Korzár logo Korzár
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky
NEMAJÚ HO ANI V OKOLITÝCH ŠTÁTOCH

Je jediné na Slovensku

Aj keď sa s príchodom jari uskutočňuje v Košiciach stále rastúci počet podujatí rôzneho druhu, nikto sa nikde nemohol dočítať o leteckom akrobatickom vystúpení, plánovanom na minulú sobotu podvečer.

Akrobatické lietadlo Pitts S-2C. Prvá verzia Pittsovho lietadla vzlietla už v roku 1944.Akrobatické lietadlo Pitts S-2C. Prvá verzia Pittsovho lietadla vzlietla už v roku 1944. (Zdroj: archív)

Ani sa dočítať nemohol, pretože žiadne takéto verejné vystúpenie nebolo plánované. Napriek tomu mohli všetci tí, ktorí bývajú v blízkosti košického letiska, sledovať improvizovanú akrobaciu akéhosi žltého dvojmiestneho dvojplošníka.

Priletelo z Dijonu

Svoje akrobatické kúsky pred pristátím na letisku totiž svojim kolegom a priateľom, ktorí sa zhromaždili v košickom aeroklube, predviedli Dušan Šamko, známy slovenský akrobat, a Martin Šamko (inak pilot dopravných lietadiel). Tí v plnej paráde predstavili akrobatické lietadlo, ktoré „priviezli" z francúzskeho Dijonu (s niekoľkými medzipristátiami). Ide o lietadlo typu Pitts Special S-2C, ktoré je historicky najznámejším i najúspešnejším akrobatickým lietadlom na svete. V čase, keď Američan Curtis Pitts skonštruoval svoje prvé akrobatické lietadlo, nemohol ani len tušiť, že jeho (postupne vylepšovaný) stroj sa bude vyrábať aj po polstoročí.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý let v roku 1944

Prvý prototyp jednosedadlového lietadla S-1 Special vzlietol totiž na svoj prvý let už v septembri 1944. Prvé lietadlá vyrábal Pitts na objednávku, pričom jednotlivé stroje sa v detailoch líšili a mohli byť vystrojené motorom podľa voľby odberateľa. Prvým modelom, pre ktorý boli k dispozícii výkresy pre domácu výrobu lietadla, bol model S-1C z roku 1962. Prvým továrensky vyrábaným modelom bol model S-1S, poháňaný motorom výkonu 134 kW. Neskôr začal Pitts pracovať na dvojsedadlovej verzii S-2, ktorá po prvý raz vzlietla v roku 1967 a typové osvedčenie získala v roku 1971.

Nácvik aj najnáročnejších prvkov

Dvojsedadlový model má rovnakú základnú konfiguráciu ako jednosedadlovka S-1, má však trochu väčšie vonkajšie rozmery, vyššiu hmotnosť a motor s vyšším výkonom. Toto lietadlo umožňuje vykonávať nácvik i tých najnáročnejších akrobatických prvkov s inštruktorom i žiakom na palube. Model S–2 sa však dodáva aj v jednosedadlovej konfigurácii. Lietadlá Pitts Special rôznych verzií dominovali na svetových akrobatických súťažiach v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Americký akrobatický tím, lietajúci na lietadlách Pitts Special, zvíťazil v roku 1972 na majstrovstvách sveta v leteckej akrobacii.

Skryť Vypnúť reklamu

„Porazil" ho až Jak-40

Prvým jednoplošníkom, ktorý takpovediac zhodil Pittsov dvojplošník z pomyselného akrobatické trónu, bolo ruské lietadlo Jak-50. Curtiss Pitts zomrel v roku 2005 vo veku 89 rokov. Pred svojou smrťou pracoval spolu so Steenom na prototype nového dvojsedadlového akrobatického špeciálu Pitts Model 14, poháňaného ruským hviezdicovým motorom Vedenejev M14P, ktorého výkon je 298 kW. Držiteľom práva na značku Pitts je v súčasnosti firma Aviat. Tá teraz vyrába lietadlo Pitts S-2C, ktoré má v porovnaní so starším modelom S-2B niekoľko aerodynamických vylepšení. Lietadlo S-2C má rozpätie (horného) krídla 6,1 m, dĺžku 5,41 m a výšku 2,02 m. Na pohon lietadla slúži plochý šesťvalcový motor Textron Lycoming AEIO-540, ktorého maximálny výkon je 195 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyrobené v roku 2005

Prázdne lietadlo má hmotnosť 520 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 771 kg. Maximálna rýchlosť lietadla je 340 km/h, dostup je okolo 6 300 metrov. Lietadlo znesie preťaženie +6g a -5g. Lietadlo, ktoré do Košíc priviezli Šamkovci, má zatiaľ americkú poznávaciu značku N442PS a bolo vyrobené v roku 2005. Neskôr bude mať, samozrejme, slovenskú poznávaciu značku, pričom podľa D. Šamka by to mala byť značka OM-PIT. „Za značku by sme potom malými písmenami mohli dopísať písmená ts, aby bolo hneď jasné, že ide o Pitts," usmieva sa Dušan. Pôjde pritom o prvé lietadlo značky Pitts, zapísané do slovenského leteckého registra, pričom verziu S-2C nemajú zatiaľ ani v žiadnej okolitej krajine.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  7. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  1. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  2. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  3. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  4. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  5. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  6. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  7. Poznáme finalistov Office roka 2020
  8. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  9. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  10. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 070
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 536
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 20 192
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 623
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 572
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 10 471
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 858
  8. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 724
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 8 034
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 7 285
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Smatana.

Ako by sa mal uvoľňovať Covid automat? Pozrite si rozhovor s analytikom Martinom Smatanom.

13. apr
Minister obrany Jaroslav Naď.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 373-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 798 obetí.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop