Korzár logo Korzár
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto
NEMAJÚ HO ANI V OKOLITÝCH ŠTÁTOCH

Je jediné na Slovensku

Aj keď sa s príchodom jari uskutočňuje v Košiciach stále rastúci počet podujatí rôzneho druhu, nikto sa nikde nemohol dočítať o leteckom akrobatickom vystúpení, plánovanom na minulú sobotu podvečer.

Akrobatické lietadlo Pitts S-2C. Prvá verzia Pittsovho lietadla vzlietla už v roku 1944.(Zdroj: archív)

Ani sa dočítať nemohol, pretože žiadne takéto verejné vystúpenie nebolo plánované. Napriek tomu mohli všetci tí, ktorí bývajú v blízkosti košického letiska, sledovať improvizovanú akrobaciu akéhosi žltého dvojmiestneho dvojplošníka.

Priletelo z Dijonu

Svoje akrobatické kúsky pred pristátím na letisku totiž svojim kolegom a priateľom, ktorí sa zhromaždili v košickom aeroklube, predviedli Dušan Šamko, známy slovenský akrobat, a Martin Šamko (inak pilot dopravných lietadiel). Tí v plnej paráde predstavili akrobatické lietadlo, ktoré „priviezli" z francúzskeho Dijonu (s niekoľkými medzipristátiami). Ide o lietadlo typu Pitts Special S-2C, ktoré je historicky najznámejším i najúspešnejším akrobatickým lietadlom na svete. V čase, keď Američan Curtis Pitts skonštruoval svoje prvé akrobatické lietadlo, nemohol ani len tušiť, že jeho (postupne vylepšovaný) stroj sa bude vyrábať aj po polstoročí.

Prvý let v roku 1944

Prvý prototyp jednosedadlového lietadla S-1 Special vzlietol totiž na svoj prvý let už v septembri 1944. Prvé lietadlá vyrábal Pitts na objednávku, pričom jednotlivé stroje sa v detailoch líšili a mohli byť vystrojené motorom podľa voľby odberateľa. Prvým modelom, pre ktorý boli k dispozícii výkresy pre domácu výrobu lietadla, bol model S-1C z roku 1962. Prvým továrensky vyrábaným modelom bol model S-1S, poháňaný motorom výkonu 134 kW. Neskôr začal Pitts pracovať na dvojsedadlovej verzii S-2, ktorá po prvý raz vzlietla v roku 1967 a typové osvedčenie získala v roku 1971.

Nácvik aj najnáročnejších prvkov

Dvojsedadlový model má rovnakú základnú konfiguráciu ako jednosedadlovka S-1, má však trochu väčšie vonkajšie rozmery, vyššiu hmotnosť a motor s vyšším výkonom. Toto lietadlo umožňuje vykonávať nácvik i tých najnáročnejších akrobatických prvkov s inštruktorom i žiakom na palube. Model S–2 sa však dodáva aj v jednosedadlovej konfigurácii. Lietadlá Pitts Special rôznych verzií dominovali na svetových akrobatických súťažiach v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Americký akrobatický tím, lietajúci na lietadlách Pitts Special, zvíťazil v roku 1972 na majstrovstvách sveta v leteckej akrobacii.

„Porazil" ho až Jak-40

Prvým jednoplošníkom, ktorý takpovediac zhodil Pittsov dvojplošník z pomyselného akrobatické trónu, bolo ruské lietadlo Jak-50. Curtiss Pitts zomrel v roku 2005 vo veku 89 rokov. Pred svojou smrťou pracoval spolu so Steenom na prototype nového dvojsedadlového akrobatického špeciálu Pitts Model 14, poháňaného ruským hviezdicovým motorom Vedenejev M14P, ktorého výkon je 298 kW. Držiteľom práva na značku Pitts je v súčasnosti firma Aviat. Tá teraz vyrába lietadlo Pitts S-2C, ktoré má v porovnaní so starším modelom S-2B niekoľko aerodynamických vylepšení. Lietadlo S-2C má rozpätie (horného) krídla 6,1 m, dĺžku 5,41 m a výšku 2,02 m. Na pohon lietadla slúži plochý šesťvalcový motor Textron Lycoming AEIO-540, ktorého maximálny výkon je 195 kW.

Vyrobené v roku 2005

Prázdne lietadlo má hmotnosť 520 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 771 kg. Maximálna rýchlosť lietadla je 340 km/h, dostup je okolo 6 300 metrov. Lietadlo znesie preťaženie +6g a -5g. Lietadlo, ktoré do Košíc priviezli Šamkovci, má zatiaľ americkú poznávaciu značku N442PS a bolo vyrobené v roku 2005. Neskôr bude mať, samozrejme, slovenskú poznávaciu značku, pričom podľa D. Šamka by to mala byť značka OM-PIT. „Za značku by sme potom malými písmenami mohli dopísať písmená ts, aby bolo hneď jasné, že ide o Pitts," usmieva sa Dušan. Pôjde pritom o prvé lietadlo značky Pitts, zapísané do slovenského leteckého registra, pričom verziu S-2C nemajú zatiaľ ani v žiadnej okolitej krajine.

Neprehliadnite tiež

Okolo kontroverznej zámeny pozemkov s Tempusom je rušno

Mesto Košice nepustí verejnosť na pracovné rokovanie.

Manžela zabila jednou ranou nožom do srdca

Jednu vraždu si už odsedela. Súd neuznal verziu o nutnej obrane.

Dubček dostane ulicu na periférii Košíc

Vrcholového predstaviteľa Pražskej jari bude pripomínať názov ulice.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop