Korzár logo Korzár
Nedeľa, 22. október, 2017 | Meniny má Sergej
JE POSLEDNÝM TYPOM TROJMOTOROVÉHO PRÚDOVÉHO LIETADLA

Dvadsať rokov od štartu MD-11

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov.

Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM.(Zdroj: archív)

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Angličania vyrábali typ Trident, Američania Boeing 727, Lockheed Tristar a McDonnell Douglas typ DC-10 a ruskí konštruktéri prišli s typmi Tu-154 (ten lietal aj u nás), Jak-40 i Jak-42. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov – ak vek počítame, ako sa to zvykne robiť, od prvého vzletu daného typu lietadla.

Trojmotorovým typom MD-11 sa chcela firma McDonnell Douglas opäť raz pokúsiť znepríjemniť život svojim rivalom, spoločnostiam Airbus a Boeing, ale napokon sa spomenutý typ stal labuťou piesňou kalifornského výrobcu lietadiel. O náhrade svojho trojmotorového dopravného lietadla DC-10 začala firma McDonnell Douglas uvažovať už začiatkom 80. rokov minulého storočia, ale následná globálna recesia pozastavila tieto plány až do polovice spomenutého desaťročia. Začiatok programu MD-11 oznámila firma oficiálne v decembri 1986. Nový typ (išlo o prvý typ, označený symbolom MD namiesto klasického DC) vychádzal z typu DC-10, mal však o 5,71 m predĺžený trup, zväčšené rozpätie s wingletmi na koncoch krídiel a digitálny ("sklenený") kokpit, ktorý umožnil znížiť počet členov posádky z troch na dvoch (nebol už potrebný palubný inžinier).

Prvý let v januári 1990

Prvý vzlet prvého prototypu bol naplánovaný na jar 1989, ale výrobné, materiálové i pracovné problémy spôsobili to, že prvý let MD-11 sa uskutočnil až 10. januára 1990. Americká FAA udelila lietadlu certifikáciu 8. novembra 1990, európsku certifikáciu JAA získalo lietadlo až 17. októbra 1991. Prvé produkčné lietadlo prevzala spoločnosť Finnair v decembri 1990. Prvou americkou spoločnosťou, ktorá začala lietadlo používať, bola spoločnosť Delta. Už krátko po začatí prevádzky sa však ukázalo, že tento typ nedosahuje požadované parametre, a to najmä pokiaľ ide o dolet a spotrebu paliva.

Došlo to tak ďaleko, že spoločnosť Singapore Airlines zrušila objednávku na 20 lietadiel MD-11 a spoločnosti Swissair musel výrobca roky platiť penále za to, že lietadlo nedosahovalo špecifikované parametre. Navyše lietadlo už z technického hľadiska nedosahovalo úroveň úplne nových typov, ponúkaných firmami Airbus (typ A340) a Boeing (typ 777). Firma McDonnell Douglas sa kvôli nedostatku objednávok napokon dostala do takých finančných problémov, že ju v roku 1997 prevzala konkurenčná firma Boeing. Tá síce spočiatku pokračovala v programe MD-11, ale už v roku 2000 oznámila jeho ukončenie.

Bolo vyrobených 200 lietadiel v piatich verziách

Posledné vyrobené lietadlo MD-11 (išlo o nákladnú verziu F) bolo spoločnosti Lufthansa Cargo dodané 22. februára 2001. Celkovo bolo vyrobených len 200 lietadiel MD-11 v piatich verziách. Základná verzia MD-11 (niekedy označovaná MD-11P) bola určená len na prepravu cestujúcich. Celkovo bolo vyrobených 131 lietadiel tejto verzie, ktorá mohla (pri jednotriednom usporiadaní kabíny) niesť až 410 cestujúcich. Čisto nákladná verzia MD-11F (53 vyrobených kusov) môže prepravovať 90 ton nákladu.

Päť vyrobených lietadiel verzie MD-11C (Combi) mohlo na hlavnej palube prepravovať cestujúcich spolu s nákladom (6 paliet v zadnej časti trupu). Spoločnosti Martinair a World Airways si objednali dokopy šesť lietadiel verzie MD-11CF (Convertible Freighter), ktorých kabína sa dala jednoducho konvertovať z nákladnej na osobnú a naopak.

Piatou verziou bola verzia MD-11ER (extended range) s doletom predĺženým na 13 408 km. Lietadlo mohlo byť poháňané štyrmi typmi motorov, pričom najrozšírenejšou voľbou (119 lietadiel) boli motory General Electric CF6-80C2D1F s maximálnym ťahom po 274 kN. Všetky verzie mali rovnaké vonkajšie rozmery (rozpätie 51,66 m), aj keď celková dĺžka sa v závislosti od použitých motorov mierne odlišovala (výstupná dýza rôznych typov motorov má rôznu dĺžku), a to od 61,21 m do 61,62 m. Najväčším európskym používateľom lietadiel MD-11 osobnej verzie je v súčasnosti holandská KLM, ktorá má desať lietadiel s kabínou pre 294 cestujúcich. Dolet týchto lietadiel je 11 400 km. Medzi hlavných používateľov nákladnej verzie (na ktorú boli konvertované aj mnohé osobné verzie) patria spoločnosti FedEx, UPS a Lufthansa Cargo. Nákladné lietadlá MD-11 môžete pomerne často "stretnúť" napríklad na budapeštianskom letisku.

Neprehliadnite tiež

Poslanci KSK sa zídu naposledy. Vospálek po kauze Shark nepríde

Viacerí dlhoroční poslanci aj župan končia.

Priebežne aktualizované

Športový víkend na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch.

Veselá planéta v Košiciach láka húfy návštevníkov

Deti sa tešia z balónikov i hračiek, rodičia ich sprevádzajú.

Marián Čekovský: Humenné je Manhattan východu

Skvelý hudobník je srdcom východniar, ale v prvom rade Humenčan.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

PLUS

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Už neplatí to, čo kedysi.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 447
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 290
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 696
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 101
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 667
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 127
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 995
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 900
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 558
  10. Splnený sen 505

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop