Ako sme už v našom denníku informovali, 15. decembra sa mal uskutočniť - a aj sa uskutočnil - prvý let nového dopravného lietadla Boeing 787. Lietadlo s volacou značkou Boeing 001 Experimental odštartovalo z dráhy 34L firemného letiska v Everette približne o 10.28 hod. miestneho času, pričom jeho odlepenie od zeme pozorovalo asi 12 000 zamestnancov firmy Boeing a pozvaných hostí, ktorých neodradilo ani veľmi nepriaznivé počasie. Bol to prvý štart úplne nového typu firmy Boeing od júna 1994, keď odštartoval na prvý let prototyp typu B777. Prvý let lietadla B787 (ide o verziu 787-8) sa uskutočnil 944 dní po začatí konečnej montáže tohto prvého testovacieho lietadla.
Prvý let: pomaly a nízko....
Počas prvého letu letelo lietadlo rýchlosťami do 333 km/h a vo výške najviac 4 000 metrov, čo sú hodnoty bežné pri pravých letoch nových dopravných prúdových lietadiel. Po lete trvajúcom 3 hodiny a 6 minút (let mal trvať až päť hodín, ale musel byť pre zhoršujúce sa počasie skrátený) pristálo lietadlo na letisku Boeing Field južne od mesta Seattle, kde sídli letové skúšobné centrum firmy Boeing. O týždeň neskôr, 22. decembra, sa uskutočnil prvý vzlet druhého prototypu. Počas tohto letu lietadlo nalakované vo farbách japonskej leteckej spoločnosti ANA (All Nipon Airways) dosiahlo rýchlosť do 370 km/h, pričom maximálna výška letu bola temer 4 000 metrov. K týmto dvom lietadlám sa čoskoro pripoja ďalšie štyri.
Šesť testovacích lietadiel
Šesticu týchto lietadiel čakajú letové skúšky v celkovom trvaní 3 100 hodín a ďalších 3 160 hodín budú trvať pozemné testy. Program vývoja typu 787 sa začal v januári 2003, krátko po tom, čo firma Boeing zrušila plány na vývoj lietadla s označením Sonic Cruiser, ktoré malo lietať vysokými podzvukovými rýchlosťami (teda rýchlosťami blížiacimi sa k rýchlosti zvuku). V júni uvedeného roku bolo rozhodnuté, že hlavným konštrukčným materiálom nového lietadla, ktoré bolo vtedy označené 7X7, budú kompozitné materiály na báze uhlíkových vlákien. Keď 26. apríla 2004 objednala už spomínaná japonská spoločnosť ANA päťdesiat lietadiel 7X7, správna rada firmy Boeing dala celému projektu definitívne „zelenú".
Verejná anketa na názov lietadla
V januári 2005 bolo typové označenie nového lietadla zmenené - ako sa to dalo čakať - na 787 (predchádzajúci typ bol označený 777). Firma Boeing potom vyhlásila verejnú súťaž na slovné označenie nového typu. Spomedzi pol milióna hlasov odovzdaných prostredníctvom internetu zvíťazil názov Dreamliner, čiže čosi ako dopravné lietadlo snov. Podľa pôvodných plánov sa prvé lietadlá B787 Dreamliner mali dostať do služby u leteckých spoločností už v máji 2008, ale v dôsledku oneskorenia vývojového a testovacieho procesu sa tak podľa najnovších odhadov stane až vo štvrtom štvrťroku 2010. Oneskorenie celého programu má niekoľko príčin. Jednou z nich boli počiatočné problémy s kompozitným materiálom - v desaťmetrovej prototypovej sekcii trupu sa našli bublinky.
Plánovanie je dobré, ale...
Nastali aj problémy s rozsiahlou globálnou sieťou subdodávateľov, vyskytol sa aj štrajk zamestnancov a na lietadle bolo potrebné vykonať niekoľko konštrukčných zmien. To všetko dokazuje, že ani najmúdrejšie hlavy a najnovšie počítačové programy nedokážu naplánovať časový sled vývoja takého komplexného celku, akým je moderné dopravné lietadlo tak, aby v ňom nemohlo dochádzať ku sklzom. Tu treba zdôrazniť, že Dreamliner je vôbec prvým dopravným lietadlo na svete, ktorého celý trup je zhotovený z kompozitných materiálov. Z týchto ľahkých a pritom veľmi pevných materiálov sú vyrobené aj hlavné časti krídiel i niektoré iné diely lietadla.
Polovicu hmotnosti tvoria kompozity
Na kompozitné materiály pripadá 50 % celkovej hmotnosti lietadla, na hliník 20 %, titán 15 %, oceľ 10 %, zvyšok na iné materiály. Spájanie kompozitných dielov trupu je pritom menej prácne ako spájanie bežných kovových dielov. Zatiaľ čo pri montáži lietadla typu B747 (prezývaného jumbo) sa do trupu musí navŕtať približne milión otvorov, pri montáži lietadla 787 je to necelých 10 000. Možno spomenúť, že priemer trupu lietadla je 574 cm. Firma Boeing sa z ekonomických dôvodov rozhodla, že v podstate bude vykonávať len konečnú montáž lietadla, ktorého jednotlivé montážne celky budú vyrábané doslova po celom svete.
Krídla sa vyrábajú v Japonsku
Znalcov prekvapil najmä fakt, že Boeing prenechal výrobu celých krídiel japonským firmám, pričom doteraz si svoje metódy návrhu a výroby krídiel pre veľké prúdové dopravné lietadlá úzkostlivo strážil. Jednotlivé sekcie trupu sa budú vyrábať v niekoľkých závodoch v USA i v Japonsku. Na prevoz najväčších častí do svojho montážneho závodu použije firma Boeing špeciálne upravené lietadlá B747 Dreamlifter. Hlavný podvozok lietadla vyrába francúzska firma Messier-Dowty, pričom používa aj titánové výkovky vyrobené v Rusku. Dvere pre cestujúcich vyrába francúzska firma Latécoére, zatiaľ čo dvere nákladného priestoru a ďalšie menšie dvere vyrába švédska firma Saab. Cestujúci budú mať v novom lietadle príjemnejšiu mikroklímu než v doterajších typoch.
Vyššia vlhkosť vzduchu
Aj vo veľkých výškach sa bude v kabíne udržiavať tlak zodpovedajúci výške len 1 800 metrov, zatiaľ čo v súčasných lietadlách je to 2 400 metrov. Použitie kompozitov, ktoré nekorodujú, umožnilo zvýšiť aj vlhkosť vzduchu, čo ďalej prispeje k pohode cestujúcich (v dnešných lietadlách spôsobuje suchý vzduch pri dlhých letoch vysúšanie pokožky). Nový Dreamliner by mal mať o 20 % nižšiu spotrebu ako typ B767, za ktorý je náhradou. Ku zníženej spotrebe prispievajú dobré aerodynamické vlastnosti lietadla i jeho úsporné motory. Podľa želania odberateľa môže byť lietadlo vystrojené buď motormi General Electric GEnx, alebo Rolls-Royce Trent 1000, ktorých ťah je od 236 kN do 316 kN. Cestovná rýchlosť nového lietadla bude M0,85, čo v bežnej cestovnej výške zodpovedá hodnote 900 km/h (to je približne taká istá rýchlosť, akú majú typy 747 a 777).
Tri verzie lietadla
Firma Boeing ponúka svoj nový Dreamliner v troch verziách. Verzia 787-3 je určená na prepravu 290 až 330 cestujúcich na tratiach dlhých 4 650 až 5 650 km. Táto verzia má rozpätie krídiel 52 m, dĺžku 57 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 165 ton. Verzia 787-8 s rozpätím krídiel 60 m a dĺžkou 57 m prepraví 210 až 250 cestujúcich do vzdialenosti 14 200 až 15 200 km. Najdlhší dolet, až 15 750 km, má mať verzia 787-9, ktorá má kabínu pre 250 až 290 cestujúcich a ktorej maximálna vzletová hmotnosť je 245 ton. Podľa dostupných informácií registruje firma Boeing už 865 objednávok na lietadlo B787. Ak by ste si takéto lietadlo chceli objednať, stálo by vás to (podľa verzie a výbavy lietadla) od 150 do 205,5 milióna dolárov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.