Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Štúdia Volkswagen L1

Nemecká automobilka Volkswagen (VW) predstavila na jesennom frankfurtskom autosalóne v svetovej premiéru štúdiu s jednoduchým označením L1.

Štúdia Volkswagen L1. Vozidlo má dve sedadlá za sebou a nastupuje sa doň po odklopení krytu.Štúdia Volkswagen L1. Vozidlo má dve sedadlá za sebou a nastupuje sa doň po odklopení krytu. (Zdroj: archív)

Táto štúdia je predobrazom možnej sériovej verzie, ktorá by bola automobilom s najnižšou priemernou spotrebou na svete. Označenie L1 možno dešifrovať tak, že štúdia má hodnotu spotreby, začínajúcu číslicou jeden.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľahké a aerodynamické

Konštruktéri automobilky VW si uvedomovali, že kvôli dosiahnutiu nízkej spotreby musí byť vozidlo veľmi ľahké a musí mať vynikajúce aerodynamické vlastnosti. Nosná štruktúra i karoséria štúdie sú preto zhotovené z ľahkého plastu, zosilneného uhlíkovými vláknami. Celé vozidlo váži len 380 kg, pričom z tejto hmotnosti pripadá 122 kg na hnaciu sústavu. Nízky odpor sa dosiahol kvapkovým tvarom karosérie, v ktorej sú len dve miesta, pričom vodič a spolujazdec sedia za sebou. Vozidlo je dlhé 3 813 mm, vysoké 1 143 mm a široké len 1 200 mm. Čelná plocha vozidla je len 1,02 štvorcového metra a súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,195.

SkryťVypnúť reklamu

Nemá dvere

Vozidlo nemá klasické dvere, ale nastupuje sa doň po odklopení krytu nahor a nabok (podobne ako do niektorých malých lietadiel). Batožinový priestor v zadnej časti vozidla má objem 50 litrov. Namiesto klasických vonkajších zrkadiel má vozidlo kamery, ktorých zábery sa premietajú na displeje v kokpite. Štúdia L1 je vystrojená hybridným hnacím systémom.

Len osem „deci"

Jeho základom je úplne nový dvojvalcový turbodieselový motor, ktorého zdvihový objem je len 0,8 litra. Tento motor je v podstate polovicou nedávno predstaveného 1,6-litrového štvorvalca. Dvojvalec môže pracovať v dvoch režimoch, pričom v režime ECO je jeho maximálny výkon 20 kW, v režime Sport stúpne jeho výkon na 29 kW. Najvyšší krútiaci moment motora je 100 Nm. Medzi motorom a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou je uložený elektromotor výkonu 10 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Priemerná spotreba 1,38 l/100km

Elektromotor podporuje spaľovací motor najmä pri zrýchľovaní, ale v normálnom režime jazdy. Na krátke vzdialenosti môže vozidlo poháňať len samotný elektromotor. Pri brzdení pracuje elektromotor ako generátor, dobíjajúci lítiovo-iónové batérie. Štúdia zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,3 s a jej maximálna rýchlosť je neuveriteľných 160 km/h. Priemerná spotreba je pritom len 1,38 l/100 km. Palivová nádrž má objem len 10 litrov, čo v optimálnom prípade postačuje na 670 kilometrov jazdy.

O sériovej výrobe ešte nerozhodli

Vozidlo jazdí na 16-palcových ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky Michelin Energy Saver s nízkym valivým odporom. Zadné kolesá sú plne zakryté. Štúdia je vystrojená antiblokovacím a stabilizačným systémom, na ochranu vodiča slúžia ochranné oblúky a niekoľko airbagov. O prípadnej sériovej výrobe tohto „jednolitrového" vozidla ešte nebolo definitívne rozhodnuté, ale mohla by sa začať v roku 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Nové Porsche Boxster Spyder

Nemecká firma Porsche (ktorej úplný názov je Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG) nedávno oznámila, že na decembrovom autosalóne v Los Angeles predstaví nový špičkový model typového radu Boxster. Ide o model Spyder, ktorý stelesňuje puristické tvary čistokrvných športových vozidiel firmy Porsche. Nový model sa už na prvý pohľad odlišuje od ostatných členov rodiny Boxster. Spyder bol totiž navrhnutý prakticky len pre jazdu s otvorenou strechou. Ľahká plátenná strecha, či skôr strieška, poskytuje len ochranu pred slnečným žiarením a dažďom. Vozidlo je približne o 80 kg ľahšie ako Boxster S a jeho hmotnosť je len 1 275 kg, takže Spyder je najľahším modelom celého sortimentu firmy Porsche. Vozidlo má nižšie položené ťažisko ako Boxster S a jeho podvozok bol upravený. Na pohon vozidla slúži 3,4-litrový šesťvalec s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý je uložený pred zadnou nápravou. Maximálny výkon motora je 235 kW, čo je približne o 7,5 kW viac ako má motor modelu Boxster S. Ak je Spyder vystrojený dvojspojkovou prevodovkou PDK a paketom Sport Chrono, zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 267 km/h, samozrejme s otvorenou strechou. Typový rad Boxster je považovaný za nástupcu legendárneho modelu 550 Spyder z roku 1953. Tento dvojsedadlový automobil s motorom uprostred bol prvým športovým vozidlom, vyvinutým firmou Porsche špeciálne pre účasť na automobilových pretekoch. Napriek tomu bolo toto vozidlo schválené aj pre prevádzku na verejných komunikáciách. Spomenutý Spyder, vážiaci len 550 kg, získal v priebehu niekoľkých rokov množstvo víťazstiev na pretekárskych okruhoch i na vtedy veľmi populárnych cestných pretekoch. Po modeli 550 Spyder nasledovali ďalšie úspešné modely, napríklad model 718 RS 60 z roku 1960. Nový model Spyder sa ako tretí model radu Boxster dostane na trh vo februári 2010. Na nemeckom trhu bude jeho základná cena 63 404 eur.

Nová Honda CBF1000F

Japonská firma Honda rozširuje svoj sortiment motocyklov pre sezónu 2010 o niekoľko noviniek. Medzi ne patrí aj ďalší člen úspešného typového radu CBF, športový všestranný motocykle s typovým označením CBF1000F. Tento typ uzatvára medzeru medzi solídnym modelom CBF1000 a extravagantne tvarovaným „cestným bojovníkom" (streetfighter) CB1000R. Nový model sa vyznačuje polokapotážou so štvorstupňovo prestaviteľným (bez nástrojov) čelným štítkom a trojstupňovo prestaviteľnou výškou sedadla. Rám motocykla je zhotovený z hliníka. Vpredu je dvojitý reflektor a do kapotáže integrované smerové svetlá, zadné svetlá sú tvorené diódami LED. Pohonnú jednotku tvorí radový štvorvalec, pochádzajúci zo superšportového modelu Fireblade. Motor má maximálny výkon 78 kW pri 9 000 ot/min. Svoj najvyšší krútiaci moment 96 Nm dosahuje motor pri 6 500 ot/min. Spotrebu paliva sav porovnaní s modelom CBF1000 podarilo znížiť o sedem percent. Motocykel Honda CBF1000F, ktorý môže byť za príplatok vystrojený antiblokovacím systémom, sa na trhu objaví vo februári budúceho roka.

Nafukovacie bezpečnostné pásy

Medzi najdôležitejšie prvky pasívnej bezpečnosti automobilov, teda prvky, ktoré ochraňujú cestujúcich pri prípadnej havárii a zmierňujú jej následky, patria nafukovacie vankúše (airbagy) a bezpečnostné pásy. Zdalo by sa, že už sa dá len ťažko vymyslieť dačo nové, ale nie je to tak. So svetovou novinkou v oblasti pasívnej bezpečnosti prichádza teraz americká firma Ford. Myšlienka to je vcelku veľmi triviálna – inžinierom firmy Ford sa vlastne podarilo skombinovať bezpečnostný pás s nafukovacím vankúšom. Vznikol tak nafukovací bezpečnostný pás, určený pre cestujúcich na zadných sedadlách. Na týchto sedadlách často sedia starší cestujúci alebo deti, ktorým môže klasický bezpečnostný pás spôsobiť pri nehode poranenie hrude či krku. Nafukovací pás toto riziko poranenia značne znižuje. V prípade nehody sa okolo pásu nafúkne akási rúra, čím sa približne päťnásobne zväčší plocha, na ktorú sa rozloží sila nárazu. Na rozdiel od klasických pásov, ktoré sa nafukujú plynom, vzniknutým chemickou reakciou, nafukovací pás sa nafukuje studeným stlačeným plynom. Podľa vyjadrenia firmy Ford vyzerá nový bezpečnostný prvok veľmi jednoducho, ale jeho realizácia si vyžiadala niekoľko rokov skúšok. Prvým vozidlom, v ktorom budú na zadných sedadlách inštalované nafukovacie bezpečnostné pásy, bude Ford Explorer novej generácie.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 697
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 10 711
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 340
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 616
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 517
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 738
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 988

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  4. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  5. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 456
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 550
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 188
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 862
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 174
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 396
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  3. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  4. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  5. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 456
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 550
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 188
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 862
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 174
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 396
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu