Korzár logo Korzár
Sobota, 3. jún, 2023 | Meniny má Karolína

Dvadsať rokov od štartu MD-11

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov.

Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM.Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM. (Zdroj: archív)

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Angličania vyrábali typ Trident, Američania Boeing 727, Lockheed Tristar a McDonnell Douglas typ DC-10 a ruskí konštruktéri prišli s typmi Tu-154 (ten lietal aj u nás), Jak-40 i Jak-42. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov – ak vek počítame, ako sa to zvykne robiť, od prvého vzletu daného typu lietadla.

Trojmotorovým typom MD-11 sa chcela firma McDonnell Douglas opäť raz pokúsiť znepríjemniť život svojim rivalom, spoločnostiam Airbus a Boeing, ale napokon sa spomenutý typ stal labuťou piesňou kalifornského výrobcu lietadiel. O náhrade svojho trojmotorového dopravného lietadla DC-10 začala firma McDonnell Douglas uvažovať už začiatkom 80. rokov minulého storočia, ale následná globálna recesia pozastavila tieto plány až do polovice spomenutého desaťročia. Začiatok programu MD-11 oznámila firma oficiálne v decembri 1986. Nový typ (išlo o prvý typ, označený symbolom MD namiesto klasického DC) vychádzal z typu DC-10, mal však o 5,71 m predĺžený trup, zväčšené rozpätie s wingletmi na koncoch krídiel a digitálny ("sklenený") kokpit, ktorý umožnil znížiť počet členov posádky z troch na dvoch (nebol už potrebný palubný inžinier).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý let v januári 1990

Prvý vzlet prvého prototypu bol naplánovaný na jar 1989, ale výrobné, materiálové i pracovné problémy spôsobili to, že prvý let MD-11 sa uskutočnil až 10. januára 1990. Americká FAA udelila lietadlu certifikáciu 8. novembra 1990, európsku certifikáciu JAA získalo lietadlo až 17. októbra 1991. Prvé produkčné lietadlo prevzala spoločnosť Finnair v decembri 1990. Prvou americkou spoločnosťou, ktorá začala lietadlo používať, bola spoločnosť Delta. Už krátko po začatí prevádzky sa však ukázalo, že tento typ nedosahuje požadované parametre, a to najmä pokiaľ ide o dolet a spotrebu paliva.

Došlo to tak ďaleko, že spoločnosť Singapore Airlines zrušila objednávku na 20 lietadiel MD-11 a spoločnosti Swissair musel výrobca roky platiť penále za to, že lietadlo nedosahovalo špecifikované parametre. Navyše lietadlo už z technického hľadiska nedosahovalo úroveň úplne nových typov, ponúkaných firmami Airbus (typ A340) a Boeing (typ 777). Firma McDonnell Douglas sa kvôli nedostatku objednávok napokon dostala do takých finančných problémov, že ju v roku 1997 prevzala konkurenčná firma Boeing. Tá síce spočiatku pokračovala v programe MD-11, ale už v roku 2000 oznámila jeho ukončenie.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo vyrobených 200 lietadiel v piatich verziách

Posledné vyrobené lietadlo MD-11 (išlo o nákladnú verziu F) bolo spoločnosti Lufthansa Cargo dodané 22. februára 2001. Celkovo bolo vyrobených len 200 lietadiel MD-11 v piatich verziách. Základná verzia MD-11 (niekedy označovaná MD-11P) bola určená len na prepravu cestujúcich. Celkovo bolo vyrobených 131 lietadiel tejto verzie, ktorá mohla (pri jednotriednom usporiadaní kabíny) niesť až 410 cestujúcich. Čisto nákladná verzia MD-11F (53 vyrobených kusov) môže prepravovať 90 ton nákladu.

Päť vyrobených lietadiel verzie MD-11C (Combi) mohlo na hlavnej palube prepravovať cestujúcich spolu s nákladom (6 paliet v zadnej časti trupu). Spoločnosti Martinair a World Airways si objednali dokopy šesť lietadiel verzie MD-11CF (Convertible Freighter), ktorých kabína sa dala jednoducho konvertovať z nákladnej na osobnú a naopak.

Piatou verziou bola verzia MD-11ER (extended range) s doletom predĺženým na 13 408 km. Lietadlo mohlo byť poháňané štyrmi typmi motorov, pričom najrozšírenejšou voľbou (119 lietadiel) boli motory General Electric CF6-80C2D1F s maximálnym ťahom po 274 kN. Všetky verzie mali rovnaké vonkajšie rozmery (rozpätie 51,66 m), aj keď celková dĺžka sa v závislosti od použitých motorov mierne odlišovala (výstupná dýza rôznych typov motorov má rôznu dĺžku), a to od 61,21 m do 61,62 m. Najväčším európskym používateľom lietadiel MD-11 osobnej verzie je v súčasnosti holandská KLM, ktorá má desať lietadiel s kabínou pre 294 cestujúcich. Dolet týchto lietadiel je 11 400 km. Medzi hlavných používateľov nákladnej verzie (na ktorú boli konvertované aj mnohé osobné verzie) patria spoločnosti FedEx, UPS a Lufthansa Cargo. Nákladné lietadlá MD-11 môžete pomerne často "stretnúť" napríklad na budapeštianskom letisku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  2. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  3. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 15 250
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 091
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 586
  4. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 7 326
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 806
  6. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 4 234
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 193
  8. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 3 025

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Raňajky v tráve? Nie, raňajky s manželkou
  2. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (2.)
  3. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  4. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  5. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  6. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  7. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 134 437
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 965
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 12 982
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 941
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 770
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 565
  7. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 7 484
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 937
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Gynekológ Jozef Záhumenský v relácii Rozhovory ZKH.

Hovorí aj o rizikách chirurgickej interrupcie.


a 1 ďalší 23 h
Slovenská reprezentantka v triatlone Ivana Kuriačková.

Triatlonistka Kuriačková prerušila kariéru a vrátila sa silnejšia.


2. jún
Ostrov Mljet.

Chorvátsko má 1244 ostrovov, z toho len necelých päťdesiat obývaných.


30. máj
Biblia sa dostala na niektorých školách na čierny zoznam.

Školský obvod nespresnil, ktoré pasáže Biblie sú problematické.


ČTK 27m

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Raňajky v tráve? Nie, raňajky s manželkou
  2. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (2.)
  3. Ján Šeďo: Koľko takýchto príbehov zažijú ukrajinské deti po vojne ?
  4. Anna Miľanová: Prečo má stúpnuť pôrodnosť, keď nás už teraz "nahrádzajú" roboty?
  5. Ján Valchár: Nové fronty, nové výzvy
  6. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 06/2023
  7. Martin Pilnik: Liekové reformy od farmafiriem nás priviedli k "dvojnásobným" nákladom na lieky
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Kameničany
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 134 437
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 965
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 12 982
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 9 941
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 770
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 565
  7. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 7 484
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 937
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu