Korzár logo Korzár
Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Stravovanie detí si vyžaduje trpezlivosť

Rodičia by mali byť v otázkach stravovania detí trpezliví. Pri odmietaní jedla ich ratolesťami by sa mali vyhnúť nátlaku, úplatkom či ponúkaniu náhrad za niečo, čo dieťaťu chutí.



Pri výbere jedál sú deti totiž skôr konzervatívne. Vhodné je vziať ich na návštevu do kolektívu alebo rodiny s rovnako starými deťmi, ktoré problémy s jedlom nemajú a majú vhodné stravovacie návyky a zúčastniť sa s nimi stolovania.

Zaberajú jednoduché triky

Pri vyberavosti pomáhajú tiež jednoduché triky a drobné klamstvá, napríklad "to nie je ryba, ale losos" alebo "to nie je mäso, ale sekaná". Známym, ale o niečo tvrdším postupom je nechať dieťa "vyhladovať". Žiadne zdravé dieťa ale nebude hladné dobrovoľne a z vlastného presvedčenia. Rodičia by sa nemali obávať, že práve ich dieťa taký deň neprežije. Postup je veľmi jednoduchý, vyžaduje však od rodičov nutnú dávku trpezlivosti, asertivity a dôslednosti. Na raňajky dieťa dostane to, čo by normálne na raňajky dostalo, bude mať časový priestor, počas ktorého si môže s jedlom robiť takmer čokoľvek. Pokiaľ svoju porciu nedoje, rodičia mu jedlo zoberú, avšak bez zbytočných komentárov a výčitiek, nič ďalšie v podobe sladkých drobností nedostane ani v prípade intenzívneho dožadovania. Ďalším jedlom bude až desiata, na ktorú nedostane ostatok z raňajok, ale to, čo by normálne na desiatu dostalo, tak pokračuje celý deň. Pokiaľ dieťa skutočne nič nezje, bude niekoľko ďalších dní pokračovať tak, ako bolo zvyknuté a napríklad po desiatich dňoch príde na rad opäť deň s prísnejším.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebujú slobodu

V čase jedenia je potrebné dať dieťaťu slobodu. To, že sa s jedlom na tanieri hrá, chytá ho rukami či ho rozdeľuje na kôpky, ešte nemusí znamenať, že nič nezje. Potrebuje len na oboznámenie s jedlom viac času. Ak dieťa uvidí, že ho nikto do ničoho nenúti, nebude sa báť skúšať stále viac. Pokiaľ rodičia chcú, aby sa ich dieťa zdravo stravovalo, mali by sa tak nielen sami stravovať, ale mali by mať aj znalosť o zásadách zdravej výživy detí. Raňajky sú pre organizmus veľmi dôležité, pomáhajú ho naštartovať. Opodstatnenie má aj desiata, ktorá dodá dieťaťu energiu na výkon v škole či škôlke. Strava, ktorú ponúka deťom na obed školská jedáleň, je väčšinou vyhovujúca, aj keď niektoré deti majú tendenciu tvrdiť opak. Do detského stravovania patrí aj olovrant, ktorý však už môže byť ľahší. Večera je posledným jedlom dňa a jej zloženie záleží od stravy skonzumovanej počas celého dňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Celozrnné pečivo a bielkoviny

Základom stravovania detí by malo byť pečivo - pre deti staršie ako desať rokov celozrnné, dva až tri razy denne by mali jesť mliečne, skôr polotučné výrobky. Pretože deti potrebujú kvalitné bielkoviny, mali by jesť aj mäso, predovšetkým kuracie, teľacie, bravčové a aspoň raz týždenne by sa na detskom tanieri mali objaviť ryby. Tie totiž obsahujú nielen ľahko stráviteľné bielkoviny a jód (morské ryby), ale ich tuk tiež obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú nevyhnutné pre zdravý rast a vývoj detí. Tie sa nachádzajú tiež v rastlinných olejoch a tukoch z nich vyrobených, takzvaných margarínoch. Z celkového príjmu tukov by mali rastlinné tvoriť celé dve tretiny.

Dôležité ovocie a zelenina

Neoddeliteľnou, avšak nie veľmi obľúbenou súčasťou zdravého detského stravovania je ovocie a zelenina. Deti by ich mali jesť ku každému jedlu. Strukoviny by sa mali objaviť v jedálničku aspoň raz týždenne. Až príliš obľúbené sú u detí sladkosti. Tie by sa nemali deťom úplne odoprieť, ale tiež ich netreba používať ako "platidlo" alebo nástroj na donucovanie dieťaťa na vykonávanie nejakej činnosti. Zásady zdravej výživy stanovujú tiež pravidlá pre pitný režim. Okrem dostatku tekutín v závislosti od veku dieťaťa je
nevyhnutný aj správny výber. Základom by mala byť neperlivá stolová voda, ovocné čaje, stopercentné ovocné džúsy riedené vodou, voda so sirupom alebo ochutené, ale nepresladené vody určené priamo deťom. Pokiaľ sa rodič trápi s veľkosťou porcie, ktorú jeho potomok zje, mal by si uvedomiť, že každé dieťa má iné špecifické nároky ovplyvnené momentálnym rastom. Je veľmi pravdepodobné, že mu stačí menšie množstvo jedla.
Všeobecne platí, že je lepšie dávať deťom menšie porcie a v prípade potreby im pridať.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  2. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  3. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  4. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  5. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  6. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  10. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 363
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 177
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 249
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 423
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 011
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 365
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 665
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 516
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 932
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vo fitness centrách budú platiť v okresoch v I., II. a III. stupni varovania prísnejšie pravidlá, preukazovať sa bude treba antigénovým testom nie starším ako 24 hodín alebo PCR testom nie starším ako 72 hodín.

Celonárodné opatrenia sa končia.

5 h
Peter Tkačenko

Letný slnovrat oslávime už prakticky bez obmedzení.

2 h
Ampulka s ruskou vakcínou Sputnik V.

Rusi sa výhradam bránia.

9 h
Predseda Smeru Robert Fico.

Pri tomto referende ide len o kampaň.

9 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop