Korzár logo Korzár
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Mini má päťdesiat rokov

V záplave automobilových noviniek, ktoré sa objavujú – kríza-nekríza – prakticky každý deň, akosi nezostáva čas trochu sa zastaviť a pripomenúť si tie dávnejšie modely, ktoré sa svojou unikátnou konštrukciou navždy zapísali do dejín automobilizmu.

Mini alias Austin Seven. Autor tejto strany pózuje pri vozidle Austin Seven na parkovisku brnianskeho výstaviska (písal sa rok 1960!).Mini alias Austin Seven. Autor tejto strany pózuje pri vozidle Austin Seven na parkovisku brnianskeho výstaviska (písal sa rok 1960!). (Zdroj: archív autora)

Jedným z nich je bezpochyby britský automobil Mini, ktorý sa na svetovej automobilovej scéne objavil pred pol storočím.

Benzín na prídel

Trochu zjednodušene možno povedať, že k vzniku vozidla Mini viedla tzv. Suezská kríza v roku 1956, keď sa skomplikoval dovoz ropy z arabských štátov do Európy, takže napríklad veľká Británia bola nútená zaviesť prídelový systém na benzín. Šéf vtedajšieho koncernu British Motor Corporation (BMC) Leonard Lord vtedy prezieravo usúdil, že "by to chcelo" nový malý automobil. Lord poveril vtedy už známeho konštruktéra Aleca Issigonisa, aby vyvinul vozidlo, ktoré by sa vošlo do debny s rozmermi 10 stôp x 4 stopy x 4 stopy (teda približne 10 m x 1,2 m x 1,2 m). Vnútorný priestor štvorsedadlového vozidla mal mať dĺžku 6 stôp (180 cm) a na jeho pohon mal slúžiť existujúci motor z produkcie BMC.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prototypy za sedem mesiacov

Malý Issigonisov tím mal už za sedem mesiacov hotové dva prototypy. V júli 1958 pozval Issigonis Lorda na skúšobnú jazdu, po ktorej šéf konštruktérovi prorocky povedal. "Choďte a vyrábajte ho". V júni 1959 sa v novej fabrike v Longbridge vyrábalo už okolo stovky nových miniautomobilov týždenne a napokon bol Issigonisov výtvor 26. augusta 1959 predstavený verejnosti. Issigonisova konštrukcia sa vyznačovala niekoľkými prevratnými prvkami, umožňujúcimi zväčšiť priestor pre cestujúcich. Kolesá boli umiestnené prakticky v "rohoch" vozidla. Motor bol uložený vpredu naprieč, pričom prevodovka bola pod motorom, čím sa zmenšil celkový objem hnacieho agregátu.

Pruženie gumenými kužeľmi

K úspore miesta viedlo aj použitie netradičných pružiacich prvkov, ktorými boli (namiesto bežných vinutých pružín) gumené kužele. K zjednodušeniu i zlacneniu výroby karosérie prispelo aj to, že zvárané švy sú na vonkajšej strane karosérie. Na dverách boli posuvné okná, čo umožnilo vytvoriť v ich spodnej časti pomerne veľký odkladací priestor. Na pohon vozidla slúžil štvorvalcový motor zdvihového objemu 850 kubických centimetrov, ktorý poháňal predné kolesá. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 204 cm, jeho dĺžka bola 305 cm, šírka 140 cm a výška 135 cm (čiže trochu viac než vyžadovali pôvodné špecifikácie).

SkryťVypnúť reklamu

Udelila mu titul Sir

Spočiatku sa vozidlo vyrábalo pod označením Austin Seven a Morris Mini Minor, neskôr už pod samostatnou značkou Mini. Do skončenia výroby (4. októbra 2000) zišlo z montážnych pásov 5 387 862 vozidiel Mini niekoľkých generácií. Alec Issigonis sa stal jediným človekom na svete, ktorému britská kráľovná udelila titul Sir za konštrukciu automobilu. Možno ešte dodať, že v roku 1999 bol Mini zvolený za druhý najvplyvnejší automobil 20. storočia, a to za modelom Ford T.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 234
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 677
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 979
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 481
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  7. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 023
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 348
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 030
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 667
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 656
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 053
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Švajčiarsky útočník Adler da Silva posilní Zemplín Michalovce.


Sportnet 2 h

Viaceré strany vytvorili v meste koalíciu.


a 1 ďalší 4 h
Staromestské centrum pomoci sa zatvára.

Buraš: Primátor nemal záujem, volal som starostovi.


a 1 ďalší 4 h

Polícia okolnosti nehody vyšetruje.


SITA 5 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  7. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 023
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 348
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 030
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 667
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 656
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 053
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu