„Emkové" bavoráky vyrába spoločnosť BMW M GmbH, ktorá je stopercentnou dcérskou spoločnosťou firmy BMW AG a ktorá má štatút samostatného výrobcu automobilov. V minulom roku sa na celom svete predala spoločnosť BMW M vyše 15 000 vozidiel typu M3, M5, M6, X5 M a X6 M.
Dvadsaťročná stálica M3
Už vyše dvadsaťročnou stálicou v sortimente spomenutej firmy je model M3 – v súčasnosti sa vyrába už štvrtá generácia tohto modelu. Pre tých, ktorým sa výkony tohto modelu stále ešte mália, pripravila firma BMW M lahôdku v podobe verzie M3 GTS. Táto verzia je odvodená od modelu M3 coupé a je síce primárne určená na klubové a iné motoristické športové podujatia, ale je schválená aj pre bežnú cestnú premávku.
Väčší objem, výkon i krútiaci moment
Verzia GTS sa od bežnej „em-trojky" odlišuje najmä motorom, ktorý má zväčšený zdvihový objem a poskytuje vyšší výkon i vyšší krútiaci moment. Zdvihový objem vysokootáčkového vidlicového osemvalca, vyvinutého firmou BMW M špeciálne pre model M3, bol zvýšený zo štyroch litrov na 4,36 litra. Upravený motor dosahuje maximálny výkon 331 kW pri 8 300 ot/min, čo je o 22 kW viac ako má motor M3. Maximálna hodnota krútiaceho momentu sa zdvihla o 40 Nm na 440 Nm, pričom tento moment je k dispozícii už pri 3 750 ot/min.
Nemá zadné sedadlá
Navonok sa verzia GTS od štandardného kupé M3 odlišuje niektorými špecifickými prvkami, napríklad upraveným predným nárazníkom a zadným prítlačným krídlom. Konštruktérom sa podarilo znížiť hmotnosť vozidla na 1 530 kg (M3 váži 1 600 kg), a to napríklad tým, že zadné bočné okná i zadné okno nie sú zo skla, ale z polykarbonátu, ale aj tým, že vozidlo nemá zadné sedadlá. Strecha je z uhlíkových kompozitov, koncové tlmiče hluku z titánu (rovnako ako na modeli M3). Klimatizačný systém a rádio, čo sériové prvky modelu M3, sa do verzie GTS montujú len na želanie.
Šesťbodové pásy
Vozidlo má za prednými sedadlami pretekárskeho typu priskrutkovaný ochranný oblúk a v karosérii sú upevňovacie body na pripevnenie šesťbodových bezpečnostných pásov (na použitie auta v bežnej premávke slúžia klasické trojbodové pásy). Vozidlo jazdí na 19-palcových ráfikoch z ľahkej zliatiny. Tuhosť tlmičov možno nezávisle prestavovať v ťahu i tlaku. Závitové prvky umožňujú podľa potreby znížiť prednú časť vozidla o 16 mm, zadnú o 12 mm.
Jediná farba karosérie
Predné brzdy so zväčšenými kotúčmi majú šesť piestikov, zadné štyri. Vozidlo sa dodáva výhradne s ohňovo-oranžovou farbou karosérie. No a aby sme nezabudli na výkony nového modelu M3 GTS: zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá tomuto vozidlu 4,4 sekundy, kilometer s pevným štartom prejde za 22,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 305 km/h.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.