Korzár logo Korzár
Sobota, 3. jún, 2023 | Meniny má Karolína

Moderný elektrický rušeň Škoda 109E

Nedá sa povedať, že by sa naše železničné trate i železničný vozový park nemodernizovali, ale ide to akosi pomaly. Napokon, s takýmito problémami sa boria aj okolité (bývalé socialistické) krajiny.

Rušeň Škoda 109E. Takéto moderné rušne by mali voziť vlaky aj na slovenských tratiach.Rušeň Škoda 109E. Takéto moderné rušne by mali voziť vlaky aj na slovenských tratiach. (Zdroj: archív)

Chýbajú nám napríklad moderné elektrické rušne, ktoré by boli schopné plne využívať rýchlostné limity na modernizovaných tratiach. Takýchto rušňov majú nedostatok aj v susednom Česku.

Objednávka Českých dráh

To sa však čoskoro zmení (lepšie povedané, malo by sa zmeniť), pretože České dráhy si už v máji 2004 objednali v spoločnosti Škoda Transportation dvadsať moderných multisystémových rušňov 109E. Pôjde teda o rušne, schopné prevádzky na tratiach, elektrifikovaných tromi hlavnými napájacími systémami používanými v strednej Európe. Ide o napájanie striedavým napätím 25 kV 50 Hz, striedavým napätím 15 kV 16,7 Hz a jednosmerným napätím 3 kV. Už čoskoro po uzavretí kontraktu prenikli na verejnosť prvé škice nového rušňa, ktorý sa vyznačoval temer futuristickými líniami a zaoblenou kabínou na oboch koncoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s Porsche Design

Na finalizácii dizajnu, ktorý vznikal v spolupráci s firmou Porsche Design, sa potom pracovalo približne dva roky. V roku 2006 predstavila firma Škoda finálny dizajn rušňa na modeli 1:20 vystavenom na medzinárodnej železničnej výstave InnoTrans v Berlíne. V decembri uvedeného roka bola hotová prvá skriňa, určená na statické testovanie. Prototyp s označením 380.002 predstavil výrobca v júli 2008 na koľajisku v plzenskom firemnom areáli, prototyp 380.001 bol potom v septembri vystavený na veľtrhu InnoTrans. Rušeň 380.002 bol v septembri 2008 prepravený na železničný skúšobný okruh pri obci Velim, kde sa začali jeho jazdné skúšky.

Európsky zabezpečovací systém

Nový rušeň nadväzuje na dlhoročnú škodovácku tradíciu výroby rušňov. Rušne 109E sú určené na dopravu vlakov osobnej dopravy na koridorových tratiach nielen v Česku, ale aj v ďalších stredoeurópskych krajinách, teda v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Slovensku a Maďarsku. Rušeň môže byť vystrojený aj najnovším signalizačným, riadiacim a zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System, čiže Európsky systém riadenia vlakov), ktorý v Európe postupne nahrádza mnohé národné systémy, ktoré boli vzájomne nekompatibilné. Nosný skelet rušňa absolvoval statickú skúšku podľa európskych predpisov TSI.

SkryťVypnúť reklamu

Aj kompozitné materiály

Pri konštrukcii rušňa sa uplatnilo niekoľko inovatívnych konštrukčných riešení chránených európskymi patentmi. Pri výrobe rušňa sa uplatňujú mnohé moderné materiály, medzi nimi aj vláknové kompozity podobné materiálom používaným pri stavbe monopostov F1. Brzdová sústava je vystrojená hliníkovými brzdovými kotúčmi. Rušeň splňuje aj najprísnejšie predpisy protipožiarnej ochrany. V rušni sú inštalované snímače požiaru a aktívny hasiaci systém, stena medzi kabínou rušňovodiča a strojovňou je konštruovaná tak, že dokáže zabrániť prenosu požiaru počas 15 minút. Rušňovodič je dobre chránený aj pri prípadnom čelnom náraze do prekážky na koľajniciach.

Deformačné zóny chránia rušňovodiča

Veľké množstvo energie zachytia deformačné zóny v prednej časti rušňa. Rušňovodič by nemal byť zranený ani pri extrémne silnom náraze rušňa idúceho rýchlosťou 110 km/h do cisternového nákladného auta hmotnosti 15 ton. Predné deformačné diely sa dajú vymeniť, čo znižuje náklady na opravu poškodeného rušňa. O náročnosti elektrickej a elektronickej inštalácie rušňa svedčí aj to, že v rušni je inštalovaných približne 30 kilometrov káblov a viac než 10 000 elektrických spojov a spojok. Celková dĺžka rušňa 109E je 18 metrov, jeho šírka je 3 080 mm. Výška nad temenom koľajníc je 3 905 mm. Každý z dvoch podvozkov má rázvor 2 500 mm. Stredy otáčania podvozkov sú od seba vzdialené 8 700 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť 200 km/h

Kolesá majú menovitý priemer 1 250 mm, opotrebením sa tento priemer môže zmenšiť až na 1 170 mm. Na pohon lokomotívy slúžia štyri asynchrónne trakčné motory s vinutím do dvojitej hviezdy. Celkový menovitý výkon hnacích elektromotorov je 6 400 kW. Pri rekuperačnom brzdení, keď motory dodávajú elektrickú energiu do napájacieho vedenia, je maximálny výkon až 6 963 kW. Maximálna ťažná sila rušňa je 274 kN. Pre porovnanie možno uviesť, že je to o niečo viac než ťah jedného motora štvormotorového dopravného lietadla Airbus A340-600. Hmotnosť rušňa je okolo 86 ton. Rušeň 109E dosiahne maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Na českých železniciach budú mať tieto rušne radové označenie 380. České dráhy už síce mali do konca minulého roka dostať prvé rušne 109E, ale nestalo sa tak.

Penále odmietajú platiť

Za oneskorenie dodávok chcú České dráhy vymáhať od výrobcu penále vo výške až 200 miliónov českých korún. Firma Škoda však platenie penále odmieta a bráni sa tým, že oneskorenie bolo spôsobené objektívnymi príčinami, a to najmä zmenou noriem v priebehu vývoja a schvaľovania. Dobrá správa pre Slovensko je, že v lete minulého roka si dva rušne typu 109E objednali slovenské železnice. Rušne pre Slovensko budú mať niektoré odlišnosti v porovnaní s rušňami pre české železnice. Ich maximálna rýchlosť bude znížená na 160 km/k a rušne budú vystrojené systémom ETCS, ktorý je podmienkou na využitie maximálnej rýchlosti na koridore Bratislava - Žilina. Podľa informácií, ktoré sa objavili v médiách, by rušne mali byť dodané do piatich rokov.

Lokomotíva či rušeň?

Na záver ešte dve poznámočky. Pri písaní tohto príspevku sa mi stále tlačilo "do pera" (no, vlastne do klávesnice počítača) slovo lokomotíva. Ako som však zistil, naši železničiari dôsledne používajú výraz rušeň, hoci slovo lokomotíva je tiež spisovné. Tak nech je to rušeň. Druhá poznámka sa týka prezývky rušňa 109E. Ten dostal na prvý pohľad nepochopiteľnú prezývku messerschmitt. Prezývka je však možno hneď pochopiteľná pre tých, ktorí majú v malíčku typové označenie lietadiel používaných v druhej svetovej vojne. Nemecká firma Messerschmitt totiž vyrábala úspešné stíhacie lietadlo, ktorého typové označenie bolo práve 109.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  2. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  3. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 903
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 053
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 340
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 6 428
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 032
  6. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 4 024
  7. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 3 666
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 2 845

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Raňajky v tráve? Nie, raňajky s manželkou
  2. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (2.)
  3. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  4. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  5. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  6. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  7. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 133 866
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 952
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 12 154
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 473
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 688
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 543
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 920
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 601
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Raňajky v tráve? Nie, raňajky s manželkou
  2. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (2.)
  3. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  4. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  5. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  6. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  7. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 133 866
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 952
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 12 154
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 473
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 688
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 543
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 920
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 601
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu