Korzár logo Korzár
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Vracali sa domov z misie FRONTEX

Za najzaujímavejšie lietadlo, ktoré v prvý novembrový týždeň pristálo na našom letisku, možno považovať lietadlo Dornier Do-228 s fínskou poznávacou značkou OH-MVO.

Lietadlo Dornier Do-228-212. Lietadlo, patriace fínskej pohraničnej stráži, sa vracalo z misie FRONTEX.Lietadlo Dornier Do-228-212. Lietadlo, patriace fínskej pohraničnej stráži, sa vracalo z misie FRONTEX. (Zdroj: archív)

O tom, komu a načo toto lietadlo slúži, svedčí už nápis Frontier Guard na jeho trupe. Lietadlo patrí Finnish Border Guard, čiže Fínskej ochrane hraníc, ktorá bola založená už v roku 1919 a ktorá patrí pod fínske ministerstvo vnútra. Táto inštitúcia disponuje okrem vrtuľníkov niekoľkých typov aj dvomi lietadlami Do-228 (druhé má poznávaciu značku OH-MVN).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto lietadlá sú vystrojené systémom SLAR (side-looking airborne radar, čo sa zvykne prekladať ako radar s bočným vyžarovaním), ktorý sleduje terén pozdĺž trasy letu lietadla. Lietadlá sú vystrojené aj skenermi pracujúcimi v infračervenej i ultrafialovej oblasti, digitálnou videokamerou, snímačmi na zisťovanie znečistenia morí ropou a inými chemickými látkami i ďalšími špeciálnymi zariadeniami. Lietadlo Do-228-212 s poznávacou značkou OH-MVO má výrobné číslo 8232 a bolo spomenutej fínskej pohraničnej stráži dodané v máji 1995. Do Košíc priletelo lietadlo z Grécka cez Sofiu a smerovalo do Fínska. Na našom letisku sa lietadlo zastavilo len na dotankovanie paliva. Ako nám členovia posádky povedali, lietadlo sa vracalo domov z misie FRONTEX v Grécku. FRONTEX je agentúra Európskej únie so sídlom vo Varšave, ktorá bola vytvorená ako špecializovaná a nezávislá inštitúcia, ktorej hlavnou úlohou je koordinácia operačnej kooperácie členských štátov EÚ v oblasti bezpečnosti vonkajších hraníc únie.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým a terajším výkonným riaditeľom tejto agentúry je fínsky generál Ilkka Pertti Juhani LAITINEN. Lietadlo typu Do-228 vyvinula dnes už neexistujúca nemecká firma Dornier GmbH. Prvé prototypy tohto lietadla odštartovali svoje prvé lety na jar roku 1981. Verzia Do-228-212 je ostatnou verziou typu Do-228, ktorý sa vyrábal v nemeckom Oberpfaffenhofene i v licencii v indickej firme Hindustan Aeronautics. Lietadlo má rozpätie krídiel 16,97 m, dĺžku 16,56 m a výšku 4,86 m a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 6 600 kg. Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory Garrett AiResearch TPE-331-5-252D výkonu po 578 kW. V lietadle môže byť maximálne 19 sedadiel pre cestujúcich. Možno ešte dodať, že posádka lietadla OH-MVO si počas medzipristátia v Košiciach stihla pozrieť aj letecké múzeum a pochvalne sa vyjadrila o jeho exponátoch.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 999
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 324
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 8 228
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 947
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 688
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 114
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 294
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 188

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  2. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?(2)
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 429
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 418
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 887
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 936
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 884
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 444
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  2. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?(2)
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 429
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 418
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 887
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 936
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 884
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 444
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 185
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu