99 km/h a britský pilot Andy Green ho dosiahol 15. októbra 1997, a to s vozidlom Thrust SSC, pričom skratka SSC znamená Supersonic Car, čiže nadzvukový automobil.

Prvý nadzvukový rekord

Automobil Thrust SSC bol skutočne prvým pozemným vozidlom, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku. Už spomenutá rekordná hodnota predstavuje rýchlosť M1,016, čo je 1,016-násobok Machovho čísla, alebo, povedané celkom jednoducho, 1,016-násobok rýchlosti zvuku v konkrétnom prostredí. Green sa tak stal prvým nadzvukovým automobilovým pilotom na svete, k čomu má príslušnú kvalifikáciu, pretože je aj pilotom nadzvukových lietadiel v britských Royal Air Force (kráľovské vzdušné sily), v ktorých lietal na lietadlách Phantom a Tornado.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je 1 000 míľ za hodinu

Bude to práve Green, ktorý sa pokúsi prekonať svoj vlastný rýchlostný rekord, a to podstatne. Cieľom je dosiahnutie rýchlosti tisíc míľ za hodinu, teda 1 609 km/h. Pri dosiahnutí tohto cieľa, ktorý zodpovedá rýchlosti približne M1,4, teda 1,4-násobku rýchlosti zvuku, by bol doterajší rekord prekonaný o plných 30 %. K tomu je však ešte ďaleko. Na prekonanie rekordu sa stavia nový automobil s označením Bloodhound, ktorý vyvíja tím okolo Richarda Nobleho. Ak sa zaujímate o rekordy každého druhu, potom si možno spomeniete, že R. Noble bol od roku 1983 do roku 1997 držiteľom svetového rýchlostného rekordu, ktorý mal hodnotu 1 019 km/h a ktorý bol dosiahnutý automobilom Thrust2.

Maketa na aerosalóne

A aj keď sú automobily obvykle vystavované na autosalónoch, vernú maketu chystaného rekordného vozidla Bloodhound mohli po prvý raz obdivovať aj návštevníci júlovej leteckej výstavy v anglickom Farnborough. Predstavme stručne novovyvíjaný rekordný automobil Bloodhound, ktorému ktosi dal prezývku po rovnomennej vojenskej riadenej strele, ktorú vraj svojím tvarom pripomína. Z prezývky sa nakoniec stal oficiálny názov vozidla. Na rozdiel od predchádzajúceho rekordného vozidla Thrust SSC, ktoré bolo poháňané dvomi vedľa seba uloženými prúdovými motormi, má Bloodhound SSC odlišnú koncepciu.

SkryťVypnúť reklamu

Prúdový a raketový motor

Pohonnú sústavu tohto vozidla tvorí kombinácia prúdového motora EJ200 a raketového motora Falcon na tuhé palivo. Prúdový motor EJ200 je osvedčenou pohonnou jednotkou nadzvukových stíhacích lietadiel Eurofighter Typhoon a jeho maximálny ťah je 90 kN. Motor má hmotnosť 1 000 kg, jeho priemer je 740 mm a dĺžka štyri metre. Nad týmto motorom je uložená raketový motor, ktorého ťah je 122 kN. Nevýhodou raketového motora je to, že nemožno regulovať jeho ťah, preto bol použitý v kombinácii s bežným prúdovým motorom.

Kolesá nemusia byť poháňané

Vozidlo teda nemá poháňané kolesá, čo už dnes nebráni uznaniu rekordu, aj keď v minulosti sa uznávali rýchlostné rekordy len takých automobilov, ktorých motor poháňal kolesá. Nad sebou umiestnené motory zvyšujú polohu ťažiska, kvôli čomu sa musel zväčšiť rozchod zadných kolies. Tie sú teraz vysunuté z karosérie a upevnené na vzperách, čo samozrejme zvyšuje aerodynamický odpor. Kolesá majú priemer 900 mm, sú zhotovené z titánu a sú prekryté veľmi tesne priliehajúcimi „blatníkmi", čím sa zníži ich odpor. Možno poznamenať, že vrchná čas kolesa sa pohybuje dvojnásobne vyššou rýchlosťou, než je rýchlosť vozidla (v tomto prípade teda až rýchlosťou M2,8).

SkryťVypnúť reklamu

10 000 otáčok za minútu

Kolesá musia mať mimoriadnu pevnosť, pretože pri dosiahnutí plánovej rýchlosti M1,4 sa budú otáčať rýchlosťou až 10 000 ot/min, takže na ich obvode bude pôsobiť odstredivé zrýchlenie 50 000 g (50 000-násobok gravitačného zrýchlenia). V strede vozidla bude uložený pomocný piestový vidlicový osemvalec výkonu 588 kW, ktorý bude zásobovať energiou hydraulický systém vozidla a bude slúžiť aj na pohon výkonného čerpadla, ktoré bude čerpať 50 litrov okysličovadla (peroxid) za sekundu do raketového motora. Pilot Andy Green bude sedieť pod nasávacím otvorom prúdového motora. Na aerodynamickom tvarovaní vozidla strávil tisíce hodín tím špičkových aerodynamikov Swansea University, ktorý získal podporný grant britskej rady pre inžiniersky a fyzikálny výskum.

Meno podľa rasy psa

Automobil Bloodhound SSC má rázvor podvozku 8,9 m, jeho dĺžka je 12,8 m a hmotnosť (s palivom) 6 422 kg. Výška vozidla je 2 808 mm. Nádrž na palivo pre prúdový motor má objem 500 litrov. Veľa úsilia venoval tím R. Nobla hľadaniu vhodného miesta na uskutočnenie rekordného pokusu. Vhodnú rovnú plochu napokon našiel v Hakskeen Pan v Juhoafrickej republike. Tím sa zatiaľ nijako nevyjadruje o možnom dátume pokusu o prekonanie svetového rýchlostného rekordu na súši, ale odborníci predpokladajú, že by sa tak mohlo stať už na budúci rok. Asi treba vysvetliť, prečo v titulku spomíname farbiara. Je to preto, lebo slovo bloodhound označuje, ako to kynológovia isto vedia, anglického farbiara.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 293
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 937
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 474
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 351
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 102
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 719
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 522
  1. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  2. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  3. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  4. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  5. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým.
  7. Miroslav Kocúr: Fico vie, že niektorí už vedia
  8. Juraj Ondruška: „Letisko Vajnory – porušenie verejnej vôle? Dokumenty hovoria jasne“ ✈️🚨
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 953
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 989
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 844
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 914
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 348
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 210
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 139
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 778
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  2. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  3. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  4. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  5. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým.
  7. Miroslav Kocúr: Fico vie, že niektorí už vedia
  8. Juraj Ondruška: „Letisko Vajnory – porušenie verejnej vôle? Dokumenty hovoria jasne“ ✈️🚨
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 953
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 989
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 844
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 914
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 348
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 210
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 139
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 778
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu