Korzár logo Korzár
Utorok, 23. január, 2018 | Meniny má Miloš
Pridajte si svoje mesto

Bohuslav Olejár riadil električky takmer štyri desaťročia

Zamestnanci košického dopravného podniku sa pred pred pár dňami lúčili so svojím kolegom, služobne najstarším vodičom električiek, 62-ročným Bohuslavom Olejárom.

S najstarším profesionálnym vodičom MHD sa prišli rozlúčiť mnohí kolegovia.(Zdroj: Veronika Janušková)

Žoviálny chlapík síce pochádza z Hraníc u Ašu v Českej republike, v Košiciach však žije už viac ako štyri desaťročia. Takmer rovnaký čas odjazdil aj pre dopravný podnik v kabínach električiek mestskej hromadnej dopravy. Má za sebou úctyhodných viac ako 1,5 milióna kilometrov bez nehody. Ako inštruktor úspešne zaučil mnohých mladých vodičov MHD.

KOŠICE. Čerstvý dôchodca B. Olejár si v detstve ani len nepomyslel, že bude niekedy prevážať a zodpovedať každý deň za stovky cestujúcich a už vôbec nie v metropole východu.

Tatranský vzduch mu škodil

"Môj otec mal zaujímavú prácu, pri ktorej musel často a veľa cestovať," zaspomínal si na svoje detské časy pán Olejár. "Robil správcu zotavovní dnes už nejestvujúceho Revolučného odborového hnutia, preto sme sa často sťahovali a bývali v rôznych mestách takmer celého bývalého Československa. Žili sme napríklad aj v Tatranskej Lomnici. Paradoxne, kým iným ľuďom tamojší vzduch pomáhal liečiť ich zdravotné ťažkosti, mne škodil. Preto sme museli z Lomnice odísť a nakoniec zakotviť v Košiciach."

Kým iní snívajú v mladosti o tom, ako budú lietať ku hviezdam, liečiť ľudí alebo veliť armádam, B. Olejár začínal svoju životnú púť ako robotník. Vyučil sa vo vtedajších Východoslovenských železiarňach za frézara, rok pracoval vo VSS.

Povolávací rozkaz do armády ho opäť zavial do Česka. V rokoch 1968 až 1969, keď našu krajinu okupovali "bratia" zo spojeneckých armád Varšavskej zmluvy, slúžil v Žatci, prešiel viacerými vojenskými špecializáciami. Od veliteľa tanku až po zdravotného inštruktora.

Sníval o autobusoch, zakotvil v električkách

Nikdy nezabudne na rok 1971, ktorý bol pre neho, takpovediac, osudový. Oženil sa a začal pracovať v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK).

"Po vojenčine som mal sen stať sa vodičom mestskej hromadnej dopravy, ale autobusov, nie električiek. Čo sa týka techniky, neboli to zrovna najlepšie časy, vtedy jazdili známe autobusy RTO-čky. Zhodou okolností začínali aj kurzy pre vodičov električiek, tak som si povedal, že to skúsim na nich. Okrem iného aj preto, lebo sa mi páčilo, že električka má vždy a všade prednosť," zažartoval si B. Olejár. "Tá robota mi učarovala a mám ju rád stále, aj ako dôchodca. Keď mám porovnať dianie v dopravnom podniku a mestskej hromadnej doprave pred rokmi a teraz, nuž, v 70. rokoch bolo oveľa menej cestujúcich, menšia premávka, ale aj horšie električky. V súčasnosti je ľudí oveľa viac, nabitá prevádzka, na druhej strane však staré električky T1 či T2, na ktorých som začínal, nemožno ani len porovnať s tými dnešnými. Všetko je teraz napojené a riadené počítačmi, modernou technikou, v minulosti sme mohli o takom niečom len snívať."

Na svoju vôbec prvú jazdu v električke si ako vodič nespomína. Podľa pravidla, že obuvník chodí bosý, ani on nemá vlastné auto, a keď nemusí, necestuje po meste ani prostriedkami MHD. "Najradšej chodím všade pešo."

Práca vodiča električiek nebola ľahká v minulosti a nie je ani dnes. B. Olejár spomína na to, ako odchádzal na pracovnú zmenu o tretej ráno, deti ešte spali, keď prichádzal domov neskoro večer, jeho tri ratolesti už opäť oddychovali v postieľkach. Teraz sú už dospelé, idú svojou životnou cestou, v otcových šľapajach však nekráčajú. Dcéra síce pracuje v dopravnom podniku, ale nie ako vodička.

"Prišlo raz také obdobie, že som skúšal prehovoriť syna, aby išiel šoférovať električky či autobusy, ale nakoniec z toho nebolo nič."

DPMK ho navrhol na Cenu mesta Košice

Vedenie dopravného podniku, ktoré navrhlo B. Olejára na udelenie Ceny mesta Košice, hodnotilo jeho pracovné výkony len superlatívmi, ako "nesmierne zodpovedný, spoľahlivý, vždy presný, dochvíľny a svedomitý". Ako vodič DPMK výborne reprezentoval nielen firmu, ale aj mesto v medzinárodných súťažiach "Jazda zručnosti vodičov električiek", kde bol postrachom pre väčšinu súťažiacich a získaval popredné miesta v kategóriách jednotlivcov i družstiev.

Ako vodič inštruktor vychoval a kvalitne naučil jazdiť množstvo nových vodičov košickej MHD. Patrí mu aj jeden primát - je momentálne najstarším profesionálnym vodičom koľajovej dopravy, ktorý pracoval do 62. roku svojho života.

"Som už vyše týždňa v dôchodku, ale ešte stále vstávam o tretej ráno, pozriem z okna na električky a idem si znovu ľahnúť," povedal nám v stredu B. Olejár. "Viete, človek si za tie roky už zvykol na taký budíček, drží ma to. Neviem, ale asi si trochu oddýchnem, a keby dopravný podnik mal záujem, rád by som opäť začal jazdiť ako vodič električiek. Samozrejme, teraz už iba ako brigádnik," dodal stále veľmi vitálny dôchodca.

Neprehliadnite tiež

Tipy na dnes - streda 24. januára

Naše tipy na zaujímavé kultúrne podujatia a spoločenské akcie.

V aute našli sedem ukradnutých psov. Vodič - zlodej mal 4,9 promile

Vlčiaky vzali v chovateľskej stanici v Doľanoch.

Ministerstvo odstúpilo od memoranda so spoločnosťou European Uranium Resources

Košický primátor Richard Raši rozhodnutie privítal.

Na posteli našli zhoreného muža

Polícia vyšetruje smrť majiteľa domu v Seni, okres Košice - okolie.

V centre Michaloviec vyrastie nové moderné nákupné stredisko

Zákazníci budú môcť parkovať v podzemnej garáži.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Ďalší úder pre Rusov. Prišli takmer o všetky hviezdy a znovu hovoria o bojkote

Medzinárodný olympijský výbor vydal zoznam ruských športovcov, ktorí môžu štartovať v Pjongčangu.

DOMOV

Znalca odsúdili za platinové sitká na desať rokov

Druhého obžalovaného Juraja Lettricha súd oslobodil.

KOMENTÁRE

Urazili ste môjho priateľa, pán premiér

Viem, nemenovali ste ho. Ale označili ste ho jeho náboženským vyznaním.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 7 825
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 078
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 3 653
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 136
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 848
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 222
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 205
  8. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 1 826
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 653
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 501

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop