preháňa, ale nič lepšie si v tejto demokracii nemôžete želať než to, že poslanci berú platy podaromnici a parlament nezasadá.
Zaujímavosť, že zvolili disciplinárnych sudcov podľa "Mečiarovho zoznamu", môžeme pokojne prekročiť, hoci zlyhanie prvého hlasovania v októbri, keď sa HZDS nepresadilo, dávalo určitý signál, že koalícia "dojazdila". Je to v podstate jedno. Dokonca, keby teraz praskli, z celého by profitovali najmä Smer a Fico. V pokoji by dovládli do júna ako "úradujúca vláda" a zrejme by sa ešte nabalili na preferenciách. Samozrejme, pre súdnictvo ako také môže byť rozdiel, či Mečiar tam má čatu alebo divíziu. Princíp je však taký, že na justíciu sa dá ísť už len chirurgickým rezom...
Na nápravu v politike niet šance. Občanom totiž musí predovšetkým záležať, aby demokratický poriadok, ktorého 20 rokov sme práve oslávili, zostal v prevádzke. Darovanému koňovi, ktorého sme si až tak nevážili, sa na zuby už veľmi pozerať nedá... Politikov nepotrebujeme, aby robili životy lepšími, lebo to nemôžu vedieť z podstaty výberu do strán a funkcií v demokracii. Potrebujeme ich na to, aby sa striedali pri moci a udržiavali jej legitimitu, ktorú dávajú len všeobecné a tajné voľby. Všetky ostatné systémy sa v histórii ukázali nieže ako menejcenné, ale neporovnateľne horšie, takže bez ohľadu na ohromnú mieru cudzopasenia a zbytočnosti, demokratický politik ako forma existencie je nutná. Nemá alternatívu. V situácii, keď je ponuka súkromných svetov, ďaleko od verejnej sféry, historicky nevídaná, takže politická činnosť zaujíma stále užšiu vrstvu ľudí, ide naozaj len o to, ustrážiť extrémne kradnutie a korupciu tak, aby nerozniesli systém na kopytách podobne, ako v Taliansku 1993 či Poľsku 2004. Dnes už totiž otázka znie aj tak, čo by vzniklo na rozvalinách straníckych Mykén.
Klimatický summit v Kodani je predovšetkým šou so (zrejme) veľmi limitovaným výsledkom, ale s veľkou silou pripomína, ako sa zásadné rozhodnutia týkajúce sa životov ľudí presúvajú na nadnárodné fóra. Téza, že v (nepravdepodobnom) prípade, že niečo záväzné z Kodane vzíde, bude to mať dlhodobo na Slovensko väčší dosah, než všetky zákony NR SR tohto volebného obdobia, sa dá vyhlásiť azda za spornú, avšak za vylúčenú v žiadnom prípade. Ako problém sa ukazuje, že ani "lisabonský" výpredaj kompetencií na vyššiu úroveň, či globálne rozhodovanie typu Kodaň, nerieši základnú otázku racionality a elementárnej kvality verejných rozhodnutí. Pričom priatelia Lisabonu nestíhajú (samozrejme "off record") prízvukovať, že ten múdry úradník z Bruselu s tromi diplomami, bez populistického tlaku davov, je lepšia voľba. Nie. Najlepšia voľba je vziať verejnej sfére 80 percent pôsobností, ktoré tam nemajú čo hľadať a ktoré si prisvojila. Alternatívou je nepozerať sa, nestarať a vytešovať, že idú opäť na prázdniny, tentoraz zimné, ktoré im s radosťou ešte zaplatíme, len aby nič nerobili.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.