Korzár logo Korzár
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Stavby sveta: Berlínsky múr

V tomto seriáli sa snažíme predstavovať stavby z rôznych epoch, stavby rôznych štýlov ale aj stavby rôzneho typu: kostoly a chrámy, mosty, mrakodrapy, zámky, hrady, štadióny, múzeá či dokonca väznice.

Pohľad na múr. Vľavo, na strane Východného Berlína, je tzv. pás smrti.Pohľad na múr. Vľavo, na strane Východného Berlína, je tzv. pás smrti.

Nepomyslel som si, že na tejto strane predstavím aj takú jednoduchú stavbu, akou je múr. Veď čo už môže byť na múre zaujímavé? Ukazuje sa, že môže. Z technického hľadiska je veľmi zaujímavý napríklad priehradný múr – to ale vlastne nie je klasický múr, ale veľmi zložitá stavba. Dnes ale predstavíme v podstate veľmi obyčajný múr, ktorého neobyčajnosť spočívala v tom, že bol, symbolicky povedané, múrom medzi dvomi svetmi. Berlínsky múr.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozdelenie Nemecka i Berlína

Už o niekoľko dní, 9. novembra, si občania Nemecka a s nimi občania na celom svete pripomenú symbolický "pád" snáď najznámejšieho múru na svete, ktorý vyše 28 rokov obkolesoval Západný Berlín a oddeľoval ho tak od východnej časti mesta i od Nemeckej demokratickej republiky. Pripomeňme si najprv niekoľko základných súvislostí príbehu s názvom Berlínsky múr. Po skončení druhej svetovej vojny v roku 1945 bolo Nemecko na základe výsledkov Jaltskej konferencie rozdelené na štyri okupačné zóny, spravované spojeneckými mocnosťami (USA, Sovietsky zväz, Veľká Británia a Francúzsko). Analogicky bolo aj bývalé hlavné ríšske mesto, Berlín, rozdelené na štyri sektory.

SkryťVypnúť reklamu

Vznik NSR a NDR

Dňa 23. mája 1949 bola z troch západných zón okupovaného Nemecka vytvorená Nemecká spolková republika (NSR), no a krátko nato, 7. októbra, bola v sovietskej zóne vyhlásená Nemecká demokratická republika (NDR). Život v oboch nových nemeckých štátoch sa začal veľmi rýchlo odlišovať: v NSR sa život rýchlo zlepšoval, zatiaľ čo NDR sa stávala štátom podľa sovietskeho vzoru, s plánovaným hospodárstvom a s jedinou vládnucou stranou. Výsledkom bol masový únik občanov NDR do NSR.

Zabezpečovanie hranice

Už od roku 1952 bola preto vnútronemecká hranica (teda hranica medzi NDR a NSR) postupne zabezpečovaná plotmi z ostnatého drôtu, strážením a poplašnými systémami. Jedinou "dierou" medzi jedným a druhým nemeckým štátom ostala mestská hranica medzi západnou a východnou časťou Berlína. Cez túto hranicu, dlhú 45,1 kilometra, naďalej utekali ľudia z NDR do NSR, ale túto možnosť využívali aj občania iných socialistických krajín.

SkryťVypnúť reklamu

Ušlo 3,5 milióna ľudí

Odhaduje sa, že od roku 1945 do výstavby Berlínskeho múru opustilo NDR približne 3,5 milióna občanov. Vedenie SED (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands, teda Jednotná socialistická strana Nemecka) sa síce uzavretím hranice medzi obomi časťami Berlína zaoberalo už v roku 1952, ale vtedy s tým nesúhlasil Sovietsky zväz a nebolo to možné ani z technického hľadiska (kvôli železničnej doprave). Neustály odliv občanov však napokon viedol vládnucu stranu SED k rozhodnutiu uzavrieť mestskú hranicu, dovtedy vlastne jedinú priepustnú hranicu medzi dvomi odlišnými svetmi, medzi Východom a Západom. Plány na uzavretie hranice sa stali štátnym tajomstvom NDR.

Ulbricht výstavbu "múra" poprel

Ešte na tlačovej konferencii, konanej 15. júna 1961, predseda Štátnej rady NDR (čosi ako prezident) Walter Ulbricht tvrdil, že "nikto nemá v úmysle postaviť múr". Ulbricht tak po prvý raz použil slovo múr v súvislosti s vnútroberlínskou hranicou, a to približne len dva mesiace predtým, než sa s výstavbou múra začalo. Rada ministrov NDR (teda vláda) prijala rozhodnutie o použití "ozbrojených orgánov" na obsadenie hranice so Západným Berlínom a zriadenie hraničných zátarasov. V noci z 12. na 13. augusta 1961 začali tisícky vojakov, príslušníkov hraničnej polície a ľudovej polície i ľudových milícií zahatávať ulice, priechody i železničné trate do Západného Berlína. Všetky existujúce dopravné spojenia medzi obomi časťami Berlína boli prerušené.

SkryťVypnúť reklamu

Stali sa z nich stanice "duchov"

To sa vlastne týkalo len tratí podzemnej železnice (U-Bahn) a mestských vlakových spojov (S-Bahn). Pritom tie linky západoberlínskej U-Bahn a S-Bahn, ktoré premávali sčasti v tuneloch pod Východným Berlínom, mohli premávať ďalej, ale cez stanice pod východnou časťou mesta, ktoré boli uzavreté (neskôr dostali prezývku stanice duchov), prechádzali bez zastavenia. Nazvať však hneď prvý deň zabezpečovania hranice dňom výstavby múra je nepatričné, pretože v prvých dňoch boli v podstate natiahnuté len drôtené ploty a zamurované vchody a okná v domoch, ústiacich do západnej časti mesta.

Vznikol "pás smrti"

To bola len prvá etapa výstavby "múru", vtedy vlastne ešte len plota. Už v roku 1962 sa začalo s výstavbou druhej línie plota, a to približne 100 metrov dovnútra východnej časti mesta, pričom prípadne domy medzi obomi plotmi boli zbúrané a vznikol tak akýsi "pás smrti", v ktorom bol prípadný narušiteľ hranice nemilosrdne zastrelený. V roku 1965 sa začal budovať prvý betónový múr, ktorý slúžil do roku 1975. Konečná, najdokonalejšia i najznámejšia verzia múra sa začala budovať v roku 1975 a tento múr bol dokončený približne v roku 1980.

Železobetónové segmenty

Túto štvrtú generáciu múra tvorilo 45 000 železobetónových segmentov, oficiálne nazývaných Stützwandelement UL 12.11 (čiže prvok opornej steny). Každý segment bol vysoký 360 cm, široký 120 cm a jeho hmotnosť bola 2 750 kg. Na vrchu segmentu bola uložená hladká kovová rúra, sťažujúca zachytenie sa prípadným narušiteľom. Cena jedného segmentu bola 359 východonemeckých mariek. Celková dĺžka Berlínskeho múru, obklopujúceho Západný Berlín, bola 155 km, z toho 43,1 km pripadalo na hranicu s Východným Berlínom (nazývaným v NDR, ale aj u nás, len Berlín). Súčasťou hranice boli aj signálne plot, priekopy, 302 strážnych veží a 20 bunkrov. Na hranici bolo, samozrejme, aj niekoľko priechodov, z ktorých najznámejší bol priechod, nazývaný spojencami Checkpoint Charlie. Berlínsky múr sa stal aj miestom tragédií.

Neznámy počet obetí

Dodnes sa presne nevie, koľko ľudí zahynulo pri pokusoch utiecť zo "socialistického východu na kapitalistický západ", odhady hovoria o 86 až 262 obetiach. Začiatok konca Berlínskeho múru nastal 9. novembra 1989, keď na tlačovej konferencii oznámil G.Schabowski, že občania NDR môžu odteraz voľne cestovať. Po doplnení odpovede, že toto nariadenie platí okamžite, sa začali davy občanov zhromažďovať pred hraničnými priechodmi do Západného Berlína, pričom prvý z nich bol otvorený medzi 20. a 21. hodinou spomenutého dňa.

Segment múra aj vo Vatikáne

S kontrolami a strážením múru sa prestalo 1. júla 1990, keď začal platiť menová únia medzi NDR a NSR. Zbúranie múru medzi obomi časťami Berlína bolo oficiálne ukončené 30. novembra 1990, pričom ako pamiatka bolo zachovaných šesť jeho úsekov. Železobetónové segmenty Berlínskeho múru sa dnes ako originálne suveníry nachádzajú v rôznych častiach sveta, a to napríklad aj v areáli CIA v Langley či vo Vatikánskych záhradách. Múr obvykle vydrží stáť dlhšie než spomínaných 28 rokov. Je ale dobre, že Berlínsky múr nestál dlhšie.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  4. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 977
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 311
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 541
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  5. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 130
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 022
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 145
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 003
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 726
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 061
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 924
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vladimír Višňovský chce obhájiť post primátora Medzilaboriec.

Ako nestraník sa objaví na kandidátke strany Hlas-SD.


TASR 14m
Miesto, kde našli muža so strelným poranením.

Polícia na mieste objavila vozidlo nebohého aj zbraň.


3 h
Z mercedesu zostala kopa šrotu.

Pri požiari obhorelo aj vedľa stojace auto.


4 h
Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


21 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  5. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 130
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 022
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 145
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 003
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 726
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 061
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 924
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu