Korzár logo Korzár
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Vyvíjajú „neviditeľné" veterné turbíny

Veterná energia začína byť, najmä v prímorských krajinách, významným alternatívnym, obnoviteľným a ekologicky prijateľným zdrojom na výrobu elektrickej energie.

Inštalovanie listu turbíny. Nový list obsahuje materiál, ktorý absorbuje radarové lúče.Inštalovanie listu turbíny. Nový list obsahuje materiál, ktorý absorbuje radarové lúče. (Zdroj: archív)

Veterné elektrárne vyrastajú ako huby po daždi napríklad vo veterných pobrežných oblastiach Britských ostrovov, ale vídame ich aj na európskej pevnine (aj hneď po vstupe do Rakúska z Bratislavy). Nie všetci však prijímajú výstavbu takýchto kolosov s rotujúcimi turbínami pozitívne. Estéti sa ozývajú, že tieto opachy kazia vzhľad krajiny, no a ľudia, ktorí popri takýchto elektrárňach musia často chodiť alebo nedajbože niekde v ich blízkosti bývajú, sa nie neprávom sťažujú na nepríjemnú „šuchotavý" zvuk, ktorý rotory veterných elektrární vydávajú (stál som pri niekoľkých takýchto elektrárňach a ten pomerne nízkofrekvenčný hluk je skutočne otravný).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Turbíny kontra letecká doprava

To však nie sú všetky problémy, s ktorými sa budovatelia veterných elektrární musia popasovať. S oveľa vážnejšími výhradami začali prichádzať inštitúcie, ktoré majú na starosti civilnú leteckú dopravu i vojenské lety. Ak sa domnievate, že tu ide o to, že vysoké stožiare s mohutnými rotormi veterných turbín môžu byť prekážkou nízko letiacim či pristávajúcim lietadlám, nie je to tak. Ide tu o to, že rozsiahle veterné farmy, pozostávajúce z mnohých veľkých veterných turbín, spôsobujú (v dôsledku odrazu radarových signálov od rotorov turbín) neželané interferenčné signály na obrazovkách radarov, používaných v civilnom i vojenskom letectve.

Mätúce radarové odrazy

Konce rotorov môžu dosahovať rýchlosť až okolo 360 km/h, čo je rýchlosť porovnateľná s rýchlosťou ľahkých športových lietadiel. Takéto rýchlo sa otáčajúce rotory môžu na displejoch radarov zanechávať stopy, ktoré riadiaci civilnej letovej prevádzky môžu vyhodnotiť ako lietadlá a vojenské radary zase ako neznámy cieľ. Britské Združenie pre veternú energiu (BWEA) tvrdí, že námietky zo strany správy civilného letectva (CAA) i zo strany ministerstva obrany zatiaľ znemožňujú výstavbu veterných elektrární s celkovým výkonom okolo 6 GW, ktoré by postačovali na zásobovanie 3,4 milióna rodinných domov elektrickou energiou.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia „neviditeľnými" lietadlami

Približne polovica navrhovaných britských projektov na využitie energie vetra sa borí s problémami, súvisiacimi s letectvom. Problémy s radarovými odrazmi od rotorov veterných elektrární by mohla vyriešiť technológia tzv. neviditeľných turbín, čiže turbín, ktoré by radary „nevideli". Ide o uplatnenie podobných technológií a metód, aké sa už využívajú pri konštrukcií „neviditeľných" (v angličtine sa používa výraz stealth, čo znamená kradmý či nepozorovaný) lietadiel. Vývoju takýchto pre radar „neviditeľných" veterných turbín sa venuje britská spoločnosť QinetiQ, ktorá je jednou a najväčších výskumných a vývojových inštitúcií na svete.

Prvý list so zníženou odrazivosťou

Táto spoločnosť vyvinula v spoluprácu s firmou Vestas, vyrábajúcou veterné elektrárne, prvý list veternej turbíny s podstatne zníženým radarovým prierezom, čiže so zníženou odrazivosťou radarových lúčov. List má dĺžku 44 metrov a je v ňom vložený materiál, absorbujúci radarové lúče. Tento prototypový list bol inštalovaný na turbínu typu V90, pričom merania pomocou multipásmového pulzného radaru ukázali podstatné zníženie tzv.radarového prierezu, prejavujúce sa v úplnom vymiznutí alebo aspoň podstatnom znížení intenzity odrazeného radarového signálu. Firma Vestas plánuje v budúcom roku uskutočniť demonštračné skúšky s turbínou, ktorej všetky tri listy budú obsahovať materiál pohlcujúci radarové žiarenie. Statické časti, teda stožiar a gondola s turbínou a generátorom, budú nastriekané povlakom, ktorý takisto pohlcuje radarové lúče.

SkryťVypnúť reklamu

Vyvíja sa aj nový softvér

Jednou z požiadaviek, ktoré firma Vestas kladie na „neviditeľné" listy, je to, aby ich výrobná cena vzrástla len minimálne a aby neboli oveľa ťažšie ako klasické listy veterných turbín. Existuje aj iné riešenie problému radarovej interferencie veterných turbín, a to je zlepšenie vyhodnocovacieho softvéru radarov natoľko, aby signály z veterných turbín boli spoľahlivo odfiltrované. Na vývoj takéhoto softvéru získala grant v hodnote 5 miliónov libier firma Raytheon. Vyriešenie spomenutých problémov je nevyhnutým predpokladom na to, aby Spojené kráľovstvo splnilo svoj cieľ, podľa ktorého by sa v roku 2050 mala pätina všetkej elektrickej energie vyrábať veternými elektrárňami.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 968
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 263
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 895
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 451
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  6. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 173
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 035
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 152
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 012
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 736
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 061
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vladimír Višňovský chce obhájiť post primátora Medzilaboriec.

Ako nestraník sa objaví na kandidátke strany Hlas-SD.


TASR 4m
Miesto, kde našli muža so strelným poranením.

Polícia na mieste objavila vozidlo nebohého aj zbraň.


2 h
Z mercedesu zostala kopa šrotu.

Pri požiari obhorelo aj vedľa stojace auto.


4 h
Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


20 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  6. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 173
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 035
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 152
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 012
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 736
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 061
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu