Chýbajú nám napríklad moderné elektrické rušne, ktoré by boli schopné plne využívať rýchlostné limity na modernizovaných tratiach. Takýchto rušňov majú nedostatok aj v susednom Česku.
Objednávka Českých dráh
To sa však čoskoro zmení (lepšie povedané, malo by sa zmeniť), pretože České dráhy si už v máji 2004 objednali v spoločnosti Škoda Transportation dvadsať moderných multisystémových rušňov 109E. Pôjde teda o rušne, schopné prevádzky na tratiach, elektrifikovaných tromi hlavnými napájacími systémami používanými v strednej Európe. Ide o napájanie striedavým napätím 25 kV 50 Hz, striedavým napätím 15 kV 16,7 Hz a jednosmerným napätím 3 kV. Už čoskoro po uzavretí kontraktu prenikli na verejnosť prvé škice nového rušňa, ktorý sa vyznačoval temer futuristickými líniami a zaoblenou kabínou na oboch koncoch.
Spolupráca s Porsche Design
Na finalizácii dizajnu, ktorý vznikal v spolupráci s firmou Porsche Design, sa potom pracovalo približne dva roky. V roku 2006 predstavila firma Škoda finálny dizajn rušňa na modeli 1:20 vystavenom na medzinárodnej železničnej výstave InnoTrans v Berlíne. V decembri uvedeného roka bola hotová prvá skriňa, určená na statické testovanie. Prototyp s označením 380.002 predstavil výrobca v júli 2008 na koľajisku v plzenskom firemnom areáli, prototyp 380.001 bol potom v septembri vystavený na veľtrhu InnoTrans. Rušeň 380.002 bol v septembri 2008 prepravený na železničný skúšobný okruh pri obci Velim, kde sa začali jeho jazdné skúšky.
Európsky zabezpečovací systém
Nový rušeň nadväzuje na dlhoročnú škodovácku tradíciu výroby rušňov. Rušne 109E sú určené na dopravu vlakov osobnej dopravy na koridorových tratiach nielen v Česku, ale aj v ďalších stredoeurópskych krajinách, teda v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Slovensku a Maďarsku. Rušeň môže byť vystrojený aj najnovším signalizačným, riadiacim a zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System, čiže Európsky systém riadenia vlakov), ktorý v Európe postupne nahrádza mnohé národné systémy, ktoré boli vzájomne nekompatibilné. Nosný skelet rušňa absolvoval statickú skúšku podľa európskych predpisov TSI.
Aj kompozitné materiály
Pri konštrukcii rušňa sa uplatnilo niekoľko inovatívnych konštrukčných riešení chránených európskymi patentmi. Pri výrobe rušňa sa uplatňujú mnohé moderné materiály, medzi nimi aj vláknové kompozity podobné materiálom používaným pri stavbe monopostov F1. Brzdová sústava je vystrojená hliníkovými brzdovými kotúčmi. Rušeň splňuje aj najprísnejšie predpisy protipožiarnej ochrany. V rušni sú inštalované snímače požiaru a aktívny hasiaci systém, stena medzi kabínou rušňovodiča a strojovňou je konštruovaná tak, že dokáže zabrániť prenosu požiaru počas 15 minút. Rušňovodič je dobre chránený aj pri prípadnom čelnom náraze do prekážky na koľajniciach.
Deformačné zóny chránia rušňovodiča
Veľké množstvo energie zachytia deformačné zóny v prednej časti rušňa. Rušňovodič by nemal byť zranený ani pri extrémne silnom náraze rušňa idúceho rýchlosťou 110 km/h do cisternového nákladného auta hmotnosti 15 ton. Predné deformačné diely sa dajú vymeniť, čo znižuje náklady na opravu poškodeného rušňa. O náročnosti elektrickej a elektronickej inštalácie rušňa svedčí aj to, že v rušni je inštalovaných približne 30 kilometrov káblov a viac než 10 000 elektrických spojov a spojok. Celková dĺžka rušňa 109E je 18 metrov, jeho šírka je 3 080 mm. Výška nad temenom koľajníc je 3 905 mm. Každý z dvoch podvozkov má rázvor 2 500 mm. Stredy otáčania podvozkov sú od seba vzdialené 8 700 mm.
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Kolesá majú menovitý priemer 1 250 mm, opotrebením sa tento priemer môže zmenšiť až na 1 170 mm. Na pohon lokomotívy slúžia štyri asynchrónne trakčné motory s vinutím do dvojitej hviezdy. Celkový menovitý výkon hnacích elektromotorov je 6 400 kW. Pri rekuperačnom brzdení, keď motory dodávajú elektrickú energiu do napájacieho vedenia, je maximálny výkon až 6 963 kW. Maximálna ťažná sila rušňa je 274 kN. Pre porovnanie možno uviesť, že je to o niečo viac než ťah jedného motora štvormotorového dopravného lietadla Airbus A340-600. Hmotnosť rušňa je okolo 86 ton. Rušeň 109E dosiahne maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Na českých železniciach budú mať tieto rušne radové označenie 380. České dráhy už síce mali do konca minulého roka dostať prvé rušne 109E, ale nestalo sa tak.
Penále odmietajú platiť
Za oneskorenie dodávok chcú České dráhy vymáhať od výrobcu penále vo výške až 200 miliónov českých korún. Firma Škoda však platenie penále odmieta a bráni sa tým, že oneskorenie bolo spôsobené objektívnymi príčinami, a to najmä zmenou noriem v priebehu vývoja a schvaľovania. Dobrá správa pre Slovensko je, že v lete minulého roka si dva rušne typu 109E objednali slovenské železnice. Rušne pre Slovensko budú mať niektoré odlišnosti v porovnaní s rušňami pre české železnice. Ich maximálna rýchlosť bude znížená na 160 km/k a rušne budú vystrojené systémom ETCS, ktorý je podmienkou na využitie maximálnej rýchlosti na koridore Bratislava - Žilina. Podľa informácií, ktoré sa objavili v médiách, by rušne mali byť dodané do piatich rokov.
Lokomotíva či rušeň?
Na záver ešte dve poznámočky. Pri písaní tohto príspevku sa mi stále tlačilo "do pera" (no, vlastne do klávesnice počítača) slovo lokomotíva. Ako som však zistil, naši železničiari dôsledne používajú výraz rušeň, hoci slovo lokomotíva je tiež spisovné. Tak nech je to rušeň. Druhá poznámka sa týka prezývky rušňa 109E. Ten dostal na prvý pohľad nepochopiteľnú prezývku messerschmitt. Prezývka je však možno hneď pochopiteľná pre tých, ktorí majú v malíčku typové označenie lietadiel používaných v druhej svetovej vojne. Nemecká firma Messerschmitt totiž vyrábala úspešné stíhacie lietadlo, ktorého typové označenie bolo práve 109.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.