Korzár logo Korzár
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
NA MEMORIÁLI VLADA TATARKU SIAHLI NA DNO SVOJICH SÍL

Najťažšie preteky v Tatrách si záchranári užívajú

Memoriál Vlada Tatarku patrí medzi najťažšie preteky svojho druhu na svete. Prináša popri množstve rôznorodých úloh, snahy chytiť čo najmenej trestných bodov, popri extrémnom prevýšení najmä boj o čas.

Na štarte. Každý začínal s nulovým kontom. Nadeľovanie plusových a trestných minút mali všetci ešte len pred sebou.Na štarte. Každý začínal s nulovým kontom. Nadeľovanie plusových a trestných minút mali všetci ešte len pred sebou. (Zdroj: toti)

O tom najzaujímavejšom a najdôležitejšom z pretekov nám po príchode do cieľa porozprávali tatranskí horskí záchranári Igor Trgiňa a Martin Matúšek.

VYSOKÉ TATRY. Tento ročník štartoval od lanovkovej stanice Štart. Odtiaľ pretekári a zároveň horskí záchranári na lyžiach vyrazili ku Rainerovej chate a Veverkovmu ľadopádu v Malej Studenej doline. V ľadopáde ich čakalo lezenie s istením zhora.

"V tejto meranej disciplíne rozhoduje rýchlosť a technika. V nemeraných častiach, ako napríklad ku Rainerke, majú pretekári čas na výdych, keď nemusia ísť úplne nadoraz. Treba sa však zmestiť do celkového časového limitu, preto nemožno ísť ani úplne pomaly," vysvetlil Igor Trgiňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Trestné minúty

Od ľadopádu potom pretekári cez Zamkovského chatu zlyžovali k Filmárskemu žľabu. Vďaka jeho extrémnej strmosti 20-kilometrová trať získala až 1 800-metrové prevýšenie. Na vrchole žľabu čakal výstup po skale, kde bol náročný najmä začiatok. "Nemohli sme sa chytiť ničoho okrem skaly. Muselo sa liezť bez osadnutia do lana alebo chytenia hocijakej technickej pomôcky," upresnil Trgiňa.

Tu sa už nemeral čas, ale naopak, dávali sa trestné minúty. Ak sa niekto chytil lana, dostal ich šesť, ak spadol, obišiel s troma.

Od Lievika k Mulde

Od skaly pretekári cez Kartárikov žľab postupne zlyžovali do Skalnatej doliny. Odtiaľ po pásoch znova na nemeranom úseku liezli hore ku Lieviku. Od Lievika všetkých čakal časovkový kros cez Francúzsku muldu s cieľom znova v Skalnatej doline. Po tejto disciplíne sa na lyžiach presunuli na Čučoriedky, kde nasledoval obrovský slalom. V ňom pretekári miesto lyžiarskych palíc vliekli záchranárske sane. Znova išlo o sťaženú disciplínu, keďže pri nesprávnom nábehu do bránky môžu sane odstredivou silou narobiť poriadnu galibu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kros verzus ľad

V cieli sa potom spočítali všetky plusové a trestné minúty a určil víťaz. Pre Igora je najobľúbenejšou disciplínou kros, naopak najťažšie sa mu tento marec išiel ľad. Podľa Trgiňu domáci pretekári z tatranského strediska horskej služby nemajú výhodu. "Azda trocha lepšie poznajú napríklad ľadopád, ale na ňom liezli aj mnohí iní."

Počasie mení podmienky

V histórii deviatich ročníkov najúspešnejším pretekárom je zatiaľ Trgiňov kolega Martin Matúšek. Tohto roku skončil druhý, predtým trikrát vyhral, raz získal po jednom striebre a bronze. Matúšek tvrdí, že dôležité je aj šťastie a náhoda: "Stačí malá chybička alebo udalosť v lezení a z druhého miesta môže byť za sekundu dvadsiate."

Podľa Martina Matúšeka nemá zmysel špekulovať, či by bolo lepšie vyštartovať medzi prvými alebo poslednými. Tento rok štart 50 pretekárov kvôli trojminútovým odstupom presiahol 75 minút. "Pretože v ľade mali výhodu tí, ktorí prišli neskôr. V skale však zase tí, čo prišli skôr. Vtedy tam bolo teplo a svietilo slnko, potom sa ozimilo a bolo treba čakať v rade, keď človek vychladol," spresnil Matúšek. Rovnako kvôli zmenám počasia v krose mali výhodu tí, ktorí prišli skôr a v zjazde so saňami tí, ktorí neskôr.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 186
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 947
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 916
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 13 764
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 396
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 784
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 189
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 896
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 745
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop