Korzár logo Korzár
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
NEMAJÚ HO ANI V OKOLITÝCH ŠTÁTOCH

Je jediné na Slovensku

Aj keď sa s príchodom jari uskutočňuje v Košiciach stále rastúci počet podujatí rôzneho druhu, nikto sa nikde nemohol dočítať o leteckom akrobatickom vystúpení, plánovanom na minulú sobotu podvečer.

Akrobatické lietadlo Pitts S-2C. Prvá verzia Pittsovho lietadla vzlietla už v roku 1944.Akrobatické lietadlo Pitts S-2C. Prvá verzia Pittsovho lietadla vzlietla už v roku 1944. (Zdroj: archív)

Ani sa dočítať nemohol, pretože žiadne takéto verejné vystúpenie nebolo plánované. Napriek tomu mohli všetci tí, ktorí bývajú v blízkosti košického letiska, sledovať improvizovanú akrobaciu akéhosi žltého dvojmiestneho dvojplošníka.

Priletelo z Dijonu

Svoje akrobatické kúsky pred pristátím na letisku totiž svojim kolegom a priateľom, ktorí sa zhromaždili v košickom aeroklube, predviedli Dušan Šamko, známy slovenský akrobat, a Martin Šamko (inak pilot dopravných lietadiel). Tí v plnej paráde predstavili akrobatické lietadlo, ktoré „priviezli" z francúzskeho Dijonu (s niekoľkými medzipristátiami). Ide o lietadlo typu Pitts Special S-2C, ktoré je historicky najznámejším i najúspešnejším akrobatickým lietadlom na svete. V čase, keď Američan Curtis Pitts skonštruoval svoje prvé akrobatické lietadlo, nemohol ani len tušiť, že jeho (postupne vylepšovaný) stroj sa bude vyrábať aj po polstoročí.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý let v roku 1944

Prvý prototyp jednosedadlového lietadla S-1 Special vzlietol totiž na svoj prvý let už v septembri 1944. Prvé lietadlá vyrábal Pitts na objednávku, pričom jednotlivé stroje sa v detailoch líšili a mohli byť vystrojené motorom podľa voľby odberateľa. Prvým modelom, pre ktorý boli k dispozícii výkresy pre domácu výrobu lietadla, bol model S-1C z roku 1962. Prvým továrensky vyrábaným modelom bol model S-1S, poháňaný motorom výkonu 134 kW. Neskôr začal Pitts pracovať na dvojsedadlovej verzii S-2, ktorá po prvý raz vzlietla v roku 1967 a typové osvedčenie získala v roku 1971.

Nácvik aj najnáročnejších prvkov

Dvojsedadlový model má rovnakú základnú konfiguráciu ako jednosedadlovka S-1, má však trochu väčšie vonkajšie rozmery, vyššiu hmotnosť a motor s vyšším výkonom. Toto lietadlo umožňuje vykonávať nácvik i tých najnáročnejších akrobatických prvkov s inštruktorom i žiakom na palube. Model S–2 sa však dodáva aj v jednosedadlovej konfigurácii. Lietadlá Pitts Special rôznych verzií dominovali na svetových akrobatických súťažiach v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Americký akrobatický tím, lietajúci na lietadlách Pitts Special, zvíťazil v roku 1972 na majstrovstvách sveta v leteckej akrobacii.

Skryť Vypnúť reklamu

„Porazil" ho až Jak-40

Prvým jednoplošníkom, ktorý takpovediac zhodil Pittsov dvojplošník z pomyselného akrobatické trónu, bolo ruské lietadlo Jak-50. Curtiss Pitts zomrel v roku 2005 vo veku 89 rokov. Pred svojou smrťou pracoval spolu so Steenom na prototype nového dvojsedadlového akrobatického špeciálu Pitts Model 14, poháňaného ruským hviezdicovým motorom Vedenejev M14P, ktorého výkon je 298 kW. Držiteľom práva na značku Pitts je v súčasnosti firma Aviat. Tá teraz vyrába lietadlo Pitts S-2C, ktoré má v porovnaní so starším modelom S-2B niekoľko aerodynamických vylepšení. Lietadlo S-2C má rozpätie (horného) krídla 6,1 m, dĺžku 5,41 m a výšku 2,02 m. Na pohon lietadla slúži plochý šesťvalcový motor Textron Lycoming AEIO-540, ktorého maximálny výkon je 195 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyrobené v roku 2005

Prázdne lietadlo má hmotnosť 520 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 771 kg. Maximálna rýchlosť lietadla je 340 km/h, dostup je okolo 6 300 metrov. Lietadlo znesie preťaženie +6g a -5g. Lietadlo, ktoré do Košíc priviezli Šamkovci, má zatiaľ americkú poznávaciu značku N442PS a bolo vyrobené v roku 2005. Neskôr bude mať, samozrejme, slovenskú poznávaciu značku, pričom podľa D. Šamka by to mala byť značka OM-PIT. „Za značku by sme potom malými písmenami mohli dopísať písmená ts, aby bolo hneď jasné, že ide o Pitts," usmieva sa Dušan. Pôjde pritom o prvé lietadlo značky Pitts, zapísané do slovenského leteckého registra, pričom verziu S-2C nemajú zatiaľ ani v žiadnej okolitej krajine.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 977
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 231
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 950
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 229
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 823
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 951
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 330
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.
Priechod pre chodcov na Levočskej ulici bude zmodernizovaný.

Od trinásťročnej vypýtal intímnu fotku, odsúdili ho za detskú pornografiu

Košičan dostal podmienku a zákaz kontaktu s maloletými.

Ilustračné.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop