Korzár logo Korzár

Polstoročie vrtuľníka Mi-10

Ruská (predtým sovietska) vrtuľníková konštrukčná škola dala svetu množstvo typov civilných, ale najmä vojenských vrtuľníkov. Rovnako ako lietadlá boli (a vlastne aj sú) aj ruské či sovietske vrtuľníky označované skratkami ich hlavných konštruktérov (toto

Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus.Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus. (Zdroj: archív)

označenie sa dokonca používa aj po tom, keď niektorý z týchto konštruktérov zomrie).

Mil a Kamov

Najznámejšími sovietskymi konštruktérmi vrtuľníkov boli kancelárie vedené M. L. Milom a N. I. Kamovom. Milove vrtuľníky sú označované symbolom Mi, za ktorým nasleduje (po spojovníku) číselné označenie daného typu. Vrtuľníky Mi rôznych typov používala aj československá ľudová armáda a dnes ich má vo výzbroji aj česká aj slovenská (už nie ľudová...) armáda. Vzdušné sily Slovenskej republiky majú vrtuľníkovú základňu v Prešove a využívajú bojové vrtuľníky typu Mi-24 a transportné vrtuľníky typu Mi-17 a Mi-8. Mnohé vrtuľníky Mi boli "rekordmanmi" v svojej kategórii, prípadne sa vyznačovali unikátnou konštrukciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý let v júni 1960

Takúto konštrukciu má aj vrtuľník typu Mi-10, ktorý svoj prvý vzlet vykonal 15. júna 1960, teda pred 50 rokmi. Vrtuľník Mi-10 bol konštruovaný ako vrtuľník na prepravu ťažkých nákladov pre sovietske ozbrojené sily i pre sovietske podniky. Pre svoju unikátnu koncepciu so štyrmi dlhými "nohami" dostal prezývku lietajúci žeriav. Vrtuľník Mi-10 bol odvodený od typu Mi-6, s ktorým má spoločnú pohonnú sústavu a rotorový systém. Podstatne bol však prepracovaný jeho trup, ktorý je nižší a má ploché dno. Do služby v sovietskom vojenskom letectve sa nový vrtuľník dostal v roku 1963.

Aj s krátkymi "nohami"

Typ Mi-10 sa vyrábal v niekoľkých verziách. Okrem základnej možno spomenúť verziu Mi-10K, pričom písmeno K znamená korotkonogij, čiže krátkonohý. Ako už vyplýva z tohto označenia, verzia Mi-10K mala podstatne kratšie podvozkové nohy a prepracovanú prednú časť, pričom operátor sedel v presklenej kabíne pod prednou časťou a pri ovládaní nákladu sa mohol otočiť chrbtom k smeru letu. Verzia Mi-10R (R znamená rekordnyj - eto ne nužno perevodiť...) bola špeciálne upravená na prekonávanie medzinárodných rekordov.

SkryťVypnúť reklamu

Sedem svetových rekordov

Táto verzia vytvorila sedem svetových rekordov, z ktorých za najpozoruhodnejší možno považovať vynesenie nákladu 25 105 kg do výšky 2 840 metrov. Sériové stroje mohli v podvese niesť náklad maximálnej hmotnosti 15 ton. Vrtuľník prevážal všetko možné, od automobilov cez montované drevené domčeky až po železničné kontajnery. Pre ozbrojené sily bola vyvinutá verzia Mi-10P, určená na rušenie elektronických zariadení protivníka, a verzia Mi-10RVK na prepravu strategických rakiet. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory Solovjev D-25, každý s výkonom 4 100 kW. Vrtuľník sa vyrábal v závode v Rostove na Done, a to pod kódovým označením Produkt 60.

Obnovenie výroby v roku 1977

Do ukončenia výroby v roku 1971 bolo vyrobených 55 vrtuľníkov Mi-10. Výroba bola na krátky čas obnovená v roku 1977, ale o počte novovyrobených kusov nie sú známe žiadne informácie. Vrtuľník Mi-10 má úctyhodnú dĺžku 32,86 metra, jeho výška je 9,8 m a jeho rotor má priemer 35 metrov. Voľný priestor pre náklad pod trupom má výšku 3,75 metra. Prázdny vrtuľník váži 27 300 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 45 500 kg. Maximálna rýchlosť vrtuľníka je 335 km/h, cestovná rýchlosť je 180 km/h. Dolet vrtuľníka je 430 kilometrov, statický dostup je 3 000 metrov, dynamický dostup je až 4 750 metrov (v tejto výške už však vrtuľník nedokáže "visieť). Vo vrtuľníku je inštalovaný uzavretý televízny okruh, pomocou ktorého môže posádka na obrazovke sledovať náklad, ktorý má zavesený pod trupom. V kabíne vrtuľníka možno prepravovať náklad alebo 28 cestujúcich (na sklopných sedačkách).

SkryťVypnúť reklamu

V kóde NATO "hrable"

V súčasnosti ešte lieta niekoľko vrtuľníkov typu Mi-10, pričom ich najväčším používateľom je ruská letecká spoločnosť UTair. Tá má podľa informácií na jej internetovej stránke šesť "krátkonohých" vrtuľníkov typu Mi-10K, ktoré používa najmä na dopravu ťažkých nákladov pre ruské naftárske a plynárenské podniky. Možno ešte spomenúť, že podobne ako všetky ostatné sovietske lietadlá a vrtuľníky (vojenské i civilné), mal aj typ Mi-10 priradené kódové označenie NATO. Vrtuľník sa v kóde NATO nazýval Harke, čo neznamená nič iné než hrable.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 308
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 950
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 495
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 361
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 103
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 741
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 492
  1. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  2. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  3. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  4. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  5. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  6. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  7. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  8. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 965
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 991
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 865
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 934
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 360
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 212
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 090
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 639
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Matúš Šutaj Eštok.

Hlas by volilo v máji v priemere 8,7 percenta voličov. Menej ešte nemal.


70
Peter Tkačenko.

Pod vedením Matúša Šutaja Eštoka si môžu straníci hľadať nové pôsobisko.


14
Veterná turbína.

Firma JRD Energo chce stavať veľký veterný park pri Nitre.


3
SSC Neapol čaká rozhodujúci a posledný zápas sezóny.

Slovenský mladík môže skaziť oslavy SSC i Lobotku.


6
  1. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  2. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  3. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  4. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  5. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  6. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  7. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  8. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 965
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 991
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 865
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 934
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 360
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 212
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 090
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 639
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu