Korzár logo Korzár
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Moderný elektrický rušeň Škoda 109E

Nedá sa povedať, že by sa naše železničné trate i železničný vozový park nemodernizovali, ale ide to akosi pomaly. Napokon, s takýmito problémami sa boria aj okolité (bývalé socialistické) krajiny.

Rušeň Škoda 109E. Takéto moderné rušne by mali voziť vlaky aj na slovenských tratiach.Rušeň Škoda 109E. Takéto moderné rušne by mali voziť vlaky aj na slovenských tratiach. (Zdroj: archív)

Chýbajú nám napríklad moderné elektrické rušne, ktoré by boli schopné plne využívať rýchlostné limity na modernizovaných tratiach. Takýchto rušňov majú nedostatok aj v susednom Česku.

Objednávka Českých dráh

To sa však čoskoro zmení (lepšie povedané, malo by sa zmeniť), pretože České dráhy si už v máji 2004 objednali v spoločnosti Škoda Transportation dvadsať moderných multisystémových rušňov 109E. Pôjde teda o rušne, schopné prevádzky na tratiach, elektrifikovaných tromi hlavnými napájacími systémami používanými v strednej Európe. Ide o napájanie striedavým napätím 25 kV 50 Hz, striedavým napätím 15 kV 16,7 Hz a jednosmerným napätím 3 kV. Už čoskoro po uzavretí kontraktu prenikli na verejnosť prvé škice nového rušňa, ktorý sa vyznačoval temer futuristickými líniami a zaoblenou kabínou na oboch koncoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spolupráca s Porsche Design

Na finalizácii dizajnu, ktorý vznikal v spolupráci s firmou Porsche Design, sa potom pracovalo približne dva roky. V roku 2006 predstavila firma Škoda finálny dizajn rušňa na modeli 1:20 vystavenom na medzinárodnej železničnej výstave InnoTrans v Berlíne. V decembri uvedeného roka bola hotová prvá skriňa, určená na statické testovanie. Prototyp s označením 380.002 predstavil výrobca v júli 2008 na koľajisku v plzenskom firemnom areáli, prototyp 380.001 bol potom v septembri vystavený na veľtrhu InnoTrans. Rušeň 380.002 bol v septembri 2008 prepravený na železničný skúšobný okruh pri obci Velim, kde sa začali jeho jazdné skúšky.

Európsky zabezpečovací systém

Nový rušeň nadväzuje na dlhoročnú škodovácku tradíciu výroby rušňov. Rušne 109E sú určené na dopravu vlakov osobnej dopravy na koridorových tratiach nielen v Česku, ale aj v ďalších stredoeurópskych krajinách, teda v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Slovensku a Maďarsku. Rušeň môže byť vystrojený aj najnovším signalizačným, riadiacim a zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System, čiže Európsky systém riadenia vlakov), ktorý v Európe postupne nahrádza mnohé národné systémy, ktoré boli vzájomne nekompatibilné. Nosný skelet rušňa absolvoval statickú skúšku podľa európskych predpisov TSI.

SkryťVypnúť reklamu

Aj kompozitné materiály

Pri konštrukcii rušňa sa uplatnilo niekoľko inovatívnych konštrukčných riešení chránených európskymi patentmi. Pri výrobe rušňa sa uplatňujú mnohé moderné materiály, medzi nimi aj vláknové kompozity podobné materiálom používaným pri stavbe monopostov F1. Brzdová sústava je vystrojená hliníkovými brzdovými kotúčmi. Rušeň splňuje aj najprísnejšie predpisy protipožiarnej ochrany. V rušni sú inštalované snímače požiaru a aktívny hasiaci systém, stena medzi kabínou rušňovodiča a strojovňou je konštruovaná tak, že dokáže zabrániť prenosu požiaru počas 15 minút. Rušňovodič je dobre chránený aj pri prípadnom čelnom náraze do prekážky na koľajniciach.

Deformačné zóny chránia rušňovodiča

Veľké množstvo energie zachytia deformačné zóny v prednej časti rušňa. Rušňovodič by nemal byť zranený ani pri extrémne silnom náraze rušňa idúceho rýchlosťou 110 km/h do cisternového nákladného auta hmotnosti 15 ton. Predné deformačné diely sa dajú vymeniť, čo znižuje náklady na opravu poškodeného rušňa. O náročnosti elektrickej a elektronickej inštalácie rušňa svedčí aj to, že v rušni je inštalovaných približne 30 kilometrov káblov a viac než 10 000 elektrických spojov a spojok. Celková dĺžka rušňa 109E je 18 metrov, jeho šírka je 3 080 mm. Výška nad temenom koľajníc je 3 905 mm. Každý z dvoch podvozkov má rázvor 2 500 mm. Stredy otáčania podvozkov sú od seba vzdialené 8 700 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Maximálna rýchlosť 200 km/h

Kolesá majú menovitý priemer 1 250 mm, opotrebením sa tento priemer môže zmenšiť až na 1 170 mm. Na pohon lokomotívy slúžia štyri asynchrónne trakčné motory s vinutím do dvojitej hviezdy. Celkový menovitý výkon hnacích elektromotorov je 6 400 kW. Pri rekuperačnom brzdení, keď motory dodávajú elektrickú energiu do napájacieho vedenia, je maximálny výkon až 6 963 kW. Maximálna ťažná sila rušňa je 274 kN. Pre porovnanie možno uviesť, že je to o niečo viac než ťah jedného motora štvormotorového dopravného lietadla Airbus A340-600. Hmotnosť rušňa je okolo 86 ton. Rušeň 109E dosiahne maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Na českých železniciach budú mať tieto rušne radové označenie 380. České dráhy už síce mali do konca minulého roka dostať prvé rušne 109E, ale nestalo sa tak.

Penále odmietajú platiť

Za oneskorenie dodávok chcú České dráhy vymáhať od výrobcu penále vo výške až 200 miliónov českých korún. Firma Škoda však platenie penále odmieta a bráni sa tým, že oneskorenie bolo spôsobené objektívnymi príčinami, a to najmä zmenou noriem v priebehu vývoja a schvaľovania. Dobrá správa pre Slovensko je, že v lete minulého roka si dva rušne typu 109E objednali slovenské železnice. Rušne pre Slovensko budú mať niektoré odlišnosti v porovnaní s rušňami pre české železnice. Ich maximálna rýchlosť bude znížená na 160 km/k a rušne budú vystrojené systémom ETCS, ktorý je podmienkou na využitie maximálnej rýchlosti na koridore Bratislava - Žilina. Podľa informácií, ktoré sa objavili v médiách, by rušne mali byť dodané do piatich rokov.

Lokomotíva či rušeň?

Na záver ešte dve poznámočky. Pri písaní tohto príspevku sa mi stále tlačilo "do pera" (no, vlastne do klávesnice počítača) slovo lokomotíva. Ako som však zistil, naši železničiari dôsledne používajú výraz rušeň, hoci slovo lokomotíva je tiež spisovné. Tak nech je to rušeň. Druhá poznámka sa týka prezývky rušňa 109E. Ten dostal na prvý pohľad nepochopiteľnú prezývku messerschmitt. Prezývka je však možno hneď pochopiteľná pre tých, ktorí majú v malíčku typové označenie lietadiel používaných v druhej svetovej vojne. Nemecká firma Messerschmitt totiž vyrábala úspešné stíhacie lietadlo, ktorého typové označenie bolo práve 109.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  4. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  5. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  8. Aké typy cukrovky poznáme?
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 229
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 138
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 862
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 329
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 201
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 184
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987

Blogy SME

  1. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  4. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  5. Norbert Skoupa: 5 vecí, ktoré ma naučil prerušovaný pôst
  6. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  7. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  8. Ivan Mlynár: Hrubosť a nevkus v štátnej rovnošate
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 652
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 905
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 613
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 399
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 128
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 729
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


19 h
Igor Matovič.

Cielene reže spoločnosť na časti a stavia ich proti sebe.


18. máj
Ilustračné foto

Rusku hrozí najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


19 h
Dušan Kováčik na Najvyššom súde.

Vo štvrtok Dušan Kováčik prvýkrát vypovedal pred sudcom.


a 2 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Ján Marton: Vlčan len svieti a kúri, musíme počkať na zmenu. Howgh.
  4. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  5. Norbert Skoupa: 5 vecí, ktoré ma naučil prerušovaný pôst
  6. Anna Miľanová: X - WOMAN: Recycle
  7. INESS: Emancipovanejší pacient a rodina ako pomoc zdravotníkom
  8. Ivan Mlynár: Hrubosť a nevkus v štátnej rovnošate
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 652
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 905
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 613
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 399
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 966
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 128
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 729
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu