Korzár logo Korzár
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Prvý let "slnečného" lietadla

O prvom lete lietadla Solar Impulse, ktorého hnacie elektromotory sú napájané zo solárnych článkov na hornej ploche krídiel, sme už informovali začiatkom decembra minulého roka.

Lietadlo Solar Impulse. Na hornej ploche krídiel i vodorovných chvostových plôch sú solárne články, produkujúce elektrickú energiu.(Zdroj: archív)

Prečo teda teraz opäť píšeme o prvom lete? Nuž jednoducho preto, lebo v decembri síce Solar Impulse z čisto technického hľadiska uskutočnil let, ale išlo vlastne len o akýsi "skok", pri ktorom lietadlo preletelo vo výške len okolo jedného metra približne 350 metrov nad dráhou letiska Dübendorf. Prvý "skutočný" let, pri ktorom sa už mohla odskúšať riaditeľnosť lietadla, sa uskutočnil až 7. apríla tohto roku na letisku Payerne vo Švajčiarsku. Lietadlo, pilotované skúšobným pilotom Markusom Scherdelom, sa do vzduchu vznieslo pri rýchlosti menej než 50 km/h. Počas letu, trvajúceho 87 minút, vystúpilo lietadlo do výšky približne 1 200 metrov a letelo rýchlosťou okolo 75 km/h. Na pohon štyroch vrtúľ lietadla slúžia štyri elektromotory, každý s výkonom 7,4 kW. Elektromotory sú elektrickou energiou napájané z lítiovo-polymérových akumulátorov, ktoré sú dobíjané solárnymi článkami na báze monokryštalického kremíka. Lietadlo nesie 11 628 týchto článkov, ktoré pokrývajú hornú plochu krídiel a vodorovných stabilizátorov. Solar Impulse má rozpätie krídiel 63,4 m, čo je o približne tri metre viac, než je rozpätie krídiel nového dopravného lietadla Boeing 787 Dreamliner. Hmotnosť lietadla je okolo 1 600 kg, z čoho štvrtina pripadá na akumulátory. V tomto roku sa majú uskutočniť aj nočné skúšobné lety. Pri nich sa má testovať scenár, ktorý sa potom využije pri napĺňaní konečného cieľa projektu Solar Impulse, ktorým je oblet okolo sveta. Pri nočných letoch bude lietadlo pomaly klesať z veľkej výšky, do ktorej vystúpilo počas dňa, pričom k udržaniu dostatočnej rýchlosti letu budú pomáhať aj elektromotory, napájané z akumulátorov. Jeden let bude trvať až 36 hodín. Na uskutočnenie takýchto letov však bude postavené ďalšie lietadlo, ktoré už bude vystrojené aj pretlakovou kabínou. Podľa Bertranda Piccarda, iniciátora projektu Solar Impulse, bol prvý let jeho "slnečného" lietadla kľúčovým krokom k naplneniu konečného cieľa projektu, ktorým je oblet okolo zemegule. Tento let (s piatimi medzipristátiami) by sa mal uskutočniť v roku 2012. Každá etapa bude trvať tri až štyri dni, čo sa považuje za maximálnu výdrž jedného pilota. Celý projekt je financovaný súkromnými firmami (napríklad aj známym výrobcom hodiniek Omega), pričom technickú expertnú pomoc poskytuje Európska vesmírna agentúra ESA i francúzska letecká firma Dassault.

Neprehliadnite tiež

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Opravený plafón vynovenej križovatky VSS zateká

Ledva odovzdané dielo už ponúka viacero problematických detailov.

Traja Košičania žalujú ministerstvo a prokuratúru

Konaním podvodníka prišli o 168-tisíc vtedajších korún. Vinia štát.

Kalmus po odsúdení: Nič som neurobil

Samosudca vymeral košickému výtvarníkovi štvormesačnú podmienku.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

KOMENTÁRE

Čo by dala Merkelová za takého Danka s Bugárom

Angelu Merkelovú čakajú ťažké rokovania o vláde.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  8. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  9. Detské zúbky sú veda
  10. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 500
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 375
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 085
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 598
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 736
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 262
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 215
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 064
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 010
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 008

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop