Iks-päťka sa však stala hitom, ale pre mnohých to bolo príliš veľké auto. Preto už v roku 2003 uviedla firma BMW na trh menší model X3.
Premiéra vo Frankfurte
Ukázalo sa však, že aj "pod" modelom X3 je ešte na trhu miesto, a tak na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne mohli návštevníci obdivovať doteraz najmenšie bavorácke "iksko", model X1. Pri vývoji modelu X1 siahli konštruktéri po osvedčených prvkoch a skupinách z už vyrábaných modelov: predná náprava typu McPherson i zadná päťprvková náprava pochádzajú z trojkového radu, zatiaľ čo "pracovisko" vodiča, teda prístrojový panel a volant, je prakticky totožné s kokpitom vozidiel radu 1.
Aj do ľahšieho terénu
Vozidlo má rázvor 2 760 mm, jeho dĺžka je 4 454 mm, šírka je 1 798 mm a výška 1 545 mm. Svetlá výška podvozku je 194 mm, čo umožňuje jazdu v nie príliš náročnom teréne. Zadné sedadlá sú štandardne delené na tri diely, a to v pomere 40:20:40, čo značne zvyšuje variabilitu využitia vnútorného priestoru. Sklon operadiel zadných sedadiel možno meniť v rozsahu 31 stupňov. Zmenou tohto sklonu sa mení objem batožinového priestoru, a to od 420 do 490 litrov. Sklopením zadných sedadiel sa tento priestor zväčší až na 1 350 litrov.
Tri a tri motory
Na pohon modelu X1 sú k dispozícii tri benzínové a tri vznetové motory. Základným zážihovým motorom je dvojlitrový štvorvalec výkonu 110 kW. Ďalším motorom je jediný šesťvalec v ponuke, a to trojlitrový motor, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách (160 a 190 kW). Vznetové motory sú zastúpené tromi výkonovými verziami štvorventilového turbodieselového štvorvalca. Jednotlivé verzie majú výkon 105, 130 a 150 kW.
Zadný pohon i 4x4
Niektoré motory možno kombinovať s pohonom všetkých kolies i s pohonom len zadných kolies, pričom čo najvýkonnejší vznetový motor sa kombinuje len s pohonom 4x4. Mali sme možnosť vyskúšať si BMW X1 sDrive 18d, ktorého vznetový motor výkonu 105 kW poháňa prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky len zadnú nápravu. S vozidlom sme najazdili niečo vyše 2 000 km, a to najmä po diaľniciach. Motor svojím výkonom celkom postačuje, aj keď kopcovitý terén si vyžaduje častejšie radenie.
Tisícka s jednou nádržou
Ocenili sme mimoriadne nízku spotrebu, čo nám umožnilo s plnou nádržou prejsť až okolo tisíc kilometrov. Celková normovaná spotreba je 5,2 l/100 km, mimo mesta je to dokonca len 4,7 l/100 km (no, nesmiete sa veľmi hnať). Vozidlo bolo vystrojené cúvacou kamerou, pričom obraz priestoru za vozidlom bol doplnený o zelene vyznačené línie, naznačujúce kam sa vozidlo pri danom natočení volantu bude pohybovať (červené línie vyznačovali stopu pri plne vytočenom volante). Ocenili sme aj skvelý výhľad z vozidla (a to aj cez zadné okno) a (to už omieľam dookola) ergonomicky usporiadané ovládacie prvky. Vyzerá to tak, že model X1 nadviaže na úspech svojich väčších bratov X3 a X5.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.