Jedným z nich je bezpochyby britský automobil Mini, ktorý sa na svetovej automobilovej scéne objavil pred pol storočím.
Benzín na prídel
Trochu zjednodušene možno povedať, že k vzniku vozidla Mini viedla tzv. Suezská kríza v roku 1956, keď sa skomplikoval dovoz ropy z arabských štátov do Európy, takže napríklad veľká Británia bola nútená zaviesť prídelový systém na benzín. Šéf vtedajšieho koncernu British Motor Corporation (BMC) Leonard Lord vtedy prezieravo usúdil, že "by to chcelo" nový malý automobil. Lord poveril vtedy už známeho konštruktéra Aleca Issigonisa, aby vyvinul vozidlo, ktoré by sa vošlo do debny s rozmermi 10 stôp x 4 stopy x 4 stopy (teda približne 10 m x 1,2 m x 1,2 m). Vnútorný priestor štvorsedadlového vozidla mal mať dĺžku 6 stôp (180 cm) a na jeho pohon mal slúžiť existujúci motor z produkcie BMC.
Prototypy za sedem mesiacov
Malý Issigonisov tím mal už za sedem mesiacov hotové dva prototypy. V júli 1958 pozval Issigonis Lorda na skúšobnú jazdu, po ktorej šéf konštruktérovi prorocky povedal. "Choďte a vyrábajte ho". V júni 1959 sa v novej fabrike v Longbridge vyrábalo už okolo stovky nových miniautomobilov týždenne a napokon bol Issigonisov výtvor 26. augusta 1959 predstavený verejnosti. Issigonisova konštrukcia sa vyznačovala niekoľkými prevratnými prvkami, umožňujúcimi zväčšiť priestor pre cestujúcich. Kolesá boli umiestnené prakticky v "rohoch" vozidla. Motor bol uložený vpredu naprieč, pričom prevodovka bola pod motorom, čím sa zmenšil celkový objem hnacieho agregátu.
Pruženie gumenými kužeľmi
K úspore miesta viedlo aj použitie netradičných pružiacich prvkov, ktorými boli (namiesto bežných vinutých pružín) gumené kužele. K zjednodušeniu i zlacneniu výroby karosérie prispelo aj to, že zvárané švy sú na vonkajšej strane karosérie. Na dverách boli posuvné okná, čo umožnilo vytvoriť v ich spodnej časti pomerne veľký odkladací priestor. Na pohon vozidla slúžil štvorvalcový motor zdvihového objemu 850 kubických centimetrov, ktorý poháňal predné kolesá. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 204 cm, jeho dĺžka bola 305 cm, šírka 140 cm a výška 135 cm (čiže trochu viac než vyžadovali pôvodné špecifikácie).
Udelila mu titul Sir
Spočiatku sa vozidlo vyrábalo pod označením Austin Seven a Morris Mini Minor, neskôr už pod samostatnou značkou Mini. Do skončenia výroby (4. októbra 2000) zišlo z montážnych pásov 5 387 862 vozidiel Mini niekoľkých generácií. Alec Issigonis sa stal jediným človekom na svete, ktorému britská kráľovná udelila titul Sir za konštrukciu automobilu. Možno ešte dodať, že v roku 1999 bol Mini zvolený za druhý najvplyvnejší automobil 20. storočia, a to za modelom Ford T.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.