Korzár logo Korzár
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Katku pozdravili aj poľské unikáty

V sobotu a v nedeľu sa v košickom rušňovom depe uskutočnil už desiaty ročník obľúbeného podujatia Prebúdzanie Katky.

Poľský rušeň Ol12-7. Tento rušeň, vyrobený v roku 1912, je najstarším fungujúcim rušňom v Poľsku.Poľský rušeň Ol12-7. Tento rušeň, vyrobený v roku 1912, je najstarším fungujúcim rušňom v Poľsku. (Zdroj: archív)

Katka je, ako isto viete, starý parný rušeň, ktorý v letnej sezóne vozí vláčiky údolím Čermeľa. Na tomto podujatí sa tradične koná aj tzv. rušňoparáda, počas ktorej sa na točni divákom predstavujú rôzne historické rušne. Medzi rušňami, ktoré takpovediac prišli pozdraviť Katku, boli aj dve unikátne poľské lokomotívy. Prvou z nich bol rušeň TKt48-191. Parné rušne tejto série boli vyrábané v rokoch 1950 až 1957 v dvoch továrňach (HCP a Fablok). Išlo o prvé nové rušne poľskej konštrukcie, vyrábané pre poľské železnice (PKP) po druhej svetovej vojne. Celkovo bolo vyrobených 209 rušňov spomenutého typu, z nich 191 dostali železnice PKP. Rušeň, ktorý sa predstavil v Košiciach, je (ako to vyplýva z druhej časti jeho označenia) posledný z celej série a bol vyrobený v roku 1957. Rušne uvedeného typu boli určené pre prímestské a nákladné vlaky. Ešte koncom 80. rokov minulého storočia vozili rušne tohto radu osobné vlaky na trati Chabówka - Novy Sacz. Pohotovostná hmotnosť rušňa typu TKt48 je 98 ton, jeho dĺžka je niečo vyše 14 metrov. Maximálna rýchlosť rušňa je 80 km/h. Druhý poľský rušeň, ktorý sa predstavil v košickom depe, je ešte starší. Ide o rušeň série, ktorá mala v poľských železniciach označenie Ol12. Išlo o rušne, ktoré sa v rokoch 1909 až 1918 vyrábali v Rakúsko-Uhorsku, kde mali sériové označenie 429. Celkovo bolo vyrobených okolo 380 kusov tejto série. Po prvej svetovej vojne získalo Poľsko 106 rušňov tejto série. Posledné rušne tejto série boli z pravidelnej prevádzky vyradené v roku 1968. V Košiciach sa predstavil rušeň Ol12-7, ktorý bol viedenskou firmou StEG vyrobený v roku 1912 a do Poľska sa dostal v roku 1948. Rušeň má zaujímavú históriu, pretože v roku 1939 ho získal Sovietsky zväz, v roku 1942 Nemecko (po okupácii Poľska), v roku 1945 sa dostal do Rakúska, ale v roku 1947 bol vrátený poľským železniciam PKP. Rušeň bol v činnej službe do roku 1966, potom bol odstavený, ale v roku 1993 bol zrenovovaný a dnes je jedným z najvzácnejších exponátov železničného skanzenu v Chabówke. Je to najstarší fungujúci rušeň v Poľsku. Rušeň má pohotovostnú hmotnosť 61,2 tony, priemer jeho hnacích kolies je 1 620 mm. Maximálna rýchlosť rušňa je 90 km/h. Možno spomenúť, že 152 rušňov spomenutého typu prevzali v roku 1918 (teda po rozpade Rakúska-Uhorska) československé železnice (ČSD), ktoré ich prevádzkovali pod označením 354.7. Obidva spomenuté poľské historické rušne sú ozdobami na podujatiach pre fanúšikov železničnej histórie v mnohých krajinách.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 575
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 099
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 17 035
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 942
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 541
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 760
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 052
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 872
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 724
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 056
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozí im pokuta

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop