Korzár logo Korzár

Jean Todt novým prezidentom FIA

Od minulého piatka (23. októbra) má Medzinárodná automobilová federácia nového prezidenta.



KOŠICE/PARÍŽ. Stal sa ním 63 ročný Francúz Jean Todt, za ktorého sa v tajnom hlasovaní vyslovilo 135 delegátov (medzi nimi aj prezident slovenskej asociácie motoristického športu, Dušan Koblíšek) oproti 49 hlasom, ktoré získal opozičný fínsky protikandidát Ari Vatanen. Na hlasovanie do Paríža prišiel svojho niekdajšieho šéfa podporiť aj sedemnásobný majster sveta F1, Michael Schumacher, čo len potvrdilo očakávania, že Todt bude mať v týchto voľbách navyše vďaka podpore veľmi silných osobností tohto športu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ostrý Vatanen

Todt v kresle najsilnejšieho muža automobilového sveta vystriedal kontroverzného Angličana Maxa Mosleyho, ktorý túto pozíciu zastával od roku 1993, teda plných šestnásť rokov! A tu treba dodať, že nech už toho pán Mosley navyvádzal neúrekom, tak pre automobilový šport urobil naozaj veľmi veľa, čo by si mala história pamätať viacej ako jeho aféry. Vráťme sa však k novozvolenému prezidentovi. Tohtoročné voľby vyhral síce presvedčivo, no boj bol skutočne dosť ostrý. Fín Ari Vatanen je bývalý šampión rely a rovnako tak aj bývalý europoslanec za Fínsko. S politikárčením má teda bohaté skúsenosti a keď v predvolebnej kampani začal prehrávať na body, tak v jednej chvíli dokonca podal podnet na prešetrenie volebného konania s obavou, aby hlasovanie nebolo zmanipulované. Potom, čo sa FIA zaručila za férový priebeh volieb a urobila náležité opatrenia, tak Vatanen svoj podnet zo súdu v Paríži stiahol.

SkryťVypnúť reklamu

Úspešný Francúz s poľskou krvou

Zúfalý pokus Fínovi nepomohol a skôr ho pripravil o ďalšie hlasy. Todtovo presvedčivé víťazstvo tak potvrdilo, akú má malý Francúz autoritu a rešpekt za výsledky, ktoré počas svojho pôsobenia v autošporte dosiahol. Syn francúzskeho lekára s poľskou krvou vyštudoval univerzitu v Paríži a do motoristického športu sa dostal cez rely, kde sa mu zapáčilo sedadlo spolujazdca. Po dvanástich rokoch a niekoľkých víťazstvách opúšťal tento svet nakoniec ako člen majstrovskej posádky na Talbote Sunbeam Lotus spolu s neskorším šéfom majstrovského tímu Citroën, Guy Frequelinom. Ešte predtým sa však Todt od roku 1975 stal zástupcom posádok rely v Športovej komisii FISA. To však bol len začiatok jeho famóznej kariéry. V roku 1982 Todt skončil aktívnu činnosť v tíme Peugeot Talbot Sport a aktívne sa podieľal na vývoji novej 205-ky Turbo pre MS. Auto, za volantom ktorého sedel práve Ari Vatanen, vyhralo hneď pri svojom debute a za dva roky nazbieralo 16 víťazstiev, doviezlo dva tituly, pod ktoré sa Todt podpísal ako šéf tímu. Pod jeho vedením vyhral Peugeot v nasledujúcich troch rokoch aj rely Paríž - Dakar (znova s Vatanenom a Kankkunenom) a Todt sa posunul do MS automobilových špeciálov. A aj tu pod jeho vedením model Peugeot 905 vyhral 24 hodín v Le Mans a tiež majstrovský titul v roku 1992 s posádkou Warwick, Dalmas a Lesseps.

SkryťVypnúť reklamu

Todt a Ferrari

Todt v tom čase začal presviedčať vedenie francúzskej automobilky, aby vstúpilo do F1, no neúspešne. Preto, keď prišla ponuka od Lucu Montezemola, tak Jean Todt nezaváhal a od roku 1993 sa stal šéfom tímu Ferrari F1. S jeho príchodom začala nová éra, ktorá najprv skonsolidovala tím a naučila Talianov pracovať, aby následne získali mozgové kapacity v hlavách Rossa Brawna, Rory Byrna a Paula Martinelliho. Posledným dielikom jeho mozaiky bolo už len posadiť do Ferrari najlepšieho pilota, ktorým bol Schumacher. V nasledujúcich rokoch potom Ferrari pod Todtovým velením vyhralo jedenásť majstrovských titulov a keď odchádzal Schumacher v roku 2006, tak s ním odišiel aj Todt, čím sa skončila jedna veľká éra F1. Todt sa následne stal hlavným výkonným šéfom Ferrari, nad ktorým bol už iba prezident Montezemolo. Už vtedy sa však začalo rozprávať o jeho možnej kandidatúre a tak Francúz na všetky pozície vo Ferrari rezignoval v marci 2008, aby dokázal, že pretrhal všetky väzby na Maranello a mohol kandidovať na post prezidenta FIA. A hoci oficiálne to tak určite je, tak ešte dlhý čas bude nad Todtom visieť výčitka, že má bližšie k Ferrari a F, než k ostatným automobilovým disciplínam. Do akej miery tak bude, ukáže až jeho práca.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 434
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 608
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 382
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 438
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 034
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 619
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu