Straty, ktoré vznikli dopravcovi pri zabezpečovaní verejného záujmu, uhradí mesto Michalovce. Daňoví poplatníci zaplatia dopravcovi dohromady viac ako 306-tisíc eur (9 miliónov Sk).
MICHALOVCE. Mestskú autobusovú dopravu (MAD) zabezpečuje v Michalovciach Slovenská autobusová doprava Michalovce, a. s. V predchádzajúcom roku jej pri zabezpečovaní výkonu vo verejnom záujme vznikla v mestskej doprave celková strata viac ako 306-tisíc eur. Z uvedenej sumy už mesto uhradilo vlani takmer 166-tisíc eur. Doplatenie ďalších 130-tisíc eur schválili poslanci na poslednom rokovaní.
Cestuje menej ľudí
Dopravca argumentuje, že v roku 2009 sa dramaticky znížil počet prepravovaných osôb. Vlani prepravili dohromady 662-tisíc ľudí. Oproti roku 2008 je to až o 234-tisíc cestujúcich menej. Riaditeľ odboru dopravy SAD Michalovce Milan Kučma vysvetlil, že pod menší počet cestujúcich sa podpísala hospodárska a ekonomická kríza, keď niektoré firmy prepustili a znížili počty zamestnancov. Zrušili napríklad linku k firme Sonap na Priemyselnej ulici, kde obmedzili výrobu. "To sa prejavilo na počte platiacich cestujúcich a došlo k značnému poklesu tržieb z cestovného," objasnil Kučma.
Mesto čísla dopravcu preverilo
Čiastku, ktorú požadoval dopravca od mesta, si samospráva preverila hĺbkovou kontrolou priamo v podniku. Kontrolnú skupinu tvorili piati zástupcovia mesta z ekonomického odboru a odboru výstavby a miestneho rozvoja. Počas uplynulého roka skontrolovali účtovanie mzdových nákladov na stredisku MAD, tržby z predaja cestovných lístkov, dohodnuté kilometrické výkony, zamerali sa na kontrolu výnosov z reklám, prevádzkovej a správnej réžie, kontrolu spotreby pohonných hmôt a úpravu autobusov. "Kontrolná skupina na základe predložených dokladov chyby a nedostatky nezistila," uviedla vo svojej správe.
Dávajú prednosť autobusom na naftu
Poslanec František Zitrický (KDH) sa zaujímal, či spoločnosť neplánuje rozšíriť počet plynových autobusov, ktoré majú nízku spotrebu. Kučma vysvetlil, že ich počet sa tento rok nezvýši.
"V súčasnosti v mestskej doprave prevádzkujeme štyri plynofikované autobusy. Neuvažujeme o rozširovaní, pretože autobusy, ktoré sú teraz na naftu, vyhovujú normám na znečisťovanie ovzdušia. Skôr sa zameriame na naftové, pretože plynové majú zvýšené náklady," uviedol Kučma. Vysvetlil, že hoci je vozový park zastaraný a priemerný vek autobusov je 21 rokov, technické problémy v uplynulom roku nezaznamenali. V Michalovciach premáva v mestskej doprave 10 autobusov. Kučma upresnil, že ak sú zvýšené požiadavky na zabezpečenie prepravy, využíva dopravca aj 25 autobusov prímestskej dopravy. Mestské autobusy najazdili vlani spolu viac ako 332-tisíc kilometrov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z južného Zemplína nájdete na Korzári Dolný Zemplín