Korzár logo Korzár
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Renesancia značky Melkus

O automobiloch značky Melkus pravdepodobne vedia niečo len tí, ktorí sa už za hlbokého „socíku" (čítaj socializmu) zaujímali o automobilový šport. Tí si možno spomenú na východonemeckého automobilového pretekára Heinza Melkusa.

Športové kupé Melkus RS 2000. Heinz Melkus mal jedinú súkromnú automobilku v socialistických krajinách.Športové kupé Melkus RS 2000. Heinz Melkus mal jedinú súkromnú automobilku v socialistických krajinách. (Zdroj: archív)

Ten si najprv zhotovil niekoľko monopostov kategórie Junior, neskôr sa mu ale podarila v socialistických štátoch nevídaná vec: dostal súhlas na založenie malej súkromnej firmy na kusovú výrobu športových vozidiel.

Motor z Wartburga


Jeho športové kupé RS 1000 využívalo konštrukčné časti i motor zo známeho Wartburga. Karosériu z plastov dodáva firma Robur (výrobca nákladných vozidiel). Kupé, poháňané litrovým dvojtaktným trojvalcovým motorom výkonu 52 kW, malo hmotnosť len 690 kg a dosahovalo maximálnu rýchlosť 165 km/h. Typickým dizajnérskym prvkom tohto vozidla boli nahor odklopné krídlové dvere. V rokoch 1969 až 1979 bolo vyrobených celkovo 101 vozidiel Melkus RS 1000, z ktorých sa väčšina dodnes zachovala.

Nasledovníkmi syn a vnuk


Heinz Melkus zomrel v roku 2005, ale jeho syn Peter a vnuk Sepp sa v máji 2006 rozhodli vrátiť značku Melkus späť do automobilového sveta a založili firmu Melkus Sportwagen GmbH. Táto firma najprv vyrobila obmedzenú sériu vozidiel Melkus RS1600, ktoré sú v podstate kópiami pôvodného modelu RS1000. Na rozdiel od pôvodného modelu je však tento model poháňaný moderným 1,6-litrovým benzínovým motorom. Výkonu 75 kW. Neskôr sa mladí Melkusovci rozhodli vyvinúť úplne nový športový automobil. Nové športové kupé, označené RS2000, malo svetovú premiéru na ostatnom frankfurtskom autosalóne.

Skelet z Lotusu Elise


Treba ale podotknúť, že predsa len nejde o úplne nový typ, pretože nosný hliníkový skelet vozidla je prevzatý z modelu Lotus Elise. Na tomto skelete je upevnená ľahká dvojmiestna karoséria, ktorá svojimi tvarmi i krídlovými dverami pripomína pôvodný model RS1000. Hmotnosť vozidla je preto len 950 kg. Kupé je dlhé 3 910 mm, široké 1 777 mm a vysoké len 1 151 mm. Z modelu Elise je prevzatý aj motor. Ide o štvorvalcový 1,8-litrový motor VVTL-i firmy Toyota, ktorý je vystrojený systémom variabilného časovania i variabilného zdvihu ventilov. Motor, ktorý je spolu so šesťstupňovou prevodovkou uložený naprieč pred zadnou nápravou, vyvíja maximálny výkon 198 kW pri 7 800 ot/min.

Ročne 25 vozidiel


Vozidlo je vystrojené antiblokovacím systémom, systémom trakčnej kontroly, elektricky ovládanými oknami a zrkadlami, klimatizačným systémom i prehrávačom CD. Športové kupé Melkus RS2000 zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Kupé bude manufaktúrnym spôsobom vyrábať tím len desiatich ľudí, a to na objednávku. Obnovená firma Melkus plánuje ročne vyrobiť len 25 kupé RS2000, čo tomuto vozidlu zabezpečí vysoký stupeň exkluzivity. Tejto exkluzivite zodpovedá aj cena vozidla, ktorá je 107 500 eur.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rekordne dlhá jazda elektromobilu

Roadster firmy Tesla, vystrojený čisto elektrickým pohonom, prešiel na jedno nabitie akumulátorov vzdialenosť 501 kilometrov, čo je nový rekord pre elektromobily. Stalo sa tak v priebehu desiateho ročníka súťaže Global Green Challenge, určenej pre vozidlá s alternatívnym druhom pohonu. Celá súťaž merala vyše 3 000 kilometrov, pričom jej štart bol v meste Darwin a cieľ v Adelaide. Po prejdení spomenutej rekordnej vzdialenosti zostala podľa v akumulátoroch energia ešte na ďalších približne päť kilometrov jazdy. Uvedeným rekordom prekonal roadster doterajší rekord, ktorý mal hodnotu 388 km a vytvoril ho tiež roadster Tesla. Roadster firmy Tesla je prvým produkčným automobilom, ktorý používa lítiovo-iónové batérie a súčasne je to prvý elektromobil, ktorý má na jedno nabitie dojazd dlhší než 320 kilometrov. Pohonnú jednotku tohto roadstera tvorí striedavý indukčný vzduchom chladený elektromotor na 375 V, ktorého výkon je 185 kW (v rozsahu od 5 000 do 8 000 ot/min). Krútiaci moment motora je 375 Nm, pričom tento moment je k dispozícii okamžite po zapnutí motora. Maximálne otáčky motora sú 14 000 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá cez pevný prevod. Zdrojom elektrickej energie je spomínaná lítiovo-iónová batéria, pozostávajúca z 6 831 článkov. Dobitie batérie zo siete 240 V trvá približne 3,5 hodiny. Základom roadstera Tesla je nosný monokok, zhotovený lepením a nitovaním z pretláčaných hliníkových profilov. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvoch nerovnako dlhých priečnych ramenách. Dvojmiestny roadster má rázvor podvozku 2 351 mm, jeho dĺžka je 3 946 mm, šírka je 1 851 mm a výška 1162 mm. V interiéri sú kožou potiahnuté vyhrievateľné sedadlá a trojramenný športový volant s koženým poťahom. Do výbavy vozidla patrí aj klimatizačný systém, stereorádio s prehrávačom CD, tempomat a elektricky ovládané okná. Roadster zrýchli z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) za 3,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 125 míľ za hodinu, teda 201 km/h. Americká firma Tesla už dodala odberateľom približne 900 roadsterov s elektrickým pohonom.

SkryťVypnúť reklamu

Najrozšírenejší veterán je chrobák

Nemecká štatistika vozidiel, prihlásených do cestnej premávky, eviduje ešte okolo 315 000 vozidiel, ktoré boli vyrobené pred rokom 1979 – ide teda už o skutočné automobilové veterány. Prvé miesto medzi týmito veteránmi má, pochopiteľne, slávny Volkswagen chrobák. Na nemeckých cestách jazdí ešte stále 44 540 chrobákov. To napokon možno ani nie je tak veľa, ak uvážime, že závody firmy VW vo Wolfsburgu, Emdene a Osnabrücku vychrlili v rokoch 1938 až 1980 celkovo 15,8 miliónov vozidiel, známych na celom svete buď pod nemeckou prezývkou Käfer, alebo pod anglickou prezývkou Beetle (oba výrazy znamenajú chrobák). Produkcia klasického chrobáka s uzavretou karosériou sa v Nemecku skončila v januári 1978, potom sa ešte dva roky vyrábal (vo firme Karmann) kabriolet. Chrobák sa však vyrábal aj v mnohých ďalších krajinách. Celkovo bolo na celom svete vyrobených 21 529 464 chrobákov, čím toto vozidlo prekonalo dovtedajšieho rekordéra, ktorým bol Ford T. Posledný chrobák zišiel z montážneho pásu mexického závodu VW v júli 2003. Na druhom mieste spomenutej štatistiky vyše 30-ročných vozidiel je počtom 10 140 kusov Mercedes Strich 8, ktorý sa vyrábal od roku 1968. Nasleduje Opel Kadett s počtom 9 334 kusov a po ňom už počtom 7 246 kusov aj nám dobre známy Trabant. Vozidlá, vyrobené pred rokom 1979 predstavujú približne jedno percento počtu všetkých automobilov, evidovaných v Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný Golf končí

V súčasnosti je síce na trhu Golf už šiestej generácie, ale v Juhoafrickej republike sa práve končí výroba Golfa ešte prvej generácie. Výroba pôvodného Golfa 1 sa v Juhoafrickej republike začala v roku 1978 a od roku 1984 sa tento model vyrábal pod „vymyslenou" značkou Citi. Celkovo bolo v závode v Uitenhage vyrobených 517 384 golfov prvej generácie (vrátane modelu Citi). V priebehu 25 rokov, počas ktorých sa Golf 1 v Afrike vyrábal, bol síce tento model niekoľko ráz modernizovaný, ale vždy išlo len o drobné úpravy. Pri príležitosti ukončenia výroby pôvodného Golfa vyrobí firma Volkswagen of South Africa limitovanú sériu tisíc vozidiel, označených Citi Mk1. Tieto vozidlá budú poháňané 1,6-litrovým motorom, ktorý vyvíja maximálny výkon 74 kW pri 5 400 ot/min. Model Citi Mk1 jazdí na 15-palcových ráfikoch z ľahkej zliatiny, má leštenú koncovku výfuku, dvojité predné reflektory a chrómovaný rámček masky chladiča. Vozidlo sa bude dodávať len v dvoch farbách karosérie, a to čiernej a modrej. Každé z tisícky vozidiel Citi Mk1 bude mať na prístrojovej doske pred spolujazdcom vyrazené poradové číslo.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 516
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 812
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 410
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 831
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 572
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 524
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 823
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 135

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  6. Ľubomír Maretta: Trauer
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 766
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 201
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 969
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 064
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 909
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 202
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 150
  8. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 102
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto

Väčšina chodcov považuje za najväčší problém rýchlosť e-kolobežiek.


Peter Hlušek 30. jún
Lysyčansk je už týždne terčom ruského bombardovania.

Okupant obsadil všetky veľké mestá v Luhansku.


29m
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Ukrajinskí vojaci.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  6. Ľubomír Maretta: Trauer
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 766
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 201
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 969
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 064
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 909
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 202
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 150
  8. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 102
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu