Korzár logo Korzár
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Je to aj sokol, aj krkavec

Lietadlá Kráľovských nórskych vzdušných síl (Royal Norwegian Air Force) sa na slovenských letiskách vyskytujú len veľmi zriedkavo.

Dassault Falcon 20ECM. Nórske vojenské letectvo má dve takéto lietadlá, vystrojené na rádioelektronický boj.Dassault Falcon 20ECM. Nórske vojenské letectvo má dve takéto lietadlá, vystrojené na rádioelektronický boj. (Zdroj: archív)

Na košickom letisku preto nedávno vzbudilo pozornosť nórske vojenské lietadlo typu Dassault Falcon 20ECM. Lietadlo sa v Košiciach zastavilo na natankovanie paliva pri lete z talianskej Pisy na materskú základňu v Nórsku. Nórsky Falcon s trupovým číslom 053 (ide teda o lietadlo s výrobným číslom 53) patrí do stavu 717. perute 137. leteckého krídla, ktorá operuje z leteckej základne Rygge Air Station na juhu Nórska. Skratka ECM (electronic countermeasures) v označení lietadla naznačuje, že tento stroj je vystrojený zariadeniami na vedenie rádioelektronického boja, čiže zariadeniami, ktoré sú schopné blokovať alebo aspoň znížiť efektívnosť zariadení protivníka, ktoré vyžarujú elektromagnetické žiarenie (teda napríklad radarov, komunikačných i navádzacích zariadení). Okrem spomenutého lietadla má nórske letectvo ešte ďalší Falcon 20ECM, ktorý má trupové číslo 041. Tretím nórskym vojenským falconom je Falcon 20C-5 v úprave VIP, slúžiaci na prepravu „very important persons", čiže veľmi dôležitých osôb. Lietadlo Falcon 20, nazývané vo Francúzsku Mystere 20, je najúspešnejším bizjetom (obchodným prúdovým lietadlom) francúzskej firmy Dassault. Vývoj lietadla sa začal v spolupráci s vtedajšou firmou Sud Aviation už koncom 50. rokov minulého storočia, so stavbou prototypu sa začalo v januári 1962. Prvý let prototypu sa uskutočnil 4. mája 1963. Prototyp bol poháňaný motormi Pratt & Whitney JT12A8 s ťahom po 14,7 kN, zatiaľ čo sériové stroje dostali motory General Electric CF700D2 s ťahom po 20 kN. Prvý let sériového Falcona 20 sa uskutočnil 1. januára 1965. Falcon 20 má rozpätie krídiel 16,32 m, dĺžku 17,15 m a výšku 5,32 m. Maximálna cestovná rýchlosť je 863 km/h, ekonomická cestovná rýchlosť je 750 km/h, dostup je 12 700 metrov. Posádku lietadla tvoria dvaja piloti, kabína je typicky usporiadaná pre osem až desať cestujúcich, pri tesnom usporiadaní sedačiek môže v lietadle cestovať až 14 cestujúcich. Niekoľko lietadiel Falcon 20 bolo konvertovaných na rôzne špeciálne vojenské či civilné účely (k nim patria aj spomínané nórske falcony). Celkovo bolo vyrobených 477 lietadiel Falcon 20, pričom posledný bol dokončený koncom roka 1983. Vráťme sa však k trochu záhadnému titulku tohto príspevku. Odšifrovať ho je celkom jednoduché. Anglické slovo falcon znamená sokol. No a na prednej časti falcona, ktorý sa zastavil v Košiciach, je nápis Munin. Ako nám vysvetlila posádka lietadla, munin je v severskej mytológii jeden z dvoch krkavcov čiernych, ktoré lietajú po celom svete a prinášajú informácie bohovi Odinovi. Druhý z týchto mýtických vtákov sa nazýva hugin a jeho meno má na trupe druhý Falcon 20ECM nórskeho letectva. Nórsky falcon s nápisom Munin na trupe je teda - obrazne povedané - súčasne sokol aj krkavec. Ako perličku možno spomenúť, že jeden z nórskych dôstojníkov sa ma opýtal, či sa u nás ešte dá platiť slovenskými korunami...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 940
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 744
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 080
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 473
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 133
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 389
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217

Blogy SME

  1. Miloš Svrček: SITUÁCIA NA UKRAJINE OVPLIVNÍ AJ BUDÚCU VÝSTAVBU DIAĽNICE CEZ ZEMPLÍN, KTORÁ SA STÁVA VÝZNAMNOU PRE CELÝ KARPATSKÝ REGIÓN
  2. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  3. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  4. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  5. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  7. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  8. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 625
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 987
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 325
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 097
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 612
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 991
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika privádzajú na súd.

Prvostupňový verdikt padol v septembri. Dostal 14 rokov.


12 h
Peter Tkačenko

Stámilióny už ministrovi financií nestačia, potrebuje miliardy.


15 h
Odpratávanie trosiek zničených budov v meste Mariupoľ.

Únia si môže opäť požičať na finančných trhoch.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Chorvátsko a Turecko vycítili príležitosť.


a 2 ďalší 31m

Blogy SME

  1. Miloš Svrček: SITUÁCIA NA UKRAJINE OVPLIVNÍ AJ BUDÚCU VÝSTAVBU DIAĽNICE CEZ ZEMPLÍN, KTORÁ SA STÁVA VÝZNAMNOU PRE CELÝ KARPATSKÝ REGIÓN
  2. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  3. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  4. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  5. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  7. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  8. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 625
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 987
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 325
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 097
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 612
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 991
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu