Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Z Hejcov prišli krížniky ciest

Nádherné automobily zo 60. a 70. rokov minulého storočia k nám prišli spolu s ďalšími automobilovými veteránmi z malebnej maďarskej dedinky Hejce.

Chevrolet z roku 1928. Tento chevrolet bol najstarším vozidlom, ktoré absolvovalo cestu z Hejce do Košíc a späť.Chevrolet z roku 1928. Tento chevrolet bol najstarším vozidlom, ktoré absolvovalo cestu z Hejce do Košíc a späť. (Zdroj: archív)

Nebyť jedného môjho dobrého priateľa, ani by som sa nebol dozvedel, že do Košíc príde niekoľko mojich obľúbených "amerík", teda veľkých krížnikov ciest, pochádzajúcich ešte z obdobia, keď sa americké automobilky predháňali v zdvihovom objeme, výkone motora a rozmeroch svojich vozidiel. Tieto nádherné automobily zo 60. a 70. rokov minulého storočia k nám prišli spolu s ďalšími automobilovými veteránmi z malebnej maďarskej dedinky Hejce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miesto tragickej havárie

Tá pre nás bohužiaľ navždy ostane spojená s haváriou lietadla An-24, pri ktorej 19. januára 1996 zahynulo 42 príslušníkov slovenských ozbrojených síl. Cezhraničnú jazdu automobilových veteránov zorganizoval Veterán Kulturális és Sport Egyesület (čosi ako veteránske kultúrne a športové združenie) v Hajdúböszörmény v spolupráci s košickým veterán klubom Cassovia Retro. Išlo už o druhý ročník priateľského stretnutia maďarských a slovenských veteránistov z východu oboch krajín.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom letecké múzeum

Pri tohtoročnom podujatí bolo cieľom maďarskej výpravy Múzeum letectva i expozícia cestnej dopravy košického Slovenského technického múzea. K maďarskej výprave sa potom pripojili autá členov klubu Cassovia Retro a spoločne odišli do Hejce, kde bol bohatý kultúrny a spoločenský program. Účastníci tohto priateľského stretnutia sa poklonili aj pamiatke našich vojakov, zahynuvších pri spomenutej nehode. Poďme ale k amerikám, ktoré do košického leteckého múzea prišli z Maďarska.

Sedemlitrový osemvalec!

Najväčší dojem na mňa urobili dva nádherné kabriolety. Prvým z nich bol kabriolet Cadillac DeVille z roku 1967. Na pohon tohto luxusného vozidla slúži vidlicový osemvalcový motor, ktorého zdvihový objem je sedem litrov! Tento motor, ktorého maximálny výkon je 253 kW, bol štandardnou pohonnou jednotkou všetkých modelov Cadillac v roku 1967. Motor poháňal zadné kolesá prostredníctvom trojstupňovej automatickej prevodovky, ovládanej páčkou na stĺpiku volantu.

SkryťVypnúť reklamu

"Parížanka" z Kanady

Kabriolet DeVille je postavený na podvozku s rázvorom 329 cm a jeho celková dĺžka je 569 cm. Firma Cadillac vyrobila v modelovom roku 1967 celkovo 18 200 kabrioletov DeVille, ktoré sa predávali za 5 600 dolárov (to vyzerá na bagateľ, ale vtedy to boli veľké peniaze). Druhým nádherným kabrioletom, ktorý k nám doslova "doplával", bol kabriolet Pontiac Parisienne (Parížanka) z roku 1970. Model Parisienne sa vyrábal v kanadskom závode koncernu General Motors a jeho sesterským modelom, vyrábaným v USA, bol model Bonneville.

Až šesť osôb

Na pohon tohto modelu slúži 5,7-litrový vidlicový osemvalec. Keďže kabriolet má priebežnú prednú lavicu, môže v ňom cestovať až šesť osôb. V areáli leteckého múzea sme mohli obdivovať aj legendárny Ford Mustang z roku1965, Oldsmobile Cutlass Supreme z roku 1972 i Oldsmobile Cutlass Hurst z roku 1979. Najstarším vozidlom, ktoré absolvovalo trasu z Hejce do Košíc a späť, bol Chevrolet International z roku 1928.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 048
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 283
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 861
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 412
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 338
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 237
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 214

Blogy SME

  1. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  2. Vladimír Hatara: Prečo je politika odporná
  3. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  4. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  7. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 480
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 578
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 194
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 081
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 210
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 139
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 083
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 495
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruských vojakov len za vojnu súdiť nemôžu.


36m

Handzuš hodnotí doterajšie zápasy Slovenska.


Jakub Bobovič 33m
Záber z filmu Čajkovského žena.

Serebrennikov otvára v Cannes tému, ktorú Rusi popierajú.


3 h
Ruskí vojaci kráčajú zničenou časťou hutníckeho závodu Illich Iron & Steel Works v Mariupoli.

Vojna na Ukrajine pokračuje 85. deň.


a 5 ďalší 19 h

Blogy SME

  1. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  2. Vladimír Hatara: Prečo je politika odporná
  3. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  4. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  7. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 480
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 578
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 194
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 081
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 210
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 139
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 083
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 495
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu