Korzár logo Korzár

Mini má päťdesiat rokov

V záplave automobilových noviniek, ktoré sa objavujú – kríza-nekríza – prakticky každý deň, akosi nezostáva čas trochu sa zastaviť a pripomenúť si tie dávnejšie modely, ktoré sa svojou unikátnou konštrukciou navždy zapísali do dejín automobilizmu.

Mini alias Austin Seven. Autor tejto strany pózuje pri vozidle Austin Seven na parkovisku brnianskeho výstaviska (písal sa rok 1960!).Mini alias Austin Seven. Autor tejto strany pózuje pri vozidle Austin Seven na parkovisku brnianskeho výstaviska (písal sa rok 1960!). (Zdroj: archív autora)

Jedným z nich je bezpochyby britský automobil Mini, ktorý sa na svetovej automobilovej scéne objavil pred pol storočím.

Benzín na prídel

Trochu zjednodušene možno povedať, že k vzniku vozidla Mini viedla tzv. Suezská kríza v roku 1956, keď sa skomplikoval dovoz ropy z arabských štátov do Európy, takže napríklad veľká Británia bola nútená zaviesť prídelový systém na benzín. Šéf vtedajšieho koncernu British Motor Corporation (BMC) Leonard Lord vtedy prezieravo usúdil, že "by to chcelo" nový malý automobil. Lord poveril vtedy už známeho konštruktéra Aleca Issigonisa, aby vyvinul vozidlo, ktoré by sa vošlo do debny s rozmermi 10 stôp x 4 stopy x 4 stopy (teda približne 10 m x 1,2 m x 1,2 m). Vnútorný priestor štvorsedadlového vozidla mal mať dĺžku 6 stôp (180 cm) a na jeho pohon mal slúžiť existujúci motor z produkcie BMC.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prototypy za sedem mesiacov

Malý Issigonisov tím mal už za sedem mesiacov hotové dva prototypy. V júli 1958 pozval Issigonis Lorda na skúšobnú jazdu, po ktorej šéf konštruktérovi prorocky povedal. "Choďte a vyrábajte ho". V júni 1959 sa v novej fabrike v Longbridge vyrábalo už okolo stovky nových miniautomobilov týždenne a napokon bol Issigonisov výtvor 26. augusta 1959 predstavený verejnosti. Issigonisova konštrukcia sa vyznačovala niekoľkými prevratnými prvkami, umožňujúcimi zväčšiť priestor pre cestujúcich. Kolesá boli umiestnené prakticky v "rohoch" vozidla. Motor bol uložený vpredu naprieč, pričom prevodovka bola pod motorom, čím sa zmenšil celkový objem hnacieho agregátu.

Pruženie gumenými kužeľmi

K úspore miesta viedlo aj použitie netradičných pružiacich prvkov, ktorými boli (namiesto bežných vinutých pružín) gumené kužele. K zjednodušeniu i zlacneniu výroby karosérie prispelo aj to, že zvárané švy sú na vonkajšej strane karosérie. Na dverách boli posuvné okná, čo umožnilo vytvoriť v ich spodnej časti pomerne veľký odkladací priestor. Na pohon vozidla slúžil štvorvalcový motor zdvihového objemu 850 kubických centimetrov, ktorý poháňal predné kolesá. Vozidlo bolo postavené na podvozku s rázvorom 204 cm, jeho dĺžka bola 305 cm, šírka 140 cm a výška 135 cm (čiže trochu viac než vyžadovali pôvodné špecifikácie).

SkryťVypnúť reklamu

Udelila mu titul Sir

Spočiatku sa vozidlo vyrábalo pod označením Austin Seven a Morris Mini Minor, neskôr už pod samostatnou značkou Mini. Do skončenia výroby (4. októbra 2000) zišlo z montážnych pásov 5 387 862 vozidiel Mini niekoľkých generácií. Alec Issigonis sa stal jediným človekom na svete, ktorému britská kráľovná udelila titul Sir za konštrukciu automobilu. Možno ešte dodať, že v roku 1999 bol Mini zvolený za druhý najvplyvnejší automobil 20. storočia, a to za modelom Ford T.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V púpave je všetko, čo potrebujete
  2. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  3. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  4. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  5. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych
  1. V púpave je všetko, čo potrebujete
  2. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  3. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  4. Lifehack pre domácnosť?
  5. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  7. OBI rozžiarilo Zvolen na oranžovo
  8. Rozhovor s Jurajom Moravčíkom o revolúcii v strešných materiálov
  1. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 13 593
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 170
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 11 088
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 8 546
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 187
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 454
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou 3 969
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 1 992
  1. Andrea Prochazkova: Marekovi
  2. Radoslav Záhumenský: Spoznávame Horné Kysuce
  3. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou
  4. Jozef Varga: Krkavci / 55. /
  5. Jaroslav Marcin: Na Slovensku je (už) dobre
  6. Daniel Bradáč: Behanie a podnikanie
  7. Ivan Mlynár: Prehrali sme voľby dva krát za sebou vlastnými chybami a nie tým, že súper kašle na pravidlá.
  8. Anton Kovalčík: Ukrajina 1945-1990.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 98 711
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 920
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 946
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 29 954
  5. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 27 795
  6. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 24 421
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 961
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 10 318
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Prochazkova: Marekovi
  2. Radoslav Záhumenský: Spoznávame Horné Kysuce
  3. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou
  4. Jozef Varga: Krkavci / 55. /
  5. Jaroslav Marcin: Na Slovensku je (už) dobre
  6. Daniel Bradáč: Behanie a podnikanie
  7. Ivan Mlynár: Prehrali sme voľby dva krát za sebou vlastnými chybami a nie tým, že súper kašle na pravidlá.
  8. Anton Kovalčík: Ukrajina 1945-1990.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 98 711
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 920
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 946
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 29 954
  5. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 27 795
  6. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 24 421
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 961
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 10 318
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU

Už ste čítali?

VÝSLEDKY VOLIEB 2024
SkryťZatvoriť reklamu