Korzár logo Korzár
Nedeľa, 20. august, 2017 | Meniny má Anabela
VRTUĽNÍK VYTVORIL NIEKOĽKO SVETOVÝCH REKORDOV

Polstoročie vrtuľníka Mi-10

Ruská (predtým sovietska) vrtuľníková konštrukčná škola dala svetu množstvo typov civilných, ale najmä vojenských vrtuľníkov. Rovnako ako lietadlá boli (a vlastne aj sú) aj ruské či sovietske vrtuľníky označované skratkami ich hlavných konštruktérov (toto

Vrtuľník Mi-10. Lietajúci žeriav Mi-10 je schopný prepravovať aj menší autobus.(Zdroj: archív)

označenie sa dokonca používa aj po tom, keď niektorý z týchto konštruktérov zomrie).

Mil a Kamov

Najznámejšími sovietskymi konštruktérmi vrtuľníkov boli kancelárie vedené M. L. Milom a N. I. Kamovom. Milove vrtuľníky sú označované symbolom Mi, za ktorým nasleduje (po spojovníku) číselné označenie daného typu. Vrtuľníky Mi rôznych typov používala aj československá ľudová armáda a dnes ich má vo výzbroji aj česká aj slovenská (už nie ľudová...) armáda. Vzdušné sily Slovenskej republiky majú vrtuľníkovú základňu v Prešove a využívajú bojové vrtuľníky typu Mi-24 a transportné vrtuľníky typu Mi-17 a Mi-8. Mnohé vrtuľníky Mi boli "rekordmanmi" v svojej kategórii, prípadne sa vyznačovali unikátnou konštrukciou.

Prvý let v júni 1960

Takúto konštrukciu má aj vrtuľník typu Mi-10, ktorý svoj prvý vzlet vykonal 15. júna 1960, teda pred 50 rokmi. Vrtuľník Mi-10 bol konštruovaný ako vrtuľník na prepravu ťažkých nákladov pre sovietske ozbrojené sily i pre sovietske podniky. Pre svoju unikátnu koncepciu so štyrmi dlhými "nohami" dostal prezývku lietajúci žeriav. Vrtuľník Mi-10 bol odvodený od typu Mi-6, s ktorým má spoločnú pohonnú sústavu a rotorový systém. Podstatne bol však prepracovaný jeho trup, ktorý je nižší a má ploché dno. Do služby v sovietskom vojenskom letectve sa nový vrtuľník dostal v roku 1963.

Aj s krátkymi "nohami"

Typ Mi-10 sa vyrábal v niekoľkých verziách. Okrem základnej možno spomenúť verziu Mi-10K, pričom písmeno K znamená korotkonogij, čiže krátkonohý. Ako už vyplýva z tohto označenia, verzia Mi-10K mala podstatne kratšie podvozkové nohy a prepracovanú prednú časť, pričom operátor sedel v presklenej kabíne pod prednou časťou a pri ovládaní nákladu sa mohol otočiť chrbtom k smeru letu. Verzia Mi-10R (R znamená rekordnyj - eto ne nužno perevodiť...) bola špeciálne upravená na prekonávanie medzinárodných rekordov.

Sedem svetových rekordov

Táto verzia vytvorila sedem svetových rekordov, z ktorých za najpozoruhodnejší možno považovať vynesenie nákladu 25 105 kg do výšky 2 840 metrov. Sériové stroje mohli v podvese niesť náklad maximálnej hmotnosti 15 ton. Vrtuľník prevážal všetko možné, od automobilov cez montované drevené domčeky až po železničné kontajnery. Pre ozbrojené sily bola vyvinutá verzia Mi-10P, určená na rušenie elektronických zariadení protivníka, a verzia Mi-10RVK na prepravu strategických rakiet. Na pohon vrtuľníka slúžia dva turbohriadeľové motory Solovjev D-25, každý s výkonom 4 100 kW. Vrtuľník sa vyrábal v závode v Rostove na Done, a to pod kódovým označením Produkt 60.

Obnovenie výroby v roku 1977

Do ukončenia výroby v roku 1971 bolo vyrobených 55 vrtuľníkov Mi-10. Výroba bola na krátky čas obnovená v roku 1977, ale o počte novovyrobených kusov nie sú známe žiadne informácie. Vrtuľník Mi-10 má úctyhodnú dĺžku 32,86 metra, jeho výška je 9,8 m a jeho rotor má priemer 35 metrov. Voľný priestor pre náklad pod trupom má výšku 3,75 metra. Prázdny vrtuľník váži 27 300 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 45 500 kg. Maximálna rýchlosť vrtuľníka je 335 km/h, cestovná rýchlosť je 180 km/h. Dolet vrtuľníka je 430 kilometrov, statický dostup je 3 000 metrov, dynamický dostup je až 4 750 metrov (v tejto výške už však vrtuľník nedokáže "visieť). Vo vrtuľníku je inštalovaný uzavretý televízny okruh, pomocou ktorého môže posádka na obrazovke sledovať náklad, ktorý má zavesený pod trupom. V kabíne vrtuľníka možno prepravovať náklad alebo 28 cestujúcich (na sklopných sedačkách).

V kóde NATO "hrable"

V súčasnosti ešte lieta niekoľko vrtuľníkov typu Mi-10, pričom ich najväčším používateľom je ruská letecká spoločnosť UTair. Tá má podľa informácií na jej internetovej stránke šesť "krátkonohých" vrtuľníkov typu Mi-10K, ktoré používa najmä na dopravu ťažkých nákladov pre ruské naftárske a plynárenské podniky. Možno ešte spomenúť, že podobne ako všetky ostatné sovietske lietadlá a vrtuľníky (vojenské i civilné), mal aj typ Mi-10 priradené kódové označenie NATO. Vrtuľník sa v kóde NATO nazýval Harke, čo neznamená nič iné než hrable.

Neprehliadnite tiež

V obrazoch: Pohreb grófky Elizabeth Olgyay Andrássyovej

Jej urnu s pozostatkami uložili do hrobu na hrade Krásna Hôrka.

Košická župa chce predať budovu v širšom centre Košíc

Sídli v nej rómske profesionálne divadlo Romathan. Bude sa sťahovať.

Miss Domaša 2017 sa stala folkloristka Zuzka

Náhradný termín populárnej akcie tentoraz krásku našiel.

Tri desiatky obcí čakajú doplňujúce voľby. Aj na východe

Svojich zástupcov si budú voliť v polovici októbra.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

SVET

Klamali aj intrigovali. Všetci prezidentovi muži, ktorí skončili

Za sedem mesiacov skončili takmer všetci Trumpovi spolupracovníci.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 918
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 401
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 636
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 324
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 413
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 200
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 149
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 837
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 715

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop