Ani sa dočítať nemohol, pretože žiadne takéto verejné vystúpenie nebolo plánované. Napriek tomu mohli všetci tí, ktorí bývajú v blízkosti košického letiska, sledovať improvizovanú akrobaciu akéhosi žltého dvojmiestneho dvojplošníka.
Priletelo z Dijonu
Svoje akrobatické kúsky pred pristátím na letisku totiž svojim kolegom a priateľom, ktorí sa zhromaždili v košickom aeroklube, predviedli Dušan Šamko, známy slovenský akrobat, a Martin Šamko (inak pilot dopravných lietadiel). Tí v plnej paráde predstavili akrobatické lietadlo, ktoré „priviezli" z francúzskeho Dijonu (s niekoľkými medzipristátiami). Ide o lietadlo typu Pitts Special S-2C, ktoré je historicky najznámejším i najúspešnejším akrobatickým lietadlom na svete. V čase, keď Američan Curtis Pitts skonštruoval svoje prvé akrobatické lietadlo, nemohol ani len tušiť, že jeho (postupne vylepšovaný) stroj sa bude vyrábať aj po polstoročí.
Prvý let v roku 1944
Prvý prototyp jednosedadlového lietadla S-1 Special vzlietol totiž na svoj prvý let už v septembri 1944. Prvé lietadlá vyrábal Pitts na objednávku, pričom jednotlivé stroje sa v detailoch líšili a mohli byť vystrojené motorom podľa voľby odberateľa. Prvým modelom, pre ktorý boli k dispozícii výkresy pre domácu výrobu lietadla, bol model S-1C z roku 1962. Prvým továrensky vyrábaným modelom bol model S-1S, poháňaný motorom výkonu 134 kW. Neskôr začal Pitts pracovať na dvojsedadlovej verzii S-2, ktorá po prvý raz vzlietla v roku 1967 a typové osvedčenie získala v roku 1971.
Nácvik aj najnáročnejších prvkov
Dvojsedadlový model má rovnakú základnú konfiguráciu ako jednosedadlovka S-1, má však trochu väčšie vonkajšie rozmery, vyššiu hmotnosť a motor s vyšším výkonom. Toto lietadlo umožňuje vykonávať nácvik i tých najnáročnejších akrobatických prvkov s inštruktorom i žiakom na palube. Model S–2 sa však dodáva aj v jednosedadlovej konfigurácii. Lietadlá Pitts Special rôznych verzií dominovali na svetových akrobatických súťažiach v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Americký akrobatický tím, lietajúci na lietadlách Pitts Special, zvíťazil v roku 1972 na majstrovstvách sveta v leteckej akrobacii.
„Porazil" ho až Jak-40
Prvým jednoplošníkom, ktorý takpovediac zhodil Pittsov dvojplošník z pomyselného akrobatické trónu, bolo ruské lietadlo Jak-50. Curtiss Pitts zomrel v roku 2005 vo veku 89 rokov. Pred svojou smrťou pracoval spolu so Steenom na prototype nového dvojsedadlového akrobatického špeciálu Pitts Model 14, poháňaného ruským hviezdicovým motorom Vedenejev M14P, ktorého výkon je 298 kW. Držiteľom práva na značku Pitts je v súčasnosti firma Aviat. Tá teraz vyrába lietadlo Pitts S-2C, ktoré má v porovnaní so starším modelom S-2B niekoľko aerodynamických vylepšení. Lietadlo S-2C má rozpätie (horného) krídla 6,1 m, dĺžku 5,41 m a výšku 2,02 m. Na pohon lietadla slúži plochý šesťvalcový motor Textron Lycoming AEIO-540, ktorého maximálny výkon je 195 kW.
Vyrobené v roku 2005
Prázdne lietadlo má hmotnosť 520 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 771 kg. Maximálna rýchlosť lietadla je 340 km/h, dostup je okolo 6 300 metrov. Lietadlo znesie preťaženie +6g a -5g. Lietadlo, ktoré do Košíc priviezli Šamkovci, má zatiaľ americkú poznávaciu značku N442PS a bolo vyrobené v roku 2005. Neskôr bude mať, samozrejme, slovenskú poznávaciu značku, pričom podľa D. Šamka by to mala byť značka OM-PIT. „Za značku by sme potom malými písmenami mohli dopísať písmená ts, aby bolo hneď jasné, že ide o Pitts," usmieva sa Dušan. Pôjde pritom o prvé lietadlo značky Pitts, zapísané do slovenského leteckého registra, pričom verziu S-2C nemajú zatiaľ ani v žiadnej okolitej krajine.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.