Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Plynovod Nord Stream

Ako som už kedysi spomínal, existujú stavby, ktoré možno nie sú stavbami v klasickom slova zmysle, ale predsa len by ich bolo hodno predstaviť na tejto strane.

Schéma ukladania potrubia. Potrubie plynovodu uložia na morské dno tri špeciálne lode.Schéma ukladania potrubia. Potrubie plynovodu uložia na morské dno tri špeciálne lode. (Zdroj: archív)

Mnohé z takýchto netypických stavieb je však ťažké predstaviť aj preto, že ich opis vlastne nemožno ilustrovať vhodnými obrázkami. Taká transibírska železničná magistrála, ktorá spája Moskvu s Vladivostokom a má dĺžku vyše 9 000 km, je určite obdivuhodným stavebným dielom, ale ilustrovať túto stavby snímkami páru koľajníc či nejakého vlaku alebo železničnej stanice by bolo dosť fádne. Ani k dnes predstavovanej stavbe nebolo ľahké nájsť aspoň niekoľko vhodných ilustrácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priamo z Ruska do Nemecka

Ako už napovedal titulok, dnešnú časť nášho „stavebného" seriálu venujeme plynovodu. A to nie hocijakému, ale prvému plynovodu, ktorý spojí Rusko priamo so západnou Európou, konkrétne s Nemeckom Pôjde teda o vôbec prvý plynovod z Ruska, ktorý na svojej trase ku koncovému odberateľovi nebude prechádzať ďalšími krajinami, ktoré by prípadne (ako sa to už stalo a ako sme to aj my pocítili) mohli „zavrieť" jeho kohútiky. Možno pripomenúť, že aj cez Slovensko vedie niekoľko paralelných línií tranzitného plynovodu, ktoré v súčasnosti prevádzkuje akciová spoločnosť eustream.

SkryťVypnúť reklamu

Severný prúd

Vráťme sa ale k plynovodu, ktorý dnes predstavujeme. Plynovod má oficiálny názov Nord Stream, čiže severný prúd (v ruštine sa volá severnyj potok), ale je známy aj ako rusko-nemecký plynovod či baltiskomorský plynovod. Plynovod Nord Stream, ktorého výstavba sa nedávno začala, povedie z ruského mestečka Vyborg po dne Baltského mora až do prijímacej stanice v nemeckom Greifswalde. S výstavbou sa začalo po dlhých rokoch príprav a diskusií o všetkých možných aspektoch tohto kontroverzného diela.

Námietky politikov i ekológov

Medzi hlavné námietky odporcov diela patrilo to, že plynovod ďalej zvýši závislosť Európy na ruskom plyne, i to, že v prípade akejkoľvek havárie či mimoriadnej situácie by došlo k ohrozeniu už aj tak krehkej ekologickej rovnováhy vo vodách Baltského mora Základnú dohodu o výstavbe North European Gas Pipeline (to bol pôvodný názov plynovodu Nord Stream) podpísali firmy Gazprom, BASF a E.ON začiatkom septembra 2005. Krátko nato bola založená spoločnosť North European Gas Pipeline Company (neskôr premenovaná na Nord Stream) so sídlom v švajčiarskom meste Zug.

SkryťVypnúť reklamu

Švajčiarske, nie európske právo

Už to sa mnohým odporcom projektu nepáčilo, pretože pri riešení akýchkoľvek problémov medzi jednotlivými partnermi či medzi spoločnosťou a odberateľmi plynu by sa postupovalo podľa švajčiarskeho práva a nie podľa zákonov Európskej únie. Akcionármi spoločnosti Nord Stream AG sú ruská spoločnosť Gazprom (tá vlastní 51 %, teda väčšinu akcií), Wintershall Holding GmbH (15,5 %), E.ON Ruhrgas AG (15,5 %), N.V. Nederlandse Gasunie (9 %) a GDF Suez S.A. (9 %). Slávnostné začatie prác na novom plynovode sa uskutočnilo 9. apríla tohto roku v zálive Portovaja pri Vyborgu, a to za účasti ruského prezidenta Dmitrij Medvedeva.

Dôkladný prieskum morského dna

Poďme ale k stavebnej či technickej stránke nového plynovodu, ktorý bude skutočne unikátnym dielom. Začatiu stavby predchádzal mimoriadne dôkladný prieskum morského dna pozdĺž navrhovanej trasy plynovodu. Na dne mora, najmä vo Fínskom zálive, leží totiž ešte množstvo mín, pochádzajúcich z obdobia prvej i druhej svetovej vojny. Míny, ktoré sú priamo v ceste plynovodu, ležia v hĺbkach vyše 70 metrov a spoločnosť Nord Stream ich plánuje odstreliť. Na trase plynovodu leží aj niekoľko potopených lodí i sovietska ponorka. Prieskum tiež stanovil miesta, kde plynovod bude musieť byť uložený v ryhe a zasypaný, aby sa zabránilo jeho prípadnému poškodeniu (napríklad kotvami lodí).

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z najdlhších na svete

Celková dĺžka plynovodu bude 1 222 kilometrov, takže Nord Stream bude jedným z najdlhších podmorských plynovodov na svete. Z uvedenej celkovej dĺžky povedie 1,5 km na ruskej pevnine, 121,8 km v ruských teritoriálnych vodách, 1,4 km v ruskej ekonomickej zóne, 375,3 km vo fínskej ekonomickej zóne, 506,4 km v švédskej ekonomickej zóne, 87,7 km v dánskych teritoriálnych vodách, 49,4 km v dánskej ekonomickej zóne, 31,2 km v nemeckej ekonomickej zóne, 49,9 km v nemeckých pobrežných vodách a 0,5 km na nemeckej súši.

Dve paralelné línie

Položené budú dve paralelné línie plynovodu, pričom výstavba prvej línie by mala byť ukončená koncom budúceho roka, druhá línia by sa mala vybudovať v rokoch 2011-2012. Spolu by mali tieto plynovody prepravovať do Nemecka ročne až 55 miliárd kubických metrov plynu. Na začiatku plynovodu vo Vyborgu bude jediná kompresorová stanica, ktorá bude plyn stláčať na tlak 22 MPa. Odstredivé kompresory tejto stanice bude poháňať osem plynových turbín (odvodených od leteckých prúdových motorov), ktoré dodá britská firma Rolls-Royce. Pretože tlak plynu bude v plynovode postupne klesať, na odbernom mieste bude mať plyn tlak len 17 MPa.

Rôzna hrúbka steny

Kvôli tomuto poklesu tlaku nebude mať plynovod rovnakú hrúbku steny pozdĺž celej trasy. Zatiaľ čo na začiatku, kde má plyn najväčší tlak, bude hrúbka steny 41 mm, na konci plynovodu to bude už len 26,8 mm. Plynovod bude zhotovený z rúr priemeru 1 153 mm, vyrobených z ocele typu X-70. Aby sa znížilo trenie plynu o vnútornú stranu rúry, je táto strana opatrená antifirikčnou („protitrecou") epoxidovou vrstvou, hrubou 0,06 mm. Na vonkajší povrch rúr sa nanáša antikorózna ochranná vrstva a na ňu ešte vrstva betónu, ktorej hrúbka kolíše od 60 mm do 110 mm. Táto vrstva zvýši hmotnosť rúr a tým aj zlepší ich stabilitu po uložení na morské dno.

Tri špeciálne lode

Na ukladanie rúr na morské budú slúžiť tri špeciálne lode (jedna už pracuje). Na tieto lode sa privážajú rúrové segmenty dĺžky 12 metrov. Z dvoch segmentov sa na palube automatickým zváracím agregátom zvarí „dvojča" dĺžky 24 metrov. Tento dlhý kus sa potom po špeciálne rampe posunie ku koncu už existujúceho úseku plynovodu a privarí sa k nemu. Loď sa potom posunie ďalej a celý proces sa opakuje. Plynovod sa ukladá tak, aby jeho bočná odchýlka od ideálnej línie neprekročila 7,5 metra na obe strany, v kritických miestach bude tolerancia ukladania ešte menšia.

Castoro Sei už pracuje

Prvou loďou, ktorá už začala plynovod ukladať, je loď Castoro Sei talianskej firmy Saipem. Táto loď dĺžky 193 metrov (s. ukladacou rampou) má posádku 330 ľudí a uloží 853,5 km plynovodu, teda približne 70 % jeho celkovej dĺžky. Denne uloží táto loď okolo 2,5 kilometra plynovodu. Loď Castoro Dieci s nižším ponorom a bez vlastného pohonu bude ukladať plynovod v plytkých vodách pri nemeckom pobreží.

Je najväčšia na svete

V oblasti Fínskeho zálivu bude plynovod ukladať loď Solitaire, ktorá je najväčšou loďou svojho typu na svete. Táto loď je vystrojená plne dynamicky pracujúcim polohovacím systémom, ktorý udržuje loď na jednom mieste bez použitia klasických kotiev(lode Castoro Sei a Castoro Dieci sú na jednom mieste držané sústavou 12 resp. 8 kotiev). To je vo Fínskom zálive s hustou premávkou a s množstvom mín na dne veľkou výhodou. Ostáva už len dodať, že presné náklady na výstavbu plynovodu Nord Stream nie sú známe, ale odhadujú sa na 7,4 až 8,8 miliardy eur.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 260
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 6 781
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 478
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 483
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 474
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 374
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 026
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 375

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  3. Ján Franz: Letisko Željava
  4. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  5. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  6. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  7. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  8. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 683
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 205
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 622
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 937
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 793
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 489
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 918
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 579
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Zásadný problém tejto koalície je spôsob, akým vznikala.


22 h
Norbert Moravanský.

Znásilnenie ako súčasť vojnovej mašinérie je obludné.


a 1 ďalší 23 h
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


24 h
Švédska šéfka diplomacie Ann Lindeová

Z Azovstaľu evakuovali viac ako 200 vojakov.


a 6 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  3. Ján Franz: Letisko Željava
  4. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  5. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  6. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  7. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  8. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 683
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 205
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 622
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 937
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 793
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 489
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 918
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 579
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu