Nebyť jedného môjho dobrého priateľa, ani by som sa nebol dozvedel, že do Košíc príde niekoľko mojich obľúbených "amerík", teda veľkých krížnikov ciest, pochádzajúcich ešte z obdobia, keď sa americké automobilky predháňali v zdvihovom objeme, výkone motora a rozmeroch svojich vozidiel. Tieto nádherné automobily zo 60. a 70. rokov minulého storočia k nám prišli spolu s ďalšími automobilovými veteránmi z malebnej maďarskej dedinky Hejce.
Miesto tragickej havárie
Tá pre nás bohužiaľ navždy ostane spojená s haváriou lietadla An-24, pri ktorej 19. januára 1996 zahynulo 42 príslušníkov slovenských ozbrojených síl. Cezhraničnú jazdu automobilových veteránov zorganizoval Veterán Kulturális és Sport Egyesület (čosi ako veteránske kultúrne a športové združenie) v Hajdúböszörmény v spolupráci s košickým veterán klubom Cassovia Retro. Išlo už o druhý ročník priateľského stretnutia maďarských a slovenských veteránistov z východu oboch krajín.
Cieľom letecké múzeum
Pri tohtoročnom podujatí bolo cieľom maďarskej výpravy Múzeum letectva i expozícia cestnej dopravy košického Slovenského technického múzea. K maďarskej výprave sa potom pripojili autá členov klubu Cassovia Retro a spoločne odišli do Hejce, kde bol bohatý kultúrny a spoločenský program. Účastníci tohto priateľského stretnutia sa poklonili aj pamiatke našich vojakov, zahynuvších pri spomenutej nehode. Poďme ale k amerikám, ktoré do košického leteckého múzea prišli z Maďarska.
Sedemlitrový osemvalec!
Najväčší dojem na mňa urobili dva nádherné kabriolety. Prvým z nich bol kabriolet Cadillac DeVille z roku 1967. Na pohon tohto luxusného vozidla slúži vidlicový osemvalcový motor, ktorého zdvihový objem je sedem litrov! Tento motor, ktorého maximálny výkon je 253 kW, bol štandardnou pohonnou jednotkou všetkých modelov Cadillac v roku 1967. Motor poháňal zadné kolesá prostredníctvom trojstupňovej automatickej prevodovky, ovládanej páčkou na stĺpiku volantu.
"Parížanka" z Kanady
Kabriolet DeVille je postavený na podvozku s rázvorom 329 cm a jeho celková dĺžka je 569 cm. Firma Cadillac vyrobila v modelovom roku 1967 celkovo 18 200 kabrioletov DeVille, ktoré sa predávali za 5 600 dolárov (to vyzerá na bagateľ, ale vtedy to boli veľké peniaze). Druhým nádherným kabrioletom, ktorý k nám doslova "doplával", bol kabriolet Pontiac Parisienne (Parížanka) z roku 1970. Model Parisienne sa vyrábal v kanadskom závode koncernu General Motors a jeho sesterským modelom, vyrábaným v USA, bol model Bonneville.
Až šesť osôb
Na pohon tohto modelu slúži 5,7-litrový vidlicový osemvalec. Keďže kabriolet má priebežnú prednú lavicu, môže v ňom cestovať až šesť osôb. V areáli leteckého múzea sme mohli obdivovať aj legendárny Ford Mustang z roku1965, Oldsmobile Cutlass Supreme z roku 1972 i Oldsmobile Cutlass Hurst z roku 1979. Najstarším vozidlom, ktoré absolvovalo trasu z Hejce do Košíc a späť, bol Chevrolet International z roku 1928.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.