Katka je, ako isto viete, starý parný rušeň, ktorý v letnej sezóne vozí vláčiky údolím Čermeľa. Na tomto podujatí sa tradične koná aj tzv. rušňoparáda, počas ktorej sa na točni divákom predstavujú rôzne historické rušne. Medzi rušňami, ktoré takpovediac prišli pozdraviť Katku, boli aj dve unikátne poľské lokomotívy. Prvou z nich bol rušeň TKt48-191. Parné rušne tejto série boli vyrábané v rokoch 1950 až 1957 v dvoch továrňach (HCP a Fablok). Išlo o prvé nové rušne poľskej konštrukcie, vyrábané pre poľské železnice (PKP) po druhej svetovej vojne. Celkovo bolo vyrobených 209 rušňov spomenutého typu, z nich 191 dostali železnice PKP. Rušeň, ktorý sa predstavil v Košiciach, je (ako to vyplýva z druhej časti jeho označenia) posledný z celej série a bol vyrobený v roku 1957. Rušne uvedeného typu boli určené pre prímestské a nákladné vlaky. Ešte koncom 80. rokov minulého storočia vozili rušne tohto radu osobné vlaky na trati Chabówka - Novy Sacz. Pohotovostná hmotnosť rušňa typu TKt48 je 98 ton, jeho dĺžka je niečo vyše 14 metrov. Maximálna rýchlosť rušňa je 80 km/h. Druhý poľský rušeň, ktorý sa predstavil v košickom depe, je ešte starší. Ide o rušeň série, ktorá mala v poľských železniciach označenie Ol12. Išlo o rušne, ktoré sa v rokoch 1909 až 1918 vyrábali v Rakúsko-Uhorsku, kde mali sériové označenie 429. Celkovo bolo vyrobených okolo 380 kusov tejto série. Po prvej svetovej vojne získalo Poľsko 106 rušňov tejto série. Posledné rušne tejto série boli z pravidelnej prevádzky vyradené v roku 1968. V Košiciach sa predstavil rušeň Ol12-7, ktorý bol viedenskou firmou StEG vyrobený v roku 1912 a do Poľska sa dostal v roku 1948. Rušeň má zaujímavú históriu, pretože v roku 1939 ho získal Sovietsky zväz, v roku 1942 Nemecko (po okupácii Poľska), v roku 1945 sa dostal do Rakúska, ale v roku 1947 bol vrátený poľským železniciam PKP. Rušeň bol v činnej službe do roku 1966, potom bol odstavený, ale v roku 1993 bol zrenovovaný a dnes je jedným z najvzácnejších exponátov železničného skanzenu v Chabówke. Je to najstarší fungujúci rušeň v Poľsku. Rušeň má pohotovostnú hmotnosť 61,2 tony, priemer jeho hnacích kolies je 1 620 mm. Maximálna rýchlosť rušňa je 90 km/h. Možno spomenúť, že 152 rušňov spomenutého typu prevzali v roku 1918 (teda po rozpade Rakúska-Uhorska) československé železnice (ČSD), ktoré ich prevádzkovali pod označením 354.7. Obidva spomenuté poľské historické rušne sú ozdobami na podujatiach pre fanúšikov železničnej histórie v mnohých krajinách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.