to tak ľahko. Ale ich deti, tie už majú iné možnosti. A preto ich treba využiť naplno. Deti sa nové veci učia ľahšie a rýchlejšie, ako ich rodičia, a tak s ich výučbou netreba váhať.
Kedy začať?
Odpoveď je jasná - čo najskôr. Okolo druhého roku sa v mozgu vytvárajú jazykové centrá. A podľa toho, koľko jazykov sa dieťa učí, toľko sa mu v mozgu vytvorí centier. Dieťa do šiestich rokov zachytáva najviac informácií a s týmto základom dokáže neskôr výborne pracovať. A preto čím skôr sa s cudzími jazykmi zoznámi, tým ľahšie sa ich bude neskôr učiť. "Dieťa do šiestich rokov je ako špongia, ktorá denne nasáva množstvo informácií. Jeho slovník sa prirodzene rozširuje, a preto bez problémov prijme aj nové slovíčka," vysvetľuje psychológ. A platí to nielen o jednom jazyku, ale taký drobec si dokáže osvojiť základy aj viacerých jazykov.
Výhod je viac
Deti, ktoré sa učia napríklad angličtinu od raného veku, majú prirodzenú výslovnosť a intonáciu ako ľudia, pre ktorých je angličtina rodným jazykom. Chýba im ostych, s ktorým pri učení cudzieho jazyka zápasia dospelí, a preto začnú v inej reči rozprávať rýchlejšie a prirodzenejšie. A napokon, učenie iného jazyka v ranom veku pomáha vývoju mozgových buniek a rozvíja tak inteligenciu dieťaťa.
Dobré rady
- jazyk vyberajte nielen podľa toho, aký sa vám páči, ale aj podľa jeho využiteľnosti v budúcnosti, náročnosti a tiež podľa toho, či bude mať dieťa s kým konverzovať.
- uvedomte si, že nie všetci sme rovnakí a niektoré deti vyložene nemajú "bunky" na reči. Také dieťa netrápte tromi jazkymi naraz, stačí, ak sa naučí poriadne jeden.
- a nečakajte zázraky hneď. Výučba cudzích jazykov je dlhodobá záležitosť, takže o mesiac nechcite od dieťaťa, aby vám prekladalo hodinovú rozprávku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.