Nedávno sa na košickom letisku vyskytol jeden takýto lietajúci veterán. Išlo o lietadlo Antonov An-12BP s ukrajinskou poznávacou značkou UR-CGV, ktorého výrobné číslo je 6344610 a ktoré bolo vyrobené koncom roka 1966, teda pred vyše 42 rokmi. Vojenské transportné lietadlo typu An-12 bolo konštrukčnou kanceláriou Olega Antonova vyvíjané súčasne s civilným (a nie veľmi úspešným) dopravným lietadlom An-10, pričom oba typy sa líšili najmä zadnou časťou. Vojenská verzia má v zadnej časti sklopnú rampu, umožňujúcu jednoduché nakladanie a vykladanie nákladov. Niektoré lietadlá mali v chvostovej vežičke umiestnené dva kanóny NR-23 (kaliber 23 mm). Prvý prototyp lietadla An-12 po prvý raz vzlietol v decembri 1957.
Lietadlo sa vyrábalo v rôznych verziách, z ktorých najrozšírenejšia bola verzia An-12BP, ktorá sa do služby sovietskeho vojenského letectva dostala v roku 1959. Lietadlo An-12BP má rozpätie krídiel 38 m, dĺžku 33,1 m a výšku 10,53 m. Prázdne lietadlo váži 28 ton, maximálna vzletová hmotnosť je 61 ton. Na pohon lietadla slúžia štyri turbovrtuľové motory Ivčenko AI-20, každý s výkonom okolo 3 000 kW. Maximálna rýchlosť lietadla je 777 km/h, cestovná rýchlosť je 670 km/h. S maximálnym množstvom paliva má lietadlo dolet 5 700 km, s maximálnym nákladom (20 ton) je dolet 3 600 km.
Lietadlo má päťčlennú posádku, ktorú okrem dvoch pilotov tvorí palubný inžinier, radista a navigátor sediaci v prednej zasklenej "kukani". Lietadlá An-12 sa vyrábali do roku 1973, pričom podľa niektorých zdrojov sa vyrobilo vyše 1 200 týchto lietadiel (niektoré zdroje však hovoria len o 900 kusoch), ktoré slúžili vo vojenských letectvách mnohých krajín. Československé vojenské letectvo disponovalo dvomi lietadlami An-12, pričom po rozdelení Československa jedno z nich pripadlo Slovensku. Išlo o lietadlo s trupovým číslom 2209 a výrobným číslom 4342209, ktoré však bolo v roku 1995 predané a podľa neoficiálnych informácií lieta s eritrejskou poznávacou značkou ER-ACH.
Mnohé bývalé vojenské "dvanástky" sú dnes v civilných službách a využívajú sa na prepravu nákladov. Lietadlo s poznávacou značkou UR-CGV patrí ukrajinskej spoločnosti Meridian Airlines (niekde nazývanej Meridian Air Cargo) a predtým lietalo so značkami UK-93920, EW-266TI a LZ-VEC (pre bulharskú spoločnosť Vega Air). Mimochodom, typ An-12 bol v kóde NATO označovaný ako Cub, čo je mnohovýznamové anglické slovo, znamenajúce napríklad mláďa, mladík či začiatočník.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.