Korzár logo Korzár
Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky
TURBÍNY SPÔSOBUJÚ ZAVÁDZAJÚCE ODRAZY NA OBRAZOVKÁCH RADAROV

Vyvíjajú „neviditeľné" veterné turbíny

Veterná energia začína byť, najmä v prímorských krajinách, významným alternatívnym, obnoviteľným a ekologicky prijateľným zdrojom na výrobu elektrickej energie.

Inštalovanie listu turbíny. Nový list obsahuje materiál, ktorý absorbuje radarové lúče.Inštalovanie listu turbíny. Nový list obsahuje materiál, ktorý absorbuje radarové lúče. (Zdroj: archív)

Veterné elektrárne vyrastajú ako huby po daždi napríklad vo veterných pobrežných oblastiach Britských ostrovov, ale vídame ich aj na európskej pevnine (aj hneď po vstupe do Rakúska z Bratislavy). Nie všetci však prijímajú výstavbu takýchto kolosov s rotujúcimi turbínami pozitívne. Estéti sa ozývajú, že tieto opachy kazia vzhľad krajiny, no a ľudia, ktorí popri takýchto elektrárňach musia často chodiť alebo nedajbože niekde v ich blízkosti bývajú, sa nie neprávom sťažujú na nepríjemnú „šuchotavý" zvuk, ktorý rotory veterných elektrární vydávajú (stál som pri niekoľkých takýchto elektrárňach a ten pomerne nízkofrekvenčný hluk je skutočne otravný).

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Turbíny kontra letecká doprava

To však nie sú všetky problémy, s ktorými sa budovatelia veterných elektrární musia popasovať. S oveľa vážnejšími výhradami začali prichádzať inštitúcie, ktoré majú na starosti civilnú leteckú dopravu i vojenské lety. Ak sa domnievate, že tu ide o to, že vysoké stožiare s mohutnými rotormi veterných turbín môžu byť prekážkou nízko letiacim či pristávajúcim lietadlám, nie je to tak. Ide tu o to, že rozsiahle veterné farmy, pozostávajúce z mnohých veľkých veterných turbín, spôsobujú (v dôsledku odrazu radarových signálov od rotorov turbín) neželané interferenčné signály na obrazovkách radarov, používaných v civilnom i vojenskom letectve.

Mätúce radarové odrazy

Konce rotorov môžu dosahovať rýchlosť až okolo 360 km/h, čo je rýchlosť porovnateľná s rýchlosťou ľahkých športových lietadiel. Takéto rýchlo sa otáčajúce rotory môžu na displejoch radarov zanechávať stopy, ktoré riadiaci civilnej letovej prevádzky môžu vyhodnotiť ako lietadlá a vojenské radary zase ako neznámy cieľ. Britské Združenie pre veternú energiu (BWEA) tvrdí, že námietky zo strany správy civilného letectva (CAA) i zo strany ministerstva obrany zatiaľ znemožňujú výstavbu veterných elektrární s celkovým výkonom okolo 6 GW, ktoré by postačovali na zásobovanie 3,4 milióna rodinných domov elektrickou energiou.

Skryť Vypnúť reklamu

Inšpirácia „neviditeľnými" lietadlami

Približne polovica navrhovaných britských projektov na využitie energie vetra sa borí s problémami, súvisiacimi s letectvom. Problémy s radarovými odrazmi od rotorov veterných elektrární by mohla vyriešiť technológia tzv. neviditeľných turbín, čiže turbín, ktoré by radary „nevideli". Ide o uplatnenie podobných technológií a metód, aké sa už využívajú pri konštrukcií „neviditeľných" (v angličtine sa používa výraz stealth, čo znamená kradmý či nepozorovaný) lietadiel. Vývoju takýchto pre radar „neviditeľných" veterných turbín sa venuje britská spoločnosť QinetiQ, ktorá je jednou a najväčších výskumných a vývojových inštitúcií na svete.

Prvý list so zníženou odrazivosťou

Táto spoločnosť vyvinula v spoluprácu s firmou Vestas, vyrábajúcou veterné elektrárne, prvý list veternej turbíny s podstatne zníženým radarovým prierezom, čiže so zníženou odrazivosťou radarových lúčov. List má dĺžku 44 metrov a je v ňom vložený materiál, absorbujúci radarové lúče. Tento prototypový list bol inštalovaný na turbínu typu V90, pričom merania pomocou multipásmového pulzného radaru ukázali podstatné zníženie tzv.radarového prierezu, prejavujúce sa v úplnom vymiznutí alebo aspoň podstatnom znížení intenzity odrazeného radarového signálu. Firma Vestas plánuje v budúcom roku uskutočniť demonštračné skúšky s turbínou, ktorej všetky tri listy budú obsahovať materiál pohlcujúci radarové žiarenie. Statické časti, teda stožiar a gondola s turbínou a generátorom, budú nastriekané povlakom, ktorý takisto pohlcuje radarové lúče.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyvíja sa aj nový softvér

Jednou z požiadaviek, ktoré firma Vestas kladie na „neviditeľné" listy, je to, aby ich výrobná cena vzrástla len minimálne a aby neboli oveľa ťažšie ako klasické listy veterných turbín. Existuje aj iné riešenie problému radarovej interferencie veterných turbín, a to je zlepšenie vyhodnocovacieho softvéru radarov natoľko, aby signály z veterných turbín boli spoľahlivo odfiltrované. Na vývoj takéhoto softvéru získala grant v hodnote 5 miliónov libier firma Raytheon. Vyriešenie spomenutých problémov je nevyhnutým predpokladom na to, aby Spojené kráľovstvo splnilo svoj cieľ, podľa ktorého by sa v roku 2050 mala pätina všetkej elektrickej energie vyrábať veternými elektrárňami.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  2. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  3. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  4. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  5. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  6. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  10. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 363
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 177
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 249
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 423
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 011
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 365
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 665
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 516
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 932
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vo fitness centrách budú platiť v okresoch v I., II. a III. stupni varovania prísnejšie pravidlá, preukazovať sa bude treba antigénovým testom nie starším ako 24 hodín alebo PCR testom nie starším ako 72 hodín.

Celonárodné opatrenia sa končia.

5 h
Peter Tkačenko

Letný slnovrat oslávime už prakticky bez obmedzení.

2 h
Ampulka s ruskou vakcínou Sputnik V.

Rusi sa výhradam bránia.

9 h
Predseda Smeru Robert Fico.

Pri tomto referende ide len o kampaň.

8 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop