Korzár logo Korzár
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel
Nájdete nás na webe
NEMAJÚ HO ANI V OKOLITÝCH ŠTÁTOCH

Je jediné na Slovensku

Aj keď sa s príchodom jari uskutočňuje v Košiciach stále rastúci počet podujatí rôzneho druhu, nikto sa nikde nemohol dočítať o leteckom akrobatickom vystúpení, plánovanom na minulú sobotu podvečer.

Akrobatické lietadlo Pitts S-2C. Prvá verzia Pittsovho lietadla vzlietla už v roku 1944.(Zdroj: archív)

Ani sa dočítať nemohol, pretože žiadne takéto verejné vystúpenie nebolo plánované. Napriek tomu mohli všetci tí, ktorí bývajú v blízkosti košického letiska, sledovať improvizovanú akrobaciu akéhosi žltého dvojmiestneho dvojplošníka.

Priletelo z Dijonu

Svoje akrobatické kúsky pred pristátím na letisku totiž svojim kolegom a priateľom, ktorí sa zhromaždili v košickom aeroklube, predviedli Dušan Šamko, známy slovenský akrobat, a Martin Šamko (inak pilot dopravných lietadiel). Tí v plnej paráde predstavili akrobatické lietadlo, ktoré „priviezli" z francúzskeho Dijonu (s niekoľkými medzipristátiami). Ide o lietadlo typu Pitts Special S-2C, ktoré je historicky najznámejším i najúspešnejším akrobatickým lietadlom na svete. V čase, keď Američan Curtis Pitts skonštruoval svoje prvé akrobatické lietadlo, nemohol ani len tušiť, že jeho (postupne vylepšovaný) stroj sa bude vyrábať aj po polstoročí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý let v roku 1944

Prvý prototyp jednosedadlového lietadla S-1 Special vzlietol totiž na svoj prvý let už v septembri 1944. Prvé lietadlá vyrábal Pitts na objednávku, pričom jednotlivé stroje sa v detailoch líšili a mohli byť vystrojené motorom podľa voľby odberateľa. Prvým modelom, pre ktorý boli k dispozícii výkresy pre domácu výrobu lietadla, bol model S-1C z roku 1962. Prvým továrensky vyrábaným modelom bol model S-1S, poháňaný motorom výkonu 134 kW. Neskôr začal Pitts pracovať na dvojsedadlovej verzii S-2, ktorá po prvý raz vzlietla v roku 1967 a typové osvedčenie získala v roku 1971.

Nácvik aj najnáročnejších prvkov

Dvojsedadlový model má rovnakú základnú konfiguráciu ako jednosedadlovka S-1, má však trochu väčšie vonkajšie rozmery, vyššiu hmotnosť a motor s vyšším výkonom. Toto lietadlo umožňuje vykonávať nácvik i tých najnáročnejších akrobatických prvkov s inštruktorom i žiakom na palube. Model S–2 sa však dodáva aj v jednosedadlovej konfigurácii. Lietadlá Pitts Special rôznych verzií dominovali na svetových akrobatických súťažiach v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Americký akrobatický tím, lietajúci na lietadlách Pitts Special, zvíťazil v roku 1972 na majstrovstvách sveta v leteckej akrobacii.

„Porazil" ho až Jak-40

Prvým jednoplošníkom, ktorý takpovediac zhodil Pittsov dvojplošník z pomyselného akrobatické trónu, bolo ruské lietadlo Jak-50. Curtiss Pitts zomrel v roku 2005 vo veku 89 rokov. Pred svojou smrťou pracoval spolu so Steenom na prototype nového dvojsedadlového akrobatického špeciálu Pitts Model 14, poháňaného ruským hviezdicovým motorom Vedenejev M14P, ktorého výkon je 298 kW. Držiteľom práva na značku Pitts je v súčasnosti firma Aviat. Tá teraz vyrába lietadlo Pitts S-2C, ktoré má v porovnaní so starším modelom S-2B niekoľko aerodynamických vylepšení. Lietadlo S-2C má rozpätie (horného) krídla 6,1 m, dĺžku 5,41 m a výšku 2,02 m. Na pohon lietadla slúži plochý šesťvalcový motor Textron Lycoming AEIO-540, ktorého maximálny výkon je 195 kW.

Vyrobené v roku 2005

Prázdne lietadlo má hmotnosť 520 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 771 kg. Maximálna rýchlosť lietadla je 340 km/h, dostup je okolo 6 300 metrov. Lietadlo znesie preťaženie +6g a -5g. Lietadlo, ktoré do Košíc priviezli Šamkovci, má zatiaľ americkú poznávaciu značku N442PS a bolo vyrobené v roku 2005. Neskôr bude mať, samozrejme, slovenskú poznávaciu značku, pričom podľa D. Šamka by to mala byť značka OM-PIT. „Za značku by sme potom malými písmenami mohli dopísať písmená ts, aby bolo hneď jasné, že ide o Pitts," usmieva sa Dušan. Pôjde pritom o prvé lietadlo značky Pitts, zapísané do slovenského leteckého registra, pričom verziu S-2C nemajú zatiaľ ani v žiadnej okolitej krajine.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 950
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 862
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 903
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 443
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 388
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 192
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 805
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 642
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 775
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 280

Neprehliadnite tiež

Vrcholí nákupná horúčka. Do nemocníc pôjdu stovky postelí

Košická univerzitná dostane takmer tisíc nových lôžok.

Zomrela mama Zlatej brány Alica Takáčová

Vďaka nej sa aj z obyčajných detí stali hviezdy.

Sestry odhadujú vek lôžok v Košiciach aj na 30 či 35 rokov

Sú zhrdzavené, poškodené, nedajú sa polohovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop