e vždy na prvom mieste.
Kto teraz očakáva, že autor komentára, ktorý bol (takmer) vždy za znižovanie daní, bude trúbiť hosanna, je na omyle. Nech sa dívame na mýto z akejkoľvek pozície (trebárs i optikou klientelistickej "súťaže", ktorá stojí pri kolíske predraženia systému), tak so sadzbou spotrebnej dane na naftu ono nemá nič spoločné. To, že Fico ohlásil zníženie o deväť centov, je prejavom obyčajnej mäkkosti a zbabelosti človeka, ktorý sa kdekade, zvlášť na mimoriadnych tlačovkách, tvárieva ako majster sveta.
Problém s mýtom, ktorý majú, si ČESMAD, UNAS (a spol.) iste z prsta nevycucali. Na to ani netreba hlbšie analýzy, stačí počudovanie za hranicami (napr. odporučenia, aby poľskí a českí prepravcovia obchádzali SR), či habkanie ministra Vážneho. Potom ale treba riešiť mýto: Platby palivovou kartou, označenie spoplatnených úsekov a bohviečo. Skutočnosť, že sa Ficovi a politike do toho ísť nechce, len nahráva podozreniu o dedičnom hriechu, v ktorom žijú rezort dopravy, NDS a Sky Toll (víťaz tendra) spoločne od počiatku.
Spotrebná daň, hoci údajne druhá najvyššia v Európe, však so šlendriánom na mýte nič nemá. Netreba chodiť ďaleko, aby sme vedeli, že autodopravcovia sú presne tou záujmovou skupinou, ktorá dokáže blokádami (a pod.) politikom významne znepríjemniť život. Urobili skrátka na Fica bu-bu-bu, a ten namiesto toho, aby sa pobil s podnikateľmi napichnutými na Smer, zvolil cestu najmenšieho odporu: Znížil dopravcom s mýtom nesúvisiace náklady živnosti. Maličký problém je, že tie 3 miliardy Sk, čo vypadnú v kríze z rozpočtu, zaplatia ostatní daňoví poplatníci. Alebo sa zvýši štátny dlh, veď kým exekútor neklope, je také ľahké predstierať, že všetko je v poriadku.
Na rovinu si povedzme niečo. Otázka spotrebnej dane je nekonečne zložitejšia od toho, aby sme viedli debatu na úrovni, či je alebo nie je najvyššia v Európe. To sa dalo pred 5 rokmi, keď Mikloš nechcel znížením sadzby reagovať na rozpočtový prebytok, hoci rok predtým zvýšením plátal deficit... Dnes ide o základnú udržateľnosť rozpočtu vo vývoji, ktorého rozuzlenie a priebeh nevidí nikto. A tiež súvislosť medzi závislosťami na surovinách, ktorých 90 percent produkujú nedemokratické režimy, a hospodárskym rastom. Lacnejší benzín a nafta, ako aj podiel spotrebnej dane na cene, sú agendy čisto populistické, o čom vie najlepšie sám Fico, ktorý tým trápil Mikloša, aby sa to dnes spravodlivo otočilo proti nemu. Kým ťahom po znižovaní dane na palivá SaS, SDKÚ a spol. len ukazujú vlastnú ľahkovážnosť (fantázie Sulíka o tankovaní cudzincov na Slovensku sú naprostá mágia), Ficova rezignácia na 100 mil. eur v najhoršom roku verejných financií je názornou ilustráciou vládnutia "po mne potopa". To už azda vidí každý. Teda mimo bláznov, ktorí počúvajú na frázy, ako našetrí na štátnej správe...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.