Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Bohuslav Olejár riadil električky takmer štyri desaťročia

Zamestnanci košického dopravného podniku sa pred pred pár dňami lúčili so svojím kolegom, služobne najstarším vodičom električiek, 62-ročným Bohuslavom Olejárom.

S najstarším profesionálnym vodičom MHD sa prišli rozlúčiť mnohí kolegovia.S najstarším profesionálnym vodičom MHD sa prišli rozlúčiť mnohí kolegovia. (Zdroj: Veronika Janušková)

Žoviálny chlapík síce pochádza z Hraníc u Ašu v Českej republike, v Košiciach však žije už viac ako štyri desaťročia. Takmer rovnaký čas odjazdil aj pre dopravný podnik v kabínach električiek mestskej hromadnej dopravy. Má za sebou úctyhodných viac ako 1,5 milióna kilometrov bez nehody. Ako inštruktor úspešne zaučil mnohých mladých vodičov MHD.

KOŠICE. Čerstvý dôchodca B. Olejár si v detstve ani len nepomyslel, že bude niekedy prevážať a zodpovedať každý deň za stovky cestujúcich a už vôbec nie v metropole východu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tatranský vzduch mu škodil

"Môj otec mal zaujímavú prácu, pri ktorej musel často a veľa cestovať," zaspomínal si na svoje detské časy pán Olejár. "Robil správcu zotavovní dnes už nejestvujúceho Revolučného odborového hnutia, preto sme sa často sťahovali a bývali v rôznych mestách takmer celého bývalého Československa. Žili sme napríklad aj v Tatranskej Lomnici. Paradoxne, kým iným ľuďom tamojší vzduch pomáhal liečiť ich zdravotné ťažkosti, mne škodil. Preto sme museli z Lomnice odísť a nakoniec zakotviť v Košiciach."

Kým iní snívajú v mladosti o tom, ako budú lietať ku hviezdam, liečiť ľudí alebo veliť armádam, B. Olejár začínal svoju životnú púť ako robotník. Vyučil sa vo vtedajších Východoslovenských železiarňach za frézara, rok pracoval vo VSS.

Povolávací rozkaz do armády ho opäť zavial do Česka. V rokoch 1968 až 1969, keď našu krajinu okupovali "bratia" zo spojeneckých armád Varšavskej zmluvy, slúžil v Žatci, prešiel viacerými vojenskými špecializáciami. Od veliteľa tanku až po zdravotného inštruktora.

SkryťVypnúť reklamu

Sníval o autobusoch, zakotvil v električkách

Nikdy nezabudne na rok 1971, ktorý bol pre neho, takpovediac, osudový. Oženil sa a začal pracovať v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK).

"Po vojenčine som mal sen stať sa vodičom mestskej hromadnej dopravy, ale autobusov, nie električiek. Čo sa týka techniky, neboli to zrovna najlepšie časy, vtedy jazdili známe autobusy RTO-čky. Zhodou okolností začínali aj kurzy pre vodičov električiek, tak som si povedal, že to skúsim na nich. Okrem iného aj preto, lebo sa mi páčilo, že električka má vždy a všade prednosť," zažartoval si B. Olejár. "Tá robota mi učarovala a mám ju rád stále, aj ako dôchodca. Keď mám porovnať dianie v dopravnom podniku a mestskej hromadnej doprave pred rokmi a teraz, nuž, v 70. rokoch bolo oveľa menej cestujúcich, menšia premávka, ale aj horšie električky. V súčasnosti je ľudí oveľa viac, nabitá prevádzka, na druhej strane však staré električky T1 či T2, na ktorých som začínal, nemožno ani len porovnať s tými dnešnými. Všetko je teraz napojené a riadené počítačmi, modernou technikou, v minulosti sme mohli o takom niečom len snívať."

Na svoju vôbec prvú jazdu v električke si ako vodič nespomína. Podľa pravidla, že obuvník chodí bosý, ani on nemá vlastné auto, a keď nemusí, necestuje po meste ani prostriedkami MHD. "Najradšej chodím všade pešo."

Práca vodiča električiek nebola ľahká v minulosti a nie je ani dnes. B. Olejár spomína na to, ako odchádzal na pracovnú zmenu o tretej ráno, deti ešte spali, keď prichádzal domov neskoro večer, jeho tri ratolesti už opäť oddychovali v postieľkach. Teraz sú už dospelé, idú svojou životnou cestou, v otcových šľapajach však nekráčajú. Dcéra síce pracuje v dopravnom podniku, ale nie ako vodička.

"Prišlo raz také obdobie, že som skúšal prehovoriť syna, aby išiel šoférovať električky či autobusy, ale nakoniec z toho nebolo nič."

SkryťVypnúť reklamu

DPMK ho navrhol na Cenu mesta Košice

Vedenie dopravného podniku, ktoré navrhlo B. Olejára na udelenie Ceny mesta Košice, hodnotilo jeho pracovné výkony len superlatívmi, ako "nesmierne zodpovedný, spoľahlivý, vždy presný, dochvíľny a svedomitý". Ako vodič DPMK výborne reprezentoval nielen firmu, ale aj mesto v medzinárodných súťažiach "Jazda zručnosti vodičov električiek", kde bol postrachom pre väčšinu súťažiacich a získaval popredné miesta v kategóriách jednotlivcov i družstiev.

Ako vodič inštruktor vychoval a kvalitne naučil jazdiť množstvo nových vodičov košickej MHD. Patrí mu aj jeden primát - je momentálne najstarším profesionálnym vodičom koľajovej dopravy, ktorý pracoval do 62. roku svojho života.

"Som už vyše týždňa v dôchodku, ale ešte stále vstávam o tretej ráno, pozriem z okna na električky a idem si znovu ľahnúť," povedal nám v stredu B. Olejár. "Viete, človek si za tie roky už zvykol na taký budíček, drží ma to. Neviem, ale asi si trochu oddýchnem, a keby dopravný podnik mal záujem, rád by som opäť začal jazdiť ako vodič električiek. Samozrejme, teraz už iba ako brigádnik," dodal stále veľmi vitálny dôchodca.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 498
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 270
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 845
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 427
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 364
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 273
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 212

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  2. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  3. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  4. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  7. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  8. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 695
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 403
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 181
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 115
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 522
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  2. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  3. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  4. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  7. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  8. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 695
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 403
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 181
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 115
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 522
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu