Korzár logo Korzár
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Predstavili komerčnú kozmickú loď

Všetky doterajšie pilotované kozmické lode (napríklad Vostok, Gemini, Apollo či Sojuz) boli konštruované pre profesionálnych ruských kozmonautov či amerických astronautov. Aj mnohí bežní ľudia by sa však do kozmu radi "pozreli".

SpaceShip Two, čiže vesmírna loď číslo dve. Loď je prvou vesmírnou loďou, určenou na suborbitálne "výlety" do vesmíru.SpaceShip Two, čiže vesmírna loď číslo dve. Loď je prvou vesmírnou loďou, určenou na suborbitálne "výlety" do vesmíru. (Zdroj: archív)

Doteraz sa tento sen splnil len siedmim bohatým vesmírnym "turistom", ktorí boli za let na palube ruskej vesmírnej lode Sojuz ochotní zaplatiť sumu 20 až 35 miliónov dolárov. Oveľa lacnejšie a "masovejšie" lety do vesmíru chce ponúkať súkromná spoločnosť Virgin Atlantic, ktorú založil britský podnikateľ, miliardár (a podľa štatistík 261. najbohatší človek na svete) a svojím spôsobom dobrodruh Sir Richard Branson. Táto spoločnosť predstavila 7. decembra v kalifornskom "vesmírnom prístave" Mojave Spaceport prvú komerčnú vesmírnu pilotovanú loď, určenú na "výlety" do vesmíru.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vesmír sa "začína" vo výške 100 km

Pred 800 pozvanými hosťami sa z tmy za sneženia vynorila vesmírna loď SpaceShip Two (vesmírna loď číslo dve), spojená so svojou materskou loďou (vlastne lietadlom) WhiteKnight Two (biele knieža číslo dve). Vesmírna loď bola potom slávnostne pokrstená na Virgin Space Ship (VSS) Enterprise. Svojou konštrukciou nadväzuje loď VSS Enterprise na loď SpaceShip One (SS1), ktorá v roku 2004 získala cenu Ansari X-Prize za vykonanie prvého súkromného vesmírneho letu. Tu možno spomenúť, že aj keď výšku, v ktorej takpovediac končí atmosféra našej planéty a začína sa vesmír, nemožno nejako exaktne definovať, podľa medzinárodne prijatého úzu sa vesmír "začína" vo výške sto kilometrov nad zemským povrchom. Spomenutá loď SS1 pritom nevykonala orbitálny let (nedostala sa na obežnú dráhu okolo Zeme), ale len suborbitálny let, ktorého vrchol však už bol vo vesmíre (pri jednom lete vo výške až 112 km).

SkryťVypnúť reklamu

Nepôjde o oblety zemegule

Aj nová loď VSS Enterprise je určená na suborbitálne lety. Loď s dvomi pilotmi bude môcť dopraviť do vesmírnej či kozmickej výšky šiestich cestujúcich, ktorí za takýto kratučký výlet do vesmíru zaplatia 200 000 dolárov (neskôr by cena mala klesnúť). Prakticky celá loď, navrhnutá legendárnym konštruktérom Burtom Rutanom a vyrobená firmou Scaled Composites, je zhotovená z uhlíkových kompozitov. Loď má pritom rovnaký trup ako sú dva trupy jej materského lietadla WhiteKnight Two, ktoré dostalo oficiálne označenie VMS Eve (Virgin Mothership Eve, pričom meno Eve dostalo toto lietadlo podľa krstného mena Bransonovej matky Evette). Lietadlo VMS Eve vyzerá ako dve lietadlá spojené koncami krídiel. Letové skúšky tohto unikátneho lietadla – nosiča vlastnej kozmickej lode VSS Enterprise – trvali rok.

SkryťVypnúť reklamu

Materské lietadlo ju vynesie do výšky 16 km

Až pri spomenutom slávnostnom predstavení mohla verejnosť po prvý raz vidieť celú kompletnú zostavu, teda lietadlo-nosič VMS spolu s loďou VSS, upevnenou na spojoch krídiel oboch polovíc nosiča. Materské lietadlo je vystrojené štyrmi prúdovými motormi PW308A, ktoré celú zostavu vynesú do výšky približne 16 kilometrov. V tejto výške sa od nosiča oddelí loď SS2, ktorú bude poháňať unikátny hybridný raketový motor (ten sa ešte len vyvíja). Tento raketový motor potom urýchli loď na rýchlosť okolo 4 200 km/h. Po približne 70 sekundách sa motor vypne a loď potom zotrvačnosťou vyletí do výšky približne 105 až 110 kilometrov, teda už do vesmíru.

Vo vesmíre len niekoľko minút

Piloti a cestujúci budú pritom vystavení zrýchleniu 3G. Pri návrate bude loď brzdená trením o atmosféru a potom, vo výške okolo 24 km, sa natočí tak, aby pokračovala v lete ako klzák, ktorý po približne 25 minútach pristane späť na zemi. Celý let bude trvať približne 2,5 hodiny, pričom pobyt vo vesmírnej výške potrvá len niekoľko minút. Kabína novej vesmírnej lode SpaceShip Two je dlhá 366 cm a jej priemer je 2,28 m. Rozpätie krídiel lode je 8,23 m, jej celková dĺžka je 18,29 m a výška 4,57 m. Vesmírni turisti sa na matičku Zem budú môcť pozerať cez okienka priemeru 43 cm a 33 cm. Po 50 až 100 skúšobných letoch bez cestujúcich by sa prvé komerčné lety mohli začať v roku 2011.

Nový vesmírny prístav

Na takéto lety však bude musieť dať povolenie americký federálny úrad pre letectvo (FAA). Lode budú štartovať z nového vesmírneho "prístavu" Spaceport America v štáte Nové Mexiko, ktorý sa teraz buduje nákladom 200 miliónov dolárov. Firma Virgin Atlantic si doteraz objednala päť kozmických lodí VSS. Druhá loď dostala meno Voyager, ďalšie tri ešte nemajú pridelené mená. Branson sa však domnieva, že záujem o komerčné "vyhliadkové" lety bude taký veľký, že bude treba postaviť 40 až 50 kozmických lodí VSS.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 042
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 330
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 7 695
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 947
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 696
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 117
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 214
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 186

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  3. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  4. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  5. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  7. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  8. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?(2)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 429
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 888
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 888
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 798
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 459
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  3. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  4. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  5. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  7. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  8. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?(2)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 429
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 888
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 888
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 798
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 459
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu