Korzár logo Korzár
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Z letiska lieta "veverička"

Cestujúci, ktorí častejšie lietajú z košického medzinárodného letiska, možno v ostatnom období zaregistrovali na ňom pomerne časté štarty či pristátia výrazne žlto zafarbeného vrtuľníka.

Záchranný vrtuľník AS355 N Ecureuil alias veverička. V súčasnosti má tento vrtuľník základňu na košickom medzinárodnom letisku.Záchranný vrtuľník AS355 N Ecureuil alias veverička. V súčasnosti má tento vrtuľník základňu na košickom medzinárodnom letisku. (Zdroj: archív)


Ide o vrtuľník Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, ktorý má v súčasnosti dočasnú základňu na košickom letisku. Prečo je to tak, sme sa opýtali MUDr. Ladislava Šimáka, odborného garanta poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v spoločnosti ATE.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Do 15. novembra sme museli opustiť našu doterajšiu základňu, teda heliport a hangár pri košickej fakultnej nemocnici, pretože táto základňa, žiaľ, stojí na pozemku, ktorý bol predaný súkromnej firme. Takpovediac prichýlilo nás košické letisko, ktorého vedenie nám vyšlo v ústrety. Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že základňa na letisku je výhodou, nie je to tak. Musíme robiť lety navyše, pretože po doprave pacienta na nový heliport pri nemocnici (ten je už na pozemku FN - pozn. red.) musíme preletieť sem, na základňu na letisku. Podobne ak treba pacienta súrne previezť z košickej nemocnice na špecializované pracovisko do iného mesta, musíme letieť najprv odtiaľ do areálu nemocnice, čo predlžuje i predražuje prepravu. Ideálne je mať základňu v tesnej blízkosti urgentného príjmu nemocnice, ako to je napríklad v Banskej Bystrici. Dúfam však, že čoskoro sa presťahujeme do novej základne v areáli nemocnice," povedal nám Dr. Šimák.

SkryťVypnúť reklamu

Možno doplniť, že v súčasnosti je jediným poskytovateľom vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby popradská spoločnosť Air Transport Europe (ATE), ktorá operuje zo siedmich základní (okrem Košíc je to Bratislava, Nitra, Trenčín, Žilina, Banská Bystrica a Poprad). Košická základňa v súčasnosti používa vrtuľník s českou poznávacou značkou OK-DSN, keďže jej vlastný vrtuľník je v revízii. Ide o dvojmotorový ľahký viacúčelový vrtuľník typu AS355 N Ecureuil 2 (výrobné číslo 5086). Tento typ je odvodený od jednomotorového vrtuľníka AS350 Ecureuil (veverička), ktorý francúzska firma Aérospatiale (teraz Eurocopter, súčasť koncernu EADS) začala vyvíjať v 70. rokoch minulého storočia, a to ako náhradu za typ Alouette (škovránok). Prvý vzlet "veveričky" sa uskutočnil 27. júna 1974. Dvojmotorová verzia AS355 Ecureuil 2 po prvý raz vzlietla 28. septembra 1979. Typ AS355 má mnoho verzií slúžiacich pre civilné i vojenské použitie. Verzia AS355 N, ktorú v súčasnosti používajú košickí vrtuľníkoví záchranári, je poháňaná dvomi turbohriadeľovými motormi Turbomeca Arrius 1A, každý s maximálnym krátkodobým výkonom 388 kW. Motory sú vystrojené plne digitálnym riadiacim systémom (FADEC). Výkonnejšie motory umožnili zvýšiť maximálnu vzletovú hmotnosť vrtuľníka na 2 600 kg a zlepšili jeho letové parametre pri vysadení jedného motora. Hlavný rotor vrtuľníka má priemer 10,69 m, trup má dĺžku 10,93 m, celková dĺžka vrtuľníka je 12,94 m. Cestovná rýchlosť vrtuľníka je okolo 222 km/h, maximálny dostup približne 6 000 metrov. Spoločnosť ATE má okrem dvoch "veveričiek" aj šesť vrtuľníkov Agusta 109K2 (firma Agusta je dnes súčasťou britsko-talianskej firmy AgustaWestland). Podľa Dr. Šimáka sa spoločnosť usiluje o unifikáciu svojho vrtuľníkového parku, čo prinesie zníženie prevádzkových nákladov. Preto by mali byť vrtuľníky typu AS355 N vyradené a nahradené tromi ďalšími vrtuľníkmi typu 109K2, ktoré budú dovezené zo Švajčiarska. Verejnosti možno treba vysvetliť, že nikto si nemôže záchranný vrtuľník zavolať takpovediac sám, pretože o ich nasadení rozhoduje Operačné stredisko zdravotnej záchrannej služby SR (tam sa dovoláte na známych číslach 112 alebo 155). Košická vrtuľníková záchranná služba vykoná ročne do 300 letov v trvaní približne tiež 300 hodín. Mimochodom, ak vás to zaujíma, tak vrtuľník z košickej základne vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby sa letovým prevádzkovým službám hlási ako Krištof 08. Svätý Krištof je, ako isto viete, patrónom cestovateľov, pútnikov, a teda aj motoristov - no a práve k ich nehodám lieta Krištof 08 veľmi často.



Pohľad do interiéru vrtuľníka. Vrtuľník je vybavený v súlade s príslušnými predpismi, v podstate rovnako ako sanitka.
Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 514
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 812
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 409
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 829
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 570
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 520
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 823
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 137

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  6. Ľubomír Maretta: Trauer
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 711
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 183
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 964
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 060
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 906
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 203
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 157
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 876
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto

Väčšina chodcov považuje za najväčší problém rýchlosť e-kolobežiek.


Peter Hlušek 30. jún
Lysyčansk je už týždne terčom ruského bombardovania.

Okupant obsadil všetky veľké mestá v Luhansku.


9m
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Ukrajinskí vojaci.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  6. Ľubomír Maretta: Trauer
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 711
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 183
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 964
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 060
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 906
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 203
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 157
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 876
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu