Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Rozhodnutie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) o vyňatí iba jedného z mýtom spoplatnených úsekov pre košickú MHD rozhorčilo Košičanov, vedenie mesta i dopravného podniku (DPMK). Vyňatie úseku Lunik IX-Moldavská-Juh (1,78 km) považujú za výsmech. Vedenie DPMK sa však nevzdáva, v spolupráci s mestom už má plán, ako sa plateniu vyhnúť.
KOŠICE. Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč dnes uviedol, že vyňatím jedného úseku zo systému spoplatnenia elektronickým mýtom sa pre košickú MHD nič nemení. "Je to výsmech, vyňatie úseku je pre DPMK bezvýznamné, na výške nákladov na mýto sa prakticky nič nemení. Päťdesiat percent liniek ostáva stále spoplatnených, palubnými jednotkami musí byť vybavených všetkých 203 autobusov. Nič neušetríme," zdôraznil Tkáč.
Hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič nás v utorok informoval, že novela vyhlášky k výberu mýta, ktorá začne platiť od 1. 2., sa týka predovšetkým rozčlenenia spoplatnených úsekov a platnosti pravidla, ktoré hovorí, že ak vodič neprejde posledný úsek celý, nebude vôbec spoplatnený.
"Po úseku, ktorý by mal byť spoplatnený v smere do Šace, jazdia štyri linky MHD - RA5, RA6, RA7 a RA8, takže hoci na určitom úseku mýto platiť nebudú, na ďalších ho už zaplatia," uviedol Tkáč. Práve tieto linky vozia okrem iných do práce aj množstvo zamestnancov U. S. Steel.
Aj najnovšie rozhodnutie ministerstva, po ktorom ostal v Bratislave spoplatnený 1 a v Košiciach 10 úsekov, považuje za nespravodlivé. Kým DPMK "odpustia" 3 percentá spoplatnených úsekov podľa dĺžky, v Bratislave 26 percent.
DPMK má riešenie
Keďže DPMK zabezpečuje MHD aj pre Šacu, Poľov, Lorinčík a Pereš, chce iniciovať zmenu označenia hraníc mesta. MHD je totiž vyňatá z povinnosti platiť mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. A tieto mestské časti sú v súčasnosti mimo neho.
Predseda Predstavenstva DPMK Igor Jutka uviedol: "DPMK iniciuje prostredníctvom Magistrátu mesta Košice zmenu označenia hraníc mesta na príslušnom cestnom správnom orgáne. Ide o to, aby sa oficiálnou súčasťou mesta stali aj tieto mestské časti."
Starosta Šace Rudolf Reštei tiež vidí problém v zlom označení mestských častí. "V zmysle zákona síce patríme do katastra mesta, ale tabuľky pri cestách na vstupoch a výstupoch informujú iba ako o mestskej časti Šaca. Preto nás asi na ministerstve nezaniesli do cestnej databanky, zrejme to vnímajú tak, že s Košicami nemáme nič spoločné. Aj ja vidím riešenie v posunutí hraníc značenia mestskej časti a zmenu nápisov na tabuľkách, aby bolo každému jasné, že ide o mesto Košice, časť Šaca. Nuž a zanesenie tohto údaju do príslušných databáz by znamenalo aj vyňatie MHD z platenia mýta."
Podľa hovorcu S. Jurikoviča aj ministerstvu vraj ide o to, aby MHD neplatila mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. "Prišlo k tomu (k plateniu mýta MHD - pozn. red.) posunutím hraníc intravilánov, čo však nebolo prenesené do územného plánu a cestnej databanky," uviedol Jurikovič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári