Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky
MARŤANSKÝ ROVER SA MOŽNO NEPODARÍ VYSLOBODIŤ

Vyhrabe sa Spirit z piesku?

Motoristi, ktorí už majú nejaký ten kilometer za sebou, dajú za pravdu, že zapadnúť do piesčitého podkladu a vyhrabať sa z neho je náročnejšie než uvoľniť vozidlo z blata.

Laboratórne skúšky vyslobodzovania rovera. Model rovera slúži technikom na odskúšanie rôznych variantov uvoľnenia rovera z piesku.Laboratórne skúšky vyslobodzovania rovera. Model rovera slúži technikom na odskúšanie rôznych variantov uvoľnenia rovera z piesku. (Zdroj: archív)

Motoristi, ktorí už majú nejaký ten kilometer za sebou, mi (možno) dajú za pravdu, že zapadnúť do piesčitého podkladu a vyhrabať sa z neho je (možno) náročnejšie než uvoľniť vozidlo z blata. S problémom vymaniť sa z objatia piesku zápasí v súčasnosti aj "vozidlo" s názvom Spirit (duch). Nie je to vlastne vozidlo v pravom slova zmysle, ale tzv. rover, čo je názov pre pohyblivé prieskumné sondy pohybujúce sa po mimozemských vesmírnych telesách. Spomínaný rover Spirit je jedným z dvoch roverov (druhým je rover Opportunity), ktoré americká vesmírna agentúra NASA vyslala na červenú planétu, teda na Mars.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Rover uviazol v piesku

Zatiaľ čo rover Opportunity bez problémov jazdí po povrchu Marsu a skúma zloženie jeho povrchových vrstiev, jeho kolega Spirit už také šťastie nemá: 23. apríla tohto roku sa kolesá tohto rovera zahrabali do piesočného podkladu na okraji marťanského krátera s priemerom približne osem metrov. Tento kráter je naplnený viacerými vrstvami piesku, ktoré sú na vrchu prekryté tvrdšou kôrou. No a nič netušiaci rover (ani nič netušiaci jeho riadiaci technici v NASA) sa cez túto kôru preboril. Podrobné preskúmanie ukázalo, že preborila sa najmä ľavá strana rovera, takže jeho vyslobodzovací manéver by sa mal uberať smerom doprava.

Jedno koleso je zablokované

O vyslobodzovaní sa ľahko hovorí, ale ťažšie sa už uskutočňuje. Inžinieri a vedci NASA pracujú už od konca apríla na najvhodnejšej metóde vyslobodenia zapadnutého rovera. Možno pripomenúť, že rover má šesť kolies, pričom jedno koleso je už od roku 2006 zablokované. Všetky kolesá majú samostatný hnací elektromotor. Inžinieri Jet Propulsion Laboratory v kalifornskej Pasadene sa už niekoľko mesiacov pokúšajú pomocou dvoch modelov rovera navrhnúť najvhodnejšiu metodiku vyslobodenia Spirita.

Skryť Vypnúť reklamu

Simulujú marťanský piesok

Jedným z hlavných problémov je však simulácia správnej konzistencie piesku, v ktorom rover Spirit "sedí". Technici si uvedomujú, že k podmienkam na Marse sa môžu len priblížiť. Prvý pokus vyslobodiť rover z piesku sa uskutočnil 17. novembra. Pri tomto pokuse sa však kolesá rovera zastavili po menej než jednej sekunde pohybu, pretože snímače zaznamenali prílišné zvýšenie bočného sklonu rovera. Slovo "prílišné" možno ani nie je na mieste, pretože z dôvodu možno až priveľkej opatrnosti stanovili inžinieri limit pre zmenu bočného a pozdĺžneho sklonu rovera na menej než jeden stupeň. Druhý vyslobodzovací pokus sa uskutočnil 19. novembra.

Posunul sa o 12 mm

Pri tomto experimente nechali inžinieri pretočiť kolesá rovera tak, ako keby - po pevnom povrchu - mal prejsť 2,5 metra. Pretože kolesá "hrabali" v piesku, pohyb rovera bol minimálny. Stred rovera sa posunul približne 12 mm dopredu, 7 mm doľava a 4 mm nadol. Sklon rovera sa zmenil len o približne 0,1 stupňa. Napriek tomuto malému posuvu sú inžinieri optimistickí a na sobotu 21. novembra naplánovali ďalší vyslobodzovací pokus. Do uzávierky tejto strany neboli známe výsledky tohto pokusu. Až po ich vyhodnotení sa opäť rozhodne, čo ďalej so zapadnutým roverom.

Skryť Vypnúť reklamu

Možno sa to nepodarí

Riaditeľ programu výskumu Marsu agentúry NASA Doug McCuistion povedal, že vyslobodzovanie rovera bude dlhodobý proces a že existuje vysoká pravdepodobnosť, že pokusy vyslobodiť Spirit nebudú úspešné. Zatiaľ je zrejmé len to, že úsilie vyslobodiť Spirit bude pokračovať minimálne do začiatku roka 2010. Uviaznutie rovera Spirit však nie je žiadnou veľkou tragédiou pre výskum Marsu. Tento rover už totiž niekoľkonásobne prekročil penzum práce, ktorú mal na červenej planéte vykonať. Vedci NASA pôvodne plánovali, že Spirit bude na povrchu Marsu pracovať 90 solov, teda marťanských dní. Možno objasniť, že jeden sol je o niečo dlhší než náš pozemský deň a trvá 24 hodín 39 minút a 35,244 sekundy.

Svoje si už odjazdil

Tento predpokladaný čas činnosti rover už prekročil 22-násobne. Rover Spirit bol do vesmíru vypustený 10. júna 2003, a to na palube nosnej rakety Delta II. Na povrchu Marsu pristál tento rover 4. januára 2004, tri týždne pred svojím dvojníkom, ktorý nesie meno Opportunity (príležitosť). Možno spomenúť, že názvy oboch roverov vzišli zo študentskej súťaže. Obidva rovery sú z technického hľadiska rovnaké. Každý rover je vysoký 1,5 metra, široký 2,3 m a dlhý 1,6 m. Hmotnosť rovera je 180 kg. Na palube rovera je niekoľko kamier a vedeckých prístrojov (najmä spektrometrov) slúžiacich na analýzu marťanských hornín. Zo šiestich kolies rovera sú riaditeľné predné a zadné. Rover môže bezpečne pracovať pri sklonoch do 30 stupňov.

Prešiel už vyše 18 km

Na zásobovanie rovera elektrickou energiou slúžia slnečné články, ktorých maximálny výkon je 140 W. Na svoju činnosť potrebuje rover 100 W, nadbytočná energia, produkovaná slnečnými článkami, slúži na dobíjanie lítiovo-iónovej batérie. Rovery sa po marťanskom povrchu môžu pohybovať rýchlosťou najviac 50 mm/s, hoci ich priemerná rýchlosť je približne pätina spomenutej maximálnej hodnoty. Rover Spirit prešiel doteraz po marťanskom povrchu 7 729,97 metra, rover Opportunity má na svojom "tachometri" 18 622,44 metra. Ako zaujímavosť možno spomenúť, že oba rovery obsahujú kúsky kovu zo zničených "dvojičiek" (World Trade Center) v New Yorku. Z tohto kovu sú zhotovené ochranné puzdrá káblov na vŕtacích mechanizmoch.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  3. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  1. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  9. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 443
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 253
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 392
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 185
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 104
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 7 892
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 683
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 601
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 972
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 036
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

7 h
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

7 h
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

7 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop