Korzár logo Korzár
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Katku pozdravili aj poľské unikáty

V sobotu a v nedeľu sa v košickom rušňovom depe uskutočnil už desiaty ročník obľúbeného podujatia Prebúdzanie Katky.

Poľský rušeň Ol12-7. Tento rušeň, vyrobený v roku 1912, je najstarším fungujúcim rušňom v Poľsku.Poľský rušeň Ol12-7. Tento rušeň, vyrobený v roku 1912, je najstarším fungujúcim rušňom v Poľsku. (Zdroj: archív)

Katka je, ako isto viete, starý parný rušeň, ktorý v letnej sezóne vozí vláčiky údolím Čermeľa. Na tomto podujatí sa tradične koná aj tzv. rušňoparáda, počas ktorej sa na točni divákom predstavujú rôzne historické rušne. Medzi rušňami, ktoré takpovediac prišli pozdraviť Katku, boli aj dve unikátne poľské lokomotívy. Prvou z nich bol rušeň TKt48-191. Parné rušne tejto série boli vyrábané v rokoch 1950 až 1957 v dvoch továrňach (HCP a Fablok). Išlo o prvé nové rušne poľskej konštrukcie, vyrábané pre poľské železnice (PKP) po druhej svetovej vojne. Celkovo bolo vyrobených 209 rušňov spomenutého typu, z nich 191 dostali železnice PKP. Rušeň, ktorý sa predstavil v Košiciach, je (ako to vyplýva z druhej časti jeho označenia) posledný z celej série a bol vyrobený v roku 1957. Rušne uvedeného typu boli určené pre prímestské a nákladné vlaky. Ešte koncom 80. rokov minulého storočia vozili rušne tohto radu osobné vlaky na trati Chabówka - Novy Sacz. Pohotovostná hmotnosť rušňa typu TKt48 je 98 ton, jeho dĺžka je niečo vyše 14 metrov. Maximálna rýchlosť rušňa je 80 km/h. Druhý poľský rušeň, ktorý sa predstavil v košickom depe, je ešte starší. Ide o rušeň série, ktorá mala v poľských železniciach označenie Ol12. Išlo o rušne, ktoré sa v rokoch 1909 až 1918 vyrábali v Rakúsko-Uhorsku, kde mali sériové označenie 429. Celkovo bolo vyrobených okolo 380 kusov tejto série. Po prvej svetovej vojne získalo Poľsko 106 rušňov tejto série. Posledné rušne tejto série boli z pravidelnej prevádzky vyradené v roku 1968. V Košiciach sa predstavil rušeň Ol12-7, ktorý bol viedenskou firmou StEG vyrobený v roku 1912 a do Poľska sa dostal v roku 1948. Rušeň má zaujímavú históriu, pretože v roku 1939 ho získal Sovietsky zväz, v roku 1942 Nemecko (po okupácii Poľska), v roku 1945 sa dostal do Rakúska, ale v roku 1947 bol vrátený poľským železniciam PKP. Rušeň bol v činnej službe do roku 1966, potom bol odstavený, ale v roku 1993 bol zrenovovaný a dnes je jedným z najvzácnejších exponátov železničného skanzenu v Chabówke. Je to najstarší fungujúci rušeň v Poľsku. Rušeň má pohotovostnú hmotnosť 61,2 tony, priemer jeho hnacích kolies je 1 620 mm. Maximálna rýchlosť rušňa je 90 km/h. Možno spomenúť, že 152 rušňov spomenutého typu prevzali v roku 1918 (teda po rozpade Rakúska-Uhorska) československé železnice (ČSD), ktoré ich prevádzkovali pod označením 354.7. Obidva spomenuté poľské historické rušne sú ozdobami na podujatiach pre fanúšikov železničnej histórie v mnohých krajinách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  4. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Chceš prácu v IT?
  2. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  5. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  6. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  7. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  8. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 021
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 119
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 975
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 291
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 814
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 664
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 912

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  2. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  3. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  4. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  5. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  6. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  7. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  8. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 338
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 525
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 786
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 860
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 412
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 365
  8. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 188
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Šport: Košický Peace Half Marathon vyhrala dvojnásobná olympionička
  2. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  3. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  4. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  5. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  6. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  7. ADRA Slovensko: Projekt potravinovej sebestačnosti v Ugande v plnom prúde
  8. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 338
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 525
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 786
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 860
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 412
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 365
  8. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 188
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu