Korzár logo Korzár
Nedeľa, 4. jún, 2023 | Meniny má Lenka

Budú sa dať stmavieť

Malo by byť v princípe jedno, či v lietadle sedíte pri okne na pravej alebo na ľavej strane kabíny.

Okno v lietadle B787. Cestujúci si bude môcť regulovať svetelnú priepustnosť okna.Okno v lietadle B787. Cestujúci si bude môcť regulovať svetelnú priepustnosť okna. (Zdroj: archív)

Nemusí vám to byť však jedno, keď náhodou sedíte na tej strane, z ktorej na vás cez okno svieti nízko nad obzorom stojace slnko. Ak je vám to nepríjemné, mali ste doteraz jedinú možnosť, a to stiahnuť plastovú clonu, ktorá je pred každým oknom. Tým ste však stratili možnosť pozorovať krajinu pod sebou. Takýto "problémik" nebudete mať, keď niekedy v budúcnosti budete cestovať na palube najnovšieho lietadla typu B787, ktoré v súčasnosti testuje americká spoločnosť Boeing. Lietadlo, ktoré dostalo označenie Dreamliner (niečo ako dopravné lietadlo snov), bude totiž prvým dopravným lietadlom na svete, vystrojeným špeciálnymi oknami, ktorých svetelná priepustnosť sa bude dať regulovať. Cestujúci bude môcť podľa potreby regulovať priepustnosť otočným prepínačom pri okne, a to v piatich stupňoch, od úplne priehľadného až po "nočne tmavé". Okná nového typu, ktoré nesú obchodné označenie Alteos, sú výsledkom spolupráce firmy PPG Aerospace (svetová jednotka vo výrobe okien pre lietadlá) a nemeckej firmy Gentex GmbH. Táto firma je vedúcim výrobcom automobilových spätných zrkadiel, ktoré pri dopade svetla z reflektorov vzadu idúceho auta automaticky stmavnú. Nové okná pre lietadlá B787 využijú patentovanú technológiu firmy Gentex na stmavenie okna. Okno, umožňujúce stmavenie je zložené z dvoch vrstiev skla, medzi ktorými je neviditeľná tenká vrstvička špeciálnej, tzv. elektrochromatickej kvapaliny. Výraz elektrochromatický znamená, že svetelná priepustnosť takejto vrstvy sa mení v závislosti od priloženého elektrického napätia. Výhodou použitia takýchto skiel bude aj to, že sa obmedzí ohrievanie skla v dôsledku pôsobenia slnečného žiarenia. Tým sa odbremení klimatizačný systém lietadla. V dôsledku toho budú môcť byť okná Dreamlinera približne o štvrtinu väčšie, ako je to doteraz bežné. Lietadlo B787 Dreamliner bude navyše prvým dopravným lietadlom na svete, ktorého celý trup je zhotovený z kompozitných materiálov. Použitie inovatívnych technológií však viedlo k značnému oneskorovaniu celého programu vývoja a výroby lietadla. Pôvodne malo byť toto lietadlo uvedené do služby už v máji 2008, ale vôbec prvý vzlet lietadla sa napokon uskutočnil až 15. decembra minulého roka. Po ukončení certifikačného procesu by mala prvé lietadlá B787 japonská spoločnosť All Nippon Airways nasadiť na pravidelné linky koncom tohto roka. Napriek sklzu celého programu si letecké spoločnosti doteraz objednali 866 dreamlinerov, ktoré pojmú až 330 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  3. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  4. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  5. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  7. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 051
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 9 292
  3. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 202
  4. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 130
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 4 721
  6. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 279
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 473
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 846

Blogy SME

  1. Peter Gregor: Láske
  2. Martin Sústrik: Pochopiť Brexit
  3. Peter Kubica: Kniha o japonskom štýle behania
  4. Adriana Boysová: Neviem, či voliť a koho voliť, ale viem, koho by som voliť chcela
  5. Roman Kebísek: Rubensov obraz neznámej dvornej dámy ako portrét jeho zosnulej 12-ročnej dcéry
  6. Ján Šeďo: Rusko ide produkovať vlastencov ako na linke. Vznikne aj nová Zoja ?
  7. Ján Škerko: Raňajky v tráve? Nie, raňajky s manželkou
  8. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (2.)
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 136 765
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 24 005
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 14 677
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 462
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 836
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 391
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 613
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 967
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Peter Gregor: Láske
  2. Martin Sústrik: Pochopiť Brexit
  3. Peter Kubica: Kniha o japonskom štýle behania
  4. Adriana Boysová: Neviem, či voliť a koho voliť, ale viem, koho by som voliť chcela
  5. Roman Kebísek: Rubensov obraz neznámej dvornej dámy ako portrét jeho zosnulej 12-ročnej dcéry
  6. Ján Šeďo: Rusko ide produkovať vlastencov ako na linke. Vznikne aj nová Zoja ?
  7. Ján Škerko: Raňajky v tráve? Nie, raňajky s manželkou
  8. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (2.)
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 136 765
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 24 005
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 14 677
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 462
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 836
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 391
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 613
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 967
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu