Korzár logo Korzár
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Dvadsať rokov od štartu MD-11

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov.

Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM.Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM. (Zdroj: archív)

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Angličania vyrábali typ Trident, Američania Boeing 727, Lockheed Tristar a McDonnell Douglas typ DC-10 a ruskí konštruktéri prišli s typmi Tu-154 (ten lietal aj u nás), Jak-40 i Jak-42. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov – ak vek počítame, ako sa to zvykne robiť, od prvého vzletu daného typu lietadla.

Trojmotorovým typom MD-11 sa chcela firma McDonnell Douglas opäť raz pokúsiť znepríjemniť život svojim rivalom, spoločnostiam Airbus a Boeing, ale napokon sa spomenutý typ stal labuťou piesňou kalifornského výrobcu lietadiel. O náhrade svojho trojmotorového dopravného lietadla DC-10 začala firma McDonnell Douglas uvažovať už začiatkom 80. rokov minulého storočia, ale následná globálna recesia pozastavila tieto plány až do polovice spomenutého desaťročia. Začiatok programu MD-11 oznámila firma oficiálne v decembri 1986. Nový typ (išlo o prvý typ, označený symbolom MD namiesto klasického DC) vychádzal z typu DC-10, mal však o 5,71 m predĺžený trup, zväčšené rozpätie s wingletmi na koncoch krídiel a digitálny ("sklenený") kokpit, ktorý umožnil znížiť počet členov posádky z troch na dvoch (nebol už potrebný palubný inžinier).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý let v januári 1990

Prvý vzlet prvého prototypu bol naplánovaný na jar 1989, ale výrobné, materiálové i pracovné problémy spôsobili to, že prvý let MD-11 sa uskutočnil až 10. januára 1990. Americká FAA udelila lietadlu certifikáciu 8. novembra 1990, európsku certifikáciu JAA získalo lietadlo až 17. októbra 1991. Prvé produkčné lietadlo prevzala spoločnosť Finnair v decembri 1990. Prvou americkou spoločnosťou, ktorá začala lietadlo používať, bola spoločnosť Delta. Už krátko po začatí prevádzky sa však ukázalo, že tento typ nedosahuje požadované parametre, a to najmä pokiaľ ide o dolet a spotrebu paliva.

Došlo to tak ďaleko, že spoločnosť Singapore Airlines zrušila objednávku na 20 lietadiel MD-11 a spoločnosti Swissair musel výrobca roky platiť penále za to, že lietadlo nedosahovalo špecifikované parametre. Navyše lietadlo už z technického hľadiska nedosahovalo úroveň úplne nových typov, ponúkaných firmami Airbus (typ A340) a Boeing (typ 777). Firma McDonnell Douglas sa kvôli nedostatku objednávok napokon dostala do takých finančných problémov, že ju v roku 1997 prevzala konkurenčná firma Boeing. Tá síce spočiatku pokračovala v programe MD-11, ale už v roku 2000 oznámila jeho ukončenie.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo vyrobených 200 lietadiel v piatich verziách

Posledné vyrobené lietadlo MD-11 (išlo o nákladnú verziu F) bolo spoločnosti Lufthansa Cargo dodané 22. februára 2001. Celkovo bolo vyrobených len 200 lietadiel MD-11 v piatich verziách. Základná verzia MD-11 (niekedy označovaná MD-11P) bola určená len na prepravu cestujúcich. Celkovo bolo vyrobených 131 lietadiel tejto verzie, ktorá mohla (pri jednotriednom usporiadaní kabíny) niesť až 410 cestujúcich. Čisto nákladná verzia MD-11F (53 vyrobených kusov) môže prepravovať 90 ton nákladu.

Päť vyrobených lietadiel verzie MD-11C (Combi) mohlo na hlavnej palube prepravovať cestujúcich spolu s nákladom (6 paliet v zadnej časti trupu). Spoločnosti Martinair a World Airways si objednali dokopy šesť lietadiel verzie MD-11CF (Convertible Freighter), ktorých kabína sa dala jednoducho konvertovať z nákladnej na osobnú a naopak.

Piatou verziou bola verzia MD-11ER (extended range) s doletom predĺženým na 13 408 km. Lietadlo mohlo byť poháňané štyrmi typmi motorov, pričom najrozšírenejšou voľbou (119 lietadiel) boli motory General Electric CF6-80C2D1F s maximálnym ťahom po 274 kN. Všetky verzie mali rovnaké vonkajšie rozmery (rozpätie 51,66 m), aj keď celková dĺžka sa v závislosti od použitých motorov mierne odlišovala (výstupná dýza rôznych typov motorov má rôznu dĺžku), a to od 61,21 m do 61,62 m. Najväčším európskym používateľom lietadiel MD-11 osobnej verzie je v súčasnosti holandská KLM, ktorá má desať lietadiel s kabínou pre 294 cestujúcich. Dolet týchto lietadiel je 11 400 km. Medzi hlavných používateľov nákladnej verzie (na ktorú boli konvertované aj mnohé osobné verzie) patria spoločnosti FedEx, UPS a Lufthansa Cargo. Nákladné lietadlá MD-11 môžete pomerne často "stretnúť" napríklad na budapeštianskom letisku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 916
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 735
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 062
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 488
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 146
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 389
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  5. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 600
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 995
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 319
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 996
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 597
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 963
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  5. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  6. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 600
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 995
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 319
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 996
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 597
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 963
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu