Korzár logo Korzár
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Priletel obstarožný Antonov An-12

Keď má auto 42 rokov, patrí už do ríše automobilových veteránov a jeho majiteľ sa s ním väčšinou ukazuje len na stretnutiach automobilových deduškov. Lietadlo s rovnakým počtom "krížikov na krídlach" však ešte často veselo poletuje po svete.

Antonov An-12BP. Dve lietadlá typu An-12 slúžili aj v Československej ľudovej armáde.Antonov An-12BP. Dve lietadlá typu An-12 slúžili aj v Československej ľudovej armáde. (Zdroj: archív)

Nedávno sa na košickom letisku vyskytol jeden takýto lietajúci veterán. Išlo o lietadlo Antonov An-12BP s ukrajinskou poznávacou značkou UR-CGV, ktorého výrobné číslo je 6344610 a ktoré bolo vyrobené koncom roka 1966, teda pred vyše 42 rokmi. Vojenské transportné lietadlo typu An-12 bolo konštrukčnou kanceláriou Olega Antonova vyvíjané súčasne s civilným (a nie veľmi úspešným) dopravným lietadlom An-10, pričom oba typy sa líšili najmä zadnou časťou. Vojenská verzia má v zadnej časti sklopnú rampu, umožňujúcu jednoduché nakladanie a vykladanie nákladov. Niektoré lietadlá mali v chvostovej vežičke umiestnené dva kanóny NR-23 (kaliber 23 mm). Prvý prototyp lietadla An-12 po prvý raz vzlietol v decembri 1957.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo sa vyrábalo v rôznych verziách, z ktorých najrozšírenejšia bola verzia An-12BP, ktorá sa do služby sovietskeho vojenského letectva dostala v roku 1959. Lietadlo An-12BP má rozpätie krídiel 38 m, dĺžku 33,1 m a výšku 10,53 m. Prázdne lietadlo váži 28 ton, maximálna vzletová hmotnosť je 61 ton. Na pohon lietadla slúžia štyri turbovrtuľové motory Ivčenko AI-20, každý s výkonom okolo 3 000 kW. Maximálna rýchlosť lietadla je 777 km/h, cestovná rýchlosť je 670 km/h. S maximálnym množstvom paliva má lietadlo dolet 5 700 km, s maximálnym nákladom (20 ton) je dolet 3 600 km.

Lietadlo má päťčlennú posádku, ktorú okrem dvoch pilotov tvorí palubný inžinier, radista a navigátor sediaci v prednej zasklenej "kukani". Lietadlá An-12 sa vyrábali do roku 1973, pričom podľa niektorých zdrojov sa vyrobilo vyše 1 200 týchto lietadiel (niektoré zdroje však hovoria len o 900 kusoch), ktoré slúžili vo vojenských letectvách mnohých krajín. Československé vojenské letectvo disponovalo dvomi lietadlami An-12, pričom po rozdelení Československa jedno z nich pripadlo Slovensku. Išlo o lietadlo s trupovým číslom 2209 a výrobným číslom 4342209, ktoré však bolo v roku 1995 predané a podľa neoficiálnych informácií lieta s eritrejskou poznávacou značkou ER-ACH.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohé bývalé vojenské "dvanástky" sú dnes v civilných službách a využívajú sa na prepravu nákladov. Lietadlo s poznávacou značkou UR-CGV patrí ukrajinskej spoločnosti Meridian Airlines (niekde nazývanej Meridian Air Cargo) a predtým lietalo so značkami UK-93920, EW-266TI a LZ-VEC (pre bulharskú spoločnosť Vega Air). Mimochodom, typ An-12 bol v kóde NATO označovaný ako Cub, čo je mnohovýznamové anglické slovo, znamenajúce napríklad mláďa, mladík či začiatočník.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 236
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 925
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 8 182
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 408
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 352
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 049
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 413
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 032
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 669
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 656
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Michalovský súd je rok a pol bez predsedu.


13m

Švajčiarsky útočník Adler da Silva posilní Zemplín Michalovce.


Sportnet 3 h

Viaceré strany vytvorili v meste koalíciu.


a 1 ďalší 5 h
Staromestské centrum pomoci sa zatvára.

Buraš: Primátor nemal záujem, volal som starostovi.


a 1 ďalší 5 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 352
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 049
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 413
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 032
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 669
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 656
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu