Korzár logo Korzár
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Vyhrabe sa Spirit z piesku?

Motoristi, ktorí už majú nejaký ten kilometer za sebou, dajú za pravdu, že zapadnúť do piesčitého podkladu a vyhrabať sa z neho je náročnejšie než uvoľniť vozidlo z blata.

Laboratórne skúšky vyslobodzovania rovera. Model rovera slúži technikom na odskúšanie rôznych variantov uvoľnenia rovera z piesku.Laboratórne skúšky vyslobodzovania rovera. Model rovera slúži technikom na odskúšanie rôznych variantov uvoľnenia rovera z piesku. (Zdroj: archív)

Motoristi, ktorí už majú nejaký ten kilometer za sebou, mi (možno) dajú za pravdu, že zapadnúť do piesčitého podkladu a vyhrabať sa z neho je (možno) náročnejšie než uvoľniť vozidlo z blata. S problémom vymaniť sa z objatia piesku zápasí v súčasnosti aj "vozidlo" s názvom Spirit (duch). Nie je to vlastne vozidlo v pravom slova zmysle, ale tzv. rover, čo je názov pre pohyblivé prieskumné sondy pohybujúce sa po mimozemských vesmírnych telesách. Spomínaný rover Spirit je jedným z dvoch roverov (druhým je rover Opportunity), ktoré americká vesmírna agentúra NASA vyslala na červenú planétu, teda na Mars.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rover uviazol v piesku

Zatiaľ čo rover Opportunity bez problémov jazdí po povrchu Marsu a skúma zloženie jeho povrchových vrstiev, jeho kolega Spirit už také šťastie nemá: 23. apríla tohto roku sa kolesá tohto rovera zahrabali do piesočného podkladu na okraji marťanského krátera s priemerom približne osem metrov. Tento kráter je naplnený viacerými vrstvami piesku, ktoré sú na vrchu prekryté tvrdšou kôrou. No a nič netušiaci rover (ani nič netušiaci jeho riadiaci technici v NASA) sa cez túto kôru preboril. Podrobné preskúmanie ukázalo, že preborila sa najmä ľavá strana rovera, takže jeho vyslobodzovací manéver by sa mal uberať smerom doprava.

Jedno koleso je zablokované

O vyslobodzovaní sa ľahko hovorí, ale ťažšie sa už uskutočňuje. Inžinieri a vedci NASA pracujú už od konca apríla na najvhodnejšej metóde vyslobodenia zapadnutého rovera. Možno pripomenúť, že rover má šesť kolies, pričom jedno koleso je už od roku 2006 zablokované. Všetky kolesá majú samostatný hnací elektromotor. Inžinieri Jet Propulsion Laboratory v kalifornskej Pasadene sa už niekoľko mesiacov pokúšajú pomocou dvoch modelov rovera navrhnúť najvhodnejšiu metodiku vyslobodenia Spirita.

SkryťVypnúť reklamu

Simulujú marťanský piesok

Jedným z hlavných problémov je však simulácia správnej konzistencie piesku, v ktorom rover Spirit "sedí". Technici si uvedomujú, že k podmienkam na Marse sa môžu len priblížiť. Prvý pokus vyslobodiť rover z piesku sa uskutočnil 17. novembra. Pri tomto pokuse sa však kolesá rovera zastavili po menej než jednej sekunde pohybu, pretože snímače zaznamenali prílišné zvýšenie bočného sklonu rovera. Slovo "prílišné" možno ani nie je na mieste, pretože z dôvodu možno až priveľkej opatrnosti stanovili inžinieri limit pre zmenu bočného a pozdĺžneho sklonu rovera na menej než jeden stupeň. Druhý vyslobodzovací pokus sa uskutočnil 19. novembra.

Posunul sa o 12 mm

Pri tomto experimente nechali inžinieri pretočiť kolesá rovera tak, ako keby - po pevnom povrchu - mal prejsť 2,5 metra. Pretože kolesá "hrabali" v piesku, pohyb rovera bol minimálny. Stred rovera sa posunul približne 12 mm dopredu, 7 mm doľava a 4 mm nadol. Sklon rovera sa zmenil len o približne 0,1 stupňa. Napriek tomuto malému posuvu sú inžinieri optimistickí a na sobotu 21. novembra naplánovali ďalší vyslobodzovací pokus. Do uzávierky tejto strany neboli známe výsledky tohto pokusu. Až po ich vyhodnotení sa opäť rozhodne, čo ďalej so zapadnutým roverom.

SkryťVypnúť reklamu

Možno sa to nepodarí

Riaditeľ programu výskumu Marsu agentúry NASA Doug McCuistion povedal, že vyslobodzovanie rovera bude dlhodobý proces a že existuje vysoká pravdepodobnosť, že pokusy vyslobodiť Spirit nebudú úspešné. Zatiaľ je zrejmé len to, že úsilie vyslobodiť Spirit bude pokračovať minimálne do začiatku roka 2010. Uviaznutie rovera Spirit však nie je žiadnou veľkou tragédiou pre výskum Marsu. Tento rover už totiž niekoľkonásobne prekročil penzum práce, ktorú mal na červenej planéte vykonať. Vedci NASA pôvodne plánovali, že Spirit bude na povrchu Marsu pracovať 90 solov, teda marťanských dní. Možno objasniť, že jeden sol je o niečo dlhší než náš pozemský deň a trvá 24 hodín 39 minút a 35,244 sekundy.

Svoje si už odjazdil

Tento predpokladaný čas činnosti rover už prekročil 22-násobne. Rover Spirit bol do vesmíru vypustený 10. júna 2003, a to na palube nosnej rakety Delta II. Na povrchu Marsu pristál tento rover 4. januára 2004, tri týždne pred svojím dvojníkom, ktorý nesie meno Opportunity (príležitosť). Možno spomenúť, že názvy oboch roverov vzišli zo študentskej súťaže. Obidva rovery sú z technického hľadiska rovnaké. Každý rover je vysoký 1,5 metra, široký 2,3 m a dlhý 1,6 m. Hmotnosť rovera je 180 kg. Na palube rovera je niekoľko kamier a vedeckých prístrojov (najmä spektrometrov) slúžiacich na analýzu marťanských hornín. Zo šiestich kolies rovera sú riaditeľné predné a zadné. Rover môže bezpečne pracovať pri sklonoch do 30 stupňov.

Prešiel už vyše 18 km

Na zásobovanie rovera elektrickou energiou slúžia slnečné články, ktorých maximálny výkon je 140 W. Na svoju činnosť potrebuje rover 100 W, nadbytočná energia, produkovaná slnečnými článkami, slúži na dobíjanie lítiovo-iónovej batérie. Rovery sa po marťanskom povrchu môžu pohybovať rýchlosťou najviac 50 mm/s, hoci ich priemerná rýchlosť je približne pätina spomenutej maximálnej hodnoty. Rover Spirit prešiel doteraz po marťanskom povrchu 7 729,97 metra, rover Opportunity má na svojom "tachometri" 18 622,44 metra. Ako zaujímavosť možno spomenúť, že oba rovery obsahujú kúsky kovu zo zničených "dvojičiek" (World Trade Center) v New Yorku. Z tohto kovu sú zhotovené ochranné puzdrá káblov na vŕtacích mechanizmoch.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 077
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 233
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 428
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 233
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 320

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  2. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  5. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  6. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  7. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  8. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 480
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 336
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 216
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 083
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 833
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


8 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  2. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  5. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  6. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  7. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  8. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 480
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 336
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 216
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 083
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 833
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu