Korzár logo Korzár

Moderný elektrický rušeň Škoda 109E

Nedá sa povedať, že by sa naše železničné trate i železničný vozový park nemodernizovali, ale ide to akosi pomaly. Napokon, s takýmito problémami sa boria aj okolité (bývalé socialistické) krajiny.

Rušeň Škoda 109E. Takéto moderné rušne by mali voziť vlaky aj na slovenských tratiach.Rušeň Škoda 109E. Takéto moderné rušne by mali voziť vlaky aj na slovenských tratiach. (Zdroj: archív)

Chýbajú nám napríklad moderné elektrické rušne, ktoré by boli schopné plne využívať rýchlostné limity na modernizovaných tratiach. Takýchto rušňov majú nedostatok aj v susednom Česku.

Objednávka Českých dráh

To sa však čoskoro zmení (lepšie povedané, malo by sa zmeniť), pretože České dráhy si už v máji 2004 objednali v spoločnosti Škoda Transportation dvadsať moderných multisystémových rušňov 109E. Pôjde teda o rušne, schopné prevádzky na tratiach, elektrifikovaných tromi hlavnými napájacími systémami používanými v strednej Európe. Ide o napájanie striedavým napätím 25 kV 50 Hz, striedavým napätím 15 kV 16,7 Hz a jednosmerným napätím 3 kV. Už čoskoro po uzavretí kontraktu prenikli na verejnosť prvé škice nového rušňa, ktorý sa vyznačoval temer futuristickými líniami a zaoblenou kabínou na oboch koncoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s Porsche Design

Na finalizácii dizajnu, ktorý vznikal v spolupráci s firmou Porsche Design, sa potom pracovalo približne dva roky. V roku 2006 predstavila firma Škoda finálny dizajn rušňa na modeli 1:20 vystavenom na medzinárodnej železničnej výstave InnoTrans v Berlíne. V decembri uvedeného roka bola hotová prvá skriňa, určená na statické testovanie. Prototyp s označením 380.002 predstavil výrobca v júli 2008 na koľajisku v plzenskom firemnom areáli, prototyp 380.001 bol potom v septembri vystavený na veľtrhu InnoTrans. Rušeň 380.002 bol v septembri 2008 prepravený na železničný skúšobný okruh pri obci Velim, kde sa začali jeho jazdné skúšky.

Európsky zabezpečovací systém

Nový rušeň nadväzuje na dlhoročnú škodovácku tradíciu výroby rušňov. Rušne 109E sú určené na dopravu vlakov osobnej dopravy na koridorových tratiach nielen v Česku, ale aj v ďalších stredoeurópskych krajinách, teda v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Slovensku a Maďarsku. Rušeň môže byť vystrojený aj najnovším signalizačným, riadiacim a zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System, čiže Európsky systém riadenia vlakov), ktorý v Európe postupne nahrádza mnohé národné systémy, ktoré boli vzájomne nekompatibilné. Nosný skelet rušňa absolvoval statickú skúšku podľa európskych predpisov TSI.

SkryťVypnúť reklamu

Aj kompozitné materiály

Pri konštrukcii rušňa sa uplatnilo niekoľko inovatívnych konštrukčných riešení chránených európskymi patentmi. Pri výrobe rušňa sa uplatňujú mnohé moderné materiály, medzi nimi aj vláknové kompozity podobné materiálom používaným pri stavbe monopostov F1. Brzdová sústava je vystrojená hliníkovými brzdovými kotúčmi. Rušeň splňuje aj najprísnejšie predpisy protipožiarnej ochrany. V rušni sú inštalované snímače požiaru a aktívny hasiaci systém, stena medzi kabínou rušňovodiča a strojovňou je konštruovaná tak, že dokáže zabrániť prenosu požiaru počas 15 minút. Rušňovodič je dobre chránený aj pri prípadnom čelnom náraze do prekážky na koľajniciach.

Deformačné zóny chránia rušňovodiča

Veľké množstvo energie zachytia deformačné zóny v prednej časti rušňa. Rušňovodič by nemal byť zranený ani pri extrémne silnom náraze rušňa idúceho rýchlosťou 110 km/h do cisternového nákladného auta hmotnosti 15 ton. Predné deformačné diely sa dajú vymeniť, čo znižuje náklady na opravu poškodeného rušňa. O náročnosti elektrickej a elektronickej inštalácie rušňa svedčí aj to, že v rušni je inštalovaných približne 30 kilometrov káblov a viac než 10 000 elektrických spojov a spojok. Celková dĺžka rušňa 109E je 18 metrov, jeho šírka je 3 080 mm. Výška nad temenom koľajníc je 3 905 mm. Každý z dvoch podvozkov má rázvor 2 500 mm. Stredy otáčania podvozkov sú od seba vzdialené 8 700 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť 200 km/h

Kolesá majú menovitý priemer 1 250 mm, opotrebením sa tento priemer môže zmenšiť až na 1 170 mm. Na pohon lokomotívy slúžia štyri asynchrónne trakčné motory s vinutím do dvojitej hviezdy. Celkový menovitý výkon hnacích elektromotorov je 6 400 kW. Pri rekuperačnom brzdení, keď motory dodávajú elektrickú energiu do napájacieho vedenia, je maximálny výkon až 6 963 kW. Maximálna ťažná sila rušňa je 274 kN. Pre porovnanie možno uviesť, že je to o niečo viac než ťah jedného motora štvormotorového dopravného lietadla Airbus A340-600. Hmotnosť rušňa je okolo 86 ton. Rušeň 109E dosiahne maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Na českých železniciach budú mať tieto rušne radové označenie 380. České dráhy už síce mali do konca minulého roka dostať prvé rušne 109E, ale nestalo sa tak.

Penále odmietajú platiť

Za oneskorenie dodávok chcú České dráhy vymáhať od výrobcu penále vo výške až 200 miliónov českých korún. Firma Škoda však platenie penále odmieta a bráni sa tým, že oneskorenie bolo spôsobené objektívnymi príčinami, a to najmä zmenou noriem v priebehu vývoja a schvaľovania. Dobrá správa pre Slovensko je, že v lete minulého roka si dva rušne typu 109E objednali slovenské železnice. Rušne pre Slovensko budú mať niektoré odlišnosti v porovnaní s rušňami pre české železnice. Ich maximálna rýchlosť bude znížená na 160 km/k a rušne budú vystrojené systémom ETCS, ktorý je podmienkou na využitie maximálnej rýchlosti na koridore Bratislava - Žilina. Podľa informácií, ktoré sa objavili v médiách, by rušne mali byť dodané do piatich rokov.

Lokomotíva či rušeň?

Na záver ešte dve poznámočky. Pri písaní tohto príspevku sa mi stále tlačilo "do pera" (no, vlastne do klávesnice počítača) slovo lokomotíva. Ako som však zistil, naši železničiari dôsledne používajú výraz rušeň, hoci slovo lokomotíva je tiež spisovné. Tak nech je to rušeň. Druhá poznámka sa týka prezývky rušňa 109E. Ten dostal na prvý pohľad nepochopiteľnú prezývku messerschmitt. Prezývka je však možno hneď pochopiteľná pre tých, ktorí majú v malíčku typové označenie lietadiel používaných v druhej svetovej vojne. Nemecká firma Messerschmitt totiž vyrábala úspešné stíhacie lietadlo, ktorého typové označenie bolo práve 109.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 903
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 447
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 435
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 338
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 285
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 895
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 525
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 216
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  3. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  6. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 409
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 893
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 545
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 449
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 429
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 971
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 802
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Našli sme päť obcí, kde počet obyvateľov pred voľbami stúpal.


1
Boris Zala

V čom tkvie optimizmus Borisa Zalu ohľadne vývoja v Amerike?


9
Europoslankyňa Ľubica Karvašová.

Čerpanie peňazí preveríme, hovorí Lucia Yar.


3
Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


14
  1. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  2. Štefan Šturdzík: Pán Bartoška !!
  3. Martin Eštočák: Komentáre k petícii o MHD v Prešove: Ľudia hovoria jasne
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta ŠPZ ADVOKÁT 2.0: Nie je ešpézetka ADVOKAT ako ADV0KAT
  5. Eva Gallova: Hrob neznámeho vojaka
  6. Martin Fronk: Strašidelné hradné podzemie, kde ozveny minulosti ešte stále šepkajú...
  7. Viktor Pamula: Obraz časti Slovenska
  8. František Adam Paló : Mário
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 409
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 893
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 545
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 449
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 429
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 971
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 802
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu