Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Peking je už svetovou trojkou

Medzinárodné združenie letísk ACI (Airports Council International) zverejnilo nedávno predbežné štatistiky o leteckej doprave v minulom roku.

Letisko Peking Capital. Pekinské letisko je už tretím najväčším na svete.Letisko Peking Capital. Pekinské letisko je už tretím najväčším na svete. (Zdroj: archív)

Z tejto štatistiky vyplýva, že v roku 2008 prepravili letecké spoločnosti celkovo 4,4 miliardy cestujúcich, čo predstavuje pokles o 2,7 % v porovnaní s rokom 2008. Špičkovým obdobím globálnej krízy leteckej dopravy boli prvý a druhý štvrťrok 2009, keď počet cestujúcich poklesol o 8 % resp. o 5 %.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rast v Číne, Indii a Brazílii

V druhom polroku došlo k zotaveniu prepravy, a to najmä vďaka rastu prepravy na domácich linkách v Číne, Indii a Brazílii. Vo štvrtom štvrťroku už počet prepravených medziročne narástol o 3,5 %. Počet cestujúcich, prepravených vlani na medzinárodných linkách, poklesol dokonca o 4,2 %, na 1,8 miliardy. Letecky bol vlani prepravený náklad (vrátane pošty) s celkovou hmotnosťou 71,3 milióna ton, čo predstavuje medziročný pokles o 8,2 %.

SkryťVypnúť reklamu

Pokles prepravy nákladov o desatinu

Medzinárodná preprava nákladov klesla až o 10,1 %, na 41,7 milióna ton. Vlani bolo zaznamenaných 63,9 milióna pohybov lietadiel (súčet štartov a pristátí), čo predstavuje pokles o 5,5 % v porovnaní s rokom 2008. Vedenie ACI však vo svojej tlačovej správe upozornilo, že tieto štatistiky sú založené na údajoch, ktoré poskytlo 906 letísk, ktorých podiel na svetovej leteckej doprave je 93 %. Konečné výsledky, ktoré budú známe v júli, prinesú preto ešte určité korekcie. Pozrime sa teraz na štatistiku najrušnejších letísk sveta.

Nárast len u štyroch

Z dvadsiatky najvyťaženejších letísk zaznamenali vlani len štyri nárast počtu cestujúcich. Štatút svetovej jednotky si zachovalo letisko v Atlante, ktorým vlani prešlo 88 032 086 cestujúcich, čo je pokles o 2,2 % v porovnaní s rokom 2008. Na druhé miesto poskočilo z tretieho londýnske letisko Heathrow, ktorým vlani prešlo 66 037 578 cestujúcich, čo predstavuje pokles o 1,5 %. Určitým prekvapením je tretie miesto letiska Peking Capital, ktoré bolo predvlani na ôsmom mieste. Toto letisko zaznamenalo (kríza-nekríza) medziročný nárast počtu prepravených cestujúcich o 16,8 %, keď jeho bránami prešlo 65 329 851 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Poradie sa premiešalo

Chicagské letisko O´Hare spadlo z druhej priečky v roku 2008 na štvrtú priečku v roku 2009, keď zaznamenalo pokles o 8,8 %, na 64 397 891 prepravených cestujúcich. Z predvlaňajšej štvrtej priečky kleslo na piatu pozíciu letisko Tokio Haneda, ktorým prešlo 61,9 milióna cestujúcich, čo je medziročný pokles o 7,2 %. Na ďalších miestach vlaňajšej štatistiky sa umiestnili letiská Paríž Charles de Gaulle (pokles o 4,9 %), Los Angeles (pokles o 5,5 %), Dallas/Forth Worth (-1,9 %), Frankfurt (-4,7 %) a Denver (-2,1 %). Okrem už spomínaného letiska Peking Capital sú jedinými letiskami v prvej dvadsiatke, ktoré vlani zaznamenali nárast počtu cestujúcich, letiská Dubaj (nárast o 9,2 %), Bangkok (+4,9 %) a San Francisco (+0,2).

SkryťVypnúť reklamu

Nárast len u 26 zo 100

Pre zaujímavosť možno uviesť, že v stovke najväčších letísk sveta je len 26 takých, ktoré vlani zaznamenali nárast prepravy. Azda ešte zaujímavejšie je to, že z tých 26 sú len štyri (Káhira, San Francisco, Baltimore a Istanbul) situované inde než v ázijsko-pacifickej oblasti alebo v Brazílii. Dvojciferný pokles (teda o vyše 10 %) počtu cestujúcich zaznamenali napríklad letiská Londýn Stansted, Manchester, Stockholm Arlanda či Dublin.

Memphis jednotkou v preprave nákladov

Pokiaľ ide o prepravu nákladov, svetovou jednotkou je - to by ste asi nečakali - letisko v americkom Memphise. Na tomto letisku bol vyložený a naložený náklad s celkovou hmotnosťou 3,7 milióna ton. Na druhom mieste je letisko Hongkong (3,38 mil ton), tretí je Šanghaj (2,54 mil. ton), štvrtý kórejský Incheon (2,3 mil. ton) a piatym je letisko Anchorage na Aljaške (2 mil. ton). Nasledujú Louisville, Dubaj, Frankfurt, Tokio a Paríž. Pokiaľ ide o počet pohybov, svetovou jednotkou je letisko v Atlante, ktoré vlani zaznamenalo 970 235 štartov a pristátí, čo znamená, že denne na tomto letisku pristáva resp. štartuje v priemere 2 658 lietadiel.

Letecká doprava sa zotavuje

Na ďalších miestach rebríčka podľa počtu pohybov sú letiská Chicago, Dallas/Forth Worth, Denver, Huston, Los Angeles a Paríž. Zdá sa však, že svetová letecká doprava je z najhoršieho vonku. Združenie ACI už zverejnilo aj štatistiku prepravy za prvý štvrťrok tohto roku. Z nej vyplýva, že v porovnaní s prvým štvrťrokom 2009 došlo k nárastu celkového počtu cestujúcich o 6,1 %, počet cestujúcich na medzinárodných linkách narástol až o 8,4 %. K dvojcifernému nárastu prepravy došlo napríklad na egyptských letiskách v Káhire, Hurghade a Šarm el Šejku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 211
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 7 360
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 463
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 444
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 472
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 386
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 026
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 399

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  3. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  4. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  5. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  6. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 570
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 243
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 645
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 903
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 511
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 479
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 916
  8. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 616
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Zásadný problém tejto koalície je spôsob, akým vznikala.


21 h
Norbert Moravanský.

Znásilnenie ako súčasť vojnovej mašinérie je obludné.


a 1 ďalší 22 h
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


23 h
Švédska šéfka diplomacie Ann Lindeová

Z Azovstaľu evakuovali viac ako 200 vojakov.


a 6 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  3. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  4. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  5. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  6. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 570
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 243
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 645
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 903
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 511
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 479
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 916
  8. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 616
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu