Korzár logo Korzár
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky
VRTUĽNÍK VYTVORIL NIEKOĽKO SVETOVÝCH REKORDOV

Polstoročie vrtuľníka Mi-10

Ruská (predtým sovietska) vrtuľníková konštrukčná škola dala svetu množstvo typov civilných, ale najmä vojenských vrtuľníkov. Rovnako ako lietadlá boli (a vlastne aj sú) aj ruské či sovietske vrtuľníky označované skratkami ich hlavných konštruktérov (toto

Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus.Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus. (Zdroj: archív)

označenie sa dokonca používa aj po tom, keď niektorý z týchto konštruktérov zomrie).

Mil a Kamov

Najznámejšími sovietskymi konštruktérmi vrtuľníkov boli kancelárie vedené M. L. Milom a N. I. Kamovom. Milove vrtuľníky sú označované symbolom Mi, za ktorým nasleduje (po spojovníku) číselné označenie daného typu. Vrtuľníky Mi rôznych typov používala aj československá ľudová armáda a dnes ich má vo výzbroji aj česká aj slovenská (už nie ľudová...) armáda. Vzdušné sily Slovenskej republiky majú vrtuľníkovú základňu v Prešove a využívajú bojové vrtuľníky typu Mi-24 a transportné vrtuľníky typu Mi-17 a Mi-8. Mnohé vrtuľníky Mi boli "rekordmanmi" v svojej kategórii, prípadne sa vyznačovali unikátnou konštrukciou.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý let v júni 1960

Takúto konštrukciu má aj vrtuľník typu Mi-10, ktorý svoj prvý vzlet vykonal 15. júna 1960, teda pred 50 rokmi. Vrtuľník Mi-10 bol konštruovaný ako vrtuľník na prepravu ťažkých nákladov pre sovietske ozbrojené sily i pre sovietske podniky. Pre svoju unikátnu koncepciu so štyrmi dlhými "nohami" dostal prezývku lietajúci žeriav. Vrtuľník Mi-10 bol odvodený od typu Mi-6, s ktorým má spoločnú pohonnú sústavu a rotorový systém. Podstatne bol však prepracovaný jeho trup, ktorý je nižší a má ploché dno. Do služby v sovietskom vojenskom letectve sa nový vrtuľník dostal v roku 1963.

Aj s krátkymi "nohami"

Typ Mi-10 sa vyrábal v niekoľkých verziách. Okrem základnej možno spomenúť verziu Mi-10K, pričom písmeno K znamená korotkonogij, čiže krátkonohý. Ako už vyplýva z tohto označenia, verzia Mi-10K mala podstatne kratšie podvozkové nohy a prepracovanú prednú časť, pričom operátor sedel v presklenej kabíne pod prednou časťou a pri ovládaní nákladu sa mohol otočiť chrbtom k smeru letu. Verzia Mi-10R (R znamená rekordnyj - eto ne nužno perevodiť...) bola špeciálne upravená na prekonávanie medzinárodných rekordov.

Skryť Vypnúť reklamu

Sedem svetových rekordov

Táto verzia vytvorila sedem svetových rekordov, z ktorých za najpozoruhodnejší možno považovať vynesenie nákladu 25 105 kg do výšky 2 840 metrov. Sériové stroje mohli v podvese niesť náklad maximálnej hmotnosti 15 ton. Vrtuľník prevážal všetko možné, od automobilov cez montované drevené domčeky až po železničné kontajnery. Pre ozbrojené sily bola vyvinutá verzia Mi-10P, určená na rušenie elektronických zariadení protivníka, a verzia Mi-10RVK na prepravu strategických rakiet. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory Solovjev D-25, každý s výkonom 4 100 kW. Vrtuľník sa vyrábal v závode v Rostove na Done, a to pod kódovým označením Produkt 60.

Obnovenie výroby v roku 1977

Do ukončenia výroby v roku 1971 bolo vyrobených 55 vrtuľníkov Mi-10. Výroba bola na krátky čas obnovená v roku 1977, ale o počte novovyrobených kusov nie sú známe žiadne informácie. Vrtuľník Mi-10 má úctyhodnú dĺžku 32,86 metra, jeho výška je 9,8 m a jeho rotor má priemer 35 metrov. Voľný priestor pre náklad pod trupom má výšku 3,75 metra. Prázdny vrtuľník váži 27 300 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 45 500 kg. Maximálna rýchlosť vrtuľníka je 335 km/h, cestovná rýchlosť je 180 km/h. Dolet vrtuľníka je 430 kilometrov, statický dostup je 3 000 metrov, dynamický dostup je až 4 750 metrov (v tejto výške už však vrtuľník nedokáže "visieť). Vo vrtuľníku je inštalovaný uzavretý televízny okruh, pomocou ktorého môže posádka na obrazovke sledovať náklad, ktorý má zavesený pod trupom. V kabíne vrtuľníka možno prepravovať náklad alebo 28 cestujúcich (na sklopných sedačkách).

Skryť Vypnúť reklamu

V kóde NATO "hrable"

V súčasnosti ešte lieta niekoľko vrtuľníkov typu Mi-10, pričom ich najväčším používateľom je ruská letecká spoločnosť UTair. Tá má podľa informácií na jej internetovej stránke šesť "krátkonohých" vrtuľníkov typu Mi-10K, ktoré používa najmä na dopravu ťažkých nákladov pre ruské naftárske a plynárenské podniky. Možno ešte spomenúť, že podobne ako všetky ostatné sovietske lietadlá a vrtuľníky (vojenské i civilné), mal aj typ Mi-10 priradené kódové označenie NATO. Vrtuľník sa v kóde NATO nazýval Harke, čo neznamená nič iné než hrable.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  9. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 860
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 351
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 668
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 414
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 267
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 080
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 039
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 867
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 591
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Starosta má aj kvôli manželke problém s poslancami i políciou, obec kolabuje

Nezákonne jej predal pozemok. Stiahol exekúciu, odvolanie, nepýta nájomné.

Starosta Ján Vincenčík.
Testovanie v Herľanoch.

Jedna rana do srdca. Priznala sa k vražde syna, dostala 16 rokov

Košický súd vyniesol rozsudok v aprílovom prípade z Michaloviec.

Daniela sa o chvíľu dozvie rozsudok.
Skládka na ulici Československého odboja.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vagovič: Jankovská taktizuje, ešte sa jej rozviaže jazyk

Kniha Vlastnou hlavou sleduje Ficov pád.

Novinár Marek Vagovič.
Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boris Kollár mal iný režim ako zvyšok Slovenska

Šéf parlamentu v piatok nemocnicu opúšťa.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop