Korzár logo Korzár

Dvadsať rokov od štartu MD-11

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov.

Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM.Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM. (Zdroj: archív)

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Angličania vyrábali typ Trident, Američania Boeing 727, Lockheed Tristar a McDonnell Douglas typ DC-10 a ruskí konštruktéri prišli s typmi Tu-154 (ten lietal aj u nás), Jak-40 i Jak-42. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov – ak vek počítame, ako sa to zvykne robiť, od prvého vzletu daného typu lietadla.

Trojmotorovým typom MD-11 sa chcela firma McDonnell Douglas opäť raz pokúsiť znepríjemniť život svojim rivalom, spoločnostiam Airbus a Boeing, ale napokon sa spomenutý typ stal labuťou piesňou kalifornského výrobcu lietadiel. O náhrade svojho trojmotorového dopravného lietadla DC-10 začala firma McDonnell Douglas uvažovať už začiatkom 80. rokov minulého storočia, ale následná globálna recesia pozastavila tieto plány až do polovice spomenutého desaťročia. Začiatok programu MD-11 oznámila firma oficiálne v decembri 1986. Nový typ (išlo o prvý typ, označený symbolom MD namiesto klasického DC) vychádzal z typu DC-10, mal však o 5,71 m predĺžený trup, zväčšené rozpätie s wingletmi na koncoch krídiel a digitálny ("sklenený") kokpit, ktorý umožnil znížiť počet členov posádky z troch na dvoch (nebol už potrebný palubný inžinier).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý let v januári 1990

Prvý vzlet prvého prototypu bol naplánovaný na jar 1989, ale výrobné, materiálové i pracovné problémy spôsobili to, že prvý let MD-11 sa uskutočnil až 10. januára 1990. Americká FAA udelila lietadlu certifikáciu 8. novembra 1990, európsku certifikáciu JAA získalo lietadlo až 17. októbra 1991. Prvé produkčné lietadlo prevzala spoločnosť Finnair v decembri 1990. Prvou americkou spoločnosťou, ktorá začala lietadlo používať, bola spoločnosť Delta. Už krátko po začatí prevádzky sa však ukázalo, že tento typ nedosahuje požadované parametre, a to najmä pokiaľ ide o dolet a spotrebu paliva.

Došlo to tak ďaleko, že spoločnosť Singapore Airlines zrušila objednávku na 20 lietadiel MD-11 a spoločnosti Swissair musel výrobca roky platiť penále za to, že lietadlo nedosahovalo špecifikované parametre. Navyše lietadlo už z technického hľadiska nedosahovalo úroveň úplne nových typov, ponúkaných firmami Airbus (typ A340) a Boeing (typ 777). Firma McDonnell Douglas sa kvôli nedostatku objednávok napokon dostala do takých finančných problémov, že ju v roku 1997 prevzala konkurenčná firma Boeing. Tá síce spočiatku pokračovala v programe MD-11, ale už v roku 2000 oznámila jeho ukončenie.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo vyrobených 200 lietadiel v piatich verziách

Posledné vyrobené lietadlo MD-11 (išlo o nákladnú verziu F) bolo spoločnosti Lufthansa Cargo dodané 22. februára 2001. Celkovo bolo vyrobených len 200 lietadiel MD-11 v piatich verziách. Základná verzia MD-11 (niekedy označovaná MD-11P) bola určená len na prepravu cestujúcich. Celkovo bolo vyrobených 131 lietadiel tejto verzie, ktorá mohla (pri jednotriednom usporiadaní kabíny) niesť až 410 cestujúcich. Čisto nákladná verzia MD-11F (53 vyrobených kusov) môže prepravovať 90 ton nákladu.

Päť vyrobených lietadiel verzie MD-11C (Combi) mohlo na hlavnej palube prepravovať cestujúcich spolu s nákladom (6 paliet v zadnej časti trupu). Spoločnosti Martinair a World Airways si objednali dokopy šesť lietadiel verzie MD-11CF (Convertible Freighter), ktorých kabína sa dala jednoducho konvertovať z nákladnej na osobnú a naopak.

Piatou verziou bola verzia MD-11ER (extended range) s doletom predĺženým na 13 408 km. Lietadlo mohlo byť poháňané štyrmi typmi motorov, pričom najrozšírenejšou voľbou (119 lietadiel) boli motory General Electric CF6-80C2D1F s maximálnym ťahom po 274 kN. Všetky verzie mali rovnaké vonkajšie rozmery (rozpätie 51,66 m), aj keď celková dĺžka sa v závislosti od použitých motorov mierne odlišovala (výstupná dýza rôznych typov motorov má rôznu dĺžku), a to od 61,21 m do 61,62 m. Najväčším európskym používateľom lietadiel MD-11 osobnej verzie je v súčasnosti holandská KLM, ktorá má desať lietadiel s kabínou pre 294 cestujúcich. Dolet týchto lietadiel je 11 400 km. Medzi hlavných používateľov nákladnej verzie (na ktorú boli konvertované aj mnohé osobné verzie) patria spoločnosti FedEx, UPS a Lufthansa Cargo. Nákladné lietadlá MD-11 môžete pomerne často "stretnúť" napríklad na budapeštianskom letisku.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 352
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 028
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 166
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 586
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 384
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 115
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 791
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 369
  1. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  2. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  3. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  4. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  5. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  6. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  7. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  8. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 988
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 005
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 939
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 976
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 440
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 218
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 855
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 574
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  2. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  3. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  4. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  5. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  6. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  7. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  8. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 988
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 005
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 939
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 976
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 440
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 218
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 855
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 574
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu