Korzár logo Korzár
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Proti dopravcom v Košiciach aj Prešove zasiahla polícia, pokračujú ďalej

Protestujúci dopravcovia sa objavili v Košiciach, kde proti nim zasiahla polícia. Desiatky kamiónov blokujú pravé jazdné pruhy na výpadovke z Prešova smerom na Kapušany.

Protestujúci dopravcovia na košickom Južnom nábreží.Protestujúci dopravcovia na košickom Južnom nábreží. (Zdroj: TASR/František Iván)

KOŠICE/PREŠOV. Protest kamionistov v Košiciach sa začal namiesto polnoci okolo desiatej hodiny, postupne sa na Južnom nábreží zhromaždilo asi 20 vozidiel. "Meškanie spôsobila snehová kalamita, nákladné autá boli zaviate, museli ich doslova vyhrabávať. Ale prisľúbili sa nám aj ďalší," povedala koordinátorka protestnej akcie Anna Ondrušová z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).

Na viacerých autách sú čierne stužky ako symbol - mýto a spoplatnenie ciest prvej triedy je hrobárom pre malých a stredných dopravcov.

Voči protestujúcim zakročili policajti, služobnými autami zatarasili koniec i začiatok kolóny, natáčali vozidlá a posádky na video, odoberali vodičské preukazy a udeľovali blokové pokuty vo výške 60 eur.

((b))

O vodičský preukaz prišiel vodič nákladnej Tatry Imrich Seman: „Pokutu mi dali za státie na rýchlostnej komunikácii. Pritom som stál za značkou, kde už zákaz neplatí." Zákrok policajtov berie s nadhľadom: „Zaplatím pokutu a jazdím ďalej..."

Podľa Jozefa Ondruša zásahom polície by sa mali najskôr zaoberať právni zástupcovia únie. „Žijeme v komunistickom štáte na čele s komunistom Ficom. Oni kradnú a my to máme zaplatiť, priživujú sa na našich peniazoch."

Viacerí dopravcovia, ktorí sa zúčastnili na prvom proteste, teraz medzi vodičmi chýbajú. Ide najmä o firmy, ktoré dostávajú štátne zákazky na prepravu tovaru. Údajne dostali echo, že keď sa do protestu zapoja, prídu o prácu.

Obavy má aj vlastník dopravnej firmy Ján Majančík: „Je to pochopiteľné. Ale v demokratickom štáte by mal mať každý možnosť vyjadriť svoj názor. To, čo sa deje na Slovensku, je neskutočné."

Polícia v Košiciach udeľovala pokuty a brala aj vodičáky.

Foto: Veronika Janušková

Polícia si na pomoc privolala aj odťahovú službu Česmadu. „Šofér v tichosti súhlasil s naším protestom, ospravedlňoval sa, že keď neodídeme, bude musieť zasiahnuť. Údajne by nedostal od štátu dotácie. Je to hrubé vydieranie zo strany štátu," povedal majiteľ ťahača Zoltán Novák. Zákrok polície považuje za prejav arogancie štátnej moci voči oprávneným požiadavkám vodičov.

((c))

Odťahovka nakoniec zasiahnuť nemusela. Šoféri miesto protestu opustili a presunuli sa na Južnú triedu, ktorú už zablokovali počas prvého protestu: "Uvidíme, aké kroky podnikneme ďalej. Na priamu výzvu polície väčšina kamionistov odišla a ďalej v proteste nepokračuje. Teraz je nás pár na jednom parkovisku a rozhodujeme sa, čo podniknúť. Uvažujeme, či sa nepresunieme do Prešova alebo či urobíme spanilú jazdu po meste, hoci je nás tu len zopár,“ povedal Ondrušová. Netajila sklamanie, že sa do protestu v Košiciach zapojilo tak málo vodičov.

,Podvečer približne 20 kamiónov zablokovalo jeden jazdný pruh na Južnej triede, ktorá je hlavnou dopravnou tepnou z Maďarska. Kolóna je označená výstražným trojuholník, vozidlá majú zapnuté blikačky, vodiči si obliekli reflexné vesty. "Máme poruchu," uviedol šofér Scanie.

Policajné hliadky situáciu neustále monitorujú, voči vodičom však už nezakročili. "Nie je dôvod. Žiaden zákon momentálne neporušujú," uviedol jeden z policajtov.

Šoféri sú rozhodnutí stráviť v kolóne celú noc a v štrajku pokračovať. Privítali by však podporu ďalších kolegov, ktorí sú nespokojní s nespravodlivým mýtnym systémom: "Ostanem aj týždeň, mne to nerobí problém. Som zvyknutí čakať. Na hraniciach s Ukrajinou som strávil neraz niekoľko dní," hovorí vodič kamiónu Ladislav Slovík z Rožňavy.

Polícia: Zadokumentovali sme 10 priestupkov

V súvislosti s protestom autodopravcov dnes v Košiciach, v lokalite Južné nábrežie v pravom pruhu dvojprúdovej cesty I. triedy stálo 10 kamiónov a tri osobné motorové vozidlá. Ako uviedla zástupkyňa hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jana Mésarová, dopravní policajti na celú situáciu dohliadali a zadokumentovali 10 dopravných priestupkov, ktorých sa vodiči dopustili.

Ide o nedovolené státie na ceste I. triedy a technický stav vozidla. Zároveň zadržali jedno osvedčenie o evidencii vozidla, štyri vodičské preukazy za nezaplatenie blokovej pokuty na mieste a ďalšie štyri priestupky odstúpili na správne konanie, spresnila Mésarová.

Ako ďalej dodala, vzhľadom na to, že na ceste I. triedy je v zmysle zákona o cestnej premávke zakázané bezdôvodne zastaviť a stáť, policajti vodičov vyzvali, aby neporušovali zákon a títo následne komunikáciu opustili.

Blokovaná cesta z Prešova do Kapušian

Prešovským autodopravcom dochádza trpezlivosť. Nový mýtny systém považujú za likvidačný. Vravia, že sa prihlásia na úrad práce, aby ich teraz živil štát. Dnes blokovali časť cesty v smere od Nižnej Šebastovej na Kapušany pri Prešove.

((a))

O ukončení podnikania rozmýšľa aj 39-ročný Slavko Muška z Prešova. Už niekoľko rokov sa venuje vnútroštátnej i medzinárodnej autodoprave. Situácia okolo mýta je pre neho neúnosná, rozmýšľa o vrátení kamiónov lízingovej spoločnosti. „Zbalím orchester aj s mojimi šiestimi zamestnancami, živiteľmi rodín. A nech nás teraz živí štát. Tak, ako sme ho živili my doteraz," vyhlásil. Pridal sa k štrajku autodopravcov.

Podľa neho systém výberu elektronického mýta je nedoriešený. „Prečo by som mal platiť za niečo, čo nevyužívam. A aj za úseky na cestách prvej triedy. Vybudovali ich s mozoľmi naši dedovia. A teraz idú za to nejakí zlodeji brať peniaze," dodal

Naše cesty budú obchádzať

Do štrajku sa dnes zapojili viacerí dopravcovia z Prešova a okolia. Okolo šiestej ráno odstavili svoje kamióny a nákladné autá na ceste za mestom v smere do Kapušian. Žiadajú, aby vláda splnila všetky podmienky, ktoré presadzuje Únia autodopravcov Slovenska. Polícia ich ráno všetkých skontrolovala. Niektorí policajti sa ich vraj ráno snažili z miesta štrajku vyhnať.

"Pozerali na nás ako na vandrákov. My platíme dane, my na nich robíme. Vodič je v tomto štáte ten posledný, ktorý má nad sebou políciu, inšpekciu práce a ďalšie inštitúcie, ktoré nás kontrolujú. Musíme platiť rôzne poistky, cestné dane, poplatky. Kamarátovi už berie lízingovka kamióny, lebo ich nevládze splácať. Za dva roky už zaplatil veľké množstvo peňazí. Za roky driny akurát o ne prišiel," uviedol Jozef Muška z Prešova.

Podľa neho ľudia nevidia do pozadia problému. „Kamióny sú pekná vec. Ale nikto nevidí, koľko ja driem, koľko nocí som prespal za volantom. Aby štát mohol stavať honosné mosty i diaľnice, všetko zaplatí obyčajný občan," dodal.

Jeho kolega Ján Iľaš z Levoče ho doplnil: „My sme kritizovaní, že ničíme cesty či ohrozujeme cestnú premávku. Veď plníme službu, prevážame tovar na miesto spotreby alebo ďalšie zhodnotenie. Keby nebolo kamiónov, nemohli by fungovať fabriky." Je presvedčený, že mýto nie je jediným prostriedkom na reguláciu dopravy. „Ľuďom podsúvajú dezinformácie. Existujú aj dopravné značenia, ktoré dokážu usmerňovať dopravu," dodal J. Iľaš. Viacerí zo štrajkujúcich uviedli, že pre drahé mýto budú našu republiku obchádzať a na transport využijú cesty v Poľsku a Maďarsku, ktoré sú spoplatnené oveľa nižšou sumou.

Niekoľkých protestujúcich predviedli na políciu

Cesta, kde kamionisti dnes blokovali dopravu, bola prejazdná. Premávku usmerňovali policajti. Štrajkujúci boli odhodlaní tu stáť, kým vláda nevyhovie ich požiadavkám. Ešte krátko po 17. hodine bolo na ceste odstavených približne 15 nákladných áut a postávalo tu aj niekoľko vodičov.

Jeden z protestujúcich dopravcov Dušan Fabian potvrdil, že vodičov legitimovali dopravní policajti a niekoľkých odviezli na policajné oddelenie. Teraz tu vraj kamionisti čakajú, kým sa ich kolegovia vrátia.

Predvedenie viacerých vodičov na dopravný inšpektorát potvrdil aj Daniel Džobanik z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove, presné počty však neuviedol. Podľa neho polícia konala v zmysle zákona, keďže evidovala niekoľko dopravných priestupkov a vodičov predviedli za účelom podania vysvetlenia k týmto okolnostiam. Informáciu o tom, či boli vodičom zadržané doklady, alebo udelené iné sankcie, Džobanik zatiaľ nevedel potvrdiť.

Aj v Prešove riešili protestujúcich dopravcov policajti.

Foto: Ingrid Timková

Protest podporuje aj DPMK

Protest symbolicky podporuje aj Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). "Pripájame sa k protestu, pretože stále trváme na vyňatí MHD zo spoplatnenia mýtneho," uviedla pre TASR hovorkyňa DPMK Monika Murová. Dodala, že podnik tiež trvá na názore, že v meste Košice by nemali byť spoplatnené úseky v takom rozsahu, v akom sú teraz. "Niekoľko našich autobusov označených oranžovými stuhami sa tiež symbolicky pripojí k štrajku autodopravcov. Plánujeme pristaviť ich k priestorom vozového parku DPMK na Hornádskej ulici," dodala Murová.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 470
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 491
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 750
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 4 304
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 830
  6. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 825
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 554
  8. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 028

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  2. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  3. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  4. Irena Šimuneková: Vrchhora a Michalov vrch
  5. Kristína Jakubičková: Ako sa žije "rozmaznávanej" žene
  6. Roman Daniel Baranek: Oprášené predstavenie Rigoletto v SND, alebo príjemné prekvapenie na piatočný večer.
  7. Peter Maroncik: Už sa zase liahnu, komančovia
  8. Janka Bittó Cigániková: Mladí SaS sú najlepšou mládežníckou politickou organizáciou na Slovensku, pridať sa môžeš aj ty
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 452
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 458
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 349
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 805
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 227
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 173
  7. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 970
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 884
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  2. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  3. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  4. Irena Šimuneková: Vrchhora a Michalov vrch
  5. Kristína Jakubičková: Ako sa žije "rozmaznávanej" žene
  6. Roman Daniel Baranek: Oprášené predstavenie Rigoletto v SND, alebo príjemné prekvapenie na piatočný večer.
  7. Peter Maroncik: Už sa zase liahnu, komančovia
  8. Janka Bittó Cigániková: Mladí SaS sú najlepšou mládežníckou politickou organizáciou na Slovensku, pridať sa môžeš aj ty
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 452
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 458
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 349
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 805
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 227
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 173
  7. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 970
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 884
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu