Ide napríklad o reaktory a veľké konštrukčné moduly, ktoré vážia niekoľko sto ton. Jednou z lodných spoločností, ktoré sa špecializujú na prepravu takýchto superťažkých nákladov, je nemecká firma Beluga Shipping so sídlom v Brémach. Táto spoločnosť uviedla nedávno do prevádzky prvú z plánovaných 16 lodí novej triedy P, ktoré budú schopné prepravovať náklady hmotnosti 500 až 1 400 ton. Niektoré z týchto lodí budú mať žeriavy s nosnosťou 800 ton, iné až s nosnosťou 1 400 ton. Lode budú mať celkovú nosnosť okolo 20 000 ton. Okrem nadrozmerných a veľmi ťažkých nákladov budú môcť lode prepravovať aj štandardné kontajnery. Lode stavajú holandské lodenice Volharding Shipyard v spolupráci s čínskymi lodenicami Hudong Shipyard. Nové lode triedy P sú dlhé 168,65 m, široké 25,2 m a ich ponor je 9,5 m. Na pohon lodí slúži vznetový motor nemeckej firmy MAN, ktorého výkon je 9 800 kW. Lode triedy P sú konštruované tak, že budú môcť plávať aj cez tzv. severovýchodný priechod, teda popri severnom pobreží Sibíri, čím sa podstatne skráti čas plavby medzi ázijskými a európskymi prístavmi. Pri svojej prvej plavbe prepravila loď Beluga Houston dva reaktory hmotnosti 485 ton, naložené v Yokohame, tri reaktory hmotnosti po 300 ton a dva 250-tonové konštrukcie, naložené v Číne. Mimochodom, beluga je delfínovitý cicavec, ktorý meno dostal podľa svojej bielej farby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.