Korzár logo Korzár
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky
DO OKTÓBRA 2000 SA VYROBILO TEMER 5,4 MILIÓNA VOZIDIEL

Mini má päťdesiat rokov

V záplave automobilových noviniek, ktoré sa objavujú – kríza-nekríza – prakticky každý deň, akosi nezostáva čas trochu sa zastaviť a pripomenúť si tie dávnejšie modely, ktoré sa svojou unikátnou konštrukciou navždy zapísali do dejín automobilizmu.

Mini alias Austin Seven. Autor tejto strany pózuje pri vozidle Austin Seven na parkovisku brnianskeho výstaviska (písal sa rok 1960!).Mini alias Austin Seven. Autor tejto strany pózuje pri vozidle Austin Seven na parkovisku brnianskeho výstaviska (písal sa rok 1960!). (Zdroj: archív autora)

Jedným z nich je bezpochyby britský automobil Mini, ktorý sa na svetovej automobilovej scéne objavil pred pol storočím.

Benzín na prídel

Trochu zjednodušene možno povedať, že k vzniku vozidla Mini viedla tzv. Suezská kríza v roku 1956, keď sa skomplikoval dovoz ropy z arabských štátov do Európy, takže napríklad veľká Británia bola nútená zaviesť prídelový systém na benzín. Šéf vtedajšieho koncernu British Motor Corporation (BMC) Leonard Lord vtedy prezieravo usúdil, že "by to chcelo" nový malý automobil. Lord poveril vtedy už známeho konštruktéra Aleca Issigonisa, aby vyvinul vozidlo, ktoré by sa vošlo do debny s rozmermi 10 stôp x 4 stopy x 4 stopy (teda približne 10 m x 1,2 m x 1,2 m). Vnútorný priestor štvorsedadlového vozidla mal mať dĺžku 6 stôp (180 cm) a na jeho pohon mal slúžiť existujúci motor z produkcie BMC.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Prototypy za sedem mesiacov

Malý Issigonisov tím mal už za sedem mesiacov hotové dva prototypy. V júli 1958 pozval Issigonis Lorda na skúšobnú jazdu, po ktorej šéf konštruktérovi prorocky povedal. "Choďte a vyrábajte ho". V júni 1959 sa v novej fabrike v Longbridge vyrábalo už okolo stovky nových miniautomobilov týždenne a napokon bol Issigonisov výtvor 26. augusta 1959 predstavený verejnosti. Issigonisova konštrukcia sa vyznačovala niekoľkými prevratnými prvkami, umožňujúcimi zväčšiť priestor pre cestujúcich. Kolesá boli umiestnené prakticky v "rohoch" vozidla. Motor bol uložený vpredu naprieč, pričom prevodovka bola pod motorom, čím sa zmenšil celkový objem hnacieho agregátu.

Pruženie gumenými kužeľmi

K úspore miesta viedlo aj použitie netradičných pružiacich prvkov, ktorými boli (namiesto bežných vinutých pružín) gumené kužele. K zjednodušeniu i zlacneniu výroby karosérie prispelo aj to, že zvárané švy sú na vonkajšej strane karosérie. Na dverách boli posuvné okná, čo umožnilo vytvoriť v ich spodnej časti pomerne veľký odkladací priestor. Na pohon vozidla slúžil štvorvalcový motor zdvihového objemu 850 kubických centimetrov, ktorý poháňal predné kolesá. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 204 cm, jeho dĺžka bola 305 cm, šírka 140 cm a výška 135 cm (čiže trochu viac než vyžadovali pôvodné špecifikácie).

Skryť Vypnúť reklamu

Udelila mu titul Sir

Spočiatku sa vozidlo vyrábalo pod označením Austin Seven a Morris Mini Minor, neskôr už pod samostatnou značkou Mini. Do skončenia výroby (4. októbra 2000) zišlo z montážnych pásov 5 387 862 vozidiel Mini niekoľkých generácií. Alec Issigonis sa stal jediným človekom na svete, ktorému britská kráľovná udelila titul Sir za konštrukciu automobilu. Možno ešte dodať, že v roku 1999 bol Mini zvolený za druhý najvplyvnejší automobil 20. storočia, a to za modelom Ford T.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 56 753
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 082
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 490
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 892
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 706
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 835
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 627
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 394
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 291
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 023
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prázdne triedy na stredných školách by mali byť od pondelka postupne minulosťou.

Internáty otvoria len v ružových okresoch.

6 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

6 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

10 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

23 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop