Korzár logo Korzár
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Bohuslav Olejár riadil električky takmer štyri desaťročia

Zamestnanci košického dopravného podniku sa pred pred pár dňami lúčili so svojím kolegom, služobne najstarším vodičom električiek, 62-ročným Bohuslavom Olejárom.

S najstarším profesionálnym vodičom MHD sa prišli rozlúčiť mnohí kolegovia.S najstarším profesionálnym vodičom MHD sa prišli rozlúčiť mnohí kolegovia. (Zdroj: Veronika Janušková)

Žoviálny chlapík síce pochádza z Hraníc u Ašu v Českej republike, v Košiciach však žije už viac ako štyri desaťročia. Takmer rovnaký čas odjazdil aj pre dopravný podnik v kabínach električiek mestskej hromadnej dopravy. Má za sebou úctyhodných viac ako 1,5 milióna kilometrov bez nehody. Ako inštruktor úspešne zaučil mnohých mladých vodičov MHD.

KOŠICE. Čerstvý dôchodca B. Olejár si v detstve ani len nepomyslel, že bude niekedy prevážať a zodpovedať každý deň za stovky cestujúcich a už vôbec nie v metropole východu.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Tatranský vzduch mu škodil

"Môj otec mal zaujímavú prácu, pri ktorej musel často a veľa cestovať," zaspomínal si na svoje detské časy pán Olejár. "Robil správcu zotavovní dnes už nejestvujúceho Revolučného odborového hnutia, preto sme sa často sťahovali a bývali v rôznych mestách takmer celého bývalého Československa. Žili sme napríklad aj v Tatranskej Lomnici. Paradoxne, kým iným ľuďom tamojší vzduch pomáhal liečiť ich zdravotné ťažkosti, mne škodil. Preto sme museli z Lomnice odísť a nakoniec zakotviť v Košiciach."

Kým iní snívajú v mladosti o tom, ako budú lietať ku hviezdam, liečiť ľudí alebo veliť armádam, B. Olejár začínal svoju životnú púť ako robotník. Vyučil sa vo vtedajších Východoslovenských železiarňach za frézara, rok pracoval vo VSS.

Povolávací rozkaz do armády ho opäť zavial do Česka. V rokoch 1968 až 1969, keď našu krajinu okupovali "bratia" zo spojeneckých armád Varšavskej zmluvy, slúžil v Žatci, prešiel viacerými vojenskými špecializáciami. Od veliteľa tanku až po zdravotného inštruktora.

Skryť Vypnúť reklamu

Sníval o autobusoch, zakotvil v električkách

Nikdy nezabudne na rok 1971, ktorý bol pre neho, takpovediac, osudový. Oženil sa a začal pracovať v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK).

"Po vojenčine som mal sen stať sa vodičom mestskej hromadnej dopravy, ale autobusov, nie električiek. Čo sa týka techniky, neboli to zrovna najlepšie časy, vtedy jazdili známe autobusy RTO-čky. Zhodou okolností začínali aj kurzy pre vodičov električiek, tak som si povedal, že to skúsim na nich. Okrem iného aj preto, lebo sa mi páčilo, že električka má vždy a všade prednosť," zažartoval si B. Olejár. "Tá robota mi učarovala a mám ju rád stále, aj ako dôchodca. Keď mám porovnať dianie v dopravnom podniku a mestskej hromadnej doprave pred rokmi a teraz, nuž, v 70. rokoch bolo oveľa menej cestujúcich, menšia premávka, ale aj horšie električky. V súčasnosti je ľudí oveľa viac, nabitá prevádzka, na druhej strane však staré električky T1 či T2, na ktorých som začínal, nemožno ani len porovnať s tými dnešnými. Všetko je teraz napojené a riadené počítačmi, modernou technikou, v minulosti sme mohli o takom niečom len snívať."

Na svoju vôbec prvú jazdu v električke si ako vodič nespomína. Podľa pravidla, že obuvník chodí bosý, ani on nemá vlastné auto, a keď nemusí, necestuje po meste ani prostriedkami MHD. "Najradšej chodím všade pešo."

Práca vodiča električiek nebola ľahká v minulosti a nie je ani dnes. B. Olejár spomína na to, ako odchádzal na pracovnú zmenu o tretej ráno, deti ešte spali, keď prichádzal domov neskoro večer, jeho tri ratolesti už opäť oddychovali v postieľkach. Teraz sú už dospelé, idú svojou životnou cestou, v otcových šľapajach však nekráčajú. Dcéra síce pracuje v dopravnom podniku, ale nie ako vodička.

"Prišlo raz také obdobie, že som skúšal prehovoriť syna, aby išiel šoférovať električky či autobusy, ale nakoniec z toho nebolo nič."

Skryť Vypnúť reklamu

DPMK ho navrhol na Cenu mesta Košice

Vedenie dopravného podniku, ktoré navrhlo B. Olejára na udelenie Ceny mesta Košice, hodnotilo jeho pracovné výkony len superlatívmi, ako "nesmierne zodpovedný, spoľahlivý, vždy presný, dochvíľny a svedomitý". Ako vodič DPMK výborne reprezentoval nielen firmu, ale aj mesto v medzinárodných súťažiach "Jazda zručnosti vodičov električiek", kde bol postrachom pre väčšinu súťažiacich a získaval popredné miesta v kategóriách jednotlivcov i družstiev.

Ako vodič inštruktor vychoval a kvalitne naučil jazdiť množstvo nových vodičov košickej MHD. Patrí mu aj jeden primát - je momentálne najstarším profesionálnym vodičom koľajovej dopravy, ktorý pracoval do 62. roku svojho života.

"Som už vyše týždňa v dôchodku, ale ešte stále vstávam o tretej ráno, pozriem z okna na električky a idem si znovu ľahnúť," povedal nám v stredu B. Olejár. "Viete, človek si za tie roky už zvykol na taký budíček, drží ma to. Neviem, ale asi si trochu oddýchnem, a keby dopravný podnik mal záujem, rád by som opäť začal jazdiť ako vodič električiek. Samozrejme, teraz už iba ako brigádnik," dodal stále veľmi vitálny dôchodca.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  2. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 932
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 148
  3. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 15 751
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 275
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 085
  6. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 345
  7. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 993
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 946
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 769
  10. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 6 129
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníci prevážajú obete pandémie z predmestia Naí Dillí.

Optimizmus z konca pandémie aj hrdosť na vakcínovú diplomaciu neboli namieste.

17 h
Očkovanie proti Covidu-19.

PCR testy na Slovensku odhalili 384-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 11 920 obetí.

5 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop