Korzár logo Korzár

O význame koňa svedčí drastický rituál pre budúceho panovníka Keltov

O dôležitosti koňa v spoločnosti svedčí príbeh, ktorý v publikácii "Kôň a človek v stredoveku" na strane 22 uviedla Daniela Dvořáková: "V odľahlej severnej časti Ulsteru žil keltský kmeň, ktorý pri posvätení kráľa používal mimoriadne barbarský a ohnivý ri

Dielo Jozefa Václava Myslbeka (1848 - 1922) pod názvom "Ardo" darovala Univerzita veterinárskeho lekárstva v Košiciach v roku 2002 mestu Košice. Nachádza sa na Zvonárskej ulici.Dielo Jozefa Václava Myslbeka (1848 - 1922) pod názvom "Ardo" darovala Univerzita veterinárskeho lekárstva v Košiciach v roku 2002 mestu Košice. Nachádza sa na Zvonárskej ulici. (Zdroj: autor)

tuál. Keď sa zhromaždil ľud onoho kmeňa, priviedli bielu kobylu a muž, ktorý sa mal stať kráľom, sa verejne dopustil sodomie, potom kobylu zabili a po kúskoch varili vo vode. Z tohto vývaru pripravili kráľovi kúpeľ. Keď sa kráľ okúpal, zjedol mäso zo zabitej kobyly a napil sa vývaru, v ktorom sa kúpal, potom bola jeho vláda potvrdená."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rituál konských hláv

Starí Slovania a Germáni uplatňovali pohanský rituál konských hláv, ktorý mal ochraňovať ich sídliská pred nepriateľmi. Postupne konské hlavy nahradili drevené plastiky, ktoré vkladali do múrov hradieb a príbytkov. Vývoj pokračoval ďalej a ľudia si podobné plastiky umiestňovali na dobre viditeľných objektoch, ktoré ich mali ochraňovať. Aj bývalý Štátny žrebčinec v Prešove, ktorý stál na Sabinovskej ulici, ozdobovali kameninové plastiky konských hláv v rokoch 1859 - 1975, keď bol žrebčinec asanovaný. Pred asanáciou prišiel Štefan Brendza, predseda TJ Slavoj Prešov, a požiadal o tieto ozdoby. Jedna z plastík sa neskoršie objavila na Penzióne Nestorka na Jarkovej ulici v Prešove. Plastiky však nedokázali ochrániť žrebčinec pred zbúraním.

Z psychologického hľadiska kôň symbolizuje ušľachtilosť a inteligenciu. Hovorí sa, že spolu s jazdcom zvýrazňuje dva pojmy - Ono a Ja, čiže duálny princíp, vzájomnú súhru obidvoch zložiek. Ak sa naruší jeden z článkov, ruší sa potom aj duálny systém. Táto súhra sa vzťahovala na všetky ľudské spoločenstvá.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvod žrebovania

Kôň postupne nadobúdal na dôležitosti u našich predkov Slovanov. Keď prišli do nového prostredia, používali kone aj vo svojich svätyniach na veštenie. Bolo to vtedy, keď sa mali rozhodnúť pre jednu z dvoch alternatív. K tomu potrebovali koňa a dve skrížené kopije. Ak ich kôň - žrebec prekročil pravou nohou, bolo to priaznivé znamenie, ak prekročil ľavou nohou, nepríjemné situácie. Tým koňom bol žrebec. V našej bežnej komunikácii sa stretávame s pojmom žreb a žrebovanie a obidva pojmy boli odvodené od koňa - žrebca. V ľudovej slovesnosti kôň najčastejšie biely až sivý a starší dokáže predvídať budúcnosť a dokonca vie rozprávať ľudskou rečou.

Čitateľom je známejší panteón pohanských božstiev stredovekého Grécka, Ríma či Egypta. Už menej sa vie o panteóne týchto božstiev pohanov - Slovanov. Aj oni zasväcovali koňa staroslovanskému bohovi Svantovítovi, Triglavovi a Radogastovi. Podľa Daniely Dvořákovej boh Radogast sa pôvodne nazýval Svaražič, ktorého chrám bol na rovnomennom hrade - Radogast. Pre Svaražiča ľudia prinášali ľudské a zvieracie obety a pomocou koňa - žrebca veštili.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdecké hroby

Rituál pochovávania jazdca spolu s koňom do spoločného hrobu sa bežne uplatňoval u nomádov Avarov, ale aj u staromaďarských a iných kmeňov a niekedy sa do spoločného hrobu s koňom pochovávali aj ženy. Z histórie je známa aj konzumácia konského mäsa. Kone si ľudia vysoko vážili a aj napriek tomu ich mäso jedli nomádske národy Avari, staromaďarské kmene a ojedinele aj slovanskí predkovia.


Podľa Starého zákona kone patrili do skupiny nečistých zvierat a Židom ich mäso zakazoval konzumovať Mojžiš. To sa začalo zavádzať aj v kresťanstve a tento zákaz na ostatné obyvateľstvo prenášali kresťanskí kňazi a mnísi. Oficiálne tento zákaz vyslovil v roku 732 pápež Gregor III. V roku 1146 sa dokonca konzumácia konského mäsa považovala za prejav pohanstva a hriech. Cirkev si vždy vedela proadiť s tými, ktorí jej nariadenia nerešpektovali. Je známe, že konské mäso je čisté a pre konzumáciu aj zdravé. Viac sa konzumovalo v Maďarsku, Česku a veľmi málo na Slovensku. Historicky je na Slovensku preukázaná konzumácia kobylieho mlieka a len sa predpokladá, že sa z neho aj tu vyrábal nápoj pod názvom "kumys". Kobylie mlieko sa využívalo na prípravu rôznych jedál.

V spojitosti s koňmi sa zachovala pestrá symbolika, ako napr. že kôň je symbolom šťastia, či už pre svoju bielu farbu, alebo konskú podkovu, čomu veríme už od detstva. Pravdepodobne podkova preto prináša šťastie, že má tvar písmena "C", ktoré symbolizuje slovo "Christos", o čom denník Korzár už písal.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 454
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 238
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 112
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 836
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 465
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 161
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 925
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 148
  1. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  3. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  4. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  7. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  8. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 071
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 058
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 614
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 870
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 420
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  3. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  4. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  7. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  8. Tomas Hlavaty: Cirkev v službách, nepokoj a jednota.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 071
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 058
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 614
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 870
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 420
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu