Korzár logo Korzár
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Prvý let lietadla B747-8 Freighter

V ostatných rokoch sa plánované termíny vývoja a následne aj dodávok sériových strojov nedarilo dodržať ani európskej firme Airbus, ani americkej firme Boeing.

Prvý vzlet lietadla B747-8F. Nákladná verzia lietadla Boeing 747-8 prepraví až 140 ton nákladu.Prvý vzlet lietadla B747-8F. Nákladná verzia lietadla Boeing 747-8 prepraví až 140 ton nákladu. (Zdroj: archív)

Naplánovať vývoj, výrobu prvého prototypu, prvý let, testovanie, a potom sériovú výrobu nového dopravného lietadla nie je jednoduchá záležitosť. Teda - naplánovať sa to dá, ale dodržať všetky plánované termíny je už oveľa ťažšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Termíny posúva Airbus i Boeing

Airbus musel značne posunúť termíny dodávky svojho obrovského poschodového lietadla A380 a americká firma Boeing má veľké časové sklzy v programoch vývoja a výroby hneď dvoch svojich nových typov. Ako sme nedávno na tejto strane informovali, prvý vzlet úplne nového typu B787 sa uskutočnil až 15. decembra minulého roku, hoci pôvodne bol naplánovaný na august 2007. Uvedenie prvých sériových lietadiel B787 na pravidelné linky, ktoré bolo pôvodne plánované na máj 2008, sa tak posúvajú až na posledný štvrťrok tohto roka. Oneskoruje sa aj program vývoja, testovania a výroby ďalšej novinky firmy Boeing, lietadla s typovým označením 747-8.

SkryťVypnúť reklamu

Základom je známe jumbo

Prvý let lietadla B747-8F (nákladná verzia) sa mal uskutočniť už v decembri 2008, ale napokon k nemu došlo až 8. februára tohto roka. Pri tomto lete, ktorý trval tri hodiny 39 minút, dosiahlo lietadlo maximálnu výšku 5 181 metrov a jeho najvyššia rýchlosť bola 426 km/h. Začatie programu 747-8 oznámila firma Boeing 14. novembra 2005, keď získala pevné objednávky na 18 lietadiel nákladnej verzie 747-8F. Model 747-8 nie je, ako to už napovedá jeho označenie, úplne novým typom lietadla – jeho základom je osvedčený typ 747-400 (známy pod prezývkou jumbo). Číslica 8 v označení nového modelu dokumentuje technologickú spojitosť tohto modelu s úplne novým typom 787.

Predĺžený trup

Ide napríklad o použitie kompozitných materiálov na niektoré dielce a o rovnaké usporiadanie kokpitu. Model 747-8 má v porovnaní s typom 747-400 trup predĺžený o 5,6 m, takže celková dĺžka lietadla je 76,26 m. Podstatne bolo prekonštruované krídlo, u ktorého sa kvôli zníženiu nákladov zachovala len jeho hlavná nosná časť i jeho šípovitosť. Krídlo je však hrubšie i hlbšie a je ukončené šikmými wingletmi (to sú šikmo nahor smerujúce nadstavce na koncoch krídel, zlepšujúce aerodynamické vlastnosti, a tým znižujúce spotrebu lietadla). Rozpätie krídel je 68,5 m, výška lietadla je 19,4 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 442 250 kg, takže model 747-8 je najťažším lietadlom (civilným i vojenským), aké sa kedy v USA vyrábalo. Firma Boeing ponúka model 747-8 v dvoch verziách.

SkryťVypnúť reklamu

467 cestujúcich v troch triedach

Verzia 747-8 Intercontinental (skrátene 747-8I) je určená na prepravu až 467 cestujúcich v trojtriednej konfigurácii kabíny. Palivové nádrže tejto verzie pojmú 243 120 litrov paliva. Maximálny dolet lietadla 747-8I je 14 815 km, čo v podstate znamená, že toto lietadlo môže spojiť bez medzipristátia prakticky ľubovoľné dve veľké mestá na svete. Okná kabíny pre cestujúcich majú podobnú veľkosť ako okná typu 777, takže sú približne o 8 % väčšie ako okná terajšieho typu 747-400. Prvou spoločnosťou, ktorá si toto lietadlo objednala, bola nemecká Lufthansa. Firma Boeing tvrdí, že jej nový typ 747-8I bude mať na osobokilometer (preprava jedného cestujúceho na jeden kilometer) o šesť percent nižšie náklady než poschodový Airbus A380. Nákladná verzia 747-8 Freighter (747-8F) bude schopná prepraviť náklad hmotnosti 140 ton a jej dolet je 8 130 km.

SkryťVypnúť reklamu

300 miliónov dolárov

Táto verzia má o 16 % väčší objem pre náklad, než doterajšia verzia B747-400. Palivové nádrže nákladnej verzie pojmú 230 630 litrov paliva. Jedinými motormi na pohon lietadla 747-8 budú motory General Electric GEnx, ktoré slúžia aj na pohon úplne nového typu 787. Maximálny ťah jedného motora je 296 kN. Cestovná rýchlosť verzie B747-8I je M0,85 (0,85 rýchlosti zvuku), nákladná verzia B747-8F je trošku pomalšia (M0,845). Začiatkom januára tohto roka registrovala firma Boeing 108 objednávok na lietadlá typu 747-8 (z toho 76 na nákladnú verziu 747-8F). Cena lietadla Boeing 747-8 sa pohybuje okolo 300 miliónov dolárov, čo je 221 miliónov eur. Len tak pre zaujímavosť možno uviesť, že to je približne štvonásobok rozpočtu celej Slovenskej akadémie vied na tento rok.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Chceš prácu v IT?
  2. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  5. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  6. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  7. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  8. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 019
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 134
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 987
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 286
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 819
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 659
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 916

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  2. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  3. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  4. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  5. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  6. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  7. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 390
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 514
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 854
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 868
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 457
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 370
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 122
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Matovičove diktátorské chúťky
  2. Věra Tepličková: Náš minister Kim ide ako pílka...
  3. Martina Kotúčová: Americké sebevědomí
  4. Inštitút strategických politík: Podnestersko sa môže stať novým frontom v agresii Ruska proti Ukrajine
  5. Ján Valchár: Zombíci, Skywalkeri a Terminátori na Ukrajine alebo Je máj, dajte nám ryžu!
  6. Michal Rodziňák: VC Španielska F1: Začína byť horúco
  7. Irena Šimuneková: Ihráčske kamenné more
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: (Ne)transparentný regulačný proces počas pandémie?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 390
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 514
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 854
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 868
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 457
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 370
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 122
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu