Korzár logo Korzár
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Mníchovské letisko

V prvej tohtoročnej časti nášho seriálu predstavíme pomerne nové letisko v bavorskom hlavnom meste Mníchov.

Lietadlá Lufthansy pred terminálom T2. Do lietadiel nastupujú cestujúci krytými pohyblivými mostmi.Lietadlá Lufthansy pred terminálom T2. Do lietadiel nastupujú cestujúci krytými pohyblivými mostmi. (Zdroj: archív)

Priznám sa, že keby som nemal vnútornú spätnú väzbu, predstavoval by som v tomto seriáli pomerne často veľké a moderné medzinárodné letiská, ktoré považujem za fascinujúce stavby. No ale keďže - ako dúfam - spätnú väzbu mám - tak sa trochu brzdím, a to dokonca až tak, že doteraz sme na tejto strane predstavili (pokiaľ ma môj archív neklame), len jedno supermoderné letisko, a to letisko Suvarnabhumi v thajskom Bangkoku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo len desať kilometrov od centra

V prvej tohtoročnej časti nášho seriálu predstavíme teda v poradí len druhé letisko. Ide o pomerne nové letisko v bavorskom hlavnom meste Mníchov. Keďže toto letisko zvyknem v ostatných rokoch navštíviť aspoň raz ročne, mohol by som o ňom čo-to napísať aj spamäti. Keďže ale fakty a technické údaje v pamäti neuchovávam, musel som predsa len siahnuť aj za podkladmi. Vráťme sa najprv do trochu vzdialenejšej histórie. V októbri 1939 bolo v Mníchove otvorené letisko Riem, ktoré bolo na svoju dobu veľmi veľkoryso koncipované letisko, vzdialené len desať kilometrov od centra mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Zrútilo sa na električku

Keď sa potom v roku 1954 robila štúdia ďalšieho rozvoja tohto letiska, dospelo sa k záveru, že práve blízkosť osídlenia už takýto rozvoj veľmi sťažuje. Volanie po novom letisku, ktoré by bolo ďalej od mesta, zosilnelo po 17. decembri 1960, keď sa lietadlo zrútilo priamo na plno obsadenú električku, pričom zahynulo 52 ľudí. Bavorská vláda nakoniec až 5. augusta 1969 rozhodla, že treba okamžite začať s plánovaním výstavby nového letiska. Začalo sa s hľadaním vhodného miesta pre nové letisko, čo sa ukázalo ako veľmi náročný a zložitý proces. Nakoniec sa ako najvhodnejšie ukázalo miesto približne 28,5 km severovýchodne od centra Mníchova.

Výstavbu spomalili protesty

Súhlas s plánom výstavby na tomto mieste bol udelený v júli 1979, ale protesty obyvateľov blízkych dedín viedli k dlhotrvajúcim súdnym sporom, ktoré viedli k spomaleniu celého procesu i k zastaveniu už začatých stavebných prác. V marci 1985 však bavorský správny súd príkaz na zastavenie prác zrušil a vo výstavbe sa mohlo pokračovať. Posledné žaloby boli zamietnuté v roku 1986, keď spolkový správny súd rozhodol o právoplatnosti výstavby letiska. Výstavba centrálnej budovy letiska sa začala v auguste 1987, výstavba terminálu 1 vo februári 1988. Hrubá stavba terminálu bola dokončená v septembri 1989.

SkryťVypnúť reklamu

Otvorenie v máji 1992

V auguste 1991 sa vedenie letiska presťahovalo do novej budovy, v decembri uvedeného roka bola do činnosti uvedená nová riadiaca veža. Skúšobná prevádzka pozemných zariadení letiska (triedenie batožiny, vybavovanie cestujúcich) sa začala vo februári 1992, skúšobné lety začali v apríli 1992. Slávnostné otvorenie nového letiska sa uskutočnilo 11. mája 1992, keď o 13:30 udelil vtedajší bavorský ministerský predseda Max Streibl povolenie k "prvému štartu" lietadla. Išlo o prototyp lietadla Airbus A340, ktoré nieslo meno Franza Josefa Straussa (bývalého predsedu bavorskej vlády). Aj samotné letisko bolo pomenované po spomenutom významnom nemeckom politikovi.

Presťahovali ho za jednu noc

Všetky letiskové mechanizmy a zaradenia boli z dovtedajšieho letiska Riem na nové letisko presťahované v noci zo 16. na 17. mája 1972. Posledné lietadlo odletelo z letiska Riem tesne pred polnocou 16. mája, od rána 17. mája už všetky lety smerovali len na nové letisko. Toto sťahovanie bolo unikátnou akciou v celosvetovom meradle. Pracovníci letiska potom boli viac razy požiadaní, aby zorganizovali takéto sťahovanie aj medzi inou dvojicou starého a nového letiska (aj sťahovanie na letisko Suvarnabhumi, ktoré sme v tomto seriáli predstavili, organizovali odborníci z Mníchova).

SkryťVypnúť reklamu

Druhý terminál slúži Lufthanse

Nové mníchovské letisko sa postupne stalo významným uzlom pre nemeckú leteckú spoločnosť Lufthansa. Tá v máji 1998 podpísala s vedením letiska dohodu o výstavbe druhého terminálu. Základný kameň tohto terminálu, určeného výlučne pre Lufthansu a jej partnerov, bol položený 14. apríla 2000. Otvorenie Terminálu 2, ktorého výstavba stála 2,5 miliardy mariek, sa uskutočnilo 27. júna 2003. Uveďme niekoľko základných údajov o mníchovskom letisku F. J. Straussa.

Dve štvorkilometrové dráhy

Letisko leží v nadmorskej výške 448 metrov (košické vo výške 230 metrov) nad hladinou mora a zaberá plochu 1 560 hektárov, z čoho 925 hektárov zaberajú zelené plochy. Bezpochyby najdôležitejšou časťou každého letiska sú pristávacie a vzletové dráhy. Mníchovské letisko disponuje dvomi paralelnými dráhami, pričom každá má dĺžku 4 000 metrov a šírku 60 metrov. Dráhy sú od seba vzdialené 2 300 metrov, pričom ich prahy sú vzájomne posunuté o 1 500 metrov (usporiadanie dráh dobre vidno na satelitnej snímke).

Plánuje sa tretia dráha

Vzhľadom na veľký vzájomný odstup môžu byť obe dráhy súčasne v prevádzke, čo umožňuje vykonávať až 90 pohybov lietadiel za hodinu (pod pohybom sa rozumie pristátie alebo vzlet). Pripravovanou výstavbou tretej dráhy sa kapacita letiska zvýši na 120 pohybov za hodinu. Obidva terminály pre cestujúcich sú postavené medzi dráhami a kolmo na ne. Terminál 1 má dĺžku 1 081 metrov a je v ňom 150 vybavovacích miest (tzv. check-in). Pásy na prepravy batožiny majú celkovú dĺžku 18 km, kapacita triediaceho systému batožín je 19 200 kusov batožiny za hodinu. Terminál 2 má dĺžku 980 metrov a je v ňom 124 "check-in" pracovísk.

Prijme aj poschodový Airbus A380

V tomto termináli je 40 km pásov na dopravu batožín, triediaci systém má kapacitu 14 000 kusov za hodinu. Pred terminálom 1 je 60 stojísk pre lietadlá, pred terminálom 2 je ich 75. samostatný menší terminál slúži všeobecnému letectvu (general aviation) a je pri ňom 50 stojísk pre menšie lietadlá. Mníchovské letisko je schopné prijímať aj gigantické poschodové lietadlo Airbus A380. Na letisku je sklad leteckého paliva (Jet A-1) s celkovým objemom 30 000 kubických metrov. Palivo sa potrubím s celkovou dĺžkou 14 000 metrov privádza k odberným miestam na vyše 120 stojiskách pre lietadlá.

20 000 parkovacích miest

Letisko je prakticky sebestačné pokiaľ ide o zásobovanie elektrickou energiou a teplom. Na výrobu energie a tepla slúži tepláreň s elektrickým výkonom 18,5 MW. Na streche terminálu 2 sú fotovoltaické články s celkovou plochou 3 600 štvorcových metrov, ktoré ročne vyrobia v priemere 445 500 kWh elektrickej energie (stačilo by to na zásobovanie 155 domácností). Hasiči majú na letisku 32 vozidiel v dvoch staniciach. Vozidlá sú schopné dostať sa k lietadlu na hociktorom mieste letiska do troch minút. Pre cestujúcich a návštevníkov letiska je k dispozícii 20 000 parkovacích miest.

Druhé v Nemecku, siedme v Európe

Mníchovské letisko poskytuje prácu približne 30 000 ľuďom. Cez mníchovské letisko F. J. Straussa prešlo v roku 2008 vyše 34,5 milióna cestujúcich, čím sa toto letisko zaraďuje (podľa počtu cestujúcich) na druhé miesto v Nemecku (po Frankfurte), na siedme miesto v Európe a na 27. miesto vo svete. Z letiska lieta 99 spoločností (vrátane tých, ktoré ponúkajú len dovolenkové lety), ktoré spájajú bavorskú metropolu s 244 destináciami na celom svete. No a na záver pochvala: mníchovské letisko bolo v roku 2008 už po štvrtý raz za sebou zvolené za najlepšie letisko Európy.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 516
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 209
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 325
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 208
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 979
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 019
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 593

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  3. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  4. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  5. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  6. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  7. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 027
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 288
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 426
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 625
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 232
  7. Dušan Koniar: Nič nové nepovedal, opakuje sa, zhodnotil poslanec Richter ukrajinského prezidenta 1 701
  8. Věra Tepličková: Kto je z pohľadu temperamentov Fica a Zelenského väčší komediant? 1 699
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda NR SR a Sme rodina Boris Kollár

Matovič hovorí, že Kollár naletel Ficovi.


a 1 ďalší 53m
Slovensko - Kanada: Slovenskí hokejisti prehrali 1:5 v zápase MS v hokeji 2022.

Slováci prehrali 1:5, presadil sa iba Takáč.


Sportnet a 2 ďalší 2 h
Komentátor SME Peter Schutz.

Účelovo napádať kroky polície ladí so záujmami Kollára aj Smeru.


52m
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje 82. deň.


a 6 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  3. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  4. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  5. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  6. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  7. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 027
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 288
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 426
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 625
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 232
  7. Dušan Koniar: Nič nové nepovedal, opakuje sa, zhodnotil poslanec Richter ukrajinského prezidenta 1 701
  8. Věra Tepličková: Kto je z pohľadu temperamentov Fica a Zelenského väčší komediant? 1 699
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu