Korzár logo Korzár
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Polstoročie vrtuľníka Mi-10

Ruská (predtým sovietska) vrtuľníková konštrukčná škola dala svetu množstvo typov civilných, ale najmä vojenských vrtuľníkov. Rovnako ako lietadlá boli (a vlastne aj sú) aj ruské či sovietske vrtuľníky označované skratkami ich hlavných konštruktérov (toto

Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus.Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus. (Zdroj: archív)

označenie sa dokonca používa aj po tom, keď niektorý z týchto konštruktérov zomrie).

Mil a Kamov

Najznámejšími sovietskymi konštruktérmi vrtuľníkov boli kancelárie vedené M. L. Milom a N. I. Kamovom. Milove vrtuľníky sú označované symbolom Mi, za ktorým nasleduje (po spojovníku) číselné označenie daného typu. Vrtuľníky Mi rôznych typov používala aj československá ľudová armáda a dnes ich má vo výzbroji aj česká aj slovenská (už nie ľudová...) armáda. Vzdušné sily Slovenskej republiky majú vrtuľníkovú základňu v Prešove a využívajú bojové vrtuľníky typu Mi-24 a transportné vrtuľníky typu Mi-17 a Mi-8. Mnohé vrtuľníky Mi boli "rekordmanmi" v svojej kategórii, prípadne sa vyznačovali unikátnou konštrukciou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý let v júni 1960

Takúto konštrukciu má aj vrtuľník typu Mi-10, ktorý svoj prvý vzlet vykonal 15. júna 1960, teda pred 50 rokmi. Vrtuľník Mi-10 bol konštruovaný ako vrtuľník na prepravu ťažkých nákladov pre sovietske ozbrojené sily i pre sovietske podniky. Pre svoju unikátnu koncepciu so štyrmi dlhými "nohami" dostal prezývku lietajúci žeriav. Vrtuľník Mi-10 bol odvodený od typu Mi-6, s ktorým má spoločnú pohonnú sústavu a rotorový systém. Podstatne bol však prepracovaný jeho trup, ktorý je nižší a má ploché dno. Do služby v sovietskom vojenskom letectve sa nový vrtuľník dostal v roku 1963.

Aj s krátkymi "nohami"

Typ Mi-10 sa vyrábal v niekoľkých verziách. Okrem základnej možno spomenúť verziu Mi-10K, pričom písmeno K znamená korotkonogij, čiže krátkonohý. Ako už vyplýva z tohto označenia, verzia Mi-10K mala podstatne kratšie podvozkové nohy a prepracovanú prednú časť, pričom operátor sedel v presklenej kabíne pod prednou časťou a pri ovládaní nákladu sa mohol otočiť chrbtom k smeru letu. Verzia Mi-10R (R znamená rekordnyj - eto ne nužno perevodiť...) bola špeciálne upravená na prekonávanie medzinárodných rekordov.

SkryťVypnúť reklamu

Sedem svetových rekordov

Táto verzia vytvorila sedem svetových rekordov, z ktorých za najpozoruhodnejší možno považovať vynesenie nákladu 25 105 kg do výšky 2 840 metrov. Sériové stroje mohli v podvese niesť náklad maximálnej hmotnosti 15 ton. Vrtuľník prevážal všetko možné, od automobilov cez montované drevené domčeky až po železničné kontajnery. Pre ozbrojené sily bola vyvinutá verzia Mi-10P, určená na rušenie elektronických zariadení protivníka, a verzia Mi-10RVK na prepravu strategických rakiet. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory Solovjev D-25, každý s výkonom 4 100 kW. Vrtuľník sa vyrábal v závode v Rostove na Done, a to pod kódovým označením Produkt 60.

Obnovenie výroby v roku 1977

Do ukončenia výroby v roku 1971 bolo vyrobených 55 vrtuľníkov Mi-10. Výroba bola na krátky čas obnovená v roku 1977, ale o počte novovyrobených kusov nie sú známe žiadne informácie. Vrtuľník Mi-10 má úctyhodnú dĺžku 32,86 metra, jeho výška je 9,8 m a jeho rotor má priemer 35 metrov. Voľný priestor pre náklad pod trupom má výšku 3,75 metra. Prázdny vrtuľník váži 27 300 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 45 500 kg. Maximálna rýchlosť vrtuľníka je 335 km/h, cestovná rýchlosť je 180 km/h. Dolet vrtuľníka je 430 kilometrov, statický dostup je 3 000 metrov, dynamický dostup je až 4 750 metrov (v tejto výške už však vrtuľník nedokáže "visieť). Vo vrtuľníku je inštalovaný uzavretý televízny okruh, pomocou ktorého môže posádka na obrazovke sledovať náklad, ktorý má zavesený pod trupom. V kabíne vrtuľníka možno prepravovať náklad alebo 28 cestujúcich (na sklopných sedačkách).

SkryťVypnúť reklamu

V kóde NATO "hrable"

V súčasnosti ešte lieta niekoľko vrtuľníkov typu Mi-10, pričom ich najväčším používateľom je ruská letecká spoločnosť UTair. Tá má podľa informácií na jej internetovej stránke šesť "krátkonohých" vrtuľníkov typu Mi-10K, ktoré používa najmä na dopravu ťažkých nákladov pre ruské naftárske a plynárenské podniky. Možno ešte spomenúť, že podobne ako všetky ostatné sovietske lietadlá a vrtuľníky (vojenské i civilné), mal aj typ Mi-10 priradené kódové označenie NATO. Vrtuľník sa v kóde NATO nazýval Harke, čo neznamená nič iné než hrable.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 948
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 400
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 339
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 225
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 950
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 591
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 016
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 891

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  2. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  3. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  4. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  5. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  6. Vladimír Krátky: Neužitoční idioti ?
  7. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  8. Juraj Ondruška: Vajnoráci vo svete: Takto spomínajú na obec
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 344
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 871
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 348
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 798
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 005
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 671
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 549
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 497
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí vojaci v Chersone, nechýba ani typické Z.

Putin tiež ukrýva neonacistov zo sveta.


30m
Minister financií Igor Matovič.

Posledné dva roky sú výlučne jeho dielom.


22. máj

Budeme sa pozerať na to, ako máme eurofondy za plexisklom.


a 1 ďalší 29m

Vojna na Ukrajine pokračuje 89. deň.


a 5 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  2. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  3. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  4. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  5. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  6. Vladimír Krátky: Neužitoční idioti ?
  7. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  8. Juraj Ondruška: Vajnoráci vo svete: Takto spomínajú na obec
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 344
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 871
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 348
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 798
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 005
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 671
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 549
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 497
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu