Korzár logo Korzár
Štvrtok, 24. august, 2017 | Meniny má Bartolomej
JE POSLEDNÝM TYPOM TROJMOTOROVÉHO PRÚDOVÉHO LIETADLA

Dvadsať rokov od štartu MD-11

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov.

Trojmotorové dopravné lietadlo MD-11. Lietadlá MD-11 používa na svojich diaľkových linkách holandská letecká spoločnosť KLM.(Zdroj: archív)

Trojmotorové prúdové dopravné lietadlá boli kedysi pomerne populárne. Angličania vyrábali typ Trident, Američania Boeing 727, Lockheed Tristar a McDonnell Douglas typ DC-10 a ruskí konštruktéri prišli s typmi Tu-154 (ten lietal aj u nás), Jak-40 i Jak-42. Ostatným veľkým prúdovým dopravným lietadlom s tromi motormi je typ MD-11. Tento typ sa nedávno symbolicky "dožil" veku dvadsať rokov – ak vek počítame, ako sa to zvykne robiť, od prvého vzletu daného typu lietadla.

Trojmotorovým typom MD-11 sa chcela firma McDonnell Douglas opäť raz pokúsiť znepríjemniť život svojim rivalom, spoločnostiam Airbus a Boeing, ale napokon sa spomenutý typ stal labuťou piesňou kalifornského výrobcu lietadiel. O náhrade svojho trojmotorového dopravného lietadla DC-10 začala firma McDonnell Douglas uvažovať už začiatkom 80. rokov minulého storočia, ale následná globálna recesia pozastavila tieto plány až do polovice spomenutého desaťročia. Začiatok programu MD-11 oznámila firma oficiálne v decembri 1986. Nový typ (išlo o prvý typ, označený symbolom MD namiesto klasického DC) vychádzal z typu DC-10, mal však o 5,71 m predĺžený trup, zväčšené rozpätie s wingletmi na koncoch krídiel a digitálny ("sklenený") kokpit, ktorý umožnil znížiť počet členov posádky z troch na dvoch (nebol už potrebný palubný inžinier).

Prvý let v januári 1990

Prvý vzlet prvého prototypu bol naplánovaný na jar 1989, ale výrobné, materiálové i pracovné problémy spôsobili to, že prvý let MD-11 sa uskutočnil až 10. januára 1990. Americká FAA udelila lietadlu certifikáciu 8. novembra 1990, európsku certifikáciu JAA získalo lietadlo až 17. októbra 1991. Prvé produkčné lietadlo prevzala spoločnosť Finnair v decembri 1990. Prvou americkou spoločnosťou, ktorá začala lietadlo používať, bola spoločnosť Delta. Už krátko po začatí prevádzky sa však ukázalo, že tento typ nedosahuje požadované parametre, a to najmä pokiaľ ide o dolet a spotrebu paliva.

Došlo to tak ďaleko, že spoločnosť Singapore Airlines zrušila objednávku na 20 lietadiel MD-11 a spoločnosti Swissair musel výrobca roky platiť penále za to, že lietadlo nedosahovalo špecifikované parametre. Navyše lietadlo už z technického hľadiska nedosahovalo úroveň úplne nových typov, ponúkaných firmami Airbus (typ A340) a Boeing (typ 777). Firma McDonnell Douglas sa kvôli nedostatku objednávok napokon dostala do takých finančných problémov, že ju v roku 1997 prevzala konkurenčná firma Boeing. Tá síce spočiatku pokračovala v programe MD-11, ale už v roku 2000 oznámila jeho ukončenie.

Bolo vyrobených 200 lietadiel v piatich verziách

Posledné vyrobené lietadlo MD-11 (išlo o nákladnú verziu F) bolo spoločnosti Lufthansa Cargo dodané 22. februára 2001. Celkovo bolo vyrobených len 200 lietadiel MD-11 v piatich verziách. Základná verzia MD-11 (niekedy označovaná MD-11P) bola určená len na prepravu cestujúcich. Celkovo bolo vyrobených 131 lietadiel tejto verzie, ktorá mohla (pri jednotriednom usporiadaní kabíny) niesť až 410 cestujúcich. Čisto nákladná verzia MD-11F (53 vyrobených kusov) môže prepravovať 90 ton nákladu.

Päť vyrobených lietadiel verzie MD-11C (Combi) mohlo na hlavnej palube prepravovať cestujúcich spolu s nákladom (6 paliet v zadnej časti trupu). Spoločnosti Martinair a World Airways si objednali dokopy šesť lietadiel verzie MD-11CF (Convertible Freighter), ktorých kabína sa dala jednoducho konvertovať z nákladnej na osobnú a naopak.

Piatou verziou bola verzia MD-11ER (extended range) s doletom predĺženým na 13 408 km. Lietadlo mohlo byť poháňané štyrmi typmi motorov, pričom najrozšírenejšou voľbou (119 lietadiel) boli motory General Electric CF6-80C2D1F s maximálnym ťahom po 274 kN. Všetky verzie mali rovnaké vonkajšie rozmery (rozpätie 51,66 m), aj keď celková dĺžka sa v závislosti od použitých motorov mierne odlišovala (výstupná dýza rôznych typov motorov má rôznu dĺžku), a to od 61,21 m do 61,62 m. Najväčším európskym používateľom lietadiel MD-11 osobnej verzie je v súčasnosti holandská KLM, ktorá má desať lietadiel s kabínou pre 294 cestujúcich. Dolet týchto lietadiel je 11 400 km. Medzi hlavných používateľov nákladnej verzie (na ktorú boli konvertované aj mnohé osobné verzie) patria spoločnosti FedEx, UPS a Lufthansa Cargo. Nákladné lietadlá MD-11 môžete pomerne často "stretnúť" napríklad na budapeštianskom letisku.

Neprehliadnite tiež

Košice sú toto leto samá jama, developeri sú ako krtkovia

Stavebný boom je zatiaľ orientovaný hlavne do hĺbky.

Vyhrážal sa matke zabitím, odsedí si osem mesiacov

Košičanovi sa zdal trest pridlhý. Súd riešil jeho odvolanie.

Práce na výstavbe multifunkčného areálu meškajú

Žiakov sa to nedotkne, tvrdí vranovská radnica.

PRÍLOHA SVADBA

Herečka Adriana Krúpová: Ako som zhodila 36 kíl

Našla osudovú lásku, zhodila 36 kíl a napísala divadelnú hru.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 986
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 152
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 199
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop