Korzár logo Korzár
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Odborári hrozia zastavením autobusov na východe od 2. júna

Ak sa v stredu 2. júna chystáte niekam autobusom SAD, je veľká pravdepodobnosť, že sa nikam nepoveziete. V Košickom a Prešovskom kraji totiž ohlásili na tento deň štrajk vodičov autobusov.

(Zdroj: ilustračné - Judita Čermáková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Dohodli sa na tom včera zástupcovia odborárov na rokovaní v Žiline.

KOŠICE/PREŠOV. Ako sme dnes zistili na košicej autobusovej stanici, nezapnúť motory svojich autobusov je pripravená väčšina vodičov najväčšieho prepravcu na východe - košického Eurobusu.

Tí sú spolu s odborovými predákmi nespokojní, že aj s rodinnými príslušníkmi prídu od začiatku júna o bezplatné cestovanie, resp. zľavy na cestovnom. Do 31. mája tohto roka mali zamestnanci SAD, ich deti a bývalí vodiči-dôchodcovia po kúpe ročného lístka za 10 eur nárok na bezplatné cestovanie kamkoľvek po Slovensku. Manželia a manželky zamestnancov SAD mali za rovnakú cenu nárok na polovičnú zľavu.

Podľa novej smernice EÚ však kompetencie určovať zľavy prešli z ministerstva dopravy na samosprávne kraje. Dopravcovia však kvôli výhodám pre zamestnancov prichádzajú o tržby. Samosprávne kraje, vrátane košického (KSK) a prešovského (PSK), ktoré následne hradia rozdiel medzi tržbami a ekonomicky oprávnenými nákladmi, upozorňujú, že nemajú v čase krízy peniaze na tieto dodatočné výdavky a chcú ich po 60 rokoch zrušiť, resp. výrazne obmedziť.

Vodiči sú jednoznačne proti. Argumentujú aj tým, že železničiarom výhody ostanú, im nie, ale patria pod rovnaké ministerstvo dopravy. Považujú to za veľkú nespravodlivosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude vyzerať štrajk, ešte nevedno

Postupne sa majú k štrajku pridať aj vodiči v Nitrianskom, Trnavskom a Bratislavskom kraji. Podľa všetkého nebude v Žilinskom ani Trenčianskom kraji, kde predĺžili platnosť zliav do konca roka, a zrejme ani v Banskobystrickom kraji, kde majú byť zľavy rovnako zachované.

Ostrý štrajk by sa podľa šéfa odborového zväzu KOVO Emila Machynu mal začať v Košickom a Prešovskom kraji 2. júna o 4. hodine ráno. Neskôr sa majú pridať ďalšie. "Formu vyhlásime deň predtým, teda či to bude, že zastavíme všetky autobusy alebo okupačný štrajk alebo iná forma. Platí, že bude prebiehať rokovanie o zachovaní zliav až do dňa vyhlásenia štrajku," povedal Machyna.

Cestujúci majú zmiešané pocity

Cestujúci mali v otázke opodstatnenosti štrajku na rozdiel od vodičov rôzne názory. Niektorí sa s ním stotožňovali, iní zas vraveli, že vodiči s ním môžu začať až vtedy, keď ich odvezú domov. Ďalší zas tvrdil, že vodičmi by sa mali inšpirovať aj ďalší zamestnanci, ktorí by mali zorganizovať gereálny štrajk voči súčasnej vláde.

Sestrička Helena však z požiadaviek vodičov nadšená nebola. "To je vydieranie, na ktoré doplatíme my, bežní cestujúci. Robím v nemocnici a tiež môžem štrajkovať za to, že keď ochoriem, chcem mať lieky zadarmo. Vôbec sa mi to nepáči," tvrdila.

SkryťVypnúť reklamu

KSK rokuje s dopravcami o kompromise

KSK platí zo svojho rozpočtu košickému Eurobusu a michalovskej SAD zhruba 11 miliónov eur. Ako nám povedala hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková, v snahe predísť štrajku rokujú s oboma dopravcami o zavedení osobitnej tarify pre ich zamestnancov. Tá by napríklad znamenala, že by naďalej mali jazdiť lacnejšie a za cestu do 50 km by platili asi 4-5 eurocentov.

"Rokujeme o vytvorení systému zliav a stanovení rozsahu oprávnených osôb. Ten je zatiaľ z pohľadu KSK príliš veľký, zahŕňa široký okruh rodinných príslušníkov, ale napríklad aj bývalých zamestnancov firiem, ktoré boli niekedy súčasťou autobusovej dopravy (oprava, údržba, služby). Odsúhlasiť by sa mala osobitná tarifa, ktorá by platila ako príloha k cenovému výmeru. Stanovovala by symbolické cestovné pre zamestnancov, čo by však umožňovalo presnú evidenciu poskytovanej zľavy," dodala hovorkyňa s tým, že KSK chce osobitnú tarifu zladiť so susedným Prešovským krajom, keďže existuje množstvo liniek prechádzajúcich z jedného kraja do druhého.

PSK má rovnaký názor ako KSK, že nemajú prečo riešiť sociálny program podnikov SAD. "Našou úlohou je zabezpečiť výkony vo verejnom záujme pre všetkých občanov, nie výhody pre istú časť zamestnancov," uviedla hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková. Dodala, že PSK, ako jediný na Slovensku, podpísal v roku 2009 so štyrmi dopravcami zmluvu na 10 rokov bez nátlaku, dobrovoľne a na prospech oboch strán. "Zľavnené cestovné pre zamestnancov SAD považujeme za problém medzi odborármi a zamestnávateľmi. Chápeme tieto požiadavky a sociálny princíp rešpektujeme. Ak však chceme zachovať aj princíp solidarity, potom by sme také zmluvy museli preplatiť všetkým zamestnancom v Prešovskom kraji," sprostredkovala nám názor predsedu PSK Petra Chudíka (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Dopravcovia chcú rokovať

Generálny riaditeľ košického Eurobusu Ľubomír Gerši ako aj šéf odborárov Ján Gonda boli dnes v Žiline, ich stanovisko sa nám nepodarilo získať.

O stanovisko sme chceli požiadať aj manažment prešovskej SAD, a. s., ale generálny riaditeľ Jozef Kičura bude do konca týždňa mimo pracoviska.

SAD Humenné rokuje s PSK, ktorému navrhol uzatvorenie dodatku k Zmluve o výkonoch vo verejnom záujme o osobitnej tarife a zamestnaneckých výhodách, informoval agentúru SITA generálny riaditeľ SAD Humenné Jozef Lacký a dodal: "Benefity zamestnancov súvisiace s osobitným cestovným nepredstavujú 20-percentný nárast miezd a s takýmto nárastom nesúhlasíme." Kováci totiž v prípade zrušenia zliav žiadajú ako kompenzáciu zvýšenie ich miezd zhruba o 20 percent.




Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 666
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 318
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 254
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 238
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 018
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 345
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 012

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  6. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  7. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  8. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 228
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 913
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 469
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 234
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 829
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 803
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 074
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Peter Biščo: Strana Smer zameraná na premiestňovanie obsahu štátnej kasy a eurofondov do svojich vreciek nemá virtuálnu adresu.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  6. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  7. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  8. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 228
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 913
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 469
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 234
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 829
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 803
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 074
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu