Korzár logo Korzár

Štúdia Volkswagen L1

Nemecká automobilka Volkswagen (VW) predstavila na jesennom frankfurtskom autosalóne v svetovej premiéru štúdiu s jednoduchým označením L1.

Štúdia Volkswagen L1. Vozidlo má dve sedadlá za sebou a nastupuje sa doň po odklopení krytu.Štúdia Volkswagen L1. Vozidlo má dve sedadlá za sebou a nastupuje sa doň po odklopení krytu. (Zdroj: archív)

Táto štúdia je predobrazom možnej sériovej verzie, ktorá by bola automobilom s najnižšou priemernou spotrebou na svete. Označenie L1 možno dešifrovať tak, že štúdia má hodnotu spotreby, začínajúcu číslicou jeden.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľahké a aerodynamické

Konštruktéri automobilky VW si uvedomovali, že kvôli dosiahnutiu nízkej spotreby musí byť vozidlo veľmi ľahké a musí mať vynikajúce aerodynamické vlastnosti. Nosná štruktúra i karoséria štúdie sú preto zhotovené z ľahkého plastu, zosilneného uhlíkovými vláknami. Celé vozidlo váži len 380 kg, pričom z tejto hmotnosti pripadá 122 kg na hnaciu sústavu. Nízky odpor sa dosiahol kvapkovým tvarom karosérie, v ktorej sú len dve miesta, pričom vodič a spolujazdec sedia za sebou. Vozidlo je dlhé 3 813 mm, vysoké 1 143 mm a široké len 1 200 mm. Čelná plocha vozidla je len 1,02 štvorcového metra a súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,195.

SkryťVypnúť reklamu

Nemá dvere

Vozidlo nemá klasické dvere, ale nastupuje sa doň po odklopení krytu nahor a nabok (podobne ako do niektorých malých lietadiel). Batožinový priestor v zadnej časti vozidla má objem 50 litrov. Namiesto klasických vonkajších zrkadiel má vozidlo kamery, ktorých zábery sa premietajú na displeje v kokpite. Štúdia L1 je vystrojená hybridným hnacím systémom.

Len osem „deci"

Jeho základom je úplne nový dvojvalcový turbodieselový motor, ktorého zdvihový objem je len 0,8 litra. Tento motor je v podstate polovicou nedávno predstaveného 1,6-litrového štvorvalca. Dvojvalec môže pracovať v dvoch režimoch, pričom v režime ECO je jeho maximálny výkon 20 kW, v režime Sport stúpne jeho výkon na 29 kW. Najvyšší krútiaci moment motora je 100 Nm. Medzi motorom a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou je uložený elektromotor výkonu 10 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Priemerná spotreba 1,38 l/100km

Elektromotor podporuje spaľovací motor najmä pri zrýchľovaní, ale v normálnom režime jazdy. Na krátke vzdialenosti môže vozidlo poháňať len samotný elektromotor. Pri brzdení pracuje elektromotor ako generátor, dobíjajúci lítiovo-iónové batérie. Štúdia zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,3 s a jej maximálna rýchlosť je neuveriteľných 160 km/h. Priemerná spotreba je pritom len 1,38 l/100 km. Palivová nádrž má objem len 10 litrov, čo v optimálnom prípade postačuje na 670 kilometrov jazdy.

O sériovej výrobe ešte nerozhodli

Vozidlo jazdí na 16-palcových ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky Michelin Energy Saver s nízkym valivým odporom. Zadné kolesá sú plne zakryté. Štúdia je vystrojená antiblokovacím a stabilizačným systémom, na ochranu vodiča slúžia ochranné oblúky a niekoľko airbagov. O prípadnej sériovej výrobe tohto „jednolitrového" vozidla ešte nebolo definitívne rozhodnuté, ale mohla by sa začať v roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Nové Porsche Boxster Spyder

Nemecká firma Porsche (ktorej úplný názov je Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG) nedávno oznámila, že na decembrovom autosalóne v Los Angeles predstaví nový špičkový model typového radu Boxster. Ide o model Spyder, ktorý stelesňuje puristické tvary čistokrvných športových vozidiel firmy Porsche. Nový model sa už na prvý pohľad odlišuje od ostatných členov rodiny Boxster. Spyder bol totiž navrhnutý prakticky len pre jazdu s otvorenou strechou. Ľahká plátenná strecha, či skôr strieška, poskytuje len ochranu pred slnečným žiarením a dažďom. Vozidlo je približne o 80 kg ľahšie ako Boxster S a jeho hmotnosť je len 1 275 kg, takže Spyder je najľahším modelom celého sortimentu firmy Porsche. Vozidlo má nižšie položené ťažisko ako Boxster S a jeho podvozok bol upravený. Na pohon vozidla slúži 3,4-litrový šesťvalec s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý je uložený pred zadnou nápravou. Maximálny výkon motora je 235 kW, čo je približne o 7,5 kW viac ako má motor modelu Boxster S. Ak je Spyder vystrojený dvojspojkovou prevodovkou PDK a paketom Sport Chrono, zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 267 km/h, samozrejme s otvorenou strechou. Typový rad Boxster je považovaný za nástupcu legendárneho modelu 550 Spyder z roku 1953. Tento dvojsedadlový automobil s motorom uprostred bol prvým športovým vozidlom, vyvinutým firmou Porsche špeciálne pre účasť na automobilových pretekoch. Napriek tomu bolo toto vozidlo schválené aj pre prevádzku na verejných komunikáciách. Spomenutý Spyder, vážiaci len 550 kg, získal v priebehu niekoľkých rokov množstvo víťazstiev na pretekárskych okruhoch i na vtedy veľmi populárnych cestných pretekoch. Po modeli 550 Spyder nasledovali ďalšie úspešné modely, napríklad model 718 RS 60 z roku 1960. Nový model Spyder sa ako tretí model radu Boxster dostane na trh vo februári 2010. Na nemeckom trhu bude jeho základná cena 63 404 eur.

Nová Honda CBF1000F

Japonská firma Honda rozširuje svoj sortiment motocyklov pre sezónu 2010 o niekoľko noviniek. Medzi ne patrí aj ďalší člen úspešného typového radu CBF, športový všestranný motocykle s typovým označením CBF1000F. Tento typ uzatvára medzeru medzi solídnym modelom CBF1000 a extravagantne tvarovaným „cestným bojovníkom" (streetfighter) CB1000R. Nový model sa vyznačuje polokapotážou so štvorstupňovo prestaviteľným (bez nástrojov) čelným štítkom a trojstupňovo prestaviteľnou výškou sedadla. Rám motocykla je zhotovený z hliníka. Vpredu je dvojitý reflektor a do kapotáže integrované smerové svetlá, zadné svetlá sú tvorené diódami LED. Pohonnú jednotku tvorí radový štvorvalec, pochádzajúci zo superšportového modelu Fireblade. Motor má maximálny výkon 78 kW pri 9 000 ot/min. Svoj najvyšší krútiaci moment 96 Nm dosahuje motor pri 6 500 ot/min. Spotrebu paliva sav porovnaní s modelom CBF1000 podarilo znížiť o sedem percent. Motocykel Honda CBF1000F, ktorý môže byť za príplatok vystrojený antiblokovacím systémom, sa na trhu objaví vo februári budúceho roka.

Nafukovacie bezpečnostné pásy

Medzi najdôležitejšie prvky pasívnej bezpečnosti automobilov, teda prvky, ktoré ochraňujú cestujúcich pri prípadnej havárii a zmierňujú jej následky, patria nafukovacie vankúše (airbagy) a bezpečnostné pásy. Zdalo by sa, že už sa dá len ťažko vymyslieť dačo nové, ale nie je to tak. So svetovou novinkou v oblasti pasívnej bezpečnosti prichádza teraz americká firma Ford. Myšlienka to je vcelku veľmi triviálna – inžinierom firmy Ford sa vlastne podarilo skombinovať bezpečnostný pás s nafukovacím vankúšom. Vznikol tak nafukovací bezpečnostný pás, určený pre cestujúcich na zadných sedadlách. Na týchto sedadlách často sedia starší cestujúci alebo deti, ktorým môže klasický bezpečnostný pás spôsobiť pri nehode poranenie hrude či krku. Nafukovací pás toto riziko poranenia značne znižuje. V prípade nehody sa okolo pásu nafúkne akási rúra, čím sa približne päťnásobne zväčší plocha, na ktorú sa rozloží sila nárazu. Na rozdiel od klasických pásov, ktoré sa nafukujú plynom, vzniknutým chemickou reakciou, nafukovací pás sa nafukuje studeným stlačeným plynom. Podľa vyjadrenia firmy Ford vyzerá nový bezpečnostný prvok veľmi jednoducho, ale jeho realizácia si vyžiadala niekoľko rokov skúšok. Prvým vozidlom, v ktorom budú na zadných sedadlách inštalované nafukovacie bezpečnostné pásy, bude Ford Explorer novej generácie.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 290
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 142
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 230
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 547
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 142
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 266
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 717
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 259
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 454
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 616
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 611
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 717
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 259
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 454
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 616
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 611
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu